{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
646 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Følgere: 11 Emner: 5 Svar: 21

"Motor sekundær drivrem" skal have "stramhedstjek, justering og udskiftning" {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en Suzuki Baleno 2017. I servicebogen står der for "Motor sekundær drivrem" at den skal have "stramhedtjek, justering og udskiftning". Hvad er det for en rem og hvad hedder den på engelsk (så jeg kan se om der er nogen Youtube-eksempler)? I manualen er der et afsnit om "drivrem" og et billede af drivremmen men hvad er en "sekundær drivrem" så (er det måske det samme?)?

Jeg kender en som godt vil hjælpe med nogen småting til biler - er det svært at skifte denne "sekundær drivrem" selv? Jeg tror iøvrigt denne skulle være skiftet i 2023 (den er aldrig skiftet)...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Motor sekundær drivrem" skal have "stramhedstjek, justering og udskiftning"
  • #1   5. okt Måske henviser de til at tandremmen er den primære rem, og det man kalder en multirem/multiribrem er den der trækker generator, AC, servo osv er den sekundære.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#2   6. okt okay, mange tak. Så teorien er at i 2023 burde den rem (den sekundære) der trækker generator, AC, servo osv være skiftet eller ihvertfald fået "stramhedtjek, justering og udskiftning". Jeg checkede lige T-hansen og det ligner der er disse to "multi V-rem" som skulle passe: https://www.thansen.dk/bil/suzuki-baleno-1-2-90hk/remme-kaedetraek/t118578/g3300-2200/pn-234066159 og https://www.thansen.dk/bil/suzuki-baleno-1-2-90hk/remme-kaedetraek/t118578/g3300-2200/pn-233600022

Så jeg gætter på at remmen hedder en "multi V-belt" på engelsk. Jeg må se om jeg kan finde nogen Youtube-videoer... Er det svært at skifte denne "sekundær drivrem" eller V-belt selv, hvis jeg kan få lidt hjælp af en og måske få bilen på en lift?

• #3   6. okt det multi rem til generator og vandpumpe og en anden til ac kompressor. dvs den køre med to rem. meget nemmere skifte ned fra.

• Morten
    Morten Tilmeldt:
    jun 2023

Følgere: 22 Svar: 157
    #4   6. okt Her et godt billede eksempel, hvornår multirib remmen er moden til skift. smiley

profilbillede
  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#5   6. okt Ok, så den kører med multi rem til generator og vandpumpe og en anden rem til ac kompressor. Hvad hedder remmen til ac kompressor og er det let nok at skifte begge remme selv eller noget at være opmærksom på?

• Bent B
    Bent B Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 92
    #6   6. okt Det står på remmene, hvad for dimensioner de har.
    Der findes: V-rem og multi V-rem.
    De er normalt rimelig lette at skifte.
    De skal kunne gi' sig ca 0,5 cm når man trykker på dem, mellem to remhjul, dvs ret stramt.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#7   6. okt @Bent: Ok, mange tak. Jeg har tastet nummerpladen ind på T-hansen's hjemmeside og den kommer med 2 muligheder for multi V-rem, så jeg tror jeg tager forbi og køber sådan en og forsøger selv at skifte den for første gang (jeg tror jeg kan få lidt hjælp til det du skriver).

Mht. stramheden og at kunne gi' sig ca 0,5 cm når man trykker på dem, mellem to remhjul: Jeg fandt den engelske manual og der står "The drive belts tension is adjusted automatically". Jeg er dog i tvivl om de egentligt mener at stramheden på multi V-remmen (som de kaldte sekundær drivrem) automatisk tilpasses eller om de mener en anden drivrem... hm, nå, jeg tror jeg køber den rem ihvertfald så må jeg prøve en dag og måske spørge lidt om hjælp senere.

• Bent B
    Bent B Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Følgere: 2 Svar: 92
    #8   6. okt check om du har en 5 ribs eller 7 ribs, den ene er 91, 5 cm; den anden er 97,7 cm. lang.
    Den automatiske strammer på multiribremmen gør det noget lettere.

• Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#9   6. okt Jeg fandt en god video på Youtube som jeg tror jeg kan følge: https://www.youtube.com/watch?v=F7xyfDhtpiU - den siger at jeg skal starte med at tage remmen af til AC kompressor. Bagefter skal jeg skifte multirib remmen til generator og vandpumpe. Det er for mørkt nu, men jeg var ude og tage et par billeder tidligere i dag, desværre kunne jeg ikke se noget tekst eller størrelse på remmen. Men det var et godt spørgsmål, om der er 5 ribs eller 7 ribs da det er svært at måle om længden er 91, 5 cm eller 97,7 cm når remmen sidder på - jeg prøver at tælle ribs en dag efter arbejde.

Jeg lavet lavet et lille billede af det (vedhæftet) og jeg skal se om jeg kan finde noget mere på Youtube, men ellers syntes Youtube-videoen herover ser super-god ud... Er der nogen typiske begynder-fejl jeg skal passe på, udover at at jeg nok skal spørge en der har mere styr på det end mig selv mht stramheden? En anden mulighed er at jeg i T-hansen måske kan købe begge remme og så bagefter returnere og få pengene tilbage for den rem jeg ikke brugte medmindre jeg let kan tælle om der er 5 eller 7 efter arbejde en af dagene...

profilbillede
  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

#10   6. okt Ved nærmere eftersyn - jeg er ret sikker på at jeg har 5 ribs. Jeg må prøve at fixe det, det bliver sjovt hvis jeg lykkes med det smiley

profilbillede
  • #11   8. okt Du tæller antallet af riller i remhjulet, og længden står bag på remmen.

Kommentér på:
"Motor sekundær drivrem" skal have "stramhedstjek, justering og udskiftning"

Annonce