{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.942 visninger | Oprettet:

HJÆLP: Kørte uden olie! {{forumTopicSubject}}

Ak ak... godt som jeg lige har fået min Morris Mini, vender jeg den på motorvejen, når op på 110 km/t og straks efter begynder jeg at fornemme røg. Til sidst kørte jeg med en hale af røg, og søgte straks af ved første afkørsel, hvor den døde for enden (heldigvis var jeg befandt jeg mig ikke på motorvejen). Den nu tidligere ejer havde ikke fyldt olie på, og jeg var dum nok til ikke at tjekke det som det første.... har fyldt olie på igen, den både starter og kører fint. Men, den oser når jeg når over 80 km/t. Under er der ikke rigtig noget. Det er lige sket, og nu holder den stille hjemme. Er stempel-ringene brædnt af tror I? Er min motor kaput, eller kan den redes? Er det bare fordi der er noget olie der skal brændes igennem...... ???

Kristoff.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP: Kørte uden olie!
  • Henrik H
    Henrik H Tilmeldt:
    okt 2007

    Følger: 1 Emner: 30 Svar: 296
    #1   16. feb 2008 Lyder langtfra godt smiley

    taber den olie?


  • #2   16. feb 2008 havde en kadet hvor det samme skete, skiftede toppakning og så kørte den næsten fint igen

  • #3   16. feb 2008 Kan være mange ting er det når du motorbremser eller bare når du kører ud af lige vej.. kan være dine stempelring, revet cylinder væg eller dit topstykke.. men skild lortet ad ikke svært at tage toppen af sådan en bandit..

  • #4   16. feb 2008 ja... jeg vil sige, det er en stempelring der er gået eller toppakingen... den kan køre - det er godt... den er ikke blevet så varm, at stemplerne er smetet fast... tjek om der er olie i kølervandet.. er der ikke det, er toppaknigen og cylindervæge hele.. hvilket er godt.. så er det "kun" stempelrinegne der skal skiftes"

    Hvis der er olie i kølervandet kan du risikere at toppakningen er gået eller cylindervægen er rævnet (tror det dog ikke når den kan køre) hvis du er heldig kan den godt redes.. af med toppen og på med nye stempelringe... skift hellere dem alle først som sidst... Tjek om cylindervægen er hel endnu... er den hel endnu er det på med en ny toppakning og samel motoren igen... så skulle den gerne køre igen...

    Overvej om der er andet der skal skiftes når nu du har den skildt ad alligevel... lejer, krumtap mv.


  • #5   16. feb 2008 Okay, kæft noget pis det her. Så kan man sgu lære at tjekke sin olie!
    Mårkede på køleren. Den var brænd varm. Nu er jeg newb når det gælder bilteknik, så hvordan tjekker jeg om der er olie i mit kølervand? Kan vel ikke tage den af.

    Den tabte lidt olie. Men kun i små pletter... Men den ryger kun når jeg "presser" motoren lidt. Ville tjekke om den kørte fint efter olien var på igen, men måtte konstatere at den røg ved 80 km/t... Men nu er det vel også fair at motoren bliver varm, når man i 4 gear kører 110 - 120 km/t med speederen i bund? Da jeg kørte den hjem fra KBH til Odense var der ingen problemer. Kæft noget lort man...

    Btw. tak for jeres hurtige svar...


  • #6   16. feb 2008 Sådan tjekker du for olie i kølervandet...

    Du åbner der hvor man kommer vand på.. NÅR DEN ER KOLD!!!!! du stikker en finger ned... er der olie på den, når den kommer op, er der olie i vandet.. Olie flyder oven på vand og vil naturligt samle sig øverst i systemet = der hvor man fylder vandet på...

    hvad angår lejerne så JA.. de forsvinder ret så hurtigt hvis der ikke er olie på... men... det kan du jo først finde ud af, når du har den skilt ad.... bare fordi der ikke var olie på pinden er det ikke = at alt olien er væk... mener forskellin på MAX og MIN på pinden er ca. 1 liter olie ud af 4... så hvis du er heldig, har der været lidt olie tilbage på den.. så.... skift hellere også lejerne først som sidst... en god ide er også at skifte termostatet... har motoren været for varm, kan den let ha taget skade... på med en ny der også :o))


  • #7   16. feb 2008 Der var 1 cm olie på pinden. Men det var også 2 cm. fra under minimumsgrænsen? Kan jeg være heldig at motoren blot skulle køle af, og at legen atter er god i morgen når jeg kører? Eller er chancen for at intet er sket umulig (intet er sket = intet skal skiftes)?

    Vil bestemt prøve at stikke en finger i vandet når den er kold smiley


  • #8   16. feb 2008 Spasserens gamle motor kørte jeg helt tør for olie flere gange, den kørte upåklageligt videre. Selv efter jeg en enkelt gang måtte fylde over 2liter på for overhovedet at ku se det på oliepinden.

    Gad dog ikke lukke den op senere hen for at se indmaden, men den kørte sq fint til det sidste. Endda de sidste 1700km med et olietryk der var svagere end hvad en mand med forstørret prostata pisser


  • #9   16. feb 2008 Det varmer sgu når du siger det Christina! Håber sgu min gamle dejlige bil er hårdfør, og kan tåle at få tæsk (for føste og SIDSTE gang). Havde din bil samme symptomer? At den osede lidt ved højere omdrejninger? Der var som sagt en cm på pinden, fyldte 3 liter olie på og så var den på max igen.

  • #10   16. feb 2008 Ingen vand i køleren, og der er spor af olie! Kan regne ud jeg er screwed!

  • #11   16. feb 2008 Skal der destileret vand i, eller må jeg smide alm. postevand i?

  • #12   16. feb 2008 Nej ingen symptomer, andet end mislyden fra stemplerne forsvandt. Gider aldrig tjekke olie på det gamle lort, ved det bare render igennem, så fylder først på når jeg kan høre den mangler smiley

    Der må godt komme alm vand i kølesystemet, men husk at tilsætte kølevæske som er frostsikker


  • #13   17. feb 2008 Ingen vand og spor af ole = sprunget toppakning = en ny toppakning.. husk dog at efter se stempelringene og lejerne når du alligevel har den skildt ad... HUSK NY TERMOSTAT - når toppakningen er gået så har termostaten med garanti taget skade.. så husk at skifte den også...

    Hvad angår vand så brug en blanding af vand og kølervæske... ca halv om halv af hver... bruger du kun vand, fryser det når det er koldt... og da vand som bekendt udvider sig når det er koldt knækker motoren på det svageste sted for at give plads til vandets udvidelse.... det ungår du ved at bruge kølervæske.... på gamle biler er det en god ide jævnligt at kontrolere væskestanden, da gamle slanger godt kan lække lidt vand... bland en 5 liters dunk med ½ kølervæske og ½ vand og hav den fast i bilen sammen med en 1 liters dunk olie.. så er du altid forberedt når du er på tur.

    Glæden ved gamle biler :o))


  • #14   17. feb 2008 Tusinde tak for svarene! Okay da SQUIRREL. Vil skifte pakningen. Har planer om at smide den til mekaniker og få den tjekket igennem. Tror min køler er stået af. God ide at have sådan en dunk bag i bilen - får helt klart brug for den. Men nu var det heler ikke så langt jeg kørte uden olie (uden olie, der var jo stadig en cm på pinden).

    Kristoff.


Kommentér på:
HJÆLP: Kørte uden olie!

Annonce