{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.718 visninger | Oprettet:

toppakning. {{forumTopicSubject}}

Nu har jeg fået 2 mekanikere til at konstatere at min bil har en defekt toppakning.

men en anden siger noget tredie ..

Så nu vil jeg høre jer BG´s medlemmer ..

En aften var jeg ude med en kammerat. Bilen havde kørt i ca 45 min og var blevet driftsvarm. Jeg tog den så desværre lidt ulovligt på motorvejen og kørte lidt mere end jeg måtte men den var i 5. gear . Bilen begyndte at lugte sjovt. og jeg satte farten ned. Det skal så siges at jeg længe inden da syntes at bilen var begyndt at køre lidt langsommere i optrækket end før. Næste morgen, tager jeg ud i bilen og starter den. efter 100m begynder motorlampen at lyse og larme. Jeg slukker bilen og tænker hvad fanden er det. triller over til min nabo som har et værksted ca 200m derfra . han konstatere så at der intet kølervæske er på bilen men istedet ligger i hele motorrummet på en enkelt nat. ringer til min forhandler da jeg syntes det er mærkeligt at den gør det. og beder ham tjekke den for utætheder. fik skiftet temperatur måleren for 3md siden. spritny. han ringer så til mig ved en 12 tiden og siger at der ikke er nogen utætheder at det måske kan være låget i beholderen da man til trykprøven ikke kan aflæsse dette . Jeg tager så ud og køber et nyt låg og som rigtigt var det overtryks ventilen der var røget i låget.
Det burde jo klare det problem. Næste morgen gør den det samme igen. Intet kølervæske. Fylder på og køre på arbejde .. Skal siges jeg kun har 7km på arbejde. og på den korte tid havde den slugt 1½cm kølervæske. Ringer til min forhandler og spør hvordan det kan være at de intet fandt på prøven som jeg skulle smide 600kr for at få tjekket og de ikke fandt nogle fejl. men at den pludselig er bgyndt at lugte og bruge meget kølervæske.
efter arbejde tog jeg ud til en ven som er mekaniker for seat og fik ham til at kigge på den. han siger at toppakningen er røget. fyldte lidt på og næste morgen har den næstet slugt 2cm

Det skal siges at der hverken kommer hvid eller blå røg ud af udstødningen når den er varm.
Når bilen er varm kommer der nogle gange kold luft ud af mine blæsere selvom den er varm.
Den trækker ikke optimalt.
den køre kun ca 12 på literen (den er sat til 20)
i selve kølervæske beholderen er der ikke kommet olie i.
og bilen bliver varm på under 5 min da den før skulle bruge en 10 min ca..
Den lugter nogle gange når kommer op over de 3000 RPM
og den æder det der kølervæske på ingen tid.

Hvad kan det ellers være hvis det ikke er toppen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  toppakning.
  • #1   12. mar 2009 det lyder da meget som din toppakning sys jeg,

• #2   12. mar 2009 Har den model ikke et problem med at topstykkerne flækker på dem?

• #3   12. mar 2009 det tager satme da ikke langtid at ... konkludere for en mekaniker hva den bil fejler, nu har du oprettet 3 - 4 indlæg i dag om den, .. har læst med på dem alle..

kør da for dælaen ud til et SERIØS værksted, .. fortæl dem hva du har været igennem, få en konklussion på bilen hvad der skal laves, kør ud hvor du har købt bilen, og forlang at han betaler regningen eller du køre vidre med sagen.

• #4   12. mar 2009 det kan nemlig godt være en flækket top, som først er "udvidet" når bilen blir varm... og den så tager vand ind.

ellers skal man sørge for bilen er driftsvarm 90g, og tage en rigtig lækage test på alle cyller.

• #5   12. mar 2009 det er toppakningen eller topstykket. Tjek om der er vand i olien. Er olien hvid så er det toppakningen

• #6   12. mar 2009 Det lyder mere som en defekt vandpumpe, så den ikke kan cirkulere vandet.

Hvis der er vand i beholderen og motoren er varm og der så stadig ikke er varme i kabinen, kan det kun være vandpumpen der har tabt skovlhjulene

• #7   12. mar 2009 Lasse .. jamen burde den ikke kunne ses på den der trykprøve ting man laver med kølervæske beholderen. kan ikem huske det rigtige navn for prøven .

• #8   12. mar 2009 Zeus A - Det kunne man ikk på min... den klarede op til standard og langt over... den havde de samme symptomer, og der skiftede jeg toppakningen, nu spinder den bare:D

• #9   12. mar 2009 Zeus:

Nej det vises nemlig ikke via trykmåling.

• #10   12. mar 2009 Skal lige siges at olien bliver ikke hvid .

Lasse K - Bilen bliver ikke varmere end 90grader. Selv efter en tur på 40 min.

mathias C - Hvad mener du med at den klarede op til standart og opefter. `?

• #11   12. mar 2009 Problemet er bare jeg ikke selv må rode med bilen for så bortfalder garantien. Og min forhandler siger at hvis han piller ved den og han ikke kan se noget skal jeg betale for det. Logisk nok.
    men hans mekaniker er en eller anden gammel snot abe.

Han stod og sagde til mig at der ikke var noget som helst kølervæske i motoren. 5 mennesker har kigget på den og alle har sagt at der ligger køler væske i hele bilen.

Lasse K . hvis det var vandpumpen, ville bilen jo blive sindssyg varm. og der ville være spild ved siden af bilen. og der ligger ikke noget på jorden. Det hele forsvinder bare ..

• #12   12. mar 2009 Kan noget af alt det læses på en eller anden måde. med noget udstyr. Og hvilket udstyr.

Fx co2 måling. Hvad er maks for det ?

• #13   12. mar 2009 ja du kan lave en CO måling i kølervæsken:D det er sådan et rør der bliver sat oven på dunken og så er der 2 rum med noget blåt væske i, blver væsken gul så er det nok en toppakning eller topstykke.

• #14   13. mar 2009 Stefan H - Han har lavet en co2 måling i kølervæsken og den siger ikke noget.

• #15   13. mar 2009 Zeus A - ja mit kølesystem blev trykprøvet, og det klarede op til minimum også fuld knald på bagefter:) men den smed stadig kølervæsken... så jeg skiftede min toppakning, som mærkelig nok ikke var "knækket" nogen steder, men bare trykket "flad" i det ene hjørne... derfor det høje vandforbrug og lettere olie forbrug:)

• #16   13. mar 2009 hmm sys der er lidt lakrids over det... kan ike sætte finger på hvad det er.

• #17   14. mar 2009 En anden ting jeg fik konstateret .. Normalt så er min olie pind midt imellem max og min. men efter alt det her så er den meget over max ..

• #18   14. mar 2009 Det er nok din top.. Er der ik mayo i oliedækslet eller andre steder i systeemet.. Når du pisker vand og oile op og det er varmt dannes der det man kalder mayonaise.. Ellers hiv olien af og lad den stå lidt og se om det skiller..

• #19   14. mar 2009 ellers..

Hva farve har kølervæsken??

Og er olien på pinden sort eller lettere hvid/gul?

• #20   14. mar 2009 Kølervæsken har samme røde farve ..
    Og olien er en tynd sort farve ..

• #21   14. mar 2009 Ok..

Så blander den det nok ikke.. 7-9-13..

Din olie og kølevæske vil altid variere i stand om bilen er kold eller varm.Skal du lige tage højde for.. Men hvis den bruger vand har du en leak et eller andet sted. tag evt. og mærk om hjulet på din vandpumpe er løst altså om du kan vippe det fra side til side eller op/ned og gå dit kølersystem igennem den røde kølevæske skulle gerne være en god indikator. at der forsvinder en smule kølervæske og olie på en uge er ikke det store problem.. En bil der køre bruger olie og vand, dog ikke i store mængder hehe.. En dieselbil bruger mere olie end en benzinbil er min erfaring.. Men gå slanger og kølersystem igennem og kontroler din pumpe som beskrevet, så ved du da om lejerne i den er færdige. Men du burde dog kunne høre det.. hmm..

Det er dog ikke alle motore der er lige nemme og konstatere om toppen er træt. Få en kompression tester på den og se om alle cylindre holder tæt.. Regn din forhandler for en der vil tage røven på dig hvis han kan, det er en dyr operation og han vil til hver en tid undgå den.. hehe..

Men find en der kan kompressionsteste den.

en anden ting er at du ville kunne se hvis den smider det, altså vandet. Så det er sgu nok noget intern i kværnen.. Og er den så tørstig er det nok en indikation af at den føder motoren med mer brændstof får at opretholde en forbrænding..

• #22   14. mar 2009 Sorry.. Den blander det måske..

• #23   14. mar 2009 altså kør ned til forhandleren og sig han skal lave bilen. uanset hva han siger er der jo noget galt hvis den bruger kølervæske, så ma han jo have den noget tid og prøve at køre i den så han selv kan se at den bruger kølervæske. biler bruger ikke kølervæske i de mængder hvis bilen er i orden. det er meget sjældent man efterfylder kølervæske.

Og at olien stiger meget, er heller ikke normalt, det må godt variere et par mm mellem kold og varm. men ikke mere. det er eventuelt fordi der ryger vand i olien så vil det skille og olien vil flyde oven på vandet, der med den højere oliestand.

• #24   14. mar 2009 LAD VÆRE MED AT KØRE I BILEN TIL DET ER LAVET!!

• #25   14. mar 2009 Stefan - Ja har andre også sagt til mig. Bilen står hos forhandleren nu og han har den til mandag .

Lasse - Forhandleren har bilen i øjeblikket . Men hans mekaniker siger den ikke bruger vand.

• #26   14. mar 2009 har han overhovedet prøvet at køre iden eller står han bare og kigger på den?

ved ikke helt hvordan de der garanti regler funker, men siger han at den ikke fejler noget, kan du så ikke bare køre til motoren er helt død og så få ham til at betale en ny? ( bare lade være med at fylde vand på)

ved godt det ville være rigtigt syndt at aflive den på den måde, men så kan han sku lære at lave sit arbejde ordentligt:)

• #27   15. mar 2009 Stefan - han siger han har kørt i den. og at den ikke fejler noget. men det ved jeg selv ikke passer .. Fordi den sku bruger det når jeg selv køre i den. jeg ved faktisk ikke om garantien dækker sådan noget. Det vil jeg da lige undersøge ..

• #28   15. mar 2009 det lydder sku som en rigtig dårlig mekanikker. hvis han siger at det er i orden den bruger så meget vand!!

• #29   15. mar 2009 Stefan - Problemet er at han siger den ikke bruger vand .. Men altså hvorfor bruger den så vand når jeg har den ..

• #30   16. mar 2009 Sådan --. Nu har jeg fået det konstateret at hans mekaniker er en bagersvend ansat som mekaniker ...

Han havde den ind i tirsdag til en trykprøve .. Og han konstaterede at der ikke var hul eller utætheder nogen som helst steder og at den ikke brugte vand.

Så i formiddags .. Ringede de til mig og sagde de havde fundet problemet .. At på beholderen hvor man hælder kølervæske fra flækket i bunden og det var derfor den brugte meget vand .. Men altså sjovt nok sagde han i sidste uge at de havde lavet prøver og tester og gud ved ikke hvad .. Og de kunne ikke finde nogen problemer .. Så da jeg truede med forbrugerrådet og alt det der tog han den ind igen. Og fandt så ud af at den var flækket i bunden . Men ny er bestilt og bliver sat på.

Jeg siger 1000gange tak for alle jeres henvendelser.

• #31   16. mar 2009 haha han er da godt nok en KÆMPE tumpe hvis han ikke ser/gidder udskifte den, og så får han en utilfreds kunde. det er jo ikke verdens dyreste reperation:D

held og lykke med det så må man håbe de virker:D

• #32   17. mar 2009 Ja men nu siger de at de ikke er 100% sikker på det er den. Så jeg skal i de næste par uger holde øje med om den stadig bruger .. Hvis den gør tager de den ind igen og så skiller de motoren ad ..
    men han sagd den have en flænge i bunden ..

• #33   16. apr 2012 Det sjovt, min Saxo gør det samme. Bare ikke det med røgen smiley min dryppe olie, bruger vand, spytter kold luft ud af blæseren hvis temparatur måleren er over midten, trækker mindre osv.. Men skal heldigvis have lavet den på onsdag smiley 4500, dyr fornøjelse. Men så lyser min batteri lampe også, meget meget svagt under start, hvilket jeg ikke ved hvorfor..

Kommentér på:
toppakning.

Annonce