Luft i kølesystemet. {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen, jeg står her med et snart uløseligt problem på min daihatsu charade 1.3 16v g102.
Motoren er lige ny renoveret med nyt topstykke pakninger bolte osv. Ny køler, nye slanger, ny vandpumpe og ny rem. Som sagt alt er skiftet som involvere kølersystemet, topstykket med i bund og grund skiftet da jeg havde et ekstra liggende, og mistænkte det gamle for at være flækkert og suge luft ind i kølersystemet.
Problemer er sådan set at bilen koger over. Der er ikke cirkulation i systemet, Og jeg er kommet fra til at der er en luftbobbel som blokere dette, Bilen er blevet luftet ud flere 100 gange efterhånden uden resultat. slangen som går ind i kabinen er meget varm(som den skal være) men slangen som går ud af kabinen er helt kold, Så her ligger problemet. og hvis jeg spuler systemet igennem virker det hele ret upåklageligt i et par dage, men pludselig kommer luft lommen igen.
Jeg står magtesløs over for dette problem og har ikke den fjerneste ide om hvorfor denne luftlomme kommer, Er der nogen kløgtigehover som evt kunne komme med et super fif Eller en begrundelse som kunne hjælpe mig på vej mod løsningen.
På forhånd tak // Toyo
apr 2004
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 11 Emner: 298 Svar: 2.049
apr 2004
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 11 Emner: 298 Svar: 2.049
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
apr 2004
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 11 Emner: 298 Svar: 2.049
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
Syntes det lygter at def. topstykke eller pakning, men du skriver jo det er skiftet men aligevel Har selv prøvet det der men man skifter og skifter, men de dele man får er defekte
apr 2004
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 11 Emner: 298 Svar: 2.049
Men jah det med dækslet af prøvede jeg tidligere, og det boblede godt nok, ikke meget, men hvert 10 sek cirka kom der en bobel. men det kan jo være systemet som ikke er ordenligt udluftet tænkte jeg, da den koger over hele tiden hvorefter nyt væske bliver heldt på. Den med at køre uden om kabinen lyder som en god ide som lige skal prøves, for så har man jo ligesom fundet fejlen.
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.069
Man sikrer bare at termostaten virker, og at udluftningshullet i den sidder øverst - og så klarer den det selv.
Termostaten sidder lige over generatoren
Men nu hvor du har pillet termostaten ud, så ville jeg istedet få co2-testet dit køler-vand, for at tjekke om den maser cylinder-tryk over i køler-systemet.
apr 2004
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 11 Emner: 298 Svar: 2.049
men jah det er en mulighed.
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.069
Nu har jeg været med til, og selv skiftet motor/køler/andet køle-relateret på 1.3 og 1.6 motorer i en Charade G102 - og der har ALDRIG været problemer med udluftning, bare termostatens udluftningshul ( giggle pin ) peger opad ( præcist ), og denne selvfølgelig virker...
Så udlufter den selv... Man fylder lige køleren op med kølervæske, og topper den op i ekspansionsbeholderen, og så er det bare at køre
Og 2 dage efter så tjekker jeg lige en ekstra gang om der kan være noget kølervæske i beholderen.
***
Jeg er af den overbevisning om at hvis der stadig er luft eller et andet problem, så er det cylinder-tryk i køler-væsken. Dette kan et værksted teste
Husk at køb en frisk termostat - de koster kun 100kr i thansen, eller 202kr hos refako
apr 2004
Følger: 73 Følgere: 72 Biler: 11 Emner: 298 Svar: 2.049
Luft i kølesystemet.