{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  modstand i udstødning...
  • #1   21. maj 2010 Det kan man måle

  • #2   21. maj 2010 S3 - how??

  • #3   21. maj 2010 hvem sir der skal være modtryk?

  • #4   21. maj 2010 peter - prøv du at pille kat og mellempot og bagpot af din bil, så skal du se, så vil den faktisk ikke trække noget som helst...

  • #5   21. maj 2010 hvis der sug, så skal der være modtryk,.
    Ved turbo kan det snart ikke blive for stort.


  • #7   21. maj 2010 Google lidt rundt og læs om:

    "exhaust back pressure"

    "scavenging"


    Det er relevant på suge-motorer..

    Det handler om gashastighed og at opretholde temperatur i ens udstødningssystem.


    Et slankt rør vil have højere gashastighed ( samme mængde gas, mindre rør = højere hastighed).

    Høj gashastighed skaber et større vakuum EFTER gassen, og dette hjælper til at trække mere frisk luft ned i cylindrene = større fyldning = mere ydelse.

    Men der er også en grænse hvormed at røret kan blive for slankt, og dette kan så skabe en stopklods når man kommer op i RPM.

    Der er masser af læsestof om det på nettet.


    Men husk - hvis du virkelig vil optimere, så er det bedst med en fuld justerbar motorstyring, så du kan styre benzin-mængden og tænding præcist.

    Det er sådan rigtig NA-tuning foregår - den med at smide en knast og en banan på, det giver lidt, men det er helt klart bedst at justere alt ind til ens udstødning/indsugning.


  • #8   21. maj 2010 http://www.dot-e.dk/sadanvirker/facts/dot_factudst

    Et rør + potter der passer til din motor-størrelse, samt en banan-manifold der er slank og lang, og pakket ind i powerwrap...

    Lang og slank for så optimalt moment som muligt over hele kurven.

    Så er du vel-kørende smiley


  • #9   21. maj 2010 jeg takker... smiley

  • #10   22. maj 2010 ja det er manifolden det meste sker i, når først det er ude af manifolden som er koblet på hver enkelt cylinder, så er det marginaler=stortset ik til at mærke. jeg har pillet kat af flere biler, samt bygget flere håndbyggede systemer, både på turbo biler og alm injection. så længe man blot justerer efter de mekaniske opsætninger, så er det skam helt fint.

    og nej, jeg har ALDRIG mistet power ved at fjerne kat eller skifte til større udstødning. på min bravo lavede jeg 2,5" uden kat og med free flow mellem potter. men så havde den os fået knaster, banan og ændret indsugning. og så slutter man saføli af med en chipning/nyt map(hvilket man jo altid gør til en mekanisk ændring for at få fuldt udbytte) den gik fra 103hk til 130hk ;o) med org udstødningen(fra manifold og bagud) lagde den kun 123hk, den var altså en prop, da den nye hjemmebyg i 2,5 kom på og med nyt map, fik den 7hk mer.... ja den org var åbentbart for lille.

    så man ka ik bare sige generelt at der skal være "modtryk", det handler om flow, og netop som der blir nævnt, gashastighedder(igen, sker det meste i manifolden, hvorfor udformning af banan er super vigtig hvis man vil ha effekt ud af det). man ka øge hastigheden ved at lave en "konisk" konstruktion, altså tykkest efter manifolden, og så tyndere ud gennem systemet,


  • #11   22. maj 2010 på den måde opretholdes temperaturen også, og gas hastigheden ;o)

  • #12   22. maj 2010 Peter T:

    Lige præcis smiley

    Min orig kat sidder lige efter manifold-samlingen - og min manifold er ca DET mest flow-restriktive jeg til dato har set på en bil... men til gengæld har jeg ca 140nm til rådighed ved 2000rpm, hvilket jeg synes er ret lækkert hehe smiley

    Jeg fik 8hk ved at banke min kat ud... Det mistede jeg en smule bundtræk på, men fik til gengæld meget mere træk efter 5000rpm... smiley


    Jeg synes det er meget interessant at man kan påvirke relativt meget gennem den vej smiley


  • #13   22. maj 2010 på min gamle 406turbo med standard 158hk 220nm, fik jeg ca 20nm spids effekt ud af at skifte forrøret med kat ud til et uden kat i samme dimension. i mellemområdet var det på nogle punkter endnu mere end 20nm... hk forblev det samme på spidsen, fik en anelse i mellemområdet. uden justering.

    ja man må prøve sig frem, har leget en del med forskellige opsætninger på mine og kammeraters biler gennem tiden på et rullefelt. også forskellige luftfilter opsætninger(alt sammen uden ændringer af motorstyring/chip) som de færreste har adgang til uden at betale en del.

    og fatisk gik det igen, at åbne store luftfiltre gav mindre end f.eks KN indsats i org filter kasse.... win win, da man så os slipper for larmen ;o)



  • #14   22. maj 2010 Peter T:

    jep - orig kasse, så er det igen noget med frisk luft udefra forskærmen af og sådan smiley


    Altsammen noget der er med til at give en lille smule smiley


  • #15   29. mar 2012 Lyder jo dejligt.. Er endnu mere spændt på, når min bil kommer hjem ha ha,

    Dog sagde min tuningsmand det ikke kan betale sig at skifte min Cat. ud med en sports cat..

    Men Hey det er altså ikke larm fra et åben luft filter, men guf for ørene smiley


Kommentér på:
modstand i udstødning...

Annonce