1.169 visninger
|
Oprettet:
Garanti på klima {{forumTopicSubject}}
Hey herinde.
Købte en seat toledo fra 07 i marts månede hos en forhandler. Idag ville jeg så have lavet service på mit klima. Hvor jeg finderup af at der ingen tryk er på systemet.. Så ringer jeg til forhandler og spørger hvordan jeg skal forholde mig i forhold til garanti. Hvor han siger at hvis det er pludselig opstået er det ikke hans problem.. Men hva er pludselig opstået? De dage hvor der har været varmt har den ikke kunne køle kabinen ned. Så min ide er jo at det har været galt siden jeg hentede den. Skal han lave det eller skal jeg selv betale??
Hilsen Erik
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 607
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.378
Hvis der er en lækage, skal lækagen først lokaliseres før det kan afgøres om der er tale om garanti. Hvis du f.eks. har fået et stenslag i kondensoren er skaden jo "selvforskyldt"
jan 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 7 Svar: 205
de 6 mdr er fuld garanti. og han skal bevise at den var istykker ved køb
og det kan han kun hvis der i slutseddelen står at den ved køb var defekt (det er den eneste måde han kan slippe på. og hvis du har en evt print af annoncen hvor den var tilsalg, der vil han jo nok skrive at den er med klima..
jan 2010
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.121
Som Rene skriver er almindelig vedligeholdelse ikke omfattet købeloven og hvis klimaet virkede da du fik bilen og ikke har en lækage er det desværre dit problem. Er der en fejl et sted i systemet ligger problemet hos sælgeren.
dec 2003
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 607
sep 2003
jan 2010
Alt hvad der sælges herhjemme af en med cvr nr er omfattet af købe loven.
Som grundregel er alt med 24 mdr reklamationsret hvor af 6 mdr er 100% garanti.
Er blien solgt med en klima anlæg skal den osse virke, eller skal han tage forbehold i slutseddelen...
Om bilen er 5år 15år eller 0år så er den under købeloven.
Men du har ret, at hvis der er en skaden på anlægget som følge af f.eks sten slag mod kondensoren osv. så står man selv for regningen.
Jeg er ikke professor i købelove, men har dog arbejdet med den i 10 år i min stilling som leder i et byggemarked. og mener at han skal forfølge hvad jeg mener er hans ret til reperation u/b.
Men kontakt FDM via deres hjemmeside det er gratis og de ved hvad de snakker om
jul 2008
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 7 Svar: 11
jan 2010
kontakt FDM de ved det her meget bedre end os kloge åger...
dec 2003
Erik, hvis systemet er utæt skal forhandlere fikse det på hans regning
sep 2003
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.398
sæt dig lidt bedre ind i garanti og reklamationsret, det er to helt forskellige ting, her er lidt du kan læse op på
http://www.forbrug.dk/Dine-rettigheder/Forbrugerguides/Reklamation
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/garanti
og hvis det er en ærlig forhandler du har købt hos, så fixer han den uden problemer for dig.
Garanti på klima