{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.140 visninger | Oprettet:

BMW koger {{forumTopicSubject}}

Hey.

Min bror har en BMW E36 compact 1.9

Hans kølervæske beholder flækkede her forleden og motorvarmen kom op i det røde felt.
Han slukkede så for bilen, men ved ik lige hvor hurtigt.

Vi har nu givet den en ny beholder og hældt nyt væske i, og udluftet den ved at lade den stå i tomgang og have låget på beholderen af, og brugt den udluftnings skrue der sidder på beholderen.

Problemet er nu bare at den konstant bliver for varm. Den når kun lige at stå i tomgang i et par minutter og så er den i det røde felt igen og det pipler ud med dam fra udluftnings skruen.
Hans blæser køre ikke rigtigt men den burde efter min mening stadig ik blive så hurtigt varm.

Vi åbnede lige ned til olien og kunne se på låget at olien var sådan helt lysebrun som var der vand blandet i, sad os lidt på oliepinden.

Tænker at det er muligt at topparkningen er gået ved at motoren har været for varm, og dermed at varmen fra cylinderne kommer direkte ud i kølesystemet og at vandet bliver blandet med olien. Kan det være muligt og hvordan finder jeg ud af om det er topparkningen der er gået og er skyld i problemet ?

Håber i kan hjælpe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW koger
  • #1   23. sep 2012 tja hvis der er majo på oliepinden så tyder det meget på toppakningen.

  • #2   23. sep 2012 død toppakning eller flækket topstykke..

    mvh martin


  • #3   23. sep 2012 Og hvordan finder man ud af forskellen på død toppparkning og flækket ?
    Skal man måske have mekaniker til ?

    Men det er fordi den har været for varm at det er sket ik ?


  • #4   23. sep 2012 den kan nu os ha flækket den der beholder fordi er har været over tryk i hans køle system på grund af defekt toppakning/topstykke af med toppen og få den ned til en motor søvis mand og lade ham plane den og gåd den igenne, for fejl smiley

  • #5   23. sep 2012 Det kan nu lige så let være udluftning der er problemet.
    Er der ikke en form for udluftning på den øverste slange til evt. varmeapparatet?

    Noget tyder på at den ikke får det varme vand ledt igennem motorblokken / topstykket og ud i køleren og bliver derfor varm.

    Prøv evt. at "pumpe" på slangerne mens motoren varmer op og ser om det hjælper.


  • #6   23. sep 2012 Ja det er jo muligt at det er derfor den er flækket.
    Er det dyrt at få planet topstykket ?

    Hvordan kan det egentligt være at det kun er topstykket man skal have planet og ikke også selve blokken som ligger an mod topstykket ?


  • #7   23. sep 2012 Har tænkt at vandet ikke kommer rundt da der heller ikke rigtig kommer noget varmluft i kabinen selvom motoren jo er varm. Kender kun den udluftnings skrue der sidder på beholderen.
    Kan godt prøve at "pumpe" lidt på slangen, men kan det måske ikke også skyldes en defekt termostat hvis nu vandet ikke kommer rigtigt rundt ?


  • #8   23. sep 2012 Prøv lige at skrue din termostat af da der er problemer med de skiller af på den model, nogle gange kan du være heldig at kunne samle den igen, har selv skiftet flere af dem. rimeligt nemt på den model.
    PS. bmw skiftede dem uden beregning ved service i tidernes morgen.


  • #9   23. sep 2012 Det er højst sandsynligvis en toppakning de har en svaghed med køling henne på cylinder 4 desværre på m43 motoren, den er heldigvis utrolig let og skifte 5 timer max så kører du igen har skiftet utrolig mange af dem.. Men tag tænderne ud til cylinder 3 og 4 og se forskellen hvis 4 er hvid så er der kun en vej toppen af (4eren den længst inde mod kabinen), ellers skal i have fat i en trykprøver til og presse luften ud i køle systemet.. Da varmeapperatet er monteret lidt højt er det svært og lufte ud, høj forenden af bilen 30 cm og hæld skiftevis kølervæske og sæt så tryk på, løsning skruen og luk luften ud den vej. Når i så er kommet dertil der kun kommer væske ud af skruen start bilen også varmen op på max og til forruden og hold gassen på 2-3000 omdrejninger så skulle du gerne brænde fingrene til sidst så er den luftet ud smiley

  • #10   23. sep 2012 Tænderne = tændrørene ups smiley

  • #11   23. sep 2012 Ja og til andre kloge hoveder ja ved godt en 1,9 er en m43tu motor, men stadig samme sit med toppakning ved cylinder 4 smiley

  • #12   23. sep 2012 Okay. Mange tak for det, jeg vil prøve at tage ud og se på de ting i har foreslået.
    smiley


  • #13   23. sep 2012 Nu har vi rodet lidt med den, og nu bliver motoren ikke rigtig for varm, men kølesystemet driller.
    Vi har hældt vand i ekspantions beholderen og så startet bilen, der kommer ikke vand rundt i gummislangerne, og efter lidt tid begynder vandet fra køleren/ekspantions beholderen at koge.
    Køleren er der i mod kold i den anden side. Så det virker som om at vandet slet ikke kommer fra beholderen igennem køleren og ud til motoren. (og tilbage igen).
    Vi har taget termostaten ud for at sikre at der var fri gennemgang, men stadig intet vand kommer rundt.

    Er der nogen der kan give et bud på hvorfor vandet slet ikke kommer rundt og hvorfor det begynder at koge når det ikke har været gennem motoren. ?
    Vi har også haft blæseren kørende ved at sætte den direkte til batteriet men stadig ingen forskel.


  • #14   24. sep 2012 Prøv og afmontere vandpumpen, kan ikke huske om den har samme problem som m50eren.. De var født med plastikhjul som knækkede af også blev motoren varm, blev dog hurtig rettet til jernhjul af BMW så de ikke kunne fåes når folk skulle have ny i.. Hvis det er det kan det ikke lade sig gøre og udlufte den,..

Kommentér på:
BMW koger

Annonce