{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.235 visninger | Oprettet:

Fiat 1,2 8v problemer {{forumTopicSubject}}

Hej alle på BG

Jeg har 2 (for mig) underlige problemer med min Panda 1,2.

Problem 1: motoren hakker
Når bilen har stået natten over og er kold, så hakker den vildt i motoren, når den startes - specielt i frostvejr. Lyden aftager langsomt, når den begynder at blive varm. Indtil motoren er helt varm, kan lyden komme igen, såfremt jeg begynder at køre med bilen.
Lyden er sådan en ubehagelig metal-mod-metal lyd, men sjovt nok, så går motoren dejlig jævnt, når den er blevet varm.
Jeg har lagt mærke til, at larmen kommer konsekvent, når vi har minusgrader. Bare et par grader over frysepunktet og så er der ingenting.
Jeg har fundet ud af, at jeg ved at starte den og lade den hakke i 2 sekunder og så slukke den og igen starte, så er der pludselig ingen lyd. Det har motoren vel bare ikke godt af?
Service er overholdt, den har lige fået ny olie og tandrem, men problemet er der stadig. Når jeg har startet bilen og kørt den op til driftstemp., kommer lyden ikke mere den dag og værkstedet kan derved ikke høre noget.
Jeg har læst her på bg, at nogle vw og bmw motorer har et lignende lydproblem, når de når en vis alder. Men min har kun kørt 60.000 - kan det måske være noget med ventiljustering.
(Håber virkelig, at der sidder et geni derude)

Problem 2: koblingen
Jeg synes, at koblingen har et meget langt område, hvor den kobler til. Cirka et par cm før koblingen helt er sluppet, har den noget, der giver anledning til ruskeri i hele bilen. Dette navnlig ved hårdere acceleration. Jeg har forsøgt at "file" det væk ved igangsætninger, men ligemeget hjælper det. Det underlige er, at det kommer og går væk igen efter et par dage. Jeg synes ikke at der er et bestemt møster i, hvornår det kommer, nogle gange blot ved at køre helt almindeligt. Det er kun ved igangsætning. Jeg har prøvet tipset med at trække håndbremsen og slippe koblingen i 5. Gear, men koblingen ser fint ud, da den dør promte.
Her de seneste dage har det været særligt træls, og den kan kun koble blødt til, ved at slippe koblingen ligeså langsomt. Prøver jeg at starte i 2. Gear med lidt flere omdrejninger, så går det anderledes blødt, men man kan godt føle lidt ujævnheder. Tror I at det skal køres væk? Det er bare underligt, for starter man lidt kvikt, så er ruskeriet tilbage.

Håber at høre nogle inputs.
På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fiat 1,2 8v problemer
  • #1   24. mar 2013 hakken . sikkert nye tændkabler ,, ny kobling ,, det tager ca 3 timer at lave ,, skriv hvis du skal have hjælp...har selv en punto 16v

  • #2   24. mar 2013 hej kasper, hvor gammel er din fiat?


  • #3   24. mar 2013 Det er en årgang 2004, 3. Måned,

    Det er med motorkoden A48800.., hvis det kunne sige noget.


  • #4   24. mar 2013 det med at den hakker kan lige så godt være din toppakning og det med koblingen lyder som en ny kobling også skal svinghjulet rettes da det er skævt og det med at du prøver at " file " problemet væk gør det faktisk bare værrer mvh. Brian "fiat mekaniker" og kobling osv. tager lidt mere end 3 timer at lave der der efterfølgende skal stilles styrtøj og svinghjul skal af mont. og rettes

  • #5   24. mar 2013 Jeg vil gætte på at det er samme motor som ligger i fiat 500, og i de nyere ford ka. Min kæreste har for ik så længe siden købt enny ford ka, og den var også mærkelig i frost vejr. Men ford kunne ik inde nogen fejl, før 3. gang den kom ind! Og som jeg havde insisteret på, så var det en føler som blev underlig i frostvejr. Det fandt de ud fra fiat smiley Så nu har de skiftet noget i indsugningen, tror det var noget med luftmasse måleren, og nu kører den bare smiley Den ville fryse til på de modeller sagde de ved fiat.

  • #6   24. mar 2013 Tak til jer alle for de hurtige svar.

    Det med den føler lyder interessant, for det er nemlig kun i frostvejr, at den hakker. Nu når jeg siger hakker, så skal det forstås sådan, at den står helt almindeligt i omdrejninger og at det kun er lyden, der er noget at udsætte på.
    Synes bare at jeg har ledt rundt på nettet uden at opleve andre med samme problem.

    Mht. koblingen:
    Uden at have den store kundskab med koblinger, burde rystelserne og ruskeriet så ikke være konstant i tilfælde af et skævt svinghjul?
    Ruskeriet går nemlig i sig selv igen, hvis jeg kobler til ligeså stille og roligt, men grænser næsten til at være til gene for de øvrige trafikanter.
    Jeg har tænkt lidt på, om der er et sted, at koblingen kan komme til at gå trægt? noget der kan mangle fedt eller ruste, således de bevægelige dele måske ikke går helt frit?

    Igen tak for jeres hjælp


Kommentér på:
Fiat 1,2 8v problemer

Annonce