2.489 visninger
|
Oprettet:
Luft til luft Vs Vand til luft Intercoolers {{forumTopicSubject}}
Luft til luft Vs Vand til luft Intercoolers
hvad er best og hvorfor
og dem der får det rød ha se min stav fæjli blye væk !!!! tak
sep 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 37
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Mener du at vand til luft altid er en fordel..?
Det er jo lige så tumpet som at sige at luft til luft altid er en fordel..
Luft til vand kan alt efter hvad motoren skal bruges til være en fordel da vandet kan køle ved lav hastighed eller start, fordelen forsvinder nårz vandet i det lukket kredsløb bliver varmt.
En luft til luft intercooler virker ikke når bilen holder stille, men når fart vinden stiger virker den meget effektivt.
Det er selvfølgelig meget sort og hvidt og der kan laves en masse tiltag, som ex en el-blæser på din luft luft intercooler som laver kunstig fart vind, vand spray, og forskellige kølemidler i vandsystemet.
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.132
sep 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 37
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Vis det 10grader udenfor, så min indsugnings temperatur på 18-20 Max. Kommer ikke i nærheden af de tal du snakker om?!?!
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Det tager ikke lang tid at varme 3-6 liter vand op, og så skal det alligevel køles ned med en stor køler.
Vil godt tro at du kan have set et fald på 63 grader...
Hvis du ex køre i skoven med din 4x4 vil en luft intercooler ikke få meget fart vind.
Hvis du holder til race med varm motor vil intercooleren heller ikke få fart vind, men ofte få en masse strålevarme fra køleren der ofte sider 10 cm væk.
Her vil en 12v blæser hjælpe meget...
En vand intercooler uden blæser vil her også blive varm...
Men efter ganske kort tid vil fordelen være udvisket da det ene system ikke får tilført mere køling end det andet...
Hvis vi alså går ud fra at begge systemer har lige stor blæser..
Selv har jeg aflæst op til 70" på luften en sommer aften ved 18" efter 5 min
Den kan jeg med en 12" blæser nu holde på 35" lige så længe det skal være..
Under kørsel lander luften 10" over udendørs temp.
Min føler sidder i et alu plenum der kan give lidt stråle varme til føler..
Til en ren drag bil ville jeg nok også lave noget vand-vand med CO2..
Til en racerbil skal det være luft-luft
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Men der skal ikke en særlig stor intercooler til for at køle den ned..
Hvis du tager en luft intercooler på 30x65 cm og flytter den gennem luften med 50 kmt, så passere der ca 167 m3 luft igennem køleren hver minut.
Den store mængde luft køler effektivt de ex 5-10 m3 der under under ladetryk passerer på indersiden...
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
apr 2013
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
luft til luft= race
vand til luft=4x4 i en skov eller hvor man bare skal køre langsom (i ved vad jeg mener )
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
apr 2013
Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Bliv lige enige om hvad "kølevand" er.
Normalt når man taler om "kølevand" i motor sammenhæng, så mener man motorens kølevand...
Men når vi taler om vand-luft intercooler så kan man godt bruge ordet "kølevand" om den væske som bruges i intercooleren som "kølevand"
Lol
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Ikke umulig jeg har som skrevet målt 130 grader efter en Holset på en 6L diesel motor.
Så hvis ladetrykket er højt nok kan den sikkert godt komme der op...
Men det er ikke noget problem at køle ned hvis bare din intercooler er effektiv nok...
Det er jo relativt en lille mængde luft sammenlignet med den luft der passere gennem din intercooler.
jun 2007
Følger: 75 Følgere: 65 Emner: 25 Svar: 537
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Kan du ikke begrunde din holdning og komme med nogle argumenter + og -
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
jun 2007
Følger: 75 Følgere: 65 Emner: 25 Svar: 537
Når jeg ligger og nuller er den nede på 32 grader.
Og det er med total skjult køler..
Syntes det virker noget bedre end luft - luft..
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Det er meget gode tal, især hvis din MAT sensor sidder i din alu manifold..
Og efter forholdene er det rigtig flot..
Hvad så hvis du holder i kø, eller du har holdt stille med varm motor, så tager det jo noget tid for vandet at komme ned igen...
Hvor meget vand har du i dit system...?
Luft til luft Vs Vand til luft Intercoolers