{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luft til luft Vs Vand til luft Intercoolers
  • #1   10. okt 2013 Helt klart vand til luft du kan få indsugnings tempraturen længer ned end luft til luft:)

  • #2   11. okt 2013 Lilletranget
    Mener du at vand til luft altid er en fordel..?
    Det er jo lige så tumpet som at sige at luft til luft altid er en fordel..

    Luft til vand kan alt efter hvad motoren skal bruges til være en fordel da vandet kan køle ved lav hastighed eller start, fordelen forsvinder nårz vandet i det lukket kredsløb bliver varmt.
    En luft til luft intercooler virker ikke når bilen holder stille, men når fart vinden stiger virker den meget effektivt.
    Det er selvfølgelig meget sort og hvidt og der kan laves en masse tiltag, som ex en el-blæser på din luft luft intercooler som laver kunstig fart vind, vand spray, og forskellige kølemidler i vandsystemet.


  • #3   11. okt 2013 Har leget med alle to ting før i tiden, og spottede ingen fordel fra det ene til det andet.


  • #4   11. okt 2013 1342 du har jo en køler med blæser på dit luft til vand vi er vældig godt tilfreds med det på patroler har set hvor indsugnings tempraturen blev sænkret 63 grader ved at gå fra luft til luft til vand til luft

  • #5   11. okt 2013 Min indsugnings temperatur ligger 8 grader over lufttemperaturen udenfor normalt, tvivler på det kan gøres meget bedre smiley

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #6   11. okt 2013 Indsugnings luft temperaturen kan, teoretisk set, ikke blive ret meget koldere end kølevandets temperatur, hvis man kører med en vandkølet intercooler, alt afhængigt af pumpeflow, kølerens størrelse osv. Luftens temperatur er alt imellem 130 og op til 180 grader, alt afhængigt af udendørs temperaturen, når luften forlader kompressorhuset på turboladeren. Ved en luftkølet intercooler, kan temperaturen komme ned på ca 50-60 grader, afhængigt af udendørs temperaturen, overfladeareal/generel størrelse på intercooleren.

  • #7   11. okt 2013 Hold da op, ved du hvad du snakker om?

    Vis det 10grader udenfor, så min indsugnings temperatur på 18-20 Max. Kommer ikke i nærheden af de tal du snakker om?!?! smiley


  • #8   11. okt 2013 Den køler man bruger til en vand intercooler, er en ekstern, så man bruger altså ikke bilens køler, men det nok ikke gået op for dig? smiley

  • #9   11. okt 2013 Hvis du har en bil der skal køre ( fartvind ) bare få minutter vil en stor luft-luft intercooler være en fordel i min verden.
    Det tager ikke lang tid at varme 3-6 liter vand op, og så skal det alligevel køles ned med en stor køler.
    Vil godt tro at du kan have set et fald på 63 grader...

    Hvis du ex køre i skoven med din 4x4 vil en luft intercooler ikke få meget fart vind.
    Hvis du holder til race med varm motor vil intercooleren heller ikke få fart vind, men ofte få en masse strålevarme fra køleren der ofte sider 10 cm væk.
    Her vil en 12v blæser hjælpe meget...
    En vand intercooler uden blæser vil her også blive varm...
    Men efter ganske kort tid vil fordelen være udvisket da det ene system ikke får tilført mere køling end det andet...
    Hvis vi alså går ud fra at begge systemer har lige stor blæser..

    Selv har jeg aflæst op til 70" på luften en sommer aften ved 18" efter 5 min
    Den kan jeg med en 12" blæser nu holde på 35" lige så længe det skal være..
    Under kørsel lander luften 10" over udendørs temp.
    Min føler sidder i et alu plenum der kan give lidt stråle varme til føler..

    Til en ren drag bil ville jeg nok også lave noget vand-vand med CO2..
    Til en racerbil skal det være luft-luft


  • #10   11. okt 2013 Jeg har målt luft på 130 grader på en Holset turbo det laved 1.5 bar
    Men der skal ikke en særlig stor intercooler til for at køle den ned..
    Hvis du tager en luft intercooler på 30x65 cm og flytter den gennem luften med 50 kmt, så passere der ca 167 m3 luft igennem køleren hver minut.
    Den store mængde luft køler effektivt de ex 5-10 m3 der under under ladetryk passerer på indersiden...


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #11   11. okt 2013 Hvilke tal passer ikke thomas?

  • #12   11. okt 2013 At man teknisk set ikke kan køle luften længer ned end kølvandstemperaturen, med en vand intercooler smiley

  • karl D
    karl D Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
    #13   11. okt 2013 så det vi siger er

    luft til luft= race

    vand til luft=4x4 i en skov eller hvor man bare skal køre langsom (i ved vad jeg mener smiley )


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #14   11. okt 2013 Thomas hvad er det så der ikke passer? Temperaturen kan jo ikke blive ret meget lavere end det, man nu engang køler med... smiley

  • #15   11. okt 2013 Har du planer om at køle med køleren som også motoren bliver kølet med? Vis ja, så ved du ikke hvordan man laver et Vand til luft system smiley


  • karl D
    karl D Tilmeldt:
    apr 2013

    Følger: 1 Emner: 27 Svar: 67
    #16   11. okt 2013 det bare sjove at vide smiley ikke ant:)

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #17   11. okt 2013 Thomas, hvor har jeg skrevet det? Hvad er så den bedst mulige ladeluft temperatur?

  • #18   12. okt 2013 så lavt som muligt, men man kan få det meget lavere end kølvandstempraturen, ved ikke hvorfor du skriver det? 20-30 er ikke umuligt.

  • #19   12. okt 2013 Stop nu i to...
    Bliv lige enige om hvad "kølevand" er.

    Normalt når man taler om "kølevand" i motor sammenhæng, så mener man motorens kølevand...

    Men når vi taler om vand-luft intercooler så kan man godt bruge ordet "kølevand" om den væske som bruges i intercooleren som "kølevand"

    Lol


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #20   12. okt 2013 Nemlig...

  • #21   12. okt 2013 Det bare helt vilde temperature han snakker om, noget du har målt på, for lyder ikke sådan?

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #22   12. okt 2013 Hvilke temperaturer tænker du på?

  • #23   13. okt 2013 At du skriver at luften kan komme op på 130-180 grader..
    Ikke umulig jeg har som skrevet målt 130 grader efter en Holset på en 6L diesel motor.
    Så hvis ladetrykket er højt nok kan den sikkert godt komme der op...
    Men det er ikke noget problem at køle ned hvis bare din intercooler er effektiv nok...
    Det er jo relativt en lille mængde luft sammenlignet med den luft der passere gennem din intercooler.


  • #24   13. okt 2013 Vil sige vand - luft er bedre på en gade bil end luft-luft køler

  • #25   13. okt 2013 Jonas
    Kan du ikke begrunde din holdning og komme med nogle argumenter + og -


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #26   13. okt 2013 1234 F - Det er korrekt, men stiger/falder udendørs temperaturen stiger/falder indsugnings og udstødnings temperaturen ca det samme. Jeg har aldrig nogen sinde påstået at en vandkølet intercooler, skulle køles af motoren kølevand, så vil man jo ikke komme ret meget under 80 grader indsugningstemperatur, da kølevandet ikke er koldere end de 80 grader, eller hvor varmt kølevandet nu er. Men derimod hvis man bruger et lukket system, så kan du jo få temperaturen så lav som du vil ha det. Kan du forstå hvad der står nu Thomas?

  • #27   13. okt 2013 forstår stadig ikke dine 50-60 grader? godt nok et dårlig system du snakker om.


  • #28   13. okt 2013 Har vand på min vr6,, min køler i front er gemt total væk . Max æde, ligger jeg på en indsugning temptur der er på 41grader
    Når jeg ligger og nuller er den nede på 32 grader.
    Og det er med total skjult køler..

    Syntes det virker noget bedre end luft - luft..


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.741
    #29   13. okt 2013 Fysik er en sjov størrelse...

  • #30   13. okt 2013 Jonas Knud
    Det er meget gode tal, især hvis din MAT sensor sidder i din alu manifold..
    Og efter forholdene er det rigtig flot..
    Hvad så hvis du holder i kø, eller du har holdt stille med varm motor, så tager det jo noget tid for vandet at komme ned igen...
    Hvor meget vand har du i dit system...?


Kommentér på:
Luft til luft Vs Vand til luft Intercoolers

Annonce