{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.826 visninger | Oprettet:

besked fra skat om min tuning {{forumTopicSubject}}

Hej skal jeg opfatte det at bilen kun lige skal synes også er tuningen godkendt

Jeg har kigget det fremsendte link. Så vidt jeg kan forstå indeholder sættet:

Luftfilterkasse i aluminium
KN luftfilter
Luftfilterslange
spændebånd
Chip til ændret motorstyring.

Effektforøgelse fra 180 HK til 215 HK (stigning 19,4%)
Moment forøget til 320 v 3000 opm

I SKAT's juridiske vejledning er anført om motortuning:

Motortuning

Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor. Vær dog opmærksom på, at der i medfør af anden lovgivning kan gælde en maksimal grænse for effektforøgelsen.

Det er SKATs opfattelse, at det generelt for alle typer motortuning gælder, at når det har karakter af en motorombygning, eksempelvis når der foretages væsentlige indgreb, fx ved udskiftning af topstykke, motorblok eller krumtap, vil det blive sidestillet med et egentlig motorskifte. Dette betyder, at 20 pct. grænsen gælder.

Det er SKATs opfattelse, at hvis man samtidig med et motorskifte/-tuning (som også kan være under 20 pct.) foretager andre tekniske ændringer, fx monterer andet bremsesystem, anden forbro, gearkasse, differentiale, fjedre, støddæmpere, udstødning osv., vil køretøjet som hovedregel miste sin afgiftsmæssige identitet. Se bl.a. afgørelsen SKM2013.612.BR

---------

Hvis du derfor ikke foretager andre konstruktive ændringer end de anførte omkring ændret "åndedræt" medfører tuningen ikke fornyet krav om betaling af afgift, bl a også under hensyntagen til effektforøgelsen på under 20%.

Jeg skal dog gøre opmærksom på, at der ved efterfølgende ændringer på bilen - både vedr motor, men også vedr karrosseri og undervogn - samlet set kan blive tale om mistet ID med krav om betaling af ny afgift.

Det er altså alene de her på linket viste data der er svaret ud fra.


Herudover skal du have bilen godkendt og ændringen indført i køretøjsregisteret ved et gennemført syn.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  besked fra skat om min tuning
  • #1   7. mar 2014 Bare husk på at co2 værdien ikke må overstige typegodkendelsen:)

  • #2   7. mar 2014 Skat er jo aldrig den svære part i forhold til motortuning, for der er reglerne klare.

    Syn derimod er værre da du skal kunne dokumentere at bilen er sikkerhedsmæssigt forsvarlig (her består du da du er inden for de 20%), men du skal samtidig kunne dokumentere bilens nye forurening, hvilket er langt værre.. Tag op og snak med dig synshal omkring det, det tager ikke lang tid, og så er du ikke i tvivl om noget som helst - der er stadig mange herinde der vejleder om ting de ikke aner noget om (hvilket jeg heller ikke selv gør).. Men snak med synshallen


  • #3   7. mar 2014 Som jeg læser det:

    En mand fra skat har vurderet et link du har sendt. Han vurderer at dine ændringer kun omfatter "åndedræt" (som han skriver) og ud fra det link han har set, kan kan konstaterer, at bilen ikke overstiger de 20 procent forøgelse i effekt som er grænsen.

    Han skriver også, at på baggrund af de dele du har sendt, så skal bilen have gennemført et syn og så er den godkendt.

    Men, han påpeger også, at hvis du laver yderligere ændringer, så kan alle de ændringer tilsammen resultere i ny afgift.

    Så jeg læser det således: hvis du holder dig til det sæt du har sendt link til + får bilen synet så er der order to go :-)


  • #4   7. mar 2014 Fredrik V: måling af forurening er jo en standard-del af synet. Det skal han jo ikke som sådan dokumentere, men det bliver målt og dermed dokumenteret på stedet...

  • #5   7. mar 2014 BTW: Jeg aner heller ikke et klap om det smiley - men som jeg forstod trådstarter, så handler tråden mere om at afkode et lettere kryptisk svar fra skat - og ville lige give min tolkning af det med på vejen... smiley

  • #6   7. mar 2014 Hvad har en chip med åndedræt at gøre?? Og forurener den mere end der står på typegodkendelsen, hvilket den gør med en chip, så bliver den kasseret

  • #7   7. mar 2014 Hvis chippen ikke er godkendt, så er den ulovlig om må ikke benyttes på offentlig vej.
    http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Groen-Transport/Luftforurening-fra-biler/Chiptuning-en-konstruktiv-aendring.aspx


  • #8   7. mar 2014 Nu skal du huske på at Skats regler omkring tuning ikke er ens med trafikstyrelsens, og det er dem der bestemmer om den kan synes.

    Alle tuningsdele skal være godkende, og bilen skal synes med ændringerne.


  • #9   7. mar 2014 Jeg går ud fra, det er sættet fra Mountune, du har spurgt SKAT om?

    Mig bekendt har sættet desværre ikke de rigtige godkendelser for at kunne blive synet i Danmark. Du vil derfor have en situation, hvor SKAT er ligeglade med tuningen, og at den dermed ikke vil være afgiftspligtig, men hvor synshallen ikke vil lade den gå igennem - hvis de opdager det, vel at mærke.

    Ellers en lækker bil, du står til at få! smiley


  • #12   7. mar 2014 Når du tuner, skal du på ny dokumentere at bilen opfylder kravene til luftforurening. Dvs. bilen skal igennem en test som viser, at den opfylder den gældende Euro norm for den pågældende bil.
    Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.

    Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.

    Mvh.
    Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33928740
    Fax: +45 33932292
    e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk
    Slet indlæg
    Slet svar



    Fundet i forumet


  • #14   8. mar 2014 det er dette kit jeg gerne vil have lavet

Kommentér på:
besked fra skat om min tuning

Annonce