{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.061 visninger | Oprettet:

Tenkin
Tenkin
Tilmeldt:
15. jun 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22

Chip tuning generelt {{forumTopicSubject}}

Hej BilGalleri,

jeg har købt en "ny" RenaRenaRenault Mégane III 1.5 turbo diesel fra 2013, og kunne godt tænke mig at høre om folk herinde ved noget om chip'ing.

Jeg har kigget lidt rundt på nettet og set chips der ligner noget rigtig fake røvrenderi, men derimod også halv dyre løsninger som lover godt og lader til at være i orden. Umiddelbart virker det ligetil og simpelt: at tage et stik ud og sætte en chip imellem.

Er det noget ved at købe et produkt til 700 kroner på ebay ved en top rated seller, eller skal man have fat i dem som koster 3.500 ? Er det bedre med dem til ca. 2.000 på det danske markede, så man undgår Tyskland / Polen / Italien ?

Har først tænkt mig at gøre noget i det, efter garantien på bilen udløber, men kunne alligevel godt tænke mig at høre, om der er noget jeg skal være opmærksom på; som er der risiko for at motoren tager skade, eller om der i det hele taget er noget at være bange for - idét der ikke er tale om et indgreb i ECU'en ? smiley

Holder tallene som producenterne lover, eller skal man ikke forvente for meget ?

Mvh undertegnet


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chip tuning generelt
  • #1   7. aug 2014 Få den chippet "rigtigt" hos f.eks. landberg eller RH, de der eBay-chips de er ihvertfald intet værd

  • #2   7. aug 2014 jeg så en bil der blev rullet med noget af det man kan købe fra ebay. og det var ikke andet være en og smide ud. og dvs lamper lyst. ham der havde det på håbet på over 400 hk men blev kun rullet til ca de der 350 hk.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #3   7. aug 2014 #1 Er det noget du har erfaring med? For de fleste siger fuld tilfredshed eller pengene tilbage, og man tjener da ikke penge på dårlige produkter - og man bliver heller ikke top rated seller for ingenting. smiley
    Hvad er fordelene ved de firnaer du nævner? Og priser i forhold til?

    #2 Hvad havde bilen før chip? Kunne forestille mig man ikke skulle regne med så meget, hvis chippen er lavet til at give 20hp til en 100hp bil.. Hvad havde chippen kostet og hvilket sted var den købt fra? For som jeg nævner før, er der jo forskel på sælgerne på ebay. smiley


  • #4   7. aug 2014 lad være med at køb sådan en chipboks der..
    kør til en rigtig chip tuner. og få det gjort ordenligt! smiley


  • #5   7. aug 2014 https://www.youtube.com/watch?v=VGtImIP6j3A
    Hvis du gerne vil have den bil holder mange år endnu, så få den obdtunet istedet.
    Så er det lavet kun til din bil istedet for noget der er lavet til en gennemsnitlig model du har.


  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #6   7. aug 2014 #4 Altså en som går ind og piller ved ECU'en ? smiley Som sagt før, hvad koster han ? Er klar over man får noget skræddersyet, men der må også være en væsentlig prisforskel. Og hvad med forsikring/politi - sådan en chip kan jo hurtigt blive pillet af i forhold til det andet.

    #5 Har set MCM længe og så også afsnittet med chippen - som han siger "from Eastern Europe" eller mere præcist; Ukraine og til en værdi af 20$ hvilket er 100 kroner... Altså, hvis i skal sige de her chips er dårlige, så må i komme med bedre sammenligninger / argumenter. smiley

    Kan forstå den med at få lavet tun til bilen, fremfor at det er en standard chip der passer til flere, det er et godt argument. Jeg efterlyser dig stadig en pris sammenligning og nogen som har prøvet metoden jeg spørger ind til. smiley


  • #7   7. aug 2014 www.landberg.dk og rh-motorsport.dk kan du selv finde prisen

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #8   7. aug 2014 #7 Ja det slog mig også efter jeg havde skrevet, så kiggede lige og skulle da læse lidt igennem før jeg fandt en pris - 5.000 kroner. Og så er det sådan set ikke lovligt, da de tuner med henblik på at bilen skal køre race. smiley

  • #9   7. aug 2014 Chiptuning er som udgangspunkt ulovligt. Med mindre du kan finde et sted der laver godkendt tuning. Men det findes ikke ret mange steder

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #10   7. aug 2014 #9 Landberg er vel godkendt - men kun biler, hvis formål er race ?

    Hvad hvis man får det registreret til forsikringen, kan det så blive lovligt ? Husker noget om en regel der siger max 20% forøgelse i heste.


  • #11   7. aug 2014 Der gælder ikke 20% regel ved chiptuning, kun ved motorskift. Tilgengæld skal du en større proces igennem uanset om det 5% eller 30%. Nu er turboen utrolig lille på 1.5 dci, så de laver max.130 hk. Ofte rullet til 110 - 117 std. Rigtig ECU tuning er klart at fortrække, boks levere aldrig hvad de lover, og er gennerelt en dårlig løsning. Vælg Landberg.

  • #12   7. aug 2014 Alt chiptuning er ulovligt, med mindre at du kan skaffe alt dolumentation for at bilen ikke sviner, støjer og bilens holdbarhed. I praksis skal du bare tune, og gøre ingenting. Bum.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #13   7. aug 2014 #11 Godt indlæg.

    Som nævnt tidligere kan jeg dog ikke forstå det hedder pengene tilbage, hvis man ikke er tilfreds - hvor de lover over 130 heste og helt op til 149. Dette er dog et af de dyre steder; http://www.chipexpress.com/products/2989/


  • #14   7. aug 2014 Chipexpress er en boxtuning. Der kan om ingen omstædigheder hives 150 hk ud af en 110er. Turboen er alt for lille, den render tør for luft. Søren Fredslund måler gerne gratis for at bevise at en boks yder rigtig ringe. Han har rullet mange med bokstun, og er Landberg forhandler.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #15   7. aug 2014 #14 Så max 130 hk ? Hvad med moment ?

    For så er det klart at prisen pr. hest vil være voldsomt dyr i forhold til at skulle bøsse 5.000 kroner.

    Og brændstof forbrug ?


  • #16   7. aug 2014 Bilen går typisk 1-2 km længere på literen afhængig af kørsel, få også Egr. Ventil elektronisk lukket i samme ombærring. Din ville skulle laves i "boot mode" hvor styrreboksen åbnes og filen skrives/læses den vej pga. Tunings beskyttelse. Derfor er tuning tiæ nye biler også dyrere. Mener de ligger på ca. 130 hk ca +- og 290-300 nm. Ifg. Dansk renault forum er det også hvad 6. Gears kassen holder til. Husk at prisen ikke er afgørende, men kvaliteten af den tuner man vælger.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #17   8. aug 2014 #16 Ok, dvs en helt fin forøgelse der vil kunne mærkes. smiley

    Jamen du har da helt ret i kvalitet fremfor kvanti, men det var jo netop også derfor jeg kom her og spurgte, vidste der måtte være nogen med forstand på emnet. smiley


  • #18   8. aug 2014 Selvfølgelig kan du mærke det, du vil blive glad for det. Min 6 mrd. Gl. Seat Leon er også tunet. Std opgivet til 184 hk og 380 nm, rullet std til 191 hk og 407 nm.. Tunet til 231 hk & 498 nm.. Om det kan mærkes, ja for satan.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #19   8. aug 2014 #18 Det er så også 40 heste og over 100nm mere jo, så er det klart. smiley

    Hvis vi kun snakker 20 heste i forøgelse, er det lidt noget andet. Men procent mæssigt er det selvfølgelig en del.


  • #20   8. aug 2014 Det afhænger meget af motorrype/fabrikant. Sådan en Renault får da også mere end 50nm stigning. Kan klart anbefale at du kører til Fredslunds i Ribe ( landberg forhandler). Han har også rullefelt. Jeg har også en Renault, den nye Clio dci 90 som jeg bruger som pentlerbil.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #21   8. aug 2014 #20 Jamen jeg kan vel prøve at sende en mail og se, hvad de mener de kan hive ud af sådan en dyt.

    Er din egen Clio pillet ved, eller er den standard ?


  • #22   8. aug 2014 Nej den er standard da det er en Leasing bil. Fredslunds har sin egen hjemmeside, og Søren er en flinkere mand. Få et tilbud på tuning incl. Egr mod.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #23   8. aug 2014 Hvad er det egr mod?

  • #24   8. aug 2014 Elektronisk afblænding af Egr. Ventil. Egr sender udstødningsgas tilbage og blander en lille del i indsugbingsluften. Plus ved Egr. Er mindre NoX (kvælstof) i udstødningen. Minus ved Egr. Er mange. Fx, tilsodning, færre km/l og dårlig trækkræft ifm. Tilsodning = problemer.

  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #25   8. aug 2014 #24 Er klar over problemerne ved tilsodning i diesel, så ja du har ret i det virker som et oplagt mod. Koster det ekstra?

    Og man får et mere jævnt træk?


  • #26   8. aug 2014 Ja normalt får man et mere jævnt træk ved let/del last. Ved fuld skrue er den lukket, Egr ventilen er nok den største synder mht. Tilsodning, ikke engang frisk kørsel kan gøre det på nogle biler. Afhængig af hvem og hvordan du spørger, kan du måske få tuning med Egr. Mod incl i prisen.

  • #27   10. aug 2014 Vi laver tit EGRMOD sammen med tuningen.

    Prøv da sådan en boks så ruller jeg den gerne.
    Hvis den bare har 50% af det de lover er rulningen gratis.
    Her er en boks der lover 25 hk.....


    profilbillede
  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #28   10. aug 2014 Sad og snakkede lidt med svigerfar om det med ventilen (han er gammel mekaniker) og han mente da bestemt ikke det var et problem når diesel bilerne fik deres lange ture.

    #27 Som jeg har været inde på før, så vil jeg gerne vide om det så er en boks til tre-fire tusind eller om det er en af dem til 200 kroner fra Polen ? smiley


  • #29   10. aug 2014 Spild af penge. Se om du kan finde Fredslunds bruger her, han vil kunne give eksempler på at en diesel som har fået max. Gas og lange turer, kan sovse helt til.

  • #30   10. aug 2014 Mængden af diesel der brændes af er det afgørende.
    Det giver sod uanset om du kører 70 eller 150 km/t.
    Så motoren soder til uanset.
    Kun ved fuld gas er ventilen helt lukket.

    Jeg ser en del dieselhakkere på mit job og de lider alle af sod.
    Boksen her er en dyr sag til 5000,- incl. montering og rulning.
    Altså ikke her i butikken.


  • Tenkin
    Tenkin Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 22
    #31   10. aug 2014 #30 Jeg har ellers lært at kører du en god tur, med højt omdrejningstal, får du brændt en masse sod af.

    Dvs. egr moddet vil afhjælpe problemet i et stort omfang, men det handler stadig om dieselmotorens forbrænding i helhed ?

    Det er godt med jeres input. smiley Fredslund, ved du hvor meget i kan hive ud af førnævnte Mégane ? Altså heste og moment.


Kommentér på:
Chip tuning generelt

Annonce