{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.152 visninger | Oprettet:

Turbo - lovligt? {{forumTopicSubject}}

Overvejer et turbo kit på min Focus med tiden....men er det lovligt?

Jeg har været inde på www.powerpage.dk hvor jeg ikke helt forstår nedenstående:
"Hvis tuningen har karakter af en egentlig ombygning, gælder 20% reglen."
Dette betyder i hovedtræk at hvis du udskifter væsentlige komponenter i motoren som f.eks. topstykket, krumtarp, motorblok osv. Det er derimod tilladt at montere tuningssæt og turboladere uanset effektforøgelsen. Dog kun på den originale motortype."

Hvad menes der med "den originale motortype"?

Focus har lavet en RS model med turbo på en 2.0 motor.
Den koster bare kassen!!

Nogen der kan svare mig på det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turbo - lovligt?
  • #1   28. apr 2004 Hej Jesper L - pænt navn iøvrigt :D.

    Hvad er "en slags afgift". Kender du en omtrent størrelse?


  • #2   28. apr 2004 den er lidt sjov den regel, man må godt sætte en turbolader på uanset effektforøgelse, men hvis du skruer over 1bar skal man jo helst kører med smedestempler, og så er det jo at skifte væsentlige komponenter i motoren... så'eh, men ok, 0,6 bar er da også helt fint.

  • #3   28. apr 2004 tror den orginale motortype er den der sidder på fra fabrik, det er ihvertfald mit gæt... men det er jo kun et gæt smiley

  • #4   28. apr 2004 RE: Christoffer D.
    Det er rigtigt hvad du skriver, det der menes med den originale motor.... Ja det siger jo ligesom sig selv, det er jo ren logik.
    Det er den motor din bil er født med fra producenten af.

    Hilsen Jonas E.


  • #5   28. apr 2004 Du må turbolade lige så tosset du vil så længe du ikke skifter blokken og i øvrigt overholder miljø/støjkrav.

    20% gælder kun, når man skifter til en anden motor.


  • #6   28. apr 2004 RE: Mikkel L
    Hvis du læser øverst så er de 20% kun tilladt så længe det er på den orginale motorblok og man ikke skifter væsentlig motordele, så man kan kun i teorien turbolade så tosset man vil, for i praksis skal der jo skiftes lidt hvis den skal skrues godt op.


  • #7   28. apr 2004 Ok. gutter - tak for svar ;-))

    For at opsummere jeres løsninger:

    Turbo montering ok så længe at:
    1. Ladetryk ikke overstiger 0.5-0.6 bar
    2. Der ikke laves væsentlige ændringer på motor herunder udskifter til smedede stempler
    2. Motoren er original fra fabrik
    3. Turbo´en er Tüv godkendt
    4. Stærkere bremser?? (vil jeg måske selv synes er en god idé)



  • #8   28. apr 2004 ps. tuv godkendelsen er ikke på effekten af turboen men om motoren holder dansk lovgivning med hensyn til fourening ved al slags kørsel

  • #9   28. apr 2004 den må gerne overstige de 0.6bar men så skal du sætte stemplerne i, så det er vel kun den halve sandhed smiley

  • #10   28. apr 2004 hmm jeg tror det kan diskuteres meget langt ud. men jesper l ta du lige et smut til den lokal synshal og forhør dig lidt nærmere, inden du begynder at skyde for mange penge i det

  • #11   28. apr 2004 Erik N.

    Hehe..du har sq nok ret.

    Tak til alle smiley


  • #12   28. apr 2004 Christopher

    Man må gerne skifte plejlstænger og stempler. Man må også gerne skifte knastaksler, udstødning, bore cylindre op m.m.

    En turbo er i sig selv ikke en konstruktiv ændring.

    Jeg har det sort på hvidt i nogle papirer jeg fik i skoletiden omkring tuning.


  • #13   29. apr 2004 vis du monter trykladning på en bil skal der værer tüv-godkendelse på den det koster 10-20kilo at få lavet og har du ik den bliver du skudt fa ham den grimme synsmand

    men der er mange der piller turboer og div. tilbehør af inde de køre til syen


  • #14   29. apr 2004 Hej Mikkel.

    Lad os sige, der monteres turbo, den ikke forurener mere end lovligt er, der monteres stærkere bremser samt bremseophæng og den så bliver synet og godkendt. Kan det betyde noget rent økonomisk?

    Jeg tænker her på om der er foretaget så radikale ændringer at der skal betales afgifter påny.
    (idet den lægger sig tæt op ad Focus RS - turbo som standard)


  • #15   29. apr 2004 Tak for linket Mikkel.

    Det lyder som om det er den jeg skal holde mig til.
    Man kan jo selvfølgelig bare afmontere turbo´en inden syn men så er der problemer med forsikring ved evt. ulykke.

    Hellere få det lavet rigtigt.

    Tak for hjælpen smiley


  • #16   29. apr 2004 Mikkel T : Du er jo bare ik lidt på skideren, det er jo meget på skideren, får hvis du kører med en motor som bilen ikke er forsikret med så siger forsikringen "bare ærgeligt" og står du med hele bøden + Evt skader på din egen bil og andre(s) hvis du kører galt, og det løber rimlig hurtigt op jo, så det kan næsten bedre betale sig at betale for at få den synet med den nye, men oki, danmark er jo ikke det billigste land at gøre den slags i...

    I dream of sweden smiley


  • #17   2. maj 2004 Mikkel T har ret, og ikke nok med det, ved eftermontering af turbo SKAL man kunne dokumentere at udstødningskravne bliver opfyldt...dvs. at bilen skal en tur hos teknologisk i dk/sverige/tyskland, hvor der laves en attest på emmisionen fra bilen...og det koster knaster at få lavet....!! - udover er der bremser/andet, der skal være i overenstemmelse med de hk du har fra den friske rulletest (eller teknologisk levere en attest) der skal vedligges, og bremse modifikation udløser igen afgift......bad numse at bo i danmark når det er turbo der snakkes om.......:-)

  • #18   3. maj 2004 Hej Jesper

    Her er præcis de link du skal bruge.

    http://www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/fagomraader/krav/DfK2003.pdf

    http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20000135005-REGL

    http://www.fstyr.dk/sw193.asp

    Du skal ikke sætte turbo på bilen, du får en masse problemer........


  • #19   3. maj 2004 Hej Nickolai.

    Tak for det smiley Har vist også lagt det på hylden.
    Jeg må nøjes med at sige ppfffftt lyde og kaste mig hårdt tilbage i sædet for at få "the turbo feeling" smiley


Kommentér på:
Turbo - lovligt?

Annonce