2.309 visninger
|
Oprettet:
tuning og syn {{forumTopicSubject}}
jeg går rundt og overvejer at anskaffe mig en Nissan 200sx s13, men syntes ikke det er helt nemt at finde en der er standard. Så vil høre jer om det muligt at få den synet og godkendt når den er tunet, eller om jeg så skal til at købe en masse standard dele og gøre den lovlig.
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.890
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.890
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 63 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 1.204
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 63 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 1.204
http://imgur.com/a/VpH5g
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
https://www.autouncle.dk/da/brugte-biler?s%5Bbrands_models%5D%5B%5D%5Bbrand%5D=Nissan&s%5Bbrands_models%5D%5B%5D%5Bmodel_name%5D=200+SX
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 63 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 1.204
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.
Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.
Mvh.
Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
Tlf.: +45 33928740
Fax: +45 33932292
e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
Det er et svar jeg har fået. Så det er ikke mig du skal kontakte
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
I min optik kan du jo sagtens købe en tunet en, og "skrue" den ned til 240hk (20%) og så er den ged barberet hvis du vel at mærke gider at køre i en 240hestes bil du ved har potentiale til 350hk
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 64 Svar: 1.204
"Der er en særlig undtagelse for biler fra før 1. oktober 1990 (1. oktober 1989 for biler over 2000 ccm), og den går på, at hvis bilen originalt har 3-vejs katalysator med lambdaføler (frivilligt for det var ikke krav på det tidspunkt), må man tune på motoren, hvis man bibeholder det originale udstødningssystem og motorstyring til lambdastyringen. For disse biler mellem 1984 og 2000 kræves altså ikke særlig luftforureningsafprøvning, men motoren må dog ved kontrol i tomgang kun give CO på 0,5%, og ved forhøjet tomgang (2.500 o/m) højst 0,3% CO , ligesom Lambda-tallet skal være 1 +- 0,03."
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.890
sep 2014
Følger: 24 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 27
feb 2009
Følger: 26 Følgere: 146 Emner: 283 Svar: 4.890
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
Hvis den er født med snegl på, må du gerne sætte en snegl på fra en skania, hvis du ønsker det - dog skal den overholde de forurenings normer der nu engang er sat for den model. Om den laver 20 heste mere eller 2000 er ligegyldigt, så længe du kan overholde forurenings målingerne samt støj.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
Du skal kunne dokumentere de stumper du har brugt er "godkendte" thats it. TÜV på drivline og styr/bremse dele mv.
Og så skal du kunne dokumentere forureningen og støj - hvis jeg ikke tar helt fejl.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
Ja det skal du. Så den holder ikke du bare kan tune løs. Over 20% skal det stadig godkendes også på original motor.
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
Citat
Sikkerhed
Hvis du laver konstruktive ændringer på motoren er der også krav til bilens sikkerhed.
Bilen skal kunne holde til effektforøgelsen (sikkerhed).
Hvis du øger motoreffekten med op til 20 %, anses bilen for fortsat at være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Hvis motoren får øget effekten med mere end 20 %, er det nødvendigt med dokumentation fra producentens side, der erklærer, at bilen er egnet til denne effektforøgelse. Dokumentationen kan bestå af, en erklæring fra bilfabrikanten om bilens egnethed for effektforøgelse eller evt. bilfabrikantens beskrivelse af, hvilke ændringer, der vil være nødvendige, hvis bilen fortsat skal være sikkerhedsmæssigt forsvarlig. Andre former for dokumentation kan være TÜV godkendelse i henhold til Merkblatt 751 eller dokumentation for, at bilen er teknisk identisk med en anden variant, der har højere effekt.
Desuden er det, det mindste problem ( oftest, der er dog enkelte fabrikanter der bare lukker i og siger nej, så har du problemet. Det undersøger man jo normalvis inden )
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.364
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.894
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Den anden 20% regel er hos SKAT og det betyder at al tuning (også på original motor) skal vurderes af skat når der er tale om mere end 20%. De vil så beslutte om der skal betales afgift af den øgede effekt.
dec 2012
Følger: 61 Følgere: 98 Biler: 17 Emner: 272 Svar: 795
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.833
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Det er SKAT der afgør om der skal betales afgift. Skifter man topstykke og stempler ud på samme Golf fra 8v til 16v så kommer der afgift på.
Det er et lortesystem..
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 5 Emner: 139 Svar: 1.228
MEN
Hvis du kører galt på landevejen, med en effektforøgelse på over 20 % kan du være sikker på at du bliver bollet et hvis sted. Også er det lige meget om man siger den er blevet godkendt sådan.
Du kan også være uheldig bare at blive stoppet, og betjenten har en mekanisk baggrund, så bliver du nemlig også bollet.
tuning og syn