Kompressor ??? Kompressor ???
Jeg har en Charade 1,3 16v med 90 hk .
Er i fuld gang med at købe kompressor til den.
Spørgsmålet er bare: Hvor stor en intercooler behøver jeg ?
Jeg har en Charade 1,3 16v med 90 hk .
Er i fuld gang med at købe kompressor til den.
Spørgsmålet er bare: Hvor stor en intercooler behøver jeg ?
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
okt 2004
Følger: 1 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 64 Svar: 5.038
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Jens K A: Ej, tror jeg da ikke. Men ryger motoren ligger jeg bare en ny i
jun 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 300
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
en ligeskåret gearkasse uden syncromesse koster 4500 australske dollars.
Hvem får du til at lave det for dig michael?
okt 2006
Følger: 46 Følgere: 59 Biler: 6 Emner: 9 Svar: 927
Stephen - og hvad ved du om det?
jun 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 300
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 1.936
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 64 Biler: 3 Emner: 200 Svar: 5.884
du aner intet om turbo montering i så fald :0)
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
enig. der skal laves for meget om i den før den vil holde. ( eller der skal ofres penge på motorstyring, så du kan styre benzin og tænding præcist nok til at undgå tændingsbanken.
jun 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 300
jun 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 300
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
hvor mange hk vil du have ud af den? hvor mange penge har du? og sidst men ikke mindst, hvem har du til at hjælpe dig med det? du er 17-18 år, jeg tror umuligt at du kan lave det selv. det er et stort projekt at gå igang med.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 64 Biler: 3 Emner: 200 Svar: 5.884
jun 2006
Følger: 48 Følgere: 47 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 300
aug 2003
Følger: 27 Følgere: 25 Biler: 6 Emner: 11 Svar: 535
jun 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.588
Der er en fra Hondaklubben der har kørt med 0,5 bar på sin std. VTI motor med 160 hk std. og med en GT2860RS og 0,5 bar laver den 275 hk på en 1,6 motor, og den har både fået tæv på bane og på en QM.. Og den kører stadigvæk..
mar 2005
Følger: 10 Følgere: 6 Biler: 4 Emner: 18 Svar: 355
jul 2006
Følger: 32 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 1.936
Spørgsmålet er hvor godt det ser ud og om det holder
sep 2004
Følger: 59 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 58 Svar: 7.900
Jeg vil som Skodakongen skriver, foreslå en cooler op til 200hk. Jeg går ikke ud fra at målet er mere end det
Held og lykke med projektet, den skal nok komme til at overraske ved lyskrydsene!
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
plejlstænger, lejer og krumtap er alt for svage. - plejlstænger og krumtap er hule indeni for at spare vægt. motoren er i forvejen presset med de 90hk på 1300cc.
kompression er 10.5:1 fra std. Du skal have HD ( 1.6 ) stempler i den for at sænke kompressionen ( kommer helt ned på 7.8:1 ) eller lave noget pis med 2 toppakninger ( ikke skidegodt da stemplerne kører i forringer ). dvs det er også en god ide at stive dem af med nogle alu-dyvler mellem forringerne og ydervæggen ).
gearkassen på 1.3'eren er ikke holdbar til mere end 140-145hk og slet ikke kompressor, da du har et helvedes moment igennem hele rpm-kurven. 1.6'eren har en bitte-smule bredder hjul på nogle af gearene ( kan ikke huske hvilke, det var bare hvad jeg så da mig og NutNik samlede en 1.6 kasse med 1.3 diff ).
Trækaksler er heller ej de tykkeste.
Motoren er kun født med map-sensor og gammeldags strømfordeler.
Lægger du alle de facts i kagedåsen og ryster dem engang får du to muligheder:
Sænk kompressionen til 8:1, kør lavt tryk, lav en fattigmandsløsning med en justerbar benzintryksregulator og evt en smule større dyser, standard tænding og 97 oktan. Lev med motoren kan tændingsbanke sig selv ihjel meget hurtigt. ( dette er bygselv ).
Betal turbomotor.dk nogle penge for at sætte megasquirt på din bil. det er dyrt. meget dyrt, men du kan presse den mere da du styrer benzin og især tænding MEGET bedre.
Dette er forudsat at du selv kan lave løsning nr1. Hvilket ( jeg kraftigt tror ) du ikke kan da du er 17.
Charade-ejer Numero Uno !11111111one
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
Tillæg til indlægget over:
husk oliesmøring under stemplerne. Det er nødvendigt ( i længden ).
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Nej, har ikk tænkt mig den skal have 140 hk, slet ikk.
Havde bare håbet på at få den til at køre med 115-120 hk og så et okay godt moment.
Er ikk ude på at rykke bilen fra hinanden, slet ikke.
Men altså skal jeg finde så stor en intercooler som overhovedet muligt ?
Og nej, jeg skal ikke lave alt i motoren om, den skal bare op på omkring de 115 hk, så er jeg tilfreds.
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
det kan gøres meget billigere end en kompressor så.
faktisk vil jeg sige at hvis du "kun" vil hive 115-120hk ud af 1.3'eren med kompressor, ska du have en ret lille intercooler, da der jo også skal noget tryk til at mase luften igennem den. jeg forestiller mig det vil være svært at styre uden noget elektronisk styret dump eller bleedvalve. enten vil trykket blive for højt eller slet intet tryk.
lad mig foreslå dig en 1.6 motor med en bananmanifold og 2" udstødning. så har du uden tvivl 115hk hjemme. dette kan erhverves for noget der ligner 6000. ( 3k til motor, 3k til udstødning. medmindre du kender en der vil lave en bananmanifold ud af stumper.. som er fint nok at gøre ).
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
Prøv en med 1.6 motor i, det virker ;O)
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
Glem en kompressor hvis det kun er 115hk du leder efter. Det er klaret med en 1,6 og et banan manifold og det holder til tæv i spandevis.
Ingen ændring af motorstyring og tænding osv - bare montering af motor og gearkasse - så spiller det.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
Lad være med at sige ting du ikke aner et klap om...
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
ja af bananmanifolden... hurra for det
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
min kommer op og ligge 2-3mm før det røde felt med 1.6 motor på motorvejen ( 150-160 i timen med høj gearing.. det er vel noget der ligner 4000-4500 rpm ).
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
ganske nemt at finde ud af.. hvor går den på begrænseren i 2. gear? er det ved 85 stykker er det 1.3... er det ved 100+ er det 1.6 med skiftet differentiale.
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
apr 2003
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 1.827
Vi skal lige havde fundet ud af noget med en manifold, samt en af de bagerste stødæmpere som vi snakkede om ;O)
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
Hvorfor køber man ikk bar en bil der er født med turbo eller kompressor ??
Det selvhjemmelavede er jo dybt ulovligt ! ! !
HansPuntoGTHald
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.128
Hvordan vil du gøre det ? Tryk betegnes straks som værende over 20 % reglen.
Bilen ændrer sin oprindelig karakter, og der skal betales en afgift til moder stat.
Belær mig da nu ikk om det.
Den bliver aldrig synet og godkendt med trykladning når der ej er betalt afgift af denne ombygning, dvs. den er ulovlig.
HansPuntoGTHald
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Har også droppet det med den kompressor .
Tror jeg ligger en Applause motor i den i stedet for og så smider en banan manifold på den i stedet for.
Så skulle jeg være tæt på de 115 hk .
Hvor kan man købe sådan en motor ?
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
hold øje med markedet herinde, på dba og den slags. det vælter ikke frem med dem, men du kan nok godt finde en i løbet af sommeren.
evt kan du tage kontakt til www. kn-auto .dk i vandel - de er dog temmelig dyre med deres motorer synes jeg.
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Jamen ellers finder jeg bare en gennem et autoophug.
Jeg arbejder selv ved en mekaniker, så kan jeg snakke med ham om det .
Passer den motor lige over ?
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
Dvs stiller du med trykladning i synshallen og har papirerne iorden, skal der ikke svares afgift og den del af synet er godkendt på forhånd - som betyder at det er 100% lovligt.
Så LIDT skal du åbenbart belæres, gamle dreng...
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Gider ikk alt der bøvl.
Det tager 5 timer at skifte motor.
Det er meget nemmere .
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
Det er lissom hele ideen med at smide den i.
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
1.6 motoren ligner 1.3'eren på en prik. forskellen er studsen til kølingen på højre side, samt blokken er 2cm højere.. dette gør at synsmanden ska ned og glo på motorkoden på siden af den.. og det gør de sgu ikke
mht til bananmanifold, så kan det godt være han kigger lidt, men det kan jo ligeså godt være en 1.3 motor der kører skide godt, som det kan være en 1.6 motor der går lidt trægt ( vælg selv hvad du fortæller synsmanden hvis han spørger ).. men i de fleste tilfælde får du bare en "den kører sgu meget godt knægt" af ham
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Vidste jeg ikk.
Men skal man ikke have lavet alt muligt om og betale mere i forsikring og vægt afgift ?
Altså alt muligt ekstra .
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
rent lovmæssigt vil forsikringen godt vide at der er en 1.6 motor i.... men i og med den ligner den anden 99% gider man ikke nævne det.. det bliver alligevel ikke undersøgt..
motoren vejer det samme.
motoren passer 100% lige over i, medmindre din charades ledningsnet har firkantede dysestik ( blå firkantede stik.. ).. det er vist kun ældre charader der har det.. 90 og ældre.
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Jamen min er en 92 årgang, så der skulle jo ikke være noget problem.
Men hvis jeg får sådan en motor lagt i, skal jeg så ikke melde det nogen steder eller til nogen ?
Hvad så når jeg skal til syn ?
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
synsmanden ser jo bare en motor der ligner din 1.3'er på en prik.. og spørger ham om hvorfor den kører så godt, så er det jo bare fordi du bilder ham ind det er en renoveret 1.3'er eller sådan noget..
ingen andre skal vide noget.. hvad forsikringen ikke ved har de ikke ondt af.. ( i det her tilfælde )
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
men i og med at forøgelsen ikke er 20% ( du må lægge en 108hk motor i ) og applausen har 105 standard, er der ingen ko på isen.
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Jamen det lyder da os som en helt fin idé
Hvad kan man få sådan en 1,6 motor op på ?
Altså hvor mange Hk, samtidigt med skal det jo os kunne holde i længden .
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.065
med en bananmanifold og 2" udstødningssystem har du 115+ hjemme. med en slebet knast oveni ( færdigkøbte knaster er pænt dyre ) er du vel på 120 med standard motorcomputer og nok 5hk mere med en optimeret styring / tænding.
alt derudover ved jeg ikke.. har dog hørt noget om en kn-auto detomaso med spjældhuse og 170hk... meeeeen det er bare kn-auto i en nøddeskald tror jeg
mar 2007
Følger: 57 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 33 Svar: 94
Jamen jeg vil blive glad hvis bare den kommer op på 115 hk.
Bananmanifold og anden udstødning, så er det vist nok.
Kompressor ???