Godkendelse af tuning under 20% {{forumTopicSubject}}
Et lidt anderledes spørgsmål angående tuning. Hvad skal der til for at få godkendt tuning under 20%?
Der er 4. ting man skal være opmærksom på ved tuning over 20%.
1. Teknisk egnethed - ved effektforøgelse over 20% skal man dokumentere bilen er egnet til den øgede motorkraft (f.eks. TÜV godkendelse, skriftlig godkendelse fra den officielle importør af det bilmærke man kører eller ved at bygge ens bil identisk med en anden bil som allerede bliver solgt i europa så man kan genbruge typegodkendelsen.)
2. Luftforurening - bilen skal overholde den samme emissionskrav (euronorm) som den gjorde før tuning (normen er bestemt af 1. indreg dato). Kan dokumenteres ved at få foretaget en test i f.eks. sverige eller tyksland eller som ved teknisk egnethed, genbruge en typegodkendelse fra en anden variant.
3. Støj - bilen må ikke larme mere end 3db af hvad den gjorde ved 1. indregistrering (kan dokumenteres billigt. Test koster ca. 500kr).
4. Skat - Ved tuning over 20%, eller udskift af dele som gør ens bil minder mere om en anden variant af bilen, end den man har kan bilen tabe sin identitet, også skal man betale registreringsafgift igen (og ikke differencen, men af hele bilen!).
Summasumrum : Vælger man at bygge ens bil identisk med en anden variant slipper man for at dokumentere punkt 1, 2 og 3. Til gengæld vil SKAT i 99% af tilfældene vurdere bilen taber sin identitet og man skal betale afgift igen.
Vælger man at tune på den originale motor med f.eks. turbo taber bilen ikke sin identitet, men så står man og mangler TÜV godkendelse og testen af emissionskravene. Test til omkring 50-80k i alt, så det er heller ikke en mulighed med mindre man har røven fuld af penge.
Nu til det med under 20%.....
1. Teknisk egnethed - ved tuning under 20% skal dette ikke dokumenteres for at blive godkendt.
3. Støj - Som ved over 20% kan dette nemt og billigt dokumenteres.
4. Skat - Hvis man tuner på original motor (f.eks. knaster, eller topstykke) taber bilen ikke sin identitet.
So far so good.... men hvad med punkt 2 (forurening)?
Ved tuning under 20% skal bilen så kun bestå de tomgangstest der foretages ved et normalt syn, eller skal de ligesom ved tuning over 20% have dokumentation for at bilen overholder samme euronorm? (en test til mindst 10.000kr, som igen gør et hobby-tuning projekt alt for dyrt).
Hvad siger i til det med forureningen?
apr 2006
Følger: 30 Følgere: 33 Biler: 1 Emner: 105 Svar: 4.132
HansPassatTDIHald
sep 2006
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 107
hvis den er med kat maks. 0,5co. uden kat 3,5. men det er om der er kat på fra ny.
lamdatallet skal ligge så tæt på 1,0 som muligt, de ligger aldrig helt på 1,0. men det er noget synsmanden bedømmer om den er for høj.
hc tallet må heller ikke være for højt. der er nogle specielle krav om sådan noget men det kommer også an på hvad bil det er for der er forskellige regler med hvor meget de forskellige må forurene. !!!!
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Det er nemlig rigtigt. Det er de normale synstest. Mit spørgsmål er faktisk om en bil ved tuning under 20% blot skal bestå disse, eller om de ligesom ved tuning over 20% skal have en komplet test som bekræfter bilen overholder den samme euronorm.
sep 2006
Følger: 21 Følgere: 19 Biler: 3 Emner: 9 Svar: 107
dec 2004
Følger: 60 Følgere: 62 Biler: 5 Emner: 196 Svar: 1.537
Godkendelse af tuning under 20%