Turbo bag på bilen?! Turbo bag på bilen?!
Jeg faldt over en side på nettet, hvor der er et firma der har bygget en 815 hk bmw M5 twin turbo.. Men det der undrer mig er placeringen af turboerne.. De sidder nemlig omme i bagkofangeren. Jeg ville bare mene at trykket fra udstødningen er nået og tag en del af inden den når turboerne, og vil der ikke også være et fald i bar inden trykket når motoren.. Jeg kan selvfølgelig ta fejl.. Mit næste spørgsmål er så med olie ind/ud.. Kan en almindelig bil lave nok olietryk, så det kan komme igennem og tilbage i motoren, hvis turboen sidder helt deromme.. Eller kan man sætte en eksterne pumpe på for at redde op på dette?
Syns det var sjovt og anderledes at se dem sidde der, og man må da sige at man slipper let uden om at skulle lave manifold osv.. men er det noget der virker i praksis, på f.eks en helt almindelig bil, som man ville bygge turbo på..
Hvis i har set lignende projekter andre steder, så skriv dem endelig.. Så nemlig et program med noget car buildoff engang, hvor de gjorde det samme..
På forhånd tak..
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.862
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 32 Svar: 360
det er bla også derfor det giver bedre spool up tider at varmeisolere rør på udstødningssiden
jun 2007
Følger: 17 Følgere: 17 Biler: 7 Emner: 164 Svar: 1.938
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
dec 2004
Følger: 16 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 74 Svar: 572
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 32 Svar: 360
varm luft fylder mere og flower derfor bedre hvilket skal bruges til at rotere turbinen..
lige det mosatte er ønsket på kompressor siden af samme grund : kolder eluft er bedre, da det "fylder" mindre og man derfor kan presse mere ind (med benzin) til stemplet for en kraftigere eksposion
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
nov 2005
Følger: 122 Følgere: 119 Biler: 5 Emner: 406 Svar: 2.791
feb 2005
Følger: 28 Følgere: 27 Biler: 3 Emner: 149 Svar: 1.409
Og grunden at man pakker turboe og udstødning ind er at ikke have for meget varme i motor rummet, igen kolder jo bedre.
Men ved at ligge den der omme vil man få mere lag en ved at havde den ved manifold
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 32 Svar: 360
nu yder M5eren jo mange hk i forvejene og tager rigtigt mange rpm's, så derfor opvejer det lidt for det kæmpe turbo-lag som den her løsning giver.
absolut IKKE en god måde at lave det på, men utraditionelt er det ihvertfald
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
At lave en stor blowoff er ikke svært. Man lave bare en større membran og et større hul. Mærkeligt argument i min verden.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 32 Svar: 360
5L motor kræver også MASSER af luft, selv som sugemotor, derfor kan den her utraditionelle løsning kun lave sig gøre på STORE motorer som tager mange omdrejninger hvor turbolag ikke mærkes så tydeligt.
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
dvs hvis jeg lægger miin turbo ind i ovnen begynder den at køre rundt.....vrøvl.
Vi er enige om at det er luften der passerer hen over turbinehjulet der driver kompressor siden. men hvad er det der gør at luften 'gidder' at passere hen over turbinehjulet -> det er trykforskellen mellem tryk i cylinder efter forbrænding og trykket for enden af udstødningen og ikke 'varme'
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 32 Svar: 360
en SMG fra BMW vil skifte så hurtigt at tryktabet er minimalt, så igen vil denne utraditionelle opbygning som burde give et stort turbo-lag, nok IKKE føles så slemt, da det i DETTE tilfælde med en STOR og omdrejningvillig motor + meget hurtige gearskifte føles med mindre turbo-lag
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
http://www.youtube.com/watch?v=rdjh3EY6shU
Vurder selv. Personligt synes jeg ikke det er overvældende turbolag. Det er mindre end på min egen ihvertfald.
Der findes masser af videoer på youtube med demonstrationer
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
Grunden til der bruges varm luft, er udnyttelse af varm luft fylder mere end kold luft, og derfor vil trykket over turboen være større.
Det eneste minus der skulle være ved at placere turboen ved afgangen af udstødnings røret, er at loften måske kunne blive minimalt koldere, dog tror jeg det er så lidt, det er lige meget.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
I er allesammen enige om at jo varmere turbinen er desto bedre, ik?
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
Jeg synes da det er en ok interessant diskussion
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
jul 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 325
Hvad vil du ellers bruge?
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
Og så tror jeg det er svært at finde kold luft med tryk i en bil.
Men der bruges jo også turbiner i vand, det fungere jo nogenlunde på samme måde, og der er vandet jo kold.
Men ja, lidt dum diskution, men hvad skal man ellers få en fredag til at gå med
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
jul 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 325
Men udstødningsgassen er jo varm under alle omstændigheder,
jul 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 325
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
I kan så spørge jer selv, hvorfor en turbo ikke sidder i bagende på en orginal turbo bil.
jul 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 325
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
Har du nogen målinger på sådan en skibsturbo? Det ville være sjovt at se!
Jeg er helt uenig i at det tager så lang tid at opbygge tryk i rørene. Det er slet ikke det der skaber mærkbart turbolag. Nu nævner du selv at det er ved 9000 rpm der er problemer. Her sluger motoren over 600 liter luft i sekundet selv ved en halv bars tryk. Så kan man altså ikke mærke om den luft skal passere 10 meter eller en halv. Eller om rørene er 5 litter større eller mindre.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 395
Men at bruge varm luft gør den mere effektiv (;
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
Jeg arbejder til dagligt med IT, og har en sjælden gang set en turbo. Men det fondamentale ved en turbo, har jeg altid troet jeg har nogenlunde styr på. Men det er meget muligt jeg tager fejl.
Men kan bare ikke forstå hvad forskellen på en vand turbine, og en luft drevet bil turbo så er ?
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
maj 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 51 Svar: 395
Så forklar mig hvorfor du kalder det termisk energi når temperaturen på gassen der driver lamellerne i turboen er ligegyldig (:
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
Lad os ignorere trykket i en diesel et øjeblik og koncentrere os om varmen så - hvordan kan varmen få stemplet til at bevæge sig?
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.278
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
Det er fordi, på en bil, vil en turbo ikke fungere, da den ikke kan hive luft nok ind, ved det atmosfæriske tryk vi har her på jorden.
Derfor er det vigtigt luften bliver varmet op, og derfor udvider sig. Dette får turboen til at snurre hurtigere rundt, en ved det tryk den ville kunne genere ved kold luft.
Derfor er varmen alt afgørende på en bil.
Men hvis man havde en kompressor med kold luft, kunne man bare blæse kold luft ind i turboen, og den vil derved fungere.
Jeg tror det er fordi jeg tænkte en turbo generelt, og derved forbinde den med en vand turbine. men jeg tror du har helt ret Morten D, efter lidt læsen rundt omkring, tror jeg du har ret i, at en turbo på en bil, kun fungere fordi varmen forøger luftens masse.
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
http://en.wikipedia.org/wiki/Forced_induction
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 79
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
En vindmølle fungere vel ligesom en kompressor, altså den presser en masse luft ned i en mindre rør, og derved laver større tryk, og på den måde får en turbine til at køre rundt. Men forskellen på en bil, er jo at den ikke kan fungere som kompressor, da den ikke har noget at komprimere luften med, andet en stemplerne, og hvis den gjorde det, uden luften blev opvarmet, ville luften jo genere samme tryk, i udstødningen, og derfor ville den ikke gerne andet end asmosfærisk tryk
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
en vindmølle er er vingen på et fly, men turbo'en er motoren.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
Men udover det, så vil det kunne lade sig gøre.
Det ville jo også kunne lade sig gøre at lave en bil, med en vindmølle på taget, som på ville trykke nok luft igennem en turbo til den suger nok luft ind
Nu er vi langt ude i know
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 79
Når stemplet kører opad er der stadig tryk i cylinderen. Dette tryk driver turboen. At udstødningsgassen er varm hjælper til at drive turboen, da varmt luft fylder mere end koldt luft.
Hvis udstødningsluften var kold, men med samme hastighed, ville det drive turboen ligeså hurtigt rundt, og derved skabe det samme tryk i indsugningen.
Det Morten D skriver: "Når man blæser gassen igennem en turbo sker der det at molekylerne knalder ind i turbineskovlene og derved overføres gassens termiske energi (molekylernes kinetiske energi) til turbinen" er noget vrøvl.
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
http://www.circletrack.com/techarticles/ctrp_0707_stock_car_aero_downforce/photo_03.html
så den kan ikke umiddelbart sammenlignes med et turbineblad.
Nu har jeg så brugt 5 år på at læse til ingeniør, sjovt nok på netop DTU, så jeg synes jeg har relativt styr på min basis fysik.
Morten er vi enige om at hvis volumen i en beholder er konstant og du øger temperaturen, så øger du også trykket!?
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
Jeg giver op. Og så bliver jeg ved med at tro på den med trykket, vel vidende at det sagtens kan være forkert. Det med små atomer atomer som løber langsommere fordi de rammer turbinen er simpelthen det modsatte af hvad jeg har lært hele mit liv.
Hvis nogen kan lave en lille paint-tegning som forklarer det så giver jeg en iskold bajer!
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
Det er stadig helt almindelige vinger på en vindmølle som kører efter et aerodynamisk princip udelukkende. Jeg er enig i at de ikke kan sammenlignes med en turbine
apr 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 256
Jeg ville nu stadig godt se en bil med en vindmølle på
jul 2005
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 2 Emner: 10 Svar: 325
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
aug 2006
Emner: 11 Svar: 346
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
rear mountet turbo har ikke mere lag end en alm manifold monteret turbo.
og
en turbo virker enten ved tryk eller termisk kraft og måske lidt af det hele..
skide godt, godnat!
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 28 Svar: 1.591
/Thread
dec 2005
Følger: 111 Følgere: 118 Biler: 10 Emner: 43 Svar: 1.279
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 1.155
HA HA ha hvad satan hjælper det
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.252
Turbo bag på bilen?!