{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.347 visninger | Oprettet:

Regler - ombygning fra før 1984? {{forumTopicSubject}}

Jeg går og leger med tanken om at ombygge en bil fra 1979/1980. Bilen skal importeres og er en sjælden fransk bil.

Det er IKKE regler for afgift jeg håber I kan hjælpe med, MEN regler for OMBYGNING og SYN for biler fra før 1984. Netop April 1984 er skæringsåret for nye synsregler. Jeg fandt reglerne for nogle år siden, men har mistet linket.

Jeg håber I kan hjælpe og gerne understøtte argumenter med links - det gør det lettere at forstå og undersøge.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler - ombygning fra før 1984?
  • #2   29. nov 2010 Spændende læsning.

    Jeg tror dog, at jeg ikke har været præcis nok - Det jeg tænker på er, at lægge en "ny" motor i fra en anden fabrikant.

    På nuværende tidspunkt er jeg ikke sikker på hvilken motor, men er også kun på forhør stadiet nu smiley


  • #4   29. nov 2010 Læste hele vejledningen hurtigt igennem (Kedeligt) og tog tid til, at nær læse K-Finn´s link til kapitel 7. Desværre er det kun omkring forurening og støj, men intet om konstruktive ændringer og moter skift.

    Dog vil jeg takke for hjælpen, som allerede er kommet - det gik hurtigt med de første bud smiley "Keep `em coming"


  • #5   29. nov 2010 Hvis det er en i forvejen kendt motor i det danske system, kan det vel ikke være så svært at få den synet?
    Skal vi høre nærmere om projektet?


  • #6   29. nov 2010 Du er nødt til at kontakte fstyr for at for det korrekte svar som gælder for lige præcis DIT projekt. De svar du får på lovmæssige spøgsmål herinde er 99% forkerte....

  • #7   29. nov 2010
    Til Allan R: Jeg ved ikke om det er let at få den synet og godkendt (indført i reg. attest). Det er netop de regler som jeg søger.

    Umiddelbart er det et projekt et stykke ude i fremtiden, da jeg allerede er igang med at sætte en Saab og900 i stand og klargøre en Saab og900 til KlubRally.

    Intentionen var at finde en Matra Bagheera (fransk "sportsvogn" med center motor på ca. 85 hk på 1.5 liter) og lægge en kraftigere enhed i evt. med opgraderede bremser m.m. Jeg er ikke sikker på motor type, men en Peug. 2.0L er lavet, men jeg håbede på en Saab 2.3L eller måske en Honda motor.

    Men forberedelse er jo en god ting smiley


  • #8   29. nov 2010 Har lige fundet følgende og klippet 2 citater ind:

    "Alt i alt må man sige, at det ikke er praktisk muligt at lave individuel, lovlig tuning på biler, der er nyere end 1. april 1984"

    "Når bilen tunes (biler nyere end 1. april 1982), kan synsvirksomheden forlange en ny kørsels-støjmåling (gælder også åbent luftfilter!!!). Dette især hvis motoreffekten er forøget med mere end 20%."

    Kilde: http://vmax.dk/page/617


  • #9   2. dec 2010 så vidt jeg ved, er der nogen fællestræk mellem matra og talbot/simca/crhysler. Det kan godt lade sig at sjove stumper til den motor. Lotus har været lavet nogle rallystumper til sunbeam og i Usa er horizon lavet med en 1,5 turbomotor. stumperne er svære at finde, men de er lavet og det er nok lettere at få godkendt end en motor som ikke er typegodkendt til bilen.

  • #10   3. dec 2010 Kig på nogen franske sider!

  • #11   3. dec 2010 En lille opdatering:

    Som "- De ValkenBurg -" foreslog, så kontaktede jeg Færdselsstyrelsen og fik efter 3 dage fat i en venlig og vidende person som forklarede følgende (Jeg har en dårlig hukommelse, så evt ting er glemt).

    - Nyt regel sæt fra 1. April 1984; så hvis bilen er indreg. første gang FØR denne dato, så gælder reglerne for den (Dvs. hvis du har købt et lade fund fra 1977 som aldrig har været regist før, så gælder reglerne fra idag).
    - En 20% effekt forøgelse er tilladt, så længe den holder sig inden for fabrikkens model specifikke program. Fx. En std. Saab og900 GLs (105hk) kan bygges om/op til en og900 T16S (175hk), da undervogn er den samme! Bare du betaler afgift forskellen.
    - Det er tilladt at skifte din Ford Escorts 1.1 motor (fra fx 1973) ud med en Opel 2.5L (fx fra 1982) så længe effekten holder sig inden for fabrikkens typegodkendte effekt.
    - Bilen må efter udskiftning af motor IKKE overstige den daværende grænse af CO2 eller skadelige stoffer i tomgang.
    - Ved effekt forøglese på over 20% SKAL der laves en ny støjmåling v. fx Teknologisk institut (Ikke en trykprøvning osv), udvalgte værksteder eller FDM.

    Til "mikkel N" som du skriver er der muligheder inden for koncernens model/motor program. I dette tilfælde kan en ældre Peug. 505 GTI turbo motor sættes i, da Matra´s 2.2L stort set er den samme (Baseret på en sløv Chrysler motor på 118hk).

    Men lad os nu se hvad det bliver til; har først "lige" en og900 som skal sættes istand med en opgraderet turbo motor...

    Tak for hjælpen og kom endelig med indlæg for ting jeg har glemt, har overset
    eller ikke har nogen anelse om smiley


Kommentér på:
Regler - ombygning fra før 1984?

Annonce