{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

"Tuning" Af N/A Motor - Galant projekt {{forumTopicSubject}}

Hej BG smiley

Min galant fra '97 - 2.5l V6 24V Er næsten færdig med at blive "gennem" renoveret, og omlakeret.. Den bliver super flot.. Skal nok oprette den så snart jeg får den tilbage fra værksted.

Nu skal motoren så have en tur.. Min gamle v6 har "kun" kørt de 300k km.. Og når man tænker på den nok er blevet pryglet fra fabrikken.. køre den sgu fantastisk.. Men min plan er at købe en "ny brugt" motor til den af samme type som har gået omkring de 100k eller under...og så få den "tunet" - optimeret inden den bliver lagt i bilen.. Jeg har forskellige idér til hvad man kan gøre.. men har ikke megen viden på området, så ville gerne høre hvad man kan gøre.. skal siges at der ikke kan skaffes nogle "tun" dele til en galant af min årgang og motor.

Skal ikke trække 100hk ud af den.. Men 20-30 ville ikke gøre noget.

havde tænkt på følgene:

Lettet Svinghjul
Planet topstykke
Slebet ventilsæder
+ chip tuning(optimering)
---------------------------

Havde også tænkt på smedet stempler og så få den boret op til 2.7l.. Men høre smedet stempler kun har god effekt på turbo motore.. er dette korrekt? Eller ville jeg få noget ud af at bore den op og sætte lettere smedet stempler i for at få mindre rotations masse?

Er der andre ting som umiddelbart kan gøres?

Jeg takker på forhånd alle dem som vil hjælpe mig med lidt viden om hvad jeg kan gøre ved min motor.

Fortsat god dag smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Tuning" Af N/A Motor - Galant projekt
  • #1   30. nov 2011 + knast og udstødning så burde du have over 20 hk

  • #2   30. nov 2011 Kan ikke få nogle knaster til den smiley Kan måske evt få den originale slebet om.. Men kender ikke nogen der gør det, og om de der gør ville have forstand på at slibe en knast rigtigt til min galant. Har allerede rustfri cat-back udstødning fra One Two Pipe.. Men kan ikke gøre noget med forrørene.. Det er en v6 så banan er lidt udelukket : /

  • #3   30. nov 2011 hvis du kan komme til det så få også indsugningstemperaturen ned og smid et apexi filter/power filter på.
    Det kan i samarbejde med de andre ting du laver godt give lidt ekstra.. Dog hvis du kan holde lyden ud..

    men husk gør det kun hvis du kan skabe luftveje så temperaturen falder! smiley


  • #4   30. nov 2011 Hej smiley Har allerede Apexi filter på.. lyder sindsyg godt smiley Og ja.. skal arbejde på at få temperaturen ned i motorerummet + prøve at lave et koldt lufts føderør af en slags..For der er ALT for varmt lige pt, så mister hk. : /

  • #5   30. nov 2011 ENDELIG en der ved hvad der skal smides på af filter!
    Men ja det er bare om at gøre så den får godt med kold luft.. Så skal resten nok give ekstra, især når den bliver chippet..

    Hvem skal chippe den? Leder selv efter nogle som gider chippe nonturbo biler


  • #6   30. nov 2011 Westspeed kan slibe dine knaster.

  • #7   30. nov 2011 Yup smiley Apexi det sgu iorden.. Ved det ikke endnu.. Ja det nok ikke mange som gider.. har ringet lidt rundt.. var lige før de bare smed telefonen på hehe.. Ej der er nok masser af steder.. Men ved det ikke endnu smiley

  • #8   30. nov 2011 har kigget lidt på hans hjemmeside.. kender ham ikke, Men tror du han kan slibe min knaster så de er iorden? Går ud fra knaster på forskellige bil modeller skal slibes forskelligt for at give ydelse? eller hvad? smiley Ved godt hvis jeg fik smidt skarpere knaster i den mix der.. skulle det give en del mere.

  • #9   30. nov 2011 poteret topstykke og indsugning ville heller ikke skade,

    hvis du er fra esbjerg området så smut ud forbi westSpeed og snak med ham, han sku være til at ha med at gøre, tager selv ud til ham i morgen med min for at få renoveret min,


  • #10   30. nov 2011 Kenneth S:
    Prøv at snakke med hessteknik
    Ved at hvis jeg ikk finder andre så tror jeg at jeg giver dem et forsøg..

    Men var stadig igang med at bygge mit filter der så fik ikk snakket grundigt med dem smiley Fik bare spurgt om de ville chippe osv..


  • #11   30. nov 2011 ja men det er lidt op til dig hvor agrasive dine knaster skal være, jo skarbere jo højere efekt, men bilen bliver også træls at køre så, for du flytter hk peek kurven meget langt op i omdrejningerne, mener 268 grader er det man normalt anbefaler til gade biler, men han kan nemt slibe dine så bare tag en snak med ham der over. smiley

  • #12   30. nov 2011 sådan en gammel bil ville jeg sku skifte motor styring på, hvis man skal optimere dem smiley

  • #13   30. nov 2011 ang chip - tjek li RH-motorsport.dk smiley

  • #14   30. nov 2011 Emre - Jeg må lige se hvad det bliver til.. men mange tak smiley

  • #15   30. nov 2011 anders K - Ja okay.. kommer fra Hillerød.. så må lige ringe til ham en af dagene og høre ad hvad han kan gøre smiley Har jeg også lidt om det med at skifte motorstyring.. Er det en god idé? Nogen ulemper..? Og hvad kan man få? hvem har med det at gøre? smiley

  • #16   30. nov 2011 Tak Morten.. Tjekker lige smiley

  • #17   30. nov 2011 Emre tror selv på hans Luftfilter giver ekstra HK på den standard 1.4 Peugeot Motor? smiley

  • #18   30. nov 2011 nåh hvis du er helt der over fra kan det næsten ikke betale sig at køre til ham, der må ligge en på sjælland der laver det samme smiley

    motorstyring er enfordel fordi du kan praktisk set styre alt selv, går ikke ud fra du kan lave ret meget om i din orginale motor styring, men kender heller ikke lige nogen på sjælland der laver det, men det er nok ret nemt på en bil som din at lave om,


  • #19   30. nov 2011 Mats N gør det da også, og bliver rigtigt vildt når man smider fløjte i udstødningen fra thanen smiley

    luftfilter gir typisk aldrig en skid ud over lidt lyd, og på sådan en ny bil med luftmængde måler så bør det ikke gi en skid, ud over smadret luftmængde måler,


  • #20   30. nov 2011 Mats N:
    Hvis man ikke er komplet idiot kan det sagtens lade sig gøre. Har fået indsugningstemperaturen ned med lidt over 20*..
    Men okay alle har jo ikk en golf 2 med et helt tomt motorum så man kan lave alt uden besvær smiley
    Ting tager tid på nye biler


  • #21   30. nov 2011 Mats N:
    Desuden så har jeg ikk nævnt at det har givet noget? smiley Så tror du burde søge læge. Virker til du har et problem med at skelne virkeligheden med din egen fantasi verden smiley


  • #22   30. nov 2011 Rolig nu folkens smiley Kan godt være et luftfilter typisk ikke giver "en skid" smiley MEN Det kan godt lade sig gøre.. og det er ikke spildt arbejde at sænke temperaturen under hjelmen.. Kan godt være det ikke giver hk.. men man mister fære hk end andre standard biler ved drift temperatur.. = hk gain? smiley .. Men for at vende tilbage til mit problem,, hvad er vi så ude i nu..?

    Lettet Svinghjul
    Planet topstykke
    Slebet ventilsæder
    Portning
    (ny ecu?)
    Slebet knaster?
    + chip tuning(optimering)
    Samlet hk ca? Bil har 163 standard
    -----


  • #23   30. nov 2011 du kan sagtens få bananmanifold til din v6'er.. der skal jo bare sidde tre grene på hver side af motoren så...

    derudover så kan smedede stempler sagtens også være en fordel da du kan laves lettere så den spinder hurtigere op i omdrejninger(lidt svarende til et lettere svinghjul) derudover kan du spinde den op i flere omdrejninger da presset på krumtap og lejer ikke er så stort som følge af den mindre enerti der er i stemplerne. samme gælder plejlstængerne som selvfølgelig også skal kunne holde til den øgede mængde omdrejninger... derudover er smedede stempler stærkere og kan dermed tåle en højere kompression og højere forbrændingstryk/temperatur...

    westspeed har jeg kun hørt godt om hvad slibning af ventiler angår.. jeg ville holde mig fra RH motorsport da der er ligeså meget god snak om dem som der er dårlig...
    større gasspjæld og bedre indsugningsmanifold er også muligheder...

    som du selv siger skal toppene portes svinghjulet kan lettes og uanset hvad så skal det hele jo justeres ind (chippes)...

    --Casper


  • #24   30. nov 2011 det kan ikke siges hvor mange hk det vil give... men 200 er da bestemt muligt på så stor en motor... bmw smider jo nemt 200 på deres 2.5 6 cylindrede motore...

  • #25   30. nov 2011 Emre
    Sakser lige noget her fra din egen profil
    "Hestekræfter:
    95HK ved 6000 omdrejninger/Min
    Har aldrig målt det meeen burde det nu ikke passe.

    @ Måske 100+ efter luftfilteret.. Man kan ihvertfald mærke det okay meget. Skal dog have den på rullefelt når jeg er færdig med varmeisolering."

    Hvad skriver du så? smiley Og hvad er der med mine Motorrum? den ene kører med spjældhuse, og derfor behøver jeg ikke et brian filter ;o) TD'eren kører kun med Brian Filter for at give en brian lyd smiley så joooe.


  • #26   30. nov 2011 Mats N:
    Skriver som sagt måske så har intet med noget at gøre stadig? smiley
    Konkludere ikke jeg har fået flere hk på nogen måde har bare en ide om at der kan være noget progression med hensyn til dette da både indsugningstemperaturen er faldet og da der er mindre modstand i indsugningen. Det vil også hjælpe når man begynder på yderligere tuning som obd optimering og fuld udskiftning af udstødningsrør osv..

    Ja kan se du har spjældhus på men igen hvad har det med noget at gøre når du alligevel bare lyder som en standart brian og ikk ved hvad du snakker om? smiley

    Lær lidt om motor tuning inden du begynder at hakke på andre


  • #27   30. nov 2011 Emre
    Du har ingen mulighed for at optimere din bil ordentligt, DEN ER STANDARD!!!!!! Du har endda en Luftmængdemåler på, tror SLET ikke du skal snakke om motor tuning, kan godt være jeg ikke er den skrappeste, meeen, det er du fandeme heller ikke smiley
    Held og lykke med dit PROF tuningsprojekt, håber du får udvundet en masse HK, når du sænker Temp smiley


  • #28   30. nov 2011 Mats N:
    Har jeg sagt jeg er færdig? smiley Nej vel..
    Men bare smut med dig Brian og kom tilbage når du ved hvad du snakker om


  • #29   30. nov 2011 Emre
    Ja, desværre for folk med snævert syn som dig, du kunne lære lidt ved at tage med mig på værkstedet en dag smiley vi har rigeligt at tuninsprojekter og gå igang med hvis du mangler noget viden eller noget og afprøve din "Brian-filter" Teori på smiley
    Skal du have en Banan? nej undskyld, Aben er vel ikke sulten lige nu!


  • #30   30. nov 2011 Mats N:
    Hvis du kommer med din golf så er jeg 100% at jeg vil kunne lave den til et bedre arbejde end hvad du nogen sinde har kunne gøre.

    Det handler ikk kun om praktisk viden, men også teoretisk viden.

    Du har det hele i munden.. resten er bare en joke smiley


  • #31   30. nov 2011 Emre.
    Kan kun sige ilige måde :-* du ved jo stadig ikke hvad du snakker om søde.


  • #32   30. nov 2011 kan vi ikke lade være at skændes og snakke om emnet istedet for?

  • #33   30. nov 2011 Kenneth S.
    Vi skændes da ikke? Jeg konstaterer bare overfor ham der Emre at han er galt på den.


  • #34   30. nov 2011 Kenneth S:
    Dropper det bare..
    Manden er alligevel mere fatsvag end en 10årig så der er ikk noget at snakke om smiley

    Mats N:
    Du er spild af tid smiley smut ud og leg i sandkassen


  • #35   30. nov 2011 Emre.
    Dit "projekt mere kold luft på standard 1.4 Peugeot Motor" er spild af tid smiley


  • #36   30. nov 2011 Tror der er to unge gutter der skulle prøve at tune en motor rigtigt, og selv fra bunden af.. Og se mellem resutatet for hver en ændring.
    Det har en gammel olding som mig gjort i sin tid, så lærer man hurtigt hvor man bruger sin tid og penge.


  • #37   30. nov 2011 Hans H.. Hvad forslår du jeg gør for at bruge mine penge bedst? smiley

  • #38   30. nov 2011 Du får mit kontonummer smiley Så skal du se løjer...
    Evt. kan du købe den der bog om tuning, kan ikke huske hvad den hedder og hvem der har skrevet den, for kan ikke finde min egen.


Kommentér på:
"Tuning" Af N/A Motor - Galant projekt

Annonce