Remap motor leg Remap motor leg
Hej folkens på BG,
Jeg har længe gået og kigget på tuning af biler og faldt over Remaping.
Jeg kan finde en masse Kits eller andet, hvor de remapper og ligner mange har samme "mapning" da de giver samme HK og NW, for ca. samme pris.
Nu er jeg udd programmør og undre mig over hvordan dette faktisk gøres?
Så hvis der er nogen her inde der måske kender noget til området eller kan give noget information omkring hvordan dette gøres og hvilke ting man skal kigge på, ville det være super.
Evt hvis nogen fra Århus området, selv har interesse i dette, kunne vi måske mødes og kigge på det?
/Carsten
jul 2003
Følger: 26 Følgere: 28 Emner: 11 Svar: 198
Der findes et fint gratis program der hedder tunerpro. Google Det. og ellers winols kan du prøve at kigge lidt på.
er selv i gang med at rode med det
jul 2003
køb et kabel og software til at ind/udlæse ecu data file.. kunne være galletto 1260.
åben filen i eks tunerpro. find en definitions fil til netop din styring og du har oversigt over alle dine maps. juster det du vil. lav en cheksumm kontrol og flash filen tilbage i bilen. dette er kun i korte træk!! og der er noget mere Der skal justeres end en hjemmeprogramerbar styring som megasquirt. men spændende at rode med. men du skal ha styr på hvordan en motor virker og styringen specielt. så det kræver ugevis af læsning og afprøvning før du er ved at være der. og altid en mulighed for at brænde styrboks eller motor af. men man lærer kun ved at prøve
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.120
Ligeledes skal du nok have enten 4gas eller bredbåndssonde til rådighed så du kan se du bevæger dig den rigtige vej. Samtidig er det normalvis, tænding og benzin der er hovedfaktorerne når du tuner. Nogle eprommer kører grids i flere lag og det kræver endnu mere af dig.
Men en ting er sikkert, det er ikke som at sidde og lave binære koder eller lave et javakonsol eller andet i den dur
apr 2008
Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
Jubidition, ved godt det er mere end bare at lave et program. Men hvis folk kan lave remap programmer/moduler, burde det være muligt. Tit synes jeg folk der laver sådan noget, selv køber et kabel og roder med det og ofte har de faktisk ik den store IT erfaring. Så hvis de kan finde ud af udlæse og indlæse ny mapning, ville jeg mene jeg burde kunne finde en løsning også.. Men i første omgang, var det mest det at få data'en ud og kigge på den. og det Mads skrev, lyder til at være en god start.
Igen ser jeg rigtig mange hjemmesider med tuning og remap og ofte har de ca. samme pris og giver samme slut resultat på HK og det. Ergo må de jo enten få fat i samme fil et sted, ellers følger de vel bare hinanden og mapper så det ca. giver samme resultat.
Jeg synes bare det kunne være fedt, hvis man kunne få noget remapning op og stå, som måske var gratis og fælles. Så folk kunne dele deres remap og erfaringer. Hvis det da er muligt..
Jeg har endnu ikke hørt noget fra nogen der har prøvet selv at lege med det og ved hvor svært/let det er.. Folk henviser altid bare til "prof" folk.. og ja, så det jo svært at sige om det nemt eller ej, hvis ingen folk har ville rode med det privat og dele den viden de har.
/Carsten
dec 2003
Det er en god måde at starte på men du kan på ingen måde sammenligne ECU grids med at være programmør. Jeg har selv en datamatiker uddannelse bagmig samt mekaniker og lidt universitets baggrund og det gør mig ikke bedre end andre som ved noget om motorstyringer til at remap en ecu
Men hvis du er seriøs så kig på Dimsport, OBD tuning (OptiCan) med flere i det prislag så virker tingene 100% og du skal ikke tænke så meget yderligere. Vælg en race udgave eller master udgave så du selv kan kode filerne.
jul 2003
dec 2003
Mads, er du oppe hos Thomas siden i har Dimsport? Og jeg må da indrømme jeg har altid været fascineret af motorstyringen, men aldrig været syndelig ferm til at lave et map ud af ingenting
jul 2003
apr 2008
Følger: 2 Emner: 18 Svar: 171
og lige nu er jeg bare igang med at lære lidt mere om det.. synes det sjovt at vide hvorfor ting gør som de gør.. om jeg ender med at få gjort noget i sidste ende, aner jeg ik..
Men vil gerne have en bedre forståelse for det.. og rigtig lækkert med det input i kommer med, nu har jeg da nogle områder at kigge på..
dec 2003
Remap motor leg