1.978 visninger
|
Oprettet:
Motorolie og tændrør? {{forumTopicSubject}}
hejsa. har fået tunede med seat leon cupra 2,0 tfis til 350hk
men der er mange der siger når man hiver så mange hk ud af en bil, skal man huske at skifte motorolie og tændrør
Men hvad olie og tændrør skal jeg bruge?
Håber der er nogen der kan give et godt svar.
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
Motorolie, 10w-60 Castrol som til enhver presset bil
dec 2012
Følger: 1 Svar: 114
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
folk glemmer at det er ikke olietykkelsen der bærer men olieflowet. En 30 olie der pumper hurtigt rundt i motoren med et godt olietryk kan bære bedre end en 10-60. Mange racerolier er også helt nede på 5-20 i viskositet.
Jeg ville nok vælge en ægte fuldsyntetisk 5w-40
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
Og du var der selv ? Og den fik 50 hk mere. Den gik længere på literen og rusten i skærmkanterne var pludselig forsvundet.
aug 2007
Følger: 63 Følgere: 75 Biler: 1 Svar: 919
På en tunet 2.0 TFSI der laver omkring de 350 HK så er 5/30 eller 5/40 helt fint medmindre man virkelig vil på bane og køre bilen hårdt
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
Man har ikke 350 hk for IKKE at give den gas...Selv et motorvejsstint hvor man udforsker tophastigheden vil 10w-60 have væsentlige fordele for motoren ift. en longlifeolie.
Årsagen til det ikke bliver brugt på nyere dieselmotorer f.eks. er, at 10w-60 vil smide flere partikler af sig (og ved gud om jeg så har glemt hvilken), der vil stoppe partikelfilteret noget hurtigere end en 5w-30 præsterer.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
Han understreger faktisk meget godt pointen, 5w-30 er lavet til lav friktion (og dermed en svag smørefilm ved høj temperatur), og dermed langt på literen. Netop olien er en medvirkende faktor til at en ny Golf 7 TDi DSG er opgivet til 25.x på literen - den gik måske 24.x med en ordenlig olie.
Hvis man kører hårdt (igen, 350 hk har man ikke til at køre tilbageren), er man formentlig også pisse ligeglad med om bilen kører 10.8 eller 10.5 på literen ved blandet kørsel.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
aug 2007
Følger: 63 Følgere: 75 Biler: 1 Svar: 919
En Cupra laver 240 HK standard, og det kræver ikke det store at bygge dem om til 350 HK. At blindt rådgive folk til at bruge en tyk olie som en 10-60 på en let ombygget gadebil fordi du har set et godt resultat på en racerbil der er kørt hårdt på en bane er måske ikke det bedste råd trods alt
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
Har selv slået en gammel Honda ihjel på for høj olietemperatur og dermed knækket smørefilm - selvom den kørte på en god kvalitets semisyntetisk 5w-40. Det var blot på (tysk... haha) motorvej med ca. 210 i timen.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Hvis olien er tyk kan vil den måske ikke cirkulere så meget rundt i motoren men bare komme ud af oliepumpens overtryksventil når olietrykket er højt ved høje rpm.
Hvis olietempratur bliver høj går olien bare sit job.
Oliens job er jo ud over at smøre jo netop at køle. Hvis olien bliver for varm skal den have en oliekøler.
Undre mig at ingen nævner 10w50 som da må være det næste skridt fra 10w40 til en motor som selv med oliekøler altid ligger over 100c
Jeg tror der er håb for BG efter at have læst denne tråd.
Brug den olie som fabrikken foreskriver og skift til en top olie som Motul v300, Redline, gulf compatision eller anden 100% ester olie.
De kan tåle varme og har langt højre bære evne.
Så bevare du højt olieflow og oliekøling i din motor til hverdag og fest.
apr 2005
Følgere: 152 Biler: 2 Emner: 182 Svar: 10.283
dec 2006
Følger: 200 Følgere: 198 Biler: 23 Emner: 257 Svar: 6.518
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 82 Svar: 989
LIqui moly laver også både 5w-40 og 5w-50 gruppe 4 esterolier. De kunne begge være et godt bud.
Motorolie og tændrør?