{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motorolie og tændrør?
  • #1   9. maj 2013 Standardtændrørene skal nok følge med... I med 4 nye, du skal måske eksperiementere lidt med "gappet", altså afstanden gnisten springer over.

    Motorolie, 10w-60 Castrol som til enhver presset bil smiley


  • Chief Quimby
    Chief Quimby Tilmeldt:
    dec 2012

    Følger: 1 Svar: 114
    #2   9. maj 2013 House: Ved du hvad olietemperatur han kører med, hvis nej, hvordan kan du så udtale dig om, hvad viskositet der er bedst ?

  • #3   9. maj 2013 Enig med chief. Olie temperaturen skal være meget høj før en 60 olie er en god ide.

    folk glemmer at det er ikke olietykkelsen der bærer men olieflowet. En 30 olie der pumper hurtigt rundt i motoren med et godt olietryk kan bære bedre end en 10-60. Mange racerolier er også helt nede på 5-20 i viskositet.

    Jeg ville nok vælge en ægte fuldsyntetisk 5w-40


  • #4   9. maj 2013 Og 10w-60'erens evne til at køre med den rigtige smørefilm ved høj temperatur og højt tryk er folk ligeglade med? Forsøget er engang lavet på en gammel 106 GTi, hvor olietemperaturen på en fuldsynetisk 5w-40 ved banekørsel blev alarmerende høj - med 10w-60 kom den aldrig en dag over 110 grader...

  • #5   10. maj 2013 House?

    Og du var der selv ? Og den fik 50 hk mere. Den gik længere på literen og rusten i skærmkanterne var pludselig forsvundet.


  • #6   10. maj 2013 House, før du anbefaler så tyk en olie skal du måske spørge lidt mere ind til hvad trådstarter har tænkt sig at bruge bilen til

    På en tunet 2.0 TFSI der laver omkring de 350 HK så er 5/30 eller 5/40 helt fint medmindre man virkelig vil på bane og køre bilen hårdt


  • #7   10. maj 2013 Lige præcis.

  • #8   10. maj 2013 Jep, det var jeg. Den fik skam ikke flere heste ud af det, men temperaturen holdt sig nede. Longlifeolierne har ikke de samme egenskaber under ekstremt brug, da de er designet til at holde længe, men ikke have samme effekt under hårdt brug. Det er vel ikke for sjov skyld og ballade at BMW bryder trenden og stadig kører med 10w-60 i alle deres M-modeller. Men OK, i ved vel mere om olie end dem.

    Man har ikke 350 hk for IKKE at give den gas...Selv et motorvejsstint hvor man udforsker tophastigheden vil 10w-60 have væsentlige fordele for motoren ift. en longlifeolie.

    Årsagen til det ikke bliver brugt på nyere dieselmotorer f.eks. er, at 10w-60 vil smide flere partikler af sig (og ved gud om jeg så har glemt hvilken), der vil stoppe partikelfilteret noget hurtigere end en 5w-30 præsterer.


  • #9   10. maj 2013 House. M motorer er designet til den tykke olie.

  • #10   10. maj 2013 Okay. Mystisk Castrol så producerer SÅ meget 10w-60, hvis det KUN kan bruges på M-motorerne.

  • #11   10. maj 2013 God læse stof, fra en der ved noget om det
    http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf


  • #12   10. maj 2013 Det er alletiders at én gut har skrevet lidt om hans modstand mod 10w-60, men igen er det lidt svært at argumentere mod BMW's M-afdeling, der bruger 10w-60 i deres M-motorer. Der findes M-biler der aldrig ser en bane eller bare omdrejningsbegrænseren, og er M-motorer kendt for at blive slidt hurtigt? Nej, vel? Men skøn salgstale, med nogle værdier der knapt nok bliver beskrevet - "høje værdier tillader luft i oliesystemet" - min bare... Sammenlign det med hydrauliksystemer ved højt tryk - kommer der luftlommer deri under brug? Nix.

    Han understreger faktisk meget godt pointen, 5w-30 er lavet til lav friktion (og dermed en svag smørefilm ved høj temperatur), og dermed langt på literen. Netop olien er en medvirkende faktor til at en ny Golf 7 TDi DSG er opgivet til 25.x på literen - den gik måske 24.x med en ordenlig olie.

    Hvis man kører hårdt (igen, 350 hk har man ikke til at køre tilbageren), er man formentlig også pisse ligeglad med om bilen kører 10.8 eller 10.5 på literen ved blandet kørsel.


  • #13   10. maj 2013 Well, du kan argumenetere alt det du vil, faktum er, du kan ikke rådgive om olie, så længe du ikke ved hvad olie temperatur han kører med..

  • #14   10. maj 2013 Nej, men jeg ved hvordan han kører - det giver en indikation smiley

  • #15   10. maj 2013 LOOOOOL good pointe

  • #16   10. maj 2013 House, jeg har selv 2 stk TFSI den ene med 340 HK og den anden med lidt mere... de kører begge med 5-30 eller 5-40 olie. Det er ud fra rådet fra en mekaniker der har rodet med tunede biler og racerbiler i 15 år og ved lidt om det. En Seat har ikke oliesensor, men på min S3 med lidt mere end 350 HK kan jeg se at den fint holder temperaturen under kontrol også når den bliver brugt

    En Cupra laver 240 HK standard, og det kræver ikke det store at bygge dem om til 350 HK. At blindt rådgive folk til at bruge en tyk olie som en 10-60 på en let ombygget gadebil fordi du har set et godt resultat på en racerbil der er kørt hårdt på en bane er måske ikke det bedste råd trods alt


  • #17   10. maj 2013 Nu er det også det råd din leverandør af tuninger giver - som skrevet ovenover sparer Martin bestemt ikke på gassen, og så er det sgu surt at køre livet af motoren, fordi man ikke er villig til at give det samme som 5w-30 koster, for 10w-60...

    Har selv slået en gammel Honda ihjel på for høj olietemperatur og dermed knækket smørefilm - selvom den kørte på en god kvalitets semisyntetisk 5w-40. Det var blot på (tysk... haha) motorvej med ca. 210 i timen.


  • #18   10. maj 2013 House. Hvad var olietemperaturen så da hondaen døde ?

  • #19   10. maj 2013 Den var lige godt 130 grader celcius, så vidt jeg husker...

  • #20   10. maj 2013 Olie temperaturen vil være afhænge af hvor meget varme den optager fra motoren indmad.
    Hvis olien er tyk kan vil den måske ikke cirkulere så meget rundt i motoren men bare komme ud af oliepumpens overtryksventil når olietrykket er højt ved høje rpm.
    Hvis olietempratur bliver høj går olien bare sit job.
    Oliens job er jo ud over at smøre jo netop at køle. Hvis olien bliver for varm skal den have en oliekøler.
    Undre mig at ingen nævner 10w50 som da må være det næste skridt fra 10w40 til en motor som selv med oliekøler altid ligger over 100c

    Jeg tror der er håb for BG efter at have læst denne tråd.
    Brug den olie som fabrikken foreskriver og skift til en top olie som Motul v300, Redline, gulf compatision eller anden 100% ester olie.
    De kan tåle varme og har langt højre bære evne.
    Så bevare du højt olieflow og oliekøling i din motor til hverdag og fest.


  • #21   10. maj 2013 Eller måske en god traktor olie

  • #22   10. maj 2013 10w-50 er også et fint alternativ, den er bare svær at finde i forhold til 5w-30 og 10w-60, men ja, fin pointe smiley

  • #23   10. maj 2013 1342 f. Kunne ikke være mere enig.

    LIqui moly laver også både 5w-40 og 5w-50 gruppe 4 esterolier. De kunne begge være et godt bud.


Kommentér på:
Motorolie og tændrør?

Annonce