Lloyd Arabella 1960
33.737 visninger
|
Oprettet:
Lloyd Arabella
Årgang:
1960
Motor:
Langsliggende 897 cc, 4 cyl. 4-takt vandkølet boxer. 8 topventiler, stødstænger, 100% alu-letmetalmotor.
6 volt El-anlæg.
4 gear, fuldt synkroniseret, ratgear
6 volt El-anlæg.
4 gear, fuldt synkroniseret, ratgear
Hestekræfter
38 HK v. 4800/o-min. (42 HK SAE)
Lyder ikke af meget, men det svarer til en liter-ydelse på 42 HK/L, hvilket var imponerende i en tid hvor nærmeste konkurrent, en VW-1200 ydede 28 HK, dvs. 23 HK/L
Lyder ikke af meget, men det svarer til en liter-ydelse på 42 HK/L, hvilket var imponerende i en tid hvor nærmeste konkurrent, en VW-1200 ydede 28 HK, dvs. 23 HK/L
Fælge
13" KpZ (Kronprinz) Stålfælge med originale Lloyd pynteringe og navkapsler i krom
Dæk
Continental 145/80 R13 - hvide dæksider
Originalt 5.20x13 Diagonal-dæk
Originalt 5.20x13 Diagonal-dæk
Undervogn
Fuldt uafhængige hjulophæng, dobbelte svingarme og skruefjedre forrest, og langsvirkende svingarme med skruefjedre og krængningsstabilisator bag,
Forhjulstræk, tandstangstyring
Ventilerede bremsetromler for og bag, i øvrigt lavet af alu med stålforinger.
Sidstnævnte er et eksempel på den kompromisløse konstruktion, som var med til at gøre produktionsomkostningerne alt for høje. Bremsetromlerne kostede dengang dobbelt så meget at fremstille, som dem der sad på en Mercedes 220, som blev solgt til næsten 3 gange så meget.
Forhjulstræk, tandstangstyring
Ventilerede bremsetromler for og bag, i øvrigt lavet af alu med stålforinger.
Sidstnævnte er et eksempel på den kompromisløse konstruktion, som var med til at gøre produktionsomkostningerne alt for høje. Bremsetromlerne kostede dengang dobbelt så meget at fremstille, som dem der sad på en Mercedes 220, som blev solgt til næsten 3 gange så meget.
Bilstereo
Original Philips FM-Mono radio
Philips Stereo-kassette afspiller fra 1965
Hirschmann Motor-antenne 6V
Philips Stereo-kassette afspiller fra 1965
Hirschmann Motor-antenne 6V
Styling
Originalt to-farvet
Masser af krom
Masser af krom
Interiør
For sin tid meget veludstyret. Udstyret i kabinen resulterede i 5 patentansøgninger i 1959 ved introduktionen. Blandt andet det kombinerede instrumenthus, som noget nyt indeholdt advarselslamper for lav benzinbeholdning, overophedet motor, trukket håndbremse og defekte baglygtepærer. Desuden var bilen den første bil i Europa med lås på forsædernes vippefunktion. Derudover har den omdrejningstæller, vacuummeter, visker med med vaskefunktion, regulerbar belysning i instrumenter mm.
Ekstra tilbehør
Af andre fike detaljer kan nævnes at reservehjulet er anbragt under bilen i en elevator som fjernbetjenes fra bagagerummet, oplyst bagagerum, nedfældeligt bagsæde osv... Alt sammen ting som ikke var "normalt" i 50-60erne.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Bilen er en Lloyd Arabella, fremstillet af Borgward koncernen i Bremen, Tyskland. Den er uhyre sjælden, idet modellen kun blev fremstillet i ca. 45000 eksemplarer fra 1959 - 1963.
Arabella'en har gennem tiden fået den tvivlsomme ære, af at være årsag til Borgward koncernens konkurs, pga. forskellige børnesygdomme, men sandheden er en del mere nuanceret. Arabella'en kom for hurtigt på markedet og led i starten af problemer med gearkasse og utætte vinduer, hvilket betød at ca. 4000 biler blev tilbagekaldt, men det største problem var at bilen blev solgt for billigt - nærmere betegnet 587 DM pr. bil. Borgwards økonomi var således trængt af Arabella'en, men også konstruktionen af helikoptere og den store Borgward P100 havde gjort sit indhug i likviderne. Helikopteren drænede firmaet for 43 millioner DM og kom aldrig i produktion og Borgward P100 (Tysklands første bil med luftaffjedring) blev købt ud fra en vigtig bilmesse af de skræmte konkurrenter.
Borgwards biler var utroligt fremsynede og teknisk avancerede, men Carl Borgward var en større ingeniør og opfinder end han var købmand.
Borgwards fabrikker blev således erklæret konkurs i 1961 pga. ovennævnte likviditetsproblemer, og senatet i Bremen, nægtede Borgward et nyt lån. Ved bordenden i denne sag sad Dr. Johannes Semler der var bestyrelsesformand hos BMW. Ved at smække kassen i, fjernede han en stor konkurrent til det dengang ligeså trængte BMW. Eftertiden har spekuleret meget i dette kuplignende tiltag, ikke mindst fordi Borgward, inden hans død i 1963, betalte samtlige kreditorer hver en øre og altså teknisk set slet ikke var insolvent. Havde han fået det ønskede lån havde han nok klaret udfordringerne - men det var ikke ønsket!
Mit eksemplar er i 100% original stand. Dvs. original lak, krom, motor og gearkasse.
Registret første gang 11.04.1960
Min far købte bilen i 1960 og brugte den hver dag indtil 1985. I 1986 fik jeg bilen (konfirmationsgave) og i 1990 overtog jeg nøglerne. Bilen kører stadig på de originale sorte "UH" (Aalborg) plader og er som sagt ikke på nogen måde restaureret. Den har tilbagelagt mere end 320.000 km med samme motor og gearkasse og var indtil 2008 det eneste indregistrerede eksemplar i Danmark. I dag er der 3.
Bilen kører fantastisk og præsterer næsten 20 km/l (17 km/l ved konstant 110 km/t. - målt på en tur fra Aalborg - København)
Et helt igennem fantastisk køretøj, med en fantastisk historie :-)
Arabella'en har gennem tiden fået den tvivlsomme ære, af at være årsag til Borgward koncernens konkurs, pga. forskellige børnesygdomme, men sandheden er en del mere nuanceret. Arabella'en kom for hurtigt på markedet og led i starten af problemer med gearkasse og utætte vinduer, hvilket betød at ca. 4000 biler blev tilbagekaldt, men det største problem var at bilen blev solgt for billigt - nærmere betegnet 587 DM pr. bil. Borgwards økonomi var således trængt af Arabella'en, men også konstruktionen af helikoptere og den store Borgward P100 havde gjort sit indhug i likviderne. Helikopteren drænede firmaet for 43 millioner DM og kom aldrig i produktion og Borgward P100 (Tysklands første bil med luftaffjedring) blev købt ud fra en vigtig bilmesse af de skræmte konkurrenter.
Borgwards biler var utroligt fremsynede og teknisk avancerede, men Carl Borgward var en større ingeniør og opfinder end han var købmand.
Borgwards fabrikker blev således erklæret konkurs i 1961 pga. ovennævnte likviditetsproblemer, og senatet i Bremen, nægtede Borgward et nyt lån. Ved bordenden i denne sag sad Dr. Johannes Semler der var bestyrelsesformand hos BMW. Ved at smække kassen i, fjernede han en stor konkurrent til det dengang ligeså trængte BMW. Eftertiden har spekuleret meget i dette kuplignende tiltag, ikke mindst fordi Borgward, inden hans død i 1963, betalte samtlige kreditorer hver en øre og altså teknisk set slet ikke var insolvent. Havde han fået det ønskede lån havde han nok klaret udfordringerne - men det var ikke ønsket!
Mit eksemplar er i 100% original stand. Dvs. original lak, krom, motor og gearkasse.
Registret første gang 11.04.1960
Min far købte bilen i 1960 og brugte den hver dag indtil 1985. I 1986 fik jeg bilen (konfirmationsgave) og i 1990 overtog jeg nøglerne. Bilen kører stadig på de originale sorte "UH" (Aalborg) plader og er som sagt ikke på nogen måde restaureret. Den har tilbagelagt mere end 320.000 km med samme motor og gearkasse og var indtil 2008 det eneste indregistrerede eksemplar i Danmark. I dag er der 3.
Bilen kører fantastisk og præsterer næsten 20 km/l (17 km/l ved konstant 110 km/t. - målt på en tur fra Aalborg - København)
Et helt igennem fantastisk køretøj, med en fantastisk historie :-)
Lloyd Arabella
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Svar: 6
Tak for din besked, men den er sandelig ikke til salg - det kommer aldrig til at ske
mvh Jens
jun 2017
Følger: 12
Jeg vil godt byde på den flotte Lloyt.
Kysen af for en flot veteran!!
Jeg har 3 NSU MC, så måske en bytehandel
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 247
Ufattelig velholdt interessant bil.
Min far var Borgward Isabella (og Morris, MG etc.) forhandler, og havde nogle Isabella'er, bl.a. en Coupe. Så jeg kender historien om, hvordan BMW spillede en rolle i lukningen af Borgward gruppen, og derved banede vejen for den konkurrerende model BMW 1500, som var under udvikling på daværende tidspunkt.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 7 Emner: 4 Svar: 19
sep 2010
Følger: 41 Følgere: 41 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 153
Fantastisk oprettelse og kanon godt med den historie du har med på både bil og producent. En fornøjelse at se din bil og læse oprettelsen.
okt 2007
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 48
feb 2011
Følger: 29 Følgere: 27 Biler: 2 Emner: 82 Svar: 300
er noget flot!!! Har et eller andet med gamle velholdte biler!:=)
aug 2011
Følger: 27 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 134 Svar: 956
Nøøøj den er flot en rigtig sommer cruiser hvor stammer Lloyd fra er det engelsk eller hvad
apr 2009
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 3
Hvad skal du ha få sådan en bil ????
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 76 Svar: 724
Hvor er den fin
aug 2004
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 14
Helt sikkert velfortjent, så flot den er.
Virkeligt god historie også
jul 2008
Følger: 78 Følgere: 78 Biler: 5 Emner: 26 Svar: 99
x-høj givet, virkelig fed bil
jan 2003
Følger: 19 Følgere: 25 Biler: 12 Emner: 37 Svar: 656
Rart at se at den er i gode hænder! Pas godt på den....
apr 2007
Følger: 1 Følgere: 8 Emner: 36 Svar: 122
Pas godt på den, vikelig et beundringsværdig eksemplar
jun 2003
Følger: 60 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 176 Svar: 1.894
og fantastisk historie, tak for det..... høj til den
Keep it clean
nov 2005
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 3.263
WOW, kun EN bil at mærket Lloyd på bg ;o) og så er den tilmed rigtig fin
sep 2003
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 87 Svar: 661
Spændende historie, spændende bil, og knaldende flot velholdt !!!
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 8 Emner: 19 Svar: 106
Ekstra høj er afgivet....
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Biler: 1 Svar: 60
Fantastisk flot bil i original stand, og fantastisk at den har kørt i al den tid uden en renovering undervejs.
nov 2007
Følger: 18 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 23 Svar: 83
Den er simpelt så hen flot. Sådan en tager jeg hatten af for.
Du burde være en meget meget stolt ejer !!.
kig lige forbi men lidt mindre "bil"
okt 2005
Følger: 56 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 240 Svar: 1.510
den er godtnok flot !!! utrolig med så meget udstyr i så gammel en bil !
feb 2007
Følger: 1 Biler: 2
feder bil
okt 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 96
Det er sgu en nice Lloyd Arabella den skal da ha en høj herfra
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 8 Emner: 122 Svar: 2.206
Det må jeg sku sige DEN er bare Velholdt >>vildt<>flot<<
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 2 Svar: 1
Flot flot...ja flot
X høj her fra
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.918
Cool med en ægte klassikker...
mar 2007
Følger: 67 Følgere: 59 Biler: 5 Svar: 3
Det var det første der faldt mig ind da blikket faldt på din vogn! Skønt med originalitet! Forsæt ;o)
maj 2007
Følger: 106 Følgere: 109 Biler: 13 Emner: 102 Svar: 480
en rigtig lækker vogn.... smed en x-høj!
apr 2006
Følger: 120 Følgere: 118 Biler: 4 Emner: 87 Svar: 538
Den er utroligt flot og velholdt ekstra høj fra for sådan en velholdt bil. Den er virkelig en sjældenhed
jun 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Biler: 2 Svar: 6
Tak for den hurtige optagelse... jeg nåede knap nok at uploade det første billede:-)
Og tak til Hansen T, for kommentaren... rart at se du har forstand på biler *G*... tænker på din Mondeo... har selv en V6 her på sitet, hehe!!!
Men intet kan slå Lloyd'en... den trækker flere blikke end en Porsche, når den bliver luftet
nov 2003
Følger: 18 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 93 Svar: 700
Topklasse ! tak fordi du lagde den ind her. Dejligt at se en virkelig sjælden vogn.
jan 2007
Følger: 37 Følgere: 35 Biler: 2 Emner: 184 Svar: 572
en høj herfra
velkommen til
mar 2006
Følger: 13 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 33 Svar: 426
mar 2003
Følger: 20 Følgere: 31 Biler: 9 Emner: 159 Svar: 2.369
Sjældent set vogn. Den ser ud til at være i rigtig god stand 10 velkomstpoint herfra
aug 2005
Følger: 87 Følgere: 88 Biler: 5 Emner: 245 Svar: 8.872
Man skulle tro det var løgn. Den er bare pisse flot holdt. Ufatteligt at det er original lak og crome. Respekt herfra.
<b>Ajay
apr 2006
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 7
mere billeder af den flotte bil men velkommen