Saab 99 Turbo [Tidl. bil] 1979
12.102 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Kommentarer
Saab 99 Turbo
Årgang:
1979
Motor:
1985 ccm SAAB "B" motor
4 cylinder, 8 ventiler (natriumkølede)
Bosch multipoint-indsprøjtning
Garrett turbolader med mekanisk wastegate
4-trins manuel gearkasse
4 cylinder, 8 ventiler (natriumkølede)
Bosch multipoint-indsprøjtning
Garrett turbolader med mekanisk wastegate
4-trins manuel gearkasse
Hestekræfter
145 hk/din
235 nm v/3000 omdr.
0-100 km/t: 8,9 sek.
Egenvægt 1100 kg
Tophastighed: 196 km/t
235 nm v/3000 omdr.
0-100 km/t: 8,9 sek.
Egenvægt 1100 kg
Tophastighed: 196 km/t
Fælge
Originale 15" Inca fælge. Fælgens design er inspireret af turboladerens skovlhjul.
Dæk
Undervogn
Naturligvis forhjulstræk
Original Bilstein undervogn
Servostyring var ikke standardudstyr....
Skivebremser ved alle 4 hjul
Stiv bagaksel
Håndbremse med funktion på forhjulene
60% af vægten på forakslen
Original Bilstein undervogn
Servostyring var ikke standardudstyr....
Skivebremser ved alle 4 hjul
Stiv bagaksel
Håndbremse med funktion på forhjulene
60% af vægten på forakslen
Bilstereo
Ikke tidsoriginalt. Til gengæld er der ikke skåret hul i dørene til ekstra højtalere, hvilket er usædvanligt.
Styling
Turbo modellen adskiller sig fra den almindelige 99 GL model ved frontspoileren, lygteviskerne der arbejder vertikalt mod normalt horisiontalt. Det lev overfyldte motorrum krævede en anden løsning til lygtevaskerne., Inca fælgene samt kølergitteret med en ekstra nyre i midten. Derudover har den udklappelige sidevinduer ved bagsædet.
Interiør
Turbo interiør. Adskiller sig fra den almindelige 99 GL ved "tiroler sælderne", det tykke 3 egerede læderrat samt turbo-meteret ovenpå instrumentbordet. Derudover er ruderne grøntonede, og sammen med den hvide lak med en grøn tone, passer det meget godt sammen.
Tændingslåsen sidder naturligvis mellem forsæderne.
4 stk. 3 punktsseler, og en hoftesele i midten på bagsædet.
Tændingslåsen sidder naturligvis mellem forsæderne.
4 stk. 3 punktsseler, og en hoftesele i midten på bagsædet.
Ekstra tilbehør
Simons sportsudstødning
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
SAAB 99 modellen blev bygget i perioden 1967-1984, og gav en betydelig mængde donor-DNA til 900 modellen (1979-1993). 99 modellen blev udført i 2, 3 og 5 dørs modeller i forskellige varianter, hvoraf de mest interesante nok var GLE, EMS og Turbo. Hvis der ses bort fra de første års 4 cylindrede Triumph motorer (½ Triumph Stag V8), var alle modeller forsynet med en 2-liters SAAB motor med op til 145 hk i turbo-modellen. Mest udbredt var 2,0 GL med 100 hk.
I midten af 70´erne var SAAB (også dengang...) i krise, og havde en ældre modelpalette (95 og 96 V4 levede stadig) uden nogen varianter der kunne tage kampen op med de konkurrerende mærkers topmodeller med 6 cylindre. Finansielt var der heller ikke råd til de store nylanceringer.
SAAB´s forsøg med turbolader gav heldigvis succes, og fabrikken kunne i 1976/77 lancere en 99 combi coupe med turbo motor. Sågar kunne vandindsprøjtning tilbydes som effektforøgelse. Kræfter og præstationer var der rigeligt af, og tidligere tiders problemer med holdbarhed (bla set i BMW 2002 Turbo) var vel i store træk ryddet af vejen.
For SAAB var turbo nøglen til overlevelse, da det var muligt at lave udviklingen inden for den eksisterende 99 model, uden behov for en dyr ny motorkonstruktion eller en helt anden modelplatform. Den 4 cylindrede bil havde også bedre forbrugstal end en 6 cylindret (turboen bruges kun i 15% af tiden iflg. SAAB), og SAAB kunne med denne model sætte biler som BMW 528 og Mercedes 280 til væggen på præstationer. Samtidig var det en af de få biler udover Citroën der tilbød forhjulstræk. Det var ikke hverdagskost dengang. En del 0-serie biler blev testet, og gav erfaringer til den endelige produktionsmodel. Disse biler er om nogen 99 turbo samleobjekter idag.
99 Turbo blev en succes for SAAB og af mange motorjournalister udråbt som årtiets bil, og da man i 1978 lancerede 900 modellen som modelår 1979 var turbo selvskrevet.
Samme år udgik 99 Turbo modellen i combi Coupe karrosseriet, da det blev overtaget af 900-modellen. Den almindelige 99 turbo i 2 dørs version fortsatte imidlertid indtil 1982.
Hovedparten af 99 turbo´erne blev solgt til USA, Schweiz, Storbritannien og Sverige. Nogle ganske få kom til DK. Da 99 turbo prismæssigt lå tæt på den større og på visse områder lidt mere moderne 900 version, blev der ikke solgt mange 99 turbo. Ialt godt 10.000 stk. blev det til i alt, hvor af hovedparten var 2 dørs.
Ikke mange 99 turbo blev solgt i Danmark fra ny, men en del er blevet importeret i tidens løb, og nok desværre blevet brugt som organdonorer for ombygning af almindelige 99 GL modeller. Andre har levet livet hårdt, og er gået til undervejs.
Den viste bil er en 2 dørs model, og fordi denne blev introduceret efter combi coupeen, benævnes den turbo 2. Teknisk er de dog identiske, bortset fra de småændringer der skete mellem årgangene. Den viste sedan er lavet i større oplag, men er idag meget svær at finde. Er kravet tilmed at den skal være orignal og velholdt, er den tæt på uddød eller umulig af vriste fra ejeren. En renoveringsklar bil kan findes forskellige steder i europa eller USA, men da nogle dele er svære at skaffe er det en omstændig affære. Det er muligt at bruge dele fra 900 serien med de nyere H-motorer osv., men bilens værdi hænger nøje sammen med originaliteten.
Originale 99 turbo modeller er derfor dyre, og det kræver nok at man er SAAB entusiast, da den jo i manges øjne ser meget normal ud, vel nærmest kedelig.
Det sidste er den dog langt fra, og bortset fra en vis turbotøven ifht. en moderne turbobil, leverer den en fantastisk acceleration uanset gear. Alle andre SAAB dyder er bibeholdt, dvs. god retningsstabilitet og køreegenskaber. I praksis kræver turboen, at den får lov at køle af efter "indsats", så bilen skal gå i tomgang i nogle minutter inden den slukkes. Overses dette, kan turboen tage skade pga. overophedning, og dette skulle i starten have kostet nogen turboladere livet, uden at teknogien af den grund blev ringeagtet. Senere hen blev turboladerne også vandkølede, og dermed blev problemet fjernet. Turbotrykket er mekanisk reguleret via en membranstyret Wastegate, der lukker overtryk ud i udstødningen. Er denne ikke korrekt justeret, vil motoren tændingsbanke, og kan tage skade.
Den viste bil blev havde 1. indregistering i 1980 i Holland, hvor den har kørt indtil den blev importeret til Danmark juni 2010. Den er i vid ustrækning holdt original, og det gør den til en rigtig klassiker.
August 2014: Bilen er solgt til Schweiz.
I midten af 70´erne var SAAB (også dengang...) i krise, og havde en ældre modelpalette (95 og 96 V4 levede stadig) uden nogen varianter der kunne tage kampen op med de konkurrerende mærkers topmodeller med 6 cylindre. Finansielt var der heller ikke råd til de store nylanceringer.
SAAB´s forsøg med turbolader gav heldigvis succes, og fabrikken kunne i 1976/77 lancere en 99 combi coupe med turbo motor. Sågar kunne vandindsprøjtning tilbydes som effektforøgelse. Kræfter og præstationer var der rigeligt af, og tidligere tiders problemer med holdbarhed (bla set i BMW 2002 Turbo) var vel i store træk ryddet af vejen.
For SAAB var turbo nøglen til overlevelse, da det var muligt at lave udviklingen inden for den eksisterende 99 model, uden behov for en dyr ny motorkonstruktion eller en helt anden modelplatform. Den 4 cylindrede bil havde også bedre forbrugstal end en 6 cylindret (turboen bruges kun i 15% af tiden iflg. SAAB), og SAAB kunne med denne model sætte biler som BMW 528 og Mercedes 280 til væggen på præstationer. Samtidig var det en af de få biler udover Citroën der tilbød forhjulstræk. Det var ikke hverdagskost dengang. En del 0-serie biler blev testet, og gav erfaringer til den endelige produktionsmodel. Disse biler er om nogen 99 turbo samleobjekter idag.
99 Turbo blev en succes for SAAB og af mange motorjournalister udråbt som årtiets bil, og da man i 1978 lancerede 900 modellen som modelår 1979 var turbo selvskrevet.
Samme år udgik 99 Turbo modellen i combi Coupe karrosseriet, da det blev overtaget af 900-modellen. Den almindelige 99 turbo i 2 dørs version fortsatte imidlertid indtil 1982.
Hovedparten af 99 turbo´erne blev solgt til USA, Schweiz, Storbritannien og Sverige. Nogle ganske få kom til DK. Da 99 turbo prismæssigt lå tæt på den større og på visse områder lidt mere moderne 900 version, blev der ikke solgt mange 99 turbo. Ialt godt 10.000 stk. blev det til i alt, hvor af hovedparten var 2 dørs.
Ikke mange 99 turbo blev solgt i Danmark fra ny, men en del er blevet importeret i tidens løb, og nok desværre blevet brugt som organdonorer for ombygning af almindelige 99 GL modeller. Andre har levet livet hårdt, og er gået til undervejs.
Den viste bil er en 2 dørs model, og fordi denne blev introduceret efter combi coupeen, benævnes den turbo 2. Teknisk er de dog identiske, bortset fra de småændringer der skete mellem årgangene. Den viste sedan er lavet i større oplag, men er idag meget svær at finde. Er kravet tilmed at den skal være orignal og velholdt, er den tæt på uddød eller umulig af vriste fra ejeren. En renoveringsklar bil kan findes forskellige steder i europa eller USA, men da nogle dele er svære at skaffe er det en omstændig affære. Det er muligt at bruge dele fra 900 serien med de nyere H-motorer osv., men bilens værdi hænger nøje sammen med originaliteten.
Originale 99 turbo modeller er derfor dyre, og det kræver nok at man er SAAB entusiast, da den jo i manges øjne ser meget normal ud, vel nærmest kedelig.
Det sidste er den dog langt fra, og bortset fra en vis turbotøven ifht. en moderne turbobil, leverer den en fantastisk acceleration uanset gear. Alle andre SAAB dyder er bibeholdt, dvs. god retningsstabilitet og køreegenskaber. I praksis kræver turboen, at den får lov at køle af efter "indsats", så bilen skal gå i tomgang i nogle minutter inden den slukkes. Overses dette, kan turboen tage skade pga. overophedning, og dette skulle i starten have kostet nogen turboladere livet, uden at teknogien af den grund blev ringeagtet. Senere hen blev turboladerne også vandkølede, og dermed blev problemet fjernet. Turbotrykket er mekanisk reguleret via en membranstyret Wastegate, der lukker overtryk ud i udstødningen. Er denne ikke korrekt justeret, vil motoren tændingsbanke, og kan tage skade.
Den viste bil blev havde 1. indregistering i 1980 i Holland, hvor den har kørt indtil den blev importeret til Danmark juni 2010. Den er i vid ustrækning holdt original, og det gør den til en rigtig klassiker.
August 2014: Bilen er solgt til Schweiz.
Saab 99 Turbo
sep 2007
Følger: 95 Følgere: 98 Biler: 7 Emner: 61 Svar: 1.561
Kig forbi min e28
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 39 Emner: 31 Svar: 1.004
god historie for os der ikke ved så meget om saab..
længe leve entusiasten
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 30
Virkelig flot Saab. Men fuck den der ladvogn også er fed, er det noget hjemmebyg, eller har den været solgt sådan ?
apr 2005
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 5 Emner: 38 Svar: 290
Hej Tomas! sikke en sindsyg flot og velholdt bil turbo!
Hvor mange kilometer har sådan en rullet?
Jeg stemmer ellers ikke så tit, men du får en ekstra høj på den!
Kig forbi min 78'er...
MVH
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 6 Biler: 9
det lyder interessant hvis der er en lignende bil i DK. Er den i god stand? /T
jun 2004
Følger: 42 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 128 Svar: 8.311
stort tillykke med vognen, det er sindsyg flot...
jeg ved tilmed hvor dens røde lille-søster bor
/A
sep 2005
Følger: 153 Følgere: 154 Biler: 13 Emner: 286 Svar: 3.119
DET var straks bedre! Høj herfra, og igen tillykke med vognen !
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 17 Svar: 111
Den kan der sagtens blive plads til i min garage
aug 2007
Følger: 64 Følgere: 69 Biler: 19 Emner: 34 Svar: 517
Rigtig flot Saab du har, høj herfra.
mar 2006
Følger: 2619 Følgere: 2201 Biler: 55 Emner: 416 Svar: 4.941
sådan ville den ikke se hvis den havde kørt i danmark
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 2
det er jo" bedstefaderen" til min så en høj er på vej
jul 2005
Følger: 71 Følgere: 51 Biler: 12 Emner: 21 Svar: 276
bil den er mega flot til luffe du er bare misundlig over at det ik er dig der ejer den
jul 2008
Følger: 15 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 64 Svar: 120
er fuldstændig enig med Luffe, BG er så helvedes dobbeltmoralsk, en pisse grim biltil den største skrotbunke med en ringe tekst kommer aldrig ind, men en vogn som denne der bare er 100% i orden kommer ind uden noget som helst tekst, det er bare ikke i orden, og kan man ikke finde noget at skrive må man vente til man ved noget mere om vognen inden man sætter den på BG såee.. må desvære gi en udestemme.
dec 2005
Følger: 9 Følgere: 8 Biler: 2
Jeg synes ellers det er en fin ældre bil. men jeg kunne godt tænke mig at vide noget mere om den... Jeg synes ikke det du har skrevet siger meget om den
Men har budt den velkommen