{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Citroën CX 25 TRD Turbo 2 1987

5.882 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen bil er oprettet og stemt ind. Opret din egen bil

Mads H
| 0 år | Oprettet: 12. jun 2008


Citroën CX 25 TRD Turbo 2

Årgang:
1987
Motor:
M25/669 hedder den. Lidt historie: I 1976 besluttede Citroën at gøre Mercedes rangen stridig som hofleverandør af dieselbiler i den store klasse. Man tog simpelthen den gamle DS21-maskine, vendte krumtappen om, så den kunne monteres på tværs i stedetfor på langs - så blev der monteret tandhjulstrukken knast i stedet for kæden, så dieselpumpen kunne aktiveres uden yderligere modifikationer på blokken - et voila, den første dieselmaskine til CXen var født, M22/628, på 2200 kubik. Senere blev dens slagvolumen forøget til 2500 kubik, og blev forsynet med tandrem i stedet for tandhjul, så den fik en bedre speederrespons. Denne maskine hed M25/660. I 1982 fik den en turbo boltet på, og med 180 km/t var den verdens ubestridt hurtigste dieselbil. M25/663 var født, og Citroën satte sig over hele Europa ret solidt på det stadigt voksende marked for direktørbiler med dieselmotor. 663-maskinen kunne endvidere - takket være CXens aerodynamiske form - præsentere et brændstofforbrug, der var de 5- og 6-cylindrede konkurrenter fra Audi, BMW, Mercedes og Volvo langt overlegen.

I 1988 fik maskinen endnu en overhaling, og skiftede navn til M25/669. På det tidspunkt var den 95-hestes M25/663 "overhalet" af Mercedes, der havde introduceret den 143-hestes 300D Turbo, som stjal titlen som verdens hurtigste diesel. BMW havde med E34-serien givet deres M21-diesel en overhaling, og Citroën måtte se sig sejlet agterud af konkurrencen fra Tyskland. 663'eren fik undersmurte stempler, mere ladetryk, en intercooler og en længere gearing - et voila, med den 120-hestes M25/669 kørte Citroën CX igen fra tyskerne - på trods af kun 120 hk, havde den nye TD-maskine, på bagsmækken benævnt "Turbo 2" genvundet titlen som verdens hurtigste diesel - 0-100 blev ekspederet på sensationelle 10 sekunder, og topfarten var 198 km/t - samtlige tests af det nye vidunder åbenbarede dog tophastigheder på over 200 - således målte tyske Auto Motor & Sport deres testbil til imponerende 208 km/t. Hemmeligheden var en utrolig lang gearing samt et imponerende drejningsmoment - omend selve ydelsesspektret var ret smalt, havde den store, dovne 4-bener et sejtræk, som ingen datidig 6-cylindret tysker kunne matche.
Hestekræfter
120 af slagsen ved 3.850 o/min - og 300 NM ved 2.000 o/min - interessant er, at drejningsmomentet er 100% stabilt fra 2.000 o/min til der bliver lukket for festen ved (kun) 4.500 o/min. Dette faktum gjorde, at en CX TD2 selv målt med nutidige briller har en fabelagtig evne til at flytte sig i fart. I dag er det ikke tal, der kan imponere synderligt, men da drejningsmomentet kommer fra rigeligt med slagvolumen, er her tale om ægte Newtonmeter, og ikke fiktive, computerkunstigt frembragte pap-newtonmeter som de fleste moderne damedieseler har. Som amerikanerne siger - ther is NO replacement for displacement. C'est tres vrais! Den gamle dame kan stadig overraske mangen popsmart kopimaskinesælger , når den koksgrå BMW A4 ikke kan flytte sine 24" fælge hurtigt nok til at følge med fra 90 og opefter, når lastvognene er færdige med deres overhaleri....
Fælge
14" stål, pt. uden hjulkapsler
Dæk
Nye Michelin 195/70 14 Energy
Undervogn
DET tør siges - verdens bedste, ingen over, et par stykker ved siden af... Mercedes-Benz kopierede fuldstændig skamløst Citroëns hydropneumatik, og brugte dem i S-klasserne og den store 600 fra '66 til W124-modellens bortgang i 1991. Så lang tid tog det de fantasiløse tyskere at lave noget, der virkede - uden nogensinde at opnå den affjedringskomfort, D-modellen og CX'erne kunne tilbyde. Rolls-Royce og Bentely (The British are Gentlemen) købte systemet på licens og brugte det frem til den tyske Wehrmacht holdt sit beklagelige indtog i midten af 2000'erne. Den monumentalt-britiske Bentley Arnage var den sidste, der kørte med denne licensaffjedring.

Nå, men til sagen - fortil triangler med nedre tværstræbere, bagtil langsgående svingarme, ophængt i noget, der ligner en McPherson. Affjedringen fungerer via hydraulik med luft/gas. Niveauregulering, servo og bremsesystem kører også over hydraulikken. Således er der INGEN pedalvandring på bremsepedalen, systemet kører med 187 bar, og CXens bremselængde er den dag idag stadig på niveau med milliondyre sportsvogne. Servoen (DIRAVI hedder den) reguleres konstant via et planetgear efter hastighed (målt ved gearkassen) og efter affjedrings- og bremsesystemets øvrige gøren og laden. Dette hævder Mercedes at have "opfundet" i 2006, som sædvanlig havde de bare nakket det af nogle bedre ingeniører...
Bilstereo
Pt. ingenting
Styling
...er et bandeord i min terminologi. CXens blev designet i 1974, og først i slutningen af 2000'erne blev linien (som sædvanligt...) kopieret af tysken. CXens design er tidløst, konsekvent og vil altid være moderne.
Interiør
Her er denne bil lidt sjov - den har nemlig absolut basisudstyr, hvilket kun kunne fås i Frankrig og Spanien. På alle exportmarkeder blev TRD Turbo'en konsekvent leveret med "VIP-pakken" som standard (se min CX 25 GTI for reference) men denne har det "billiige" grå interiør med bløøøøøøøøøøøde kkomfortsæder, håndspejle, håndruder bag, end ikke nakkestøtter bag mente dens franske 1. ejer var nødvendigt. Det gør i sig selv bilen til en absolut sjældenhed. De fleste blev solgt med det såkaldte "VIP-interiør"
Ekstra tilbehør
Ikke en skid. Ikke engang træk har den.
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
Dans son Jus, som franskmændende siger - i egen saft.... 200% original, rustfri og urørt.

Bilen stammer fra Grenoble, og er købt af sin første og eneste ejer. Den fremtræder i en - øøøh, original stand, med nogen patina, men den er velholdt, kører ganske som en CX skal, og har sin egen lidt anløbne, patinerede charme. Jeg agter ikke at restaurere eller ombygge den, den skal have lov at stå Dans son Jus - og se sådan lidt gammel og lidt hærget ud, i sin egen værdighed - den skal have lov at vise sin egen historie!

Vil du se flere Citroën CX 25 TRD Turbo 2 til salg? Andre Citroën eller bare andre brugte biler?
Kommentér på:
Citroën CX 25 TRD Turbo 2
Annonce