BMW 316i [Tidl. bil] 1989
1.972 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
3 Kommentarer
BMW 316i
Årgang:
1989
Motor:
Gammel motor:
Motorkode M20B20 - 206EB
Cylinder, antal R6
Ventiler, antal 12, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1990 cm³ (80,0/ 66,0)
Kompressionsforhold (oktantal) 9,8: 1 (98)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 92 (125)/ 5800
Kompressionstryk, bar 10,0 - 11,0
Olietryk v/ omdrejninger, bar 0,5 - 2,0/ 800 ± 50 (4,0 - 6/ 6200)
Strømfordeler 0237 304 024
Motorstyringssystem - Type Bosch LE - Jetronic
Tændrør Bosch W 8 DC
Elektrodeafstand, mm 0,6 ± 0,1
Tændingsrækkefølge 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4 (Cyl. 1 v/ takthjul)
Tændingstidspunkt FØR TOP U/ vak. 23°/ 5000 o/m
Tændingsmærkets placering OT - Giver/ Remskive (Z)
Spænding til + klemme, V 10,8 V
Tændspole Bosch 0221 122 319
Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,82 ohm/
Krumtapgrader beg. ved omdr. 6° - 13°/ 1000
Krumtapgrader med. ved omdr. 22° - 28°/ 3000
Krumtapgrader max. ved omdr. 23°/ 5000
Vacuumavancering: Tidlig Senere
Krumtapgrader beg. v/ mm Hg 0° ± 2° 0° ± 2°/ 150
Krumtapgrader max. v/ mm Hg 12° - 17°/ 350 ÷ 16° - ÷ 20°/ 470
Systemtryk med/ uden vakuum, bar 2,3 - 2,7 afmont.
vak.slange på trykreg.
Min. manifoldvakuum i tomgang, mbar 590
Batteri 12 V 50 Ah
Starter strømforbrug (roterende),A Max. 170 A
Spændingsrelæ, Volt v/ amp. 13,5 - 14,6 V/ Min. 15 A
Klemmebetegnelser DIN 72 552
Generator max, A 80
Ny motor:
Motorkode M43B18 - 184E2
Cylinder, antal R4
Ventiler, antal 8, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1795 cm³ (84,0/ 81,0)
Kompressionsforhold (oktantal) 9,7: 1 (91 - 98 blyfri)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 85 (115)/ 5500
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 168/ 3900
Motortype placering Under forkant af starter
Stelnummer placering Under højre viskerarm
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 45°/ 45°
Kompressionstryk, bar 10,0 - 11,0
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 0,5/ tomgang (4,3 ± 0,2)
Arbejdstid for udskiftning af kobling 2 timer og 10 minutter
Taktkæde: Se illustration:
Arbejdstid for udskiftning af tandrem 1 time og 45 minutter
Drivrem Se illustration
Standmåling, dB(A) v. omdr/min 81/ 4125
Motorkode M20B20 - 206EB
Cylinder, antal R6
Ventiler, antal 12, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1990 cm³ (80,0/ 66,0)
Kompressionsforhold (oktantal) 9,8: 1 (98)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 92 (125)/ 5800
Kompressionstryk, bar 10,0 - 11,0
Olietryk v/ omdrejninger, bar 0,5 - 2,0/ 800 ± 50 (4,0 - 6/ 6200)
Strømfordeler 0237 304 024
Motorstyringssystem - Type Bosch LE - Jetronic
Tændrør Bosch W 8 DC
Elektrodeafstand, mm 0,6 ± 0,1
Tændingsrækkefølge 1 - 5 - 3 - 6 - 2 - 4 (Cyl. 1 v/ takthjul)
Tændingstidspunkt FØR TOP U/ vak. 23°/ 5000 o/m
Tændingsmærkets placering OT - Giver/ Remskive (Z)
Spænding til + klemme, V 10,8 V
Tændspole Bosch 0221 122 319
Tændspole: Primær/ Sekundær modstand 0,82 ohm/
Krumtapgrader beg. ved omdr. 6° - 13°/ 1000
Krumtapgrader med. ved omdr. 22° - 28°/ 3000
Krumtapgrader max. ved omdr. 23°/ 5000
Vacuumavancering: Tidlig Senere
Krumtapgrader beg. v/ mm Hg 0° ± 2° 0° ± 2°/ 150
Krumtapgrader max. v/ mm Hg 12° - 17°/ 350 ÷ 16° - ÷ 20°/ 470
Systemtryk med/ uden vakuum, bar 2,3 - 2,7 afmont.
vak.slange på trykreg.
Min. manifoldvakuum i tomgang, mbar 590
Batteri 12 V 50 Ah
Starter strømforbrug (roterende),A Max. 170 A
Spændingsrelæ, Volt v/ amp. 13,5 - 14,6 V/ Min. 15 A
Klemmebetegnelser DIN 72 552
Generator max, A 80
Ny motor:
Motorkode M43B18 - 184E2
Cylinder, antal R4
Ventiler, antal 8, OHC
Slagvolumen (boring/ slaglængde) 1795 cm³ (84,0/ 81,0)
Kompressionsforhold (oktantal) 9,7: 1 (91 - 98 blyfri)
Max ydelse kW (din HK)/ omdr. 85 (115)/ 5500
Max. drejningsmoment Nm/ omdr. 168/ 3900
Motortype placering Under forkant af starter
Stelnummer placering Under højre viskerarm
Ventiler indsugning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventiler udblæsning,mm (kold/ varm) (Hydraulisk)
Ventilvinkel/ ventilsædevinkel 45°/ 45°
Kompressionstryk, bar 10,0 - 11,0
Olietryk v/ omdrejninger, bar Min. 0,5/ tomgang (4,3 ± 0,2)
Arbejdstid for udskiftning af kobling 2 timer og 10 minutter
Taktkæde: Se illustration:
Arbejdstid for udskiftning af tandrem 1 time og 45 minutter
Drivrem Se illustration
Standmåling, dB(A) v. omdr/min 81/ 4125
Hestekræfter
129
Fælge
alufælge ukendt
Dæk
15" brede sutter
Undervogn
standard men den skal have gevind under vogn m3 læbe og alt det godt på
Bilstereo
ikke noget intil videre men når det bliver sat i skulle der gerne sidde en 12" sub i bag og et sony radio i foran og rockford højtalere i siden
Styling
læder kabine
Interiør
standard m3 læderkabine men den skal have en kærlig hånd
Ekstra tilbehør
har en bmw e30 stående i dele så har alt til den
Styrker ved bilen
Svagheder ved bilen
Bemærkninger
bilen skal stå klar til min 18 års fødselstag så jeg har lidt travlt
ps fik bilen den 14/11 så har ikke fundet ud af så meget om den men selvfoølgelig opdatere jeg løbende
bilen har fået i lagt en m20b20 motor men jeg er igang med at skifte til m43B18 motor så den kan blive lovlig at køre med igen den har nemlig 9 heste for meget
ps fik bilen den 14/11 så har ikke fundet ud af så meget om den men selvfoølgelig opdatere jeg løbende
bilen har fået i lagt en m20b20 motor men jeg er igang med at skifte til m43B18 motor så den kan blive lovlig at køre med igen den har nemlig 9 heste for meget
BMW 316i
aug 2008
Følger: 23 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 15
jo tak da mangler stadig lige 1500 kr så den kan få et nyt bundkar osv men det bliver spænende
maj 2011
Følger: 79 Følgere: 77 Biler: 8 Emner: 283 Svar: 1.077
Fed BMW kevin
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.824
ja det er fejlen ved en 316 den må ikke noget i forhold til en 318 :S