Volvo 244 GLE 1981
3.700 visninger
|
Oprettet:
Volvo 244 GLE
Årgang:
1981
Motor:
Originalt *
B23E.
4 cylindre.
8 ventiler.
Mekanisk indsprøjtning.
K-knast.
405 topstykke.
Kompressions forholdet er 10:1
Boringen er 96 mm
Slaglængden er 80 mm
Ny motor*
B230FK fra 1994 komplet nyrenoveret (se fotoalbum for billeder)
Lavtryksturbomotor (0,3 bar)
Mitsubishi TD04H-13C
530 topstykke
Indsprøjtningssystemet er Bosch Jetronic LH 2,4
Tændingssystemet er Bosch EZ166K
VX kamaksel
Underkølede/smurte stempler (L blok)
13 mm plejlstænger
Store hovedlejer (ø 63 mm)
Kompressions forhold: 8.7:1
Nye lejer
Nye pakninger
Nye simmerringe
Nye stempelringe
Nyt el-galvanisering
Og generelt blevet gjort i pæn stand igen.
Boringen er 96 mm
Slaglængden er 80 mm
Runde tænder på tandrem (Bedre holdbarhed)
Den gode udstødnings manifold
Vejer ca. 170 kg
** Endnu en ny motor ** - den ovenover er sprunget i luften.
B230FK 1996 med 440.000 km på tælleren
Nye plejllejer, simmerringe, pakninger
12.9 topbolte
Elring toppakning
Det er de originale krumtaps lejer, stempelringe, stempler ...
Denne gang er der en hjemmelavet twin scroll udstødningsmanifold sat på sammen med en Schwitzer turbo fra et diesel tog.
875 cc dyser
VX knast
4" rustfri hele vej, ingen kat, ingen mellempotte, kun en bagpotte.
VEMS motorstyring
3" trykrør
B23E.
4 cylindre.
8 ventiler.
Mekanisk indsprøjtning.
K-knast.
405 topstykke.
Kompressions forholdet er 10:1
Boringen er 96 mm
Slaglængden er 80 mm
Ny motor*
B230FK fra 1994 komplet nyrenoveret (se fotoalbum for billeder)
Lavtryksturbomotor (0,3 bar)
Mitsubishi TD04H-13C
530 topstykke
Indsprøjtningssystemet er Bosch Jetronic LH 2,4
Tændingssystemet er Bosch EZ166K
VX kamaksel
Underkølede/smurte stempler (L blok)
13 mm plejlstænger
Store hovedlejer (ø 63 mm)
Kompressions forhold: 8.7:1
Nye lejer
Nye pakninger
Nye simmerringe
Nye stempelringe
Nyt el-galvanisering
Og generelt blevet gjort i pæn stand igen.
Boringen er 96 mm
Slaglængden er 80 mm
Runde tænder på tandrem (Bedre holdbarhed)
Den gode udstødnings manifold
Vejer ca. 170 kg
** Endnu en ny motor ** - den ovenover er sprunget i luften.
B230FK 1996 med 440.000 km på tælleren
Nye plejllejer, simmerringe, pakninger
12.9 topbolte
Elring toppakning
Det er de originale krumtaps lejer, stempelringe, stempler ...
Denne gang er der en hjemmelavet twin scroll udstødningsmanifold sat på sammen med en Schwitzer turbo fra et diesel tog.
875 cc dyser
VX knast
4" rustfri hele vej, ingen kat, ingen mellempotte, kun en bagpotte.
VEMS motorstyring
3" trykrør
Hestekræfter
B23E
136 hk. v. 5500 omdr/m
190 nm. v. 4500 omdr/m
B230FK #1
135 hk v. 4900 omdr/m
230 nm v. 2300 omdr/m
B230FK #2
Spool v. 3600 rpm
0,7 bar ~ 225 hk
1,4 bar til foråret + V-power ... Skulle gerne havne et stykke over 300 hk.
136 hk. v. 5500 omdr/m
190 nm. v. 4500 omdr/m
B230FK #1
135 hk v. 4900 omdr/m
230 nm v. 2300 omdr/m
B230FK #2
Spool v. 3600 rpm
0,7 bar ~ 225 hk
1,4 bar til foråret + V-power ... Skulle gerne havne et stykke over 300 hk.
Fælge
JR12 17x9"
Dæk
Toyo Proxes 225-45-17
Undervogn
Koni justérbare dæmpere og Lesjøfors fjedre
Ventileret skivebremser for og bag.
Ventileret skivebremser for og bag.
Bilstereo
Ingen
Styling
N/A
Interiør
Interiøret er sort, og generelt velholdt med yderst komfortable møbler.
Interiøret skal istandsættes løbende under projektet, ligesom alt andet.
Interiøret skal istandsættes løbende under projektet, ligesom alt andet.
Ekstra tilbehør
Elektrisk justérbare sidespejle. - Gået i udu.
Soltag med håndsving.
Brandslukker.
Læderstue.
Automat transmission. --> M90 swap
Olietryks måler
Olietemperatur måler.
Quartz ur. --> AFR ur swap
Omdrejningstæller
Volt meter
Ladertryks ur
Soltag med håndsving.
Brandslukker.
Læderstue.
Automat transmission. --> M90 swap
Olietryks måler
Olietemperatur måler.
Quartz ur. --> AFR ur swap
Omdrejningstæller
Volt meter
Ladertryks ur
Styrker ved bilen
Styrker ? ... Det er en Volvo ! Det er rå og koncentreret styrke i form af et automobil.
Svagheder ved bilen
Rust.
Bemærkninger
Har fået anskaffet os denne herlighed ved at køre en smut tur til Holland og handle med en privat Volvo entusiast i byen Schjindel. Det blev til 1980 kilometer på et døgn, et langt døgn ....
Og idéen i det var at bilerne i Holland ikke er udsat for salt, og generelt er klimaet lidt bedre til at passe på gamle biler dernede. - Og så snublede vi lige over et fornuftigt eksemplar syntes vi selv.
Vognen er en model 244 fra 81' og det betyder egentligt bare at den er fra før Volvo gik væk fra systemet med at skrive det sidste tal på model skiltet. 244 betyder at det er en fire-dørs og 242 er derfor en to-dørs. Men senere gik Volvo som sagt væk fra dette system, og de kom alle sammen til at hedde 240.
244 oversat:
2 = 200 serie
4 = cylindre
4 = døre
Bilen har tidligere i sit liv også kørt rundt i Frankrig og Belgien.
Den kommer fra byen Schjindel i Holland, lige op af Maaskantje. Og hvis ikke det siger jer noget, så se filmen "New kids Turbo" og "New kids Nitro".
Hammer skægt at bilen kommer fra den lille by !!
Og idéen i det var at bilerne i Holland ikke er udsat for salt, og generelt er klimaet lidt bedre til at passe på gamle biler dernede. - Og så snublede vi lige over et fornuftigt eksemplar syntes vi selv.
Vognen er en model 244 fra 81' og det betyder egentligt bare at den er fra før Volvo gik væk fra systemet med at skrive det sidste tal på model skiltet. 244 betyder at det er en fire-dørs og 242 er derfor en to-dørs. Men senere gik Volvo som sagt væk fra dette system, og de kom alle sammen til at hedde 240.
244 oversat:
2 = 200 serie
4 = cylindre
4 = døre
Bilen har tidligere i sit liv også kørt rundt i Frankrig og Belgien.
Den kommer fra byen Schjindel i Holland, lige op af Maaskantje. Og hvis ikke det siger jer noget, så se filmen "New kids Turbo" og "New kids Nitro".
Hammer skægt at bilen kommer fra den lille by !!
Volvo 244 GLE
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Har du et af de nyere bagtøj? (1031 med speedometer udtag)
Ellers mangler jeg vist ikke umiddelbart noget, evt. skriv hvad du har liggende så det ikke er en gætte konkurrence
dec 2006
Følger: 123 Følgere: 81 Biler: 6 Emner: 20 Svar: 165
maj 2012
Følger: 18 Følgere: 18 Biler: 6 Emner: 29 Svar: 228
jan 2015
Følger: 15 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 38
Den skulle gerne blive meget finere i fremtiden
mar 2004
Følger: 41 Følgere: 43 Biler: 2 Svar: 10
jul 2006
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 3 Emner: 141 Svar: 1.349
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Biler: 2 Emner: 1 Svar: 19
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
mar 2008
Følger: 105 Følgere: 97 Biler: 3 Emner: 75 Svar: 396
jan 2004
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 248
nov 2003
Følger: 17 Følgere: 45 Biler: 11 Emner: 42 Svar: 582
nov 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 6 Emner: 16 Svar: 613
dec 2007
Følgere: 3 Biler: 4 Emner: 28 Svar: 365
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Svar: 57
jul 2007
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 22
apr 2008
Følger: 27 Følgere: 27 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 11
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 8 Emner: 19 Svar: 106
dec 2006
Følger: 43 Følgere: 51 Biler: 4 Emner: 97 Svar: 1.973
jan 2007
Følger: 127 Følgere: 128 Biler: 2 Svar: 50
okt 2011
Følger: 5 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 9 Svar: 1.361