Opel Kadett E Caravan 1.3S LS 1986
1.708 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Kommentarer
Opel Kadett E Caravan 1.3S LS
Årgang:
1986
Motor:
Opel Family I 'smallblock' 1300S OHC 8V. 4 cylindret, tværstillet rækkemotor med enkelt overliggende knastaksel, og træk på forreste hjul aksel via en 4-trins F10 gearkasse. Pierburg 2E 3 karburator med el og kølevandsstyret automatchoker. Slagvolumen: 1297 ccm, boring: 75 mm og slaglængde: 73,4mm.
Hestekræfter
55 kW og 75 hk ved 5800 rpm. 101 Nm ved 4200 rpm. Højst tilrådelige vedvarende antal omdrejninger: 6600 rpm.
Fælge
Originale stålfælge 13x5.5 ET 49. Originale, renoverede LS-hjulkapsler.
Dæk
Michelin Energy 155/80R13
Undervogn
For: McPherson fjederben med KYB Reflex støddæmper og krængningsstabilisator
Bag: Torsionsaksel med skruefjedre og KYB Reflex støddæmpere.
Bag: Torsionsaksel med skruefjedre og KYB Reflex støddæmpere.
Bilstereo
Originalt monteret Blaupunkt Ludwigshafen UKW mono-radio med 6W effekt. Originale Opel-højtalere, 2 stk. i instrumentbord. Manuel, nedfældelig antenne i højre forskærm.
Styling
Ingen. For biler i kompaktklassen anno 1984, dog et karosseridesign der tog verdensrekorden for laveste cW-værdi på 0,32 for den almindelige 3-dørs hatchback og bare 0,30 for GSi 8V versionen. Det er stadig lavt, sammenlignet med nutidige bilmodeller. Gevinsterne herved over datidens konkurrenter er mange: Lavere brændstofforbrug, god retningsstabilitet, lavere vindstøj i kabinen og gode præstationer for selv moderat motoriserede udgaver samt en høj tophastighed.
Interiør
Original LS-kabine med ’Oxford’-stof i grå. Bagagerummet i en Caravan rummer 470 liter eller 1520 liter med nedfældet bagsæde. Det var klassens største og er stadig mere end nogle af de nutidige kompaktklasse modeller.
Ekstra tilbehør
Anhængertræk og quartz ur i midterkonsollen. På billederne er stænkklapperne afmonteret, men de haves og bliver monteret igen. Der er lavet påmindelse på lyset, med et periodisk lydsignal der bliver aktiveret med tændingen hvis man glemmer lyset. Ellers er den fuldstændig som da den forlod fabrikken.
Styrker ved bilen
For sin årgang et meget moderne og effektivt bildesign. Mange danskere har i én eller anden form en relation til modellen, enten ved at være vokset op på bagsædet af en eller ved selv at have ejet en. Det var Danmarks mest almindelige bilmodel indtil Peugeot 206 kom på markedet i 1997. Kadett E er dog stadig én af de bilmodeller der er solgt flest af på ét år, med mere end 15.000 enheder solgt i 1986. Til sammenligning nåede VW Up! i den største årgang 2013 blot 11.000 enheder.
Svagheder ved bilen
Det er i dag et klassisk køretøj, med alle de svagheder det medfører. Rusten ér hård ved Kadett E. Men det er en klassisk bil der er moderne nok til stadig at kunne anvendes til den daglige transport. Det kan jeg bekræfte, for jeg gør det selv med min anden Caravan.
Bemærkninger
Oprindeligt solgt og leveret til Hr. Sørensen fra A/S Jørn Madsen Automobiler i Randers den 16. juli 1986. Siden solgt fra Albert Gudmann Auto, også i Randers, til bilens anden ejer Hr. Johansen fra Mariager den 17. juli 1997, af hvem jeg købte bilen den 27. april 2020. Hr. Johansen havde desværre mistet sin hustru, og var nået til dén konklusion, at han på baggrund af sin alder, var bedre tjent med hustruens efterladte, 20 år nyere Suzuki Alto med servostyring. Trods det smertede ham, efter at have kørt Opel i mere end 50 år, at skulle af med Kadetten. Jeg er derfor bilens tredje ejer.
Idet Hr. Johansen imidlertid ikke ejede en computer eller havde adgang til internettet, voldte salget af bilen ham dog store udfordringer. Kadetten havde han faktisk forsøgt at aflevere ved den lokale autoophugger, der dog ikke umiddelbart ønskede at tage imod den. Via Historisk Opel Klub, fik Hr. Johansen annonceret bilen, dog uden annoncebilleder. Jeg var heldig at være eneste interesserede køber og købte Kadetten til en yderst favorabel pris.
Kadetten er én af, i skrivende stund, kun to tilbageværende 3-dørs Kadett E Caravan pre-facelift med personbilsregistrering i Danmark. I dag er det atypisk med en 3-dørs stationcar, men i fattig-firserne var det ganske udbredt i Danmark. I 1986 alene blev indregistreret 1.539 stk. af denne 3-dørs Caravan model, og min er den sidste tilbageværende fra dét årstal, idet den anden er registreret i 1985. Det er en tidlig pre-facelift LS-model, kendetegnet ved ingen forstærkningsrille i bagklappen, ingen tågebaglygte og intet ur i midterkonsollen (siden eftermonteret). Yderligere er den stadig registreret på sine originale Naur Klint nummerplader fra første registrering. Altså med andre ord en éner på de danske veje.
Jeg overtog Kadetten, der altid har holdt i garage, i en rigtig god stand. Man kunne tro det er en bil med et lavt antal kørte kilometre, men det er faktisk ikke tilfældet med sine 208.000 km. Den har fragtet Hr. Johansen i det daglige transportbehov fra 1997 til hans pensionstilværelse blev påbegyndt, og den gode tilstand skyldes derfor omhyggelig pleje. Bilen er undervognsbehandlet ved Tektrol i 1997, 1999, 2001, 2004, 2007 og senest i 2010. Det ved jeg, fordi jeg har alle kvitteringer og kontrolskemaer på behandlingerne, foruden samtlige synsrapporter og den komplette reparationshistorik fra Hr. Johansen købte bilen i 1997. Herudover selvfølgelig små bemærkninger og de elektriske diagrammer Hr. Johansen som elektriker har udarbejdet, til de ændringer han har lavet på Kadettens elektriske system. Kendere af klassiske biler vil vide at sådan en historik er guld værd og sjov at kende.
Jeg har efter købet foretaget mindre, nødvendige reparationer og en kosmetisk overhaling. Med undtagelse af højre skærmkant, var alle karosseridele ved købet originale og usvejste. Desværre var en mindre reparation af panelenderne i både venstre- og højre side, samt endespidsen i venstre side nødvendig. Der er fjernet så lidt metal som muligt og reparationsstykkerne er kantsvejst. Derudover er støddæmperne blevet udskiftet, idet særligt de forreste var trætte, karburatoren er blevet ultralydsrenset og de-oxideret, benzinslanger udskiftet, ny OEM bagklapsdæmper, komplet stort service, bundkar renset og monteret med ny pakning samt ny speciel ventildækselpakning af gummi i stedet for den håbløse kork-pakning er monteret. Bilen har været delvist adskilt og poleret op, kofangere er farvet op og hjulkapslerne har fået en ny lakering. Den står som en original, urestaureret overlever i en pæn, men ikke perfekt stand. I dag kører Kadetten kun i godt vejr og er veteranregistreret.
Idet Hr. Johansen imidlertid ikke ejede en computer eller havde adgang til internettet, voldte salget af bilen ham dog store udfordringer. Kadetten havde han faktisk forsøgt at aflevere ved den lokale autoophugger, der dog ikke umiddelbart ønskede at tage imod den. Via Historisk Opel Klub, fik Hr. Johansen annonceret bilen, dog uden annoncebilleder. Jeg var heldig at være eneste interesserede køber og købte Kadetten til en yderst favorabel pris.
Kadetten er én af, i skrivende stund, kun to tilbageværende 3-dørs Kadett E Caravan pre-facelift med personbilsregistrering i Danmark. I dag er det atypisk med en 3-dørs stationcar, men i fattig-firserne var det ganske udbredt i Danmark. I 1986 alene blev indregistreret 1.539 stk. af denne 3-dørs Caravan model, og min er den sidste tilbageværende fra dét årstal, idet den anden er registreret i 1985. Det er en tidlig pre-facelift LS-model, kendetegnet ved ingen forstærkningsrille i bagklappen, ingen tågebaglygte og intet ur i midterkonsollen (siden eftermonteret). Yderligere er den stadig registreret på sine originale Naur Klint nummerplader fra første registrering. Altså med andre ord en éner på de danske veje.
Jeg overtog Kadetten, der altid har holdt i garage, i en rigtig god stand. Man kunne tro det er en bil med et lavt antal kørte kilometre, men det er faktisk ikke tilfældet med sine 208.000 km. Den har fragtet Hr. Johansen i det daglige transportbehov fra 1997 til hans pensionstilværelse blev påbegyndt, og den gode tilstand skyldes derfor omhyggelig pleje. Bilen er undervognsbehandlet ved Tektrol i 1997, 1999, 2001, 2004, 2007 og senest i 2010. Det ved jeg, fordi jeg har alle kvitteringer og kontrolskemaer på behandlingerne, foruden samtlige synsrapporter og den komplette reparationshistorik fra Hr. Johansen købte bilen i 1997. Herudover selvfølgelig små bemærkninger og de elektriske diagrammer Hr. Johansen som elektriker har udarbejdet, til de ændringer han har lavet på Kadettens elektriske system. Kendere af klassiske biler vil vide at sådan en historik er guld værd og sjov at kende.
Jeg har efter købet foretaget mindre, nødvendige reparationer og en kosmetisk overhaling. Med undtagelse af højre skærmkant, var alle karosseridele ved købet originale og usvejste. Desværre var en mindre reparation af panelenderne i både venstre- og højre side, samt endespidsen i venstre side nødvendig. Der er fjernet så lidt metal som muligt og reparationsstykkerne er kantsvejst. Derudover er støddæmperne blevet udskiftet, idet særligt de forreste var trætte, karburatoren er blevet ultralydsrenset og de-oxideret, benzinslanger udskiftet, ny OEM bagklapsdæmper, komplet stort service, bundkar renset og monteret med ny pakning samt ny speciel ventildækselpakning af gummi i stedet for den håbløse kork-pakning er monteret. Bilen har været delvist adskilt og poleret op, kofangere er farvet op og hjulkapslerne har fået en ny lakering. Den står som en original, urestaureret overlever i en pæn, men ikke perfekt stand. I dag kører Kadetten kun i godt vejr og er veteranregistreret.
Opel Kadett E Caravan 1.3S LS
jul 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 120 Biler: 10 Emner: 7 Svar: 269
hehe
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 16 Biler: 3 Emner: 6 Svar: 450
@Henrik C: Ja vi er nogle stykker derude stadigvæk. Sørme også en flot 16V'er du har dig!
@Martin: Tak, svensk er den ikke, men ingen er jo helt perfekt
@Allan: Tak. Ja både D'eren i 1980 og E'eren i 1985 blev årets bil. Grundlæggende er det fuldstændig samme platform, ja, D'eren var for sin tid teknologisk foran, og den blev i grundprincipperne også anvendt til meget senere Chevrolet-modeller indtil for forholdsvist nyligt med Kalos. Kadett E var nok lidt mere teknisk jævnbyrdig med sin tid, men man var ved Opel meget bekymret for Golf 2, hvilket fordrede den tidlige udskiftning af Kadett D. At Golf 2 så endte med at have flere optiske ligheder med D-modellen end E-modellen, kom nok som en overraskelse for ingeniørerne.
Dejligt der findes andre med positive historier, man hører her på siden, desværre oftere andet. Men nok også naturligt, fordi størstedelen af klientellet her primært har erfaringer på enten første- eller anden hånd med en Kadett på 5. ejer købt for småpenge i 00'erne
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 633 Annoncer: 2 Emner: 577 Svar: 15.807
Husker da E modellen kom frem, vidst nok årets bil, men det var jo en D model i forklædning, ny 1.3N med 60 hk, 1.3S med 75 hk, 1.6 med 90 HK, 2.0 med 150 HK, men koblingen var superblød, hvilket alle jo syntes var perfekt, og bilen kørte jo bare så meget bedre end D modellen og den var meget mere økonomisk.
Jeg kørte Kadett modeller fra 70erne og frem til slutningen af den model og senere lidt Astra, for firmaet min far arbejdede for havde Kadett som firmabil, og så overtog min far flere af firmabilerne, når de var tjenlige til udskiftning, billige engros biler. Så 20 år+ med en bil der bare kørte og kørte, Astra var for mit vedkommende noget lort.
jul 2012
Følger: 47 Følgere: 217 Biler: 6 Emner: 7 Svar: 283
feb 2020
Følger: 8 Følgere: 43 Biler: 6 Emner: 14 Svar: 654
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 120 Biler: 10 Emner: 7 Svar: 269
jul 2016
Følger: 21 Følgere: 120 Biler: 10 Emner: 7 Svar: 269
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 36
Dejligt at der stadig er nogle der syntes om kadetten.
feb 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Biler: 14 Emner: 16 Svar: 76
jun 2010
Følger: 13 Følgere: 17 Biler: 4 Svar: 1
apr 2007
Følger: 18 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 4