{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.607 visninger | Oprettet:

V6 24V Motor - Busso {{forumTopicSubject}}

Hej Alfister!
Så døde min elskede Alfa sgu. Havde lige fået den på gaden efter en gennemgribende renovering. Heriblandt tandremsskift med alt der dertil følger. Kører herefter ca 400km hvorefter bilen begynde at rumle når man slipper gassen. Tror til at starte med at det er generatorens lejer der er stået af men kort efter mister den trækkraft også siger det puff og motoren dør.

Så nu står jeg lidt i en klemme. Får hentet bilen i dag og åbnet så jeg kan se hvad der er sket, har en mistanke om at knastoverfaldene ikke er blevet spændt i moment også har knasten kørt for stramt, blevet varmt og har til sidst revet lejepunkterne i stykker. Men anyway, jeg kommer nok til at mangle en ny motor. Eller ihvertfald en eller to nye komplette toptykker. Nogle der ved hvor jeg finder det? Det er jo ikke lige den motortype der er flest af.

Har fundet en 166 V6. Nogle de ved om motoren herfra falder lige i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  V6 24V Motor - Busso
  • #1   30. jun 2014 Det fandme surt!

    Jeg har stået med præcis det samme problem den sidste måned.

    Ja en 3.0 fra en 166 bør kunne rykkes direkte over i! smiley

    Hvor har du fundet den henne og hvad skal den koste?


  • #2   30. jun 2014 Kig evt. her:
    http://da.bildelsbasen.se/

    Eller her:

    http://www.faelleslager.dk/


  • #3   30. jun 2014 Det lyder ærgerligt, men tror ikke det er knastoverfaldene. Man løsner normalt kun et overfald på hver knast. De spændes så med 10nm.

    Men self afhængig af hvordan og hvorledes det lavet!!

    Men tag og pil tændrør ud, og prøv om du kan tørne motor rundt med håndværktøj på krumtap. Hvis ikke den går nogenlunde ens og let, så går du videre og tjekker tandrem + om den er korrekt stram.

    Ellers kan det være krumtaps sensor eller knastsensor, der afbrudt tænding.



  • #4   30. jun 2014 166 har thermostaten et andet sted end gtv'en
    Men du burde kunne rykke den fra den gamle motor over


  • #5   30. jun 2014 Tak for svar. Jeg har fundet en 166 på sjælland uden afgift til små penge men fyren der har den tager ikke telefonen og svarer ikke på beskeder, så det bliver nok ikke til noget. Har så fundet en i tyskland til 900€, men får lige pillet dækslerne af og kigget lidt nærmere på den her senere på ugen, inden jeg gør andet.

  • #6   1. jul 2014 Øv øv hvor ærgerligt, håber den kan reddes!

  • #7   3. jul 2014 Har du fundet fejlen på den?

  • #8   3. jul 2014 Det er vist et plejleje mener mekanikkeren, men der er ikke åbnet i bunden endnu. Toppen fejler i hvertfald ikke noget. Så er spørgsmålet så om krumtappen er død, det er den jo sikkert.

  • #9   3. jul 2014 Det lyder mærkeligt... de plejer ikke og gå til bare sådan lige. Så kan det kun være pga. oliepumpen er defekt. Men det har jeg nu aldrig hørt om. Tror fejlen ligger et andet sted.

  • #10   3. jul 2014 Hej Mads, heller ikke jeg.
    Var ude og kigge idag, de havde ikke fået skildt den ad men jeg kiggede på tandremmen der lige er skiftet. Den har kørt 400km siden og vandpumpe mm er også skiftet efter foreskrifterne.
    Tandremmen ser meget slidt ud, nærmest strukket så man kan se tandmærkerne på bagsiden af remmen! Det virker ikke normalt på mig. Så tror stadig på fejlen er i et af topstykkerne og mekkeren har fucket op da han skiftede tandremmen. I mit hoved giver det mening af en rem kommer til at se sådan ud hvis den har været på seriøst overarbejde med knaster der har kørt stramt af den ene eller anden grund.


  • #11   3. jul 2014 Den skulle meget gerne se ny ud efter så få km.
    Jeg tror de har lavet en fejl 40 på det tandrems skift. Der er også den mulighed at remmen, ikke var strammet korrekt på den rigtige side af rem strammer.
    Men hvis den skulle have været så stram i knastoverfald, så ville du måske også kunne bemærke det på dens omdrejnings villighed. Men så er det bare at tjek knastoverfald. Sæt momentnøgle på med 10nm. Kan du ikke løsne dem der, så ved du at de er spændt med nm eller mere. Eller pil dem af, er de sort..så har de være varme.

    Remmen kan holde til utrolig meget, og har jo også en forstærkning indeni.
    Det er næsten 100% at problemet ligger i deres arbejdes udførelse.


  • #12   3. jul 2014 Det hælder jeg også rigtig meget til. Synes det er mystisk. Men prøver at skille det ad selv imorgen

  • #13   3. jul 2014 Har du fået fat i en ny motor eller får du lavet den gamle ?

  • #14   4. jul 2014 Så fik jeg syn for sagen. Det var ikke mekkeren der havde fucket op. Toppen så ok ud men da bundkaret kom af lå der nok flydende pakning,til at man kunne rulle en golfkugle af det, i brønden i bundkaret hvor oliepumpen suger. Så pumpen er blevet stoppet og motoren på den måde kørt tør for olie. Den har ædt plejllejerne på cyl 4-5-6...

    Så nu ryger den sgu i hi igen. 400km blev det til i år. SUR RØV!


Kommentér på:
V6 24V Motor - Busso

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce