{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.840 visninger | Oprettet:

Spær, 40% eller 75%? {{forumTopicSubject}}

Hey opel folk
Hvad vil i anbefale af spær i bagtøjet til en gadebil som man bare skal ligge og lege lidt med engang imellem?;)
Har set begge dele til ca. 8K.

-mener at jeg fik en pris på et LSD spær, nypris ca. 5500kr. Men så skal jeg også finde en som kan lave det, og så ender det nok dyrere...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spær, 40% eller 75%?
  • #1   23. maj 2011
    Jeg ville 75% Spær Jeg køre selv med 100% Spær til hverdag det går fint nok c",)


  • #3   23. maj 2011 Du kan da ikke køre med 100% spær på landevejen!?;)
    Er det ikke pisse farligt, hehe...


  • #4   23. maj 2011 40 % kan fungere glimrende, og spinder ALTID twice. Og hugger ikke.

  • #5   23. maj 2011 Du bør overveje det Quaife spær. Det virker på en anden måde, og er faktisk præcist det modsatte af et normalt differentiale uden spær. Dvs den trækker på det baghjul der har mest fat.

    Eksempelvis hvis du laver hjulspin mens du svinger som bilen er nu vil den spinne det baghjul der ligger inderst i svinget, da bilen krænger og trykket lettes fra det hjul. Quaife spæret gør det modsatte og overfører kraften til det yderste hjul istedet.

    Det er ikke et spær man bruger på løst underlag som grus (rally), men det er et spær der er direkte udviklet til asfaltkørsel.

    Og quaife det er kvallivalli smiley


  • #6   23. maj 2011 jeg vil selv køre med et Quaife tandhjulsspær, de skulle gerne låse fra 5% til 95% afhængigt af hvor meget det bliver belastet, mener det er de tal, men må ikke hænge mig op det..

  • #7   23. maj 2011 Lige en sidebemærkning. Ved de konventionelle pladespær plejer man at sige, at enten skifter du plader hele tiden, eller dæk hele tiden. Vælger du et 40% eller mindre, skal du bruge mange penge på at skifte plader på spæret da de bliver slidt op (ses ofte på eks Opel Omega 3000 og Senator B der er født med 40%), eller også vælger du et 75% spær som så er meget hårdt ved dine baghjul. Og nej jeg vil på ingen måder anbefale et svejst diff (100%) til gadekørsel, det knækker du aksler på.

  • #8   23. maj 2011 Jeg har en kammerat med en GT/E Kadett C, som undrer sig over at hans fantastiske velfungerende spær, men når han drejer det ene hjul i luften, drejer det andet modsat - somom der ikke var spær på...

    Det er sikkert som det Quaife -princip du snakker om Ruben smiley ?

    Og han er ellers Rally mand !


  • #9   23. maj 2011 40% er rigeligt til gadebrug, 75% er ikke så godt for dine aksler når du "kun" skal tøffe rumdt i byen.
    Jeg har en Kammerat som køre rally, og på et tidspunkt kørte han kun med 40% i den, og det virkede fint. og han kom ikke sidst i feltet når dagen var omme.
    når, du finder delene kan du bare sige til, jeg kan lave dit bagtøj for dig.


  • #10   23. maj 2011 Okay nice nice nice...
    De spær jeg har fundet på nettet på 40% og 75% er så LSD spær, og udmærket, men ikke ligeså godt som quaife spær.

    Men, hvis man nu skulle ha fat i sådan et quafie spær... Jeg har været inde på Quaife.co.uk hvor jeg fandt dette:
    http://www.quaife.co.uk/shop/search/results/taxonomy%3A824%2C621%2C317%2C318
    Der står at det er LSD spær!? Men ikke desto mindre står der også at det er gear, og ikke plader som spæret er bygget op på. Hvilket lyder ret lækkert:)

    Og mange tak for tilbuddet Kenneth, det er sku fedt du gider hjælpe med det;) -selvfølgelig for en pris.


  • #11   23. maj 2011 og tak for jeres mening og gode forklaringer;) I har alle nogle gode pointer, det er sku fedt

  • #12   23. maj 2011 Quaife laver både alm LSD og de specielle ATB spær. Det du skal gå efter er ATB spærret og det koster 5000.- kr fra spritny ved Quaife selv smiley

  • #13   24. maj 2011 Okay, tak Ruben, det vil jeg prøve og undersøge;)

  • #14   24. maj 2011 Nåå, jamen det på hjemmesiden hedder "Opel Manta Quaife ATB Helical LSD differential".
    Så det må bare være det;) Fedt nok...


  • #15   24. maj 2011 LSD står for "Limited Slip Differential" og er det vi bare kalder "spær". Så alle bagtøj med spær er et LSD bagtøj uanset hvordan det er bygget op. Et ATB spær eller ATB-LSD er så bare et andet slags spær der er ret genialt smiley

  • #16   24. maj 2011 Arrr. Der findes jo også On/off spær til 4x4... Det er vel IKKE Limited Slip

  • #17   24. maj 2011 Nej det er det man kalder et Lockup Differential, og det har mange traktorer også.

Kommentér på:
Spær, 40% eller 75%?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce