Træls rysten ved gearskifte {{forumTopicSubject}}
Hej.
Nu er jeg lidt ny i denne gruppe, og har ikke været så meget på BilGalleri endnu. Så bær over med mig, hvis jeg gør noget forkert
Jeg har købt mig en Hyundai Santa Fe, 2.2 CRDi aut. model 2007. Bilen driller mig ved gearskifte, her kommer (den lange) forklaring:
Når der skiftes gear (omkring 4./5. gear), og bilen "falder i omdrejninger" v. gearskiftet, kommer der en rysten i hele bilen. Rystelsen er både i rat, karrosseriet osv., men meget mild. Lyden er noget ala "duk-duk-duk-duk-duk", lidt ligesom hvis man kører over asfalt med nogle små sprækker i (se billede og forestil dig lyden). Det varer ca. ligeså længe, som det tager at køre over sprækken på billedet (altså MEGET kort tid, langt under et sekund). Det lyder ikke skidt, men faktisk meget blødt, præcis som hvis man kører over sprækken.
Egentlig startede de første symptomer for en til to uger siden, og jeg troede faktisk bare, at det var vejen, der var ujævn. For en uges tid siden bemærkede jeg, at det kom hver eneste gang der blev skiftet fra overgearet og op i enten 4. gear eller 5. gear. Det kommer aldrig på vej ned i gear (op i omdrejninger), og aldrig i de lavere gear, KUN mellem 4. gear, 5. gear og overgearet, når omdrejningsnålen bevæger sig ned af. Det er ikke ved faste omdrejninger, det sker både ved ca. 1.500 omdr., 2.000 omdr. osv. til 3.000 omdr. (pt. det højeste, jeg har oplevet).
Omkring samtidig med de første symptomer oplevede jeg tre gange på én og samme dag, at bilen ikke kom i gear, når jeg satte gear vælgeren i 'D', jeg kunne sagtens bakke i 'R', men ikke køre frem. Da jeg brugte manuel-gear-vælgeren, så jeg at den ikke viste noget gear, normalt viser den '1'. Efter noget ala 5 sekunder kom den i gear, og jeg kunne køre uden problemer. Når motoren blev kold, skete det samme igen. Her tjekkede jeg A/T gearolie-indikatoren, og der manglede olie. Efter det blev hældt på har jeg ikke oplevet problemet med at komme i gear, men den ryster stadig.
Måske er det et tilfælde, men det virker som om at bilens rystelser er blevet lidt værre den sidste uge, uden at jeg er sikker. Af og til mærker man det ikke, og en enkelt gang rundt i et sving har det været meget kraftigt.
Der blev hældt ca. 2 liter gearolie på den hos mekaniker, og det hjalp umiddelbart intet. Olien er faktisk flot lys, og ikke som sådan grumset. Den lugter heller ikke brændt på nogen måde.
Hvad kan det være? Bilen har kørt 245.000 og virker ellers meget god i motoren. Det skal lige nævnes at intercooleren har et lille oliespild, men det har vel ikke noget med sagen at gøre tænker jeg.
Alt hjælp tages med kyshånd, bilen står i 9490 Pandrup, Nordjylland, og jeg giver meget gerne en tur i den, hvis en venlig sjæl vil høre, hvad det lyder som.
Videoer med lyd, kan måske høres her:
https://www.youtube.com/watch?v=1_YsbLdwaXo
https://www.youtube.com/watch?v=V8G-e8e3pVI
Første video er med armbåndsur på armen (det ryster sammen med bilen), anden video er uden. Bemærk både omdrejningsmåler i venstre side, samt gear i højreside (5. gear/4. gear)
Rigtig god dag!!
sep 2007
Følger: 53 Følgere: 60 Biler: 11 Emner: 316 Svar: 2.114
Ovenpå gearkassen sidder en elektronisk styring til gearskiftet. Har skiftet to af dem i forbindelse med mærkelige fejl.
Noget helt andet er ABS kranse på den model. Hvis de revner kan bilen få de mærkeligste fejl. Men der skal træksaksel bolten løsnes og den skal lige skubbes lidt ind for at man kan se dem. Det er typisk i højre side at de revner.
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 7
Tak for svar.
Jeg snakkede med AutoGearNord, som fortalte at det er (Lock-up?)'en i converteren - altså hvad der tilsvarer en kobling v. manuel gear. Denne ryster, når der "kobles" ind. Så første ting jeg prøver er at skylle converteren (tid bestilt hos N.O. Jensen i morgen), og hjælper det ikke, gættede han på, at converteren er ved at gå. Det er ikke noget, der tager mere med sig, hvis den går, så man kan lige så godt køre med den lidt endnu, hvis det ikke hjælper at skifte olien
Jeg er ikke selv typen, der skruer i andet en plastikdele på biler, så motor/gear holder jeg mig helt fra
Tak for input i hvert fald!
sep 2007
Følger: 53 Følgere: 60 Biler: 11 Emner: 316 Svar: 2.114
En anden ting er at det er vigtig med olierens på den motor. Evt måle olie trykket. Oliesien i bundkaret lukket tit til på de motore og det koster en ny knast, turbo eller andet. Det er set mange gange. Sådan at du er opmærksom på det
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 7
Jeg smed den straks til Hyundai mekaniker, og de fortalte at trykket falder, når bilen bliver varm. Efter afmontering af bundkarret fortalte de, at sien blev stoppet til, når motoren havde kørt lidt. De rensede det hele og samlede det igen + selvfølgelig ren olie. Alt i alt 7 timer hos Hyundai samt olie landede på ca. 6.000 kr.
sep 2007
Følger: 53 Følgere: 60 Biler: 11 Emner: 316 Svar: 2.114
Men lækkert nok at det er ordnet. En brugt motor er meget svær og finde til dem og ligger på omkring 20.000 plus moms. Så skal den monteres
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 7
Angående rystelserne, så har jeg i dag fået "skyllet" converteren hos N.O. Jensen (der var lige forsinkelse på olien, så det blev ikke gjort i torsdags), og bilen ryster stadig.
Mit indtryk er, at rystelserne generelt er blevet mildere. Der er blevet hældt ca. 6l ny olie på den, ud af 10,9l i alt. Mekanikeren fortalte, at han ikke kunne få mere olie ud af bilen. Måske kræver det specialværktøj? De har i hvert fald nævnt, at automatgear er ikke dét, de laver mest af.
Samtidig blev oliefilteret ikke skiftet, der fortalte han, at det ikke sad, så man kunne skifte det ved samme lejlighed. Ved du tilfældigvis noget om det?
Min tanke er at forhøre mig hos AutoGearNord, de ved vidst en hel del om automatgear, så mon ikke de kan trylle lidt, eller evt. bare komme med en pris på converterskiftet
Hav en rigtig god aften.
sep 2007
Følger: 53 Følgere: 60 Biler: 11 Emner: 316 Svar: 2.114
Skal lige tjekke, for ved faktisk ikke om der er filter på den gearkasse. Generelt er gearkasse ikke noget særlig mange værksteder gør i, altså udover de normale ting. Men havde mekanikeren der lavede bilen ikke andre ideer om hvor rystelserne kommer fra?
Har du haft en testér på og læst fejl ud på gearkassen?
nov 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 7
Jeg venter nu spændt på, om det har gjort nogen forskel. Han har skiftet ca. 5,5 liter denne gang. Sidst skulle jeg lige køre nogle kilometer, før forskellen rigtig var at mærke.
Jeg tror ikke han har udlæst fejl, men jeg skal absolut ikke kunne sige det. Hos AutoGearNord var løsningen at skifte converteren (ud fra min beskrivelse), og han sagde at i bedste fald holder man bare sliddet nede med olieskift, men at converteren er ved at være slidt, når den gør sådan noget.
Jeg regner med at køre forbi ham i Brønderslev i løbet af ugen - hvis ikke det bliver bedre inden, så er det jo nemmere for ham at vurdere
sep 2007
Følger: 53 Følgere: 60 Biler: 11 Emner: 316 Svar: 2.114
Træls rysten ved gearskifte
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside