Anti lag system - Inlet bypass {{forumTopicSubject}}
Hey alle,
De fleste ved jo nok hvad anti lag går ud med, med et forskyde tændingen og brænde brændstod af i uds manifolden.
Fandt så en masse gamle billeder fra nogle audi'er som kørte gruppe b rally i 80'erne. Så så et billede med en underlig manifold på.
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/e1bb420c.jpg
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/40f05dbf.jpg
Har så søgt som bare fanden for at finde ud af hvordan det virker, og hvad det gør.
Kom frem til man køre ud bov på bilen, når så man lukker gassjældet kommer der overtryk på indsugsiden. Der åbner den wg som sidder på de små rør og smider luft ind i udstødningsmanifolden så der kommer mere o2, som er = at man kan pumpe mere brændstod i motoren og holde turboen i omdrejninger.
Audi's system kunne få turboen helt op på 1.5 bar ladetryk med gassjældet lukket. Problemet var så at det var vildt hård for turboen pga alt den varme. Derfor gik de fra det igen, de kørte med det system i 86 og noget af 87. Nu om dage kan det holde bedre pga nyere turboer som har bedre pakninger osv. Men det er stadig hårdt.
Så faldt jeg over at nogle evo'er og toyota's st205 køre med det std monteret fra fabrikken. Se de små rør på uds manifolden.
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/61b0f89c.jpg
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/6bdfd908.jpg
Andre her der ved mere om sådan et system, og om der findes motorstyringer som understøtter det?
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Nu er det styret med en slags luft ventil der leder luft uden om spjældet hvergang det lukker lidt lige som en tomgangsventil.
Det sammen med en tændings forskydning og mere bensin giver noget bedre kontrol over hvad der sker....
Og uden at være sikker tror jeg det er muligt at lave så fed en blanding at tempraturen på gassen bliver holdt nede igennem turboen lige som man køre med med lav Afr. under højt ladetryk.....
mar 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Biler: 3 Emner: 94 Svar: 1.099
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
Det kunne godt ligne egr, men det er inlet bypass system.
Men det kunne være et helt fedt system at køre med, man kan jo bare lade være med at lave det så voldsomt som audi har gjort
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
(Det kunne godt ligne egr, men det er inlet bypass system.)
Det er da ikke meget luft der kan komme igennem de små rør....
Slet ikke nok til at holde en støre turbo op i omdrejninger så den laver 1.5 bar.....
Det ligner mere brandstof rør...
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/6bdfd908.jpg
Det her ser mere rigtig ud..
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/40f05dbf.jpg
Men jeg forstår ikke hvorfor det kunne være fedt at køre med...
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
Os meningen at der ikke kommer vildt meget luft igennem i de rør da audi's system var alt for voldsomt.
Hvis du læser på div toyota forums og evo forums. Så bliver det os forklaret hvordan system virker, og det sidder på en gt4 st 205 samt en evo fra 2003.
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Bliver det kørt igennem motoren må den da gå urimeligt dårligt og fed med mulighed for at vaske oliefilmen af....
http://www.billedeupload.dk/upload/files/2010-09/6bdfd908.jpg
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
nov 2006
Følger: 86 Følgere: 86 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 819
Det er gennem dyserne i ens indsugning. Man forskyder jo tændningen helt vildt, så den først laver gnist når stempelet kommer op af, for at smide alt uds' gas ud. Det tænder brændstoffet. Man skulle forstille sig at det kun var hver anden gang den forskød tændningen, ellers ville motoren jo ikke køre.
Men du har nok ret i at bilen går går dårligt i tomgang med systemet tændt. Men på en eller anden måde kan de få det til at køre.
http://www.youtube.com/watch?v=-iU-arhmAKg
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
1342 F - Kun hvis motorstyrringen kører efter MAF, hvis du styrer efter lamda sonde, er den lageglad.)
Hov ! Der forstod jeg ikke helt hvad du mener...
Kom frisk...
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
Hvis du kører med MegaSqiert motorstyrring justeres motoren ikke efter en MAF, men efter en wideband lamdasonde og en map sensor der måler ladetryk i indsugningen, derfor kan du lukke alt det luft forbi motoren, som du har lyst til, motorstyringen vil registrere at der sker noget, så længe spjældet er lukket.
Anti lag system - Inlet bypass
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside