Ang motorstyring {{forumTopicSubject}}
Hej Team sx
jeg sidder og kigger lidt på hvad jeg skal have af styring på mit nye projekt men jeg er meget itvivl hvis man læser rundt omkring er folk mere til en motor styring end det der nistune? jeg vil gerne kunne indstille lidt selv men har snakket med lidt forskellige nogen siger man skal have en apexi der passer lige i med stik osv det er forresten en s13 med ca18det i men jeg vil gerne høre jeres mening har selv kigget lidt på noget megasquirt motorstyring men hvordan forgår det når man har org motorstyring stadigvæk køres det ved siden af eller hvordan? jeg syntes det lyder nemmere med apexi men jeg vil gerne have lanch control og det har jeg læst mig til der er meget få af det der har?
maj 2005
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 207
Apexien har ikke launch control så der skal du have et seperat modul til.
Men hvis du spørg mig så ville jeg som minimum vælge en apexi boks. Men du skal gøre op med dig selv hvad budgettet er og hvor meget du vil lave. Du behøver måske ikke en motorstyring som kan flyve til månen og retur hvis su kun ønsker et filter og udstødning monteret
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 1.812
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Selv bruger jeg jo Vems hvor jeg har været sindsyg glad for en funksjon der hedder "Tune by Statistics"
Den gør det utroligt næmt at kontrolere benzin blandingen.
"Tune by Statistics" bruger du også når du har lavet endringer og din gamle "indkøring" ikke passer helt.
En anden ting som jeg også symtes er fedt er EGT. som du kan sætte på som vagt hvis ex tempraturen kommer over 940 grader tilføre Vemsen mere benzin.
Hvis det er så vil jeg gerne køre en tur med dig når jeg får bilen ud igen, så kan jeg vise dig hvordan sådan en boks bliver tilsluttet og vi kan prøve at hæve benzintrykket og så køre motoren ind med nyt benzintryk.
Det kan gøres på en time et sted nær en motorvej.
Jeg siger ikke at Vems er løsningen for dig men det er ofte næmmer at forstå når man kan røre og se hvad det er der bliver talt om.
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Helt sikkert det kunne være rigtig fedt..!! har også været inde og læse lidt om den men det altid sjovere og se fungere hvor meget skulle der gøre får montering har du selv gjordt det
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Jeg sidder og kigger lidt på det der vems syntes det er lidt svært og finde rundt i hvor meget har du brugt af div dele sådan ca pris :D?
Og kan bilen synes med co2 osv bag efter
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg vil tro at jeg har brugt lige lidt over 11K med EGT, digital ur og knock sensor men jeg tror at jeg havde bilen ude at køre for omkring 8K.
Jeg begynte helt på bar bund ude på vejen (bor i KBH) og begik da nogle fejl inden jeg fik liv i den. Det er 2 år siden og Vems har været inde i en enorm udvikling siden og er blevet noget nemmer at bruge med det nye VemsTune program.
Da den først var startet op havde jeg den indkørt ret hurtigt uden problemer, men det kræver en del læsning fordi det er grundlæggende nødvændigt at forstå hvordan en motor virker for at kunne indstille en motor.
Jeg kørte lige igennem syn med den 3" kat jeg altid køre med. Planen var at jeg lige ville prøve på min normale opsætning og hvis det ikke var godt nok ville jeg bare lave den mere blandingen mere mager ex 15/1.05
Motoren var indstillet til at fra lige over tomgang til 60Kpa (under 100 er varcum) at være 14.7 eller lambda 1 og det er jo netop i dette ubelastet område synsmanden tester i når motoren ubelastet bliver gasset op.
(En af grundene til at testen er fuldstændig ubruglig og latterlig, en CO. test skal jo laves under belastning)
Spørg bare løs, så skal jeg se om jeg kan svare ellers er der der måske et par andre der kan.
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Er det en søndags bil eller er det en bil der skal køre hver dag?
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Men det er noget der kræver meget tid hvis du vil gøre det selv, ikke at få til at virke men at indstille det så det hele ikke bare går op i røg.
maj 2005
Følger: 43 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 15 Svar: 207
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Men jeg vil da meget gerne vise hvordan jeg har lavet motorstyring på bilen og hvordan man stort set kan følge med i alt hvad der sker.
Men igen hvis det er en bil der skal køre hver dag så er det nok ikke noget man skal stå med selv.
aug 2007
Følger: 95 Følgere: 95 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 401
Ms er til en mandags bil
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Dog mener jeg også at man ikke skal regne med at man bare får en standalone management til at virke med det samme første gang man prøver.
Fordelen ved standalone styringer er at de meget næmt kan tilpasses en hvilket som helst opsætning og at du kan se hvad der sker under kørsel, gearskift, ladetryk, start kort sagt alt.
Men til en hverdags bil skal man nok tænke sig lidt om først da det kan tage tid hvis du som nybegynder skal bokse med det selv.
Find ud af hvem du kender der skal hjælpe dig, og vælg så et standalone system han kender. Om det er Vems eller MS tror jeg ikke betyder så meget selv om jeg tror at vems har store fordele hvis du selv skal køre ind.
Med hensyn til PP styresystemer så skal de også køres ind for at virke rigtigt.
Der findes ikke et system du bare kan kaste i en bil og så køre af sted.
Selv en døvstum Hd stage 2 chip skal passe til opsætning.
feb 2006
Følger: 50 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 117 Svar: 1.812
Det skal siges jeg ikke ved om det passer men har jeg lade mig fortælle af folk der arbejder med styreboxe.
Jeg vælger selv ms til min da jeg kender en som bygger box med ny version softvere og kender en som skal køre den ind. sammenlagt bliver det billiger end vems for havde os selv vems i takerne først.
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 48 Emner: 18 Svar: 263
Hvis jeg får tid kunne det jo være jeg kunne lave pnp VEMS styrebokse til s13 som jeg har lavet til impreza'er,
Der har jeg fået fremstillet print som passer i oe kassen, så man bare udskifter det ene print med det andet,
Der skal så lige trækkes ledning til wideband og lufttemp sensor
Men ellers kan jeg fint lave s13 VEMS'en med adaptor kabel , som jeg lavede det til 1342' ers
Og ja vemsen har alle de features som er nødvendigt , men ja den er lidt dyrere en ms, men den er heller ikke begrænset nogen steder,
Dvs man skal ikke montere en masse extra lort for at styre tomgang, ladetryksventil osv , der er masser af udgange til at trække alt hvad du har lyst til,
Du kan sætte check engine lampen til at lyse ved feks for høj vandtemp , godt ved drift biler
Men bare spørg løs , så skal jeg prøve at svare hvis jeg kan
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
http://www.youtube.com/watch?v=VprAMIM-BuQ&feature=plcp&context=C3d5742bUDOEgsToPDskJyu5HcC3D0wzYhLetJdLNb
SÅ ER DET NU DRENGE!
Skassa T er manden bag nogle af Danmarks hurtigste og mest velkørende Subaruer, måske fordi at han selv køre race og ved hvad der vigtigt for at styre en tunet motor.
Prøv selv at Google ( Skassa T Vems ) og se hvad der sker.
En muglighed var at samle 2-3 SX'er og så få dem lavet på en gang for at gøre det nemt for alle...
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Kan du lave en der bare passer i org stik? men skal der ikke en masse ekstra følere osv?
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 48 Emner: 18 Svar: 263
Jeg kan godt lave en som passer på orginal stikkene , der skal bare trækkes et nyt extra kabel til lambdasonden og til en lufttemperatur sensor ,
Jeg plejer på subaru' er at lave dem med stik , så det bare er at klikke dem sammen, så ganske nemt
Det er kun de 2 sensorer som skal monteres alt andet er oe setuppet som der bliver styret,
Jeg kan ikke huske om der er orginalt ladetrykstyring på CA18det motoren, men ellers vil det være smart at montere en så man kam styre trykket fra styreboksen, da der er nogle safety features som kan skrue ned for trykket ved forskellige parametre
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Okey det lyder jo nemt nok så er det bare af org boxen og på med den nye? og så trække 2 nye kabler min plan er sådan set at få en computer i bilen permanent er det så nødvendigt med lcd skærmen? er det svært at indstille?
Jeg har hks evc på med 2 trin til lade tryk?
Har du en ide om hvad det vil koste?
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 48 Emner: 18 Svar: 263
Man kan selv vælge lige hvad man vil bruge til hvad,
Er det en 12cylinderet med wastedspark , eller er det en 6cyl med 12dyser ?
Hvis det sidste kan de jo kobles sammen på flere forskellige måder og køre dem i stage
Vvt kan køres som alm on/off ved tps/omdr/map
Eller det kan køres som pwm i 3D tabel så det burde være muligt at styre ganske som du vil
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 48 Emner: 18 Svar: 263
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Okey det lyder jo nemt nok så er det bare af org boxen og på med den nye? og så trække 2 nye kabler min plan er sådan set at få en computer i bilen permanent er det så nødvendigt med lcd skærmen? er det svært at indstille?
Jeg har hks evc på med 2 trin til lade tryk?
Har du en ide om hvad det vil koste????
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 48 Emner: 18 Svar: 263
Det er den simpleste måde og også sådan jeg tror det er, hvis det er i flere trin, er der også en masse ledninger på spolen som styrer er der kun 2 , er det on/off eller på nyere motorere pwm styret, VEMS kan begge dele!
Er der 2dyser oe ved hver cylinder ? , har mine tvivl om de er trukket som 12seperate dyser oe , altså jeg siger ikke hver cyl skal kobles sammen det skal de ikke , det kommer an på tændingrækkefølgen,
Men vemsen kan styre den motor sekventiel uden problemer, men kunne godt tænke mig at se noget ledningsdiagram på den for at kunne se det dyse opsætning den har
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 48 Emner: 18 Svar: 263
Da jeg lige skal have plumpet en ej257 motor i en impreza i aften
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Iorden
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.232
Har lige kigget på vvt'en. I følge Nissan (og der må stoles derpå) siger manualen at ved tomgang er udgangen til vvt ventilen batteri volt (dvs. slukket) og ved ca. 2000 rpm er den ca. 0,45V (dvs. tændt), men det er fejlsøgningshjælp.
Faldt lige over:
Solenold valve (ON/OFF control)
Så er multistep skudt ned
Har du i øvrigt ikke en udspecificeret liste over boksens muligheder.?
jan 2004
Følger: 5 Følgere: 48 Emner: 18 Svar: 263
www.vems.dk
Der kan du se den fulde spec liste , men du vil kunne køre de 6dyser hver for sig og de 6tændspoler hver for sig og en af gangen , altså fuldt sekventiel ,
Man kan så koble de extra 6 dyser på , om end det var bedre med 6dyser som er store nok
Og ja vct som jeg troede, det var gangke normalt i "gamle"dage
De nyere er pwm styret
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
om Vems vs andre styringer.
Ikke at andre styringer ikke kan virke lige så godt men det er bare ikke så tit TeamSX har besøg at en person der har over 10års erfaring i installering og indkøring af programmerbar motorstyringer.
aug 2007
Følger: 95 Følgere: 95 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 401
Ang motorstyring
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside