Kilde: Biltesteren
TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!
TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!
Slå lyden til
00:00
/
10:16
LIVE

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BMW E30. SKAL DU HJÆLPE MIG?

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opgravning af rødder 6.000 kr.
  • Vægbeslag TV 500 kr.
  • Bore huller i beton væg til billeder 400 kr.
  • ømreropgave: Lægge én gulvbrædde, skære bjælke jævn m. væg, fjerne gips/stål fra loft + lukke hul, montere 60 cm opkant 3.200 kr.
  • Møbelsamling klædeskab 1.000 kr.
  • Fix mit komfur/kogeplader 1.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  forskel på komponent, 2 vejs og 3 vejs højtalere?
  • #2   20. okt 2013 okay hvad er en normal højtaler?

  • #3   20. okt 2013 2vejs = diskant og bas/mellemtone
    3vejs = separet bas, mellemtone og diskant


  • #4   20. okt 2013 casper t:
    En højttaler er en enhed der spiller musik..
    Den kan bestå af en enkelt enhed som spiller hele frekvensområdet eller flere som hver tilsammen spiller det der skal spilles.. smiley

    Du tænker nok på en fuldtone / Coaxial enhed..
    Og det er bare at du har hele frekvensområdet i en enhed (selvom det faktisk er flere enheder ofte.. Altså en diskant og mellemtone i en)


  • #5   20. okt 2013 Skåret ud i pap, uden at et bliver for teknisk:
    Antallet af "veje" fortæller hvor mange enheder (højttalere) der er til at tage sig af givent tone-område, der sammen danner det fulde frekvens-spektrum (hele det toneområde der ønskes afsat som lyd). Altså fortæller det hvor mange "dele" toneområdet er delt op i!

    En 1-vejs højttaler er en fuldtone-enhed, da der kun er én enhed til at afspille alle frekvenser. Fordele og ulemper er der ingen grund til at gå i detaljer med, men i en bil er der kun ulemper ved denne.

    En 2-vejs højttaler indeholder 2 forskellige højttaler-enheder (den store bas/mellemtone, og den lille diskant), der tager sig af hver deres frekvens-område, og derfor sammen udgør det "fulde" område.
    Igen er der fordele og ulemper, men det er meget mere velegnet til brug i bil.

    Et 2-vejs komponentsæt er "basalt set" en 2-vejs højttaler, hvor man har mulighed for at montere "komponenterne" for sig selv, istedet for at de er samlet i højttaleren.
    På samme måde har man også mulighed for at montere et eksternt delefilter, hvilket gør at opdelingen mellem de 2 forskellige tone-områder, kan bliver meget mere præcis og veldefineret (modsat eks en 2-vejs højttaler, hvor delefilteret er "indbygget", og kun består af en lille kondensator til diskanten)

    En 3 højttaler, eller et 3-vejs komponentsæt, har 3 forskellige enheder, der hver i sær tager sig af et givent frekvensområde.
    Som i et 2-vejs system, har man stadig bas/mellemtone-enheden og diskanten, men istedet for at "den store" bass/mellemtone tager sig af hele mellemtone-området, har man tilføjet en separat mellemtone-enhed til at varetage dette. Dermed har man bedre mulighed for at tilpasse enhederne til lige præcis det frekvensområde de gør sig bedst i, og det er muligt at opnå et bedre forhold mellem disse.
    Når man snakker 3-vejs er det dog en masse andre ting der også spiller ind, så man skal ikke bare vælge et 3-vejs fordi man tror at det nødvendigvis er bedre.

    4-vejs findes også, men er meget lidt udbredt i bilstereo. Dette giver også nogle helt andre problematikker, og er en debat for sig selv.
    Ofte kan man dog støde på højttalere der "hævder" at være 4, eller sågar 5-vejs, men hvor man (af en absurd grund) bare har valgt at smide eks 2 diskanter/mellemtoner i, udelukkende fordi det skal lyde/se smart ud.

    Der er først tale om "en vej", når en højttaler-enhed har er specifikt toneområde at varetage, så når eks en højttaler har en diskant og en mellemtone der afsætter samme toneområde (typisk på meget billige discount-højttalere) er der stadig kun "én vej".

    Håber at det gav lidt mening....



  • #7   20. okt 2013 Lasse K.

    Altså det er "bare" hvor mange højttalere der er samlet i "en" højttaler.
    NEJ, det er netop IKKE det, der definerer antallet af veje. Det er antallet af "delinger" til enhederne der afgør det, ikke antallet af enheder!


  • #9   21. okt 2013 Cool.
    Egentlig burde det jo også være sådan, men der er desværre mange der "udnytter" at det lyder godt at sige 4/5-vejs, så det var lige for at få den helt afklaret.


  • #10   21. okt 2013 okay tak alle sammen tror jeg har forstået det nu smiley

Kommentér på:
forskel på komponent, 2 vejs og 3 vejs højtalere?

Annonce