5.810 visninger
|
Oprettet:
forskel på komponent, 2 vejs og 3 vejs højtalere? {{forumTopicSubject}}
nogen der kan forklare hvad forskellene er? altså i princippet skære det ud i pap? :)¨
evt. hvad der er bedst?
tak på forhånd
mar 2010
Følger: 28 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 918
jul 2007
Følger: 28 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 178 Svar: 2.440
3vejs = separet bas, mellemtone og diskant
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.762
En højttaler er en enhed der spiller musik..
Den kan bestå af en enkelt enhed som spiller hele frekvensområdet eller flere som hver tilsammen spiller det der skal spilles..
Du tænker nok på en fuldtone / Coaxial enhed..
Og det er bare at du har hele frekvensområdet i en enhed (selvom det faktisk er flere enheder ofte.. Altså en diskant og mellemtone i en)
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Antallet af "veje" fortæller hvor mange enheder (højttalere) der er til at tage sig af givent tone-område, der sammen danner det fulde frekvens-spektrum (hele det toneområde der ønskes afsat som lyd). Altså fortæller det hvor mange "dele" toneområdet er delt op i!
En 1-vejs højttaler er en fuldtone-enhed, da der kun er én enhed til at afspille alle frekvenser. Fordele og ulemper er der ingen grund til at gå i detaljer med, men i en bil er der kun ulemper ved denne.
En 2-vejs højttaler indeholder 2 forskellige højttaler-enheder (den store bas/mellemtone, og den lille diskant), der tager sig af hver deres frekvens-område, og derfor sammen udgør det "fulde" område.
Igen er der fordele og ulemper, men det er meget mere velegnet til brug i bil.
Et 2-vejs komponentsæt er "basalt set" en 2-vejs højttaler, hvor man har mulighed for at montere "komponenterne" for sig selv, istedet for at de er samlet i højttaleren.
På samme måde har man også mulighed for at montere et eksternt delefilter, hvilket gør at opdelingen mellem de 2 forskellige tone-områder, kan bliver meget mere præcis og veldefineret (modsat eks en 2-vejs højttaler, hvor delefilteret er "indbygget", og kun består af en lille kondensator til diskanten)
En 3 højttaler, eller et 3-vejs komponentsæt, har 3 forskellige enheder, der hver i sær tager sig af et givent frekvensområde.
Som i et 2-vejs system, har man stadig bas/mellemtone-enheden og diskanten, men istedet for at "den store" bass/mellemtone tager sig af hele mellemtone-området, har man tilføjet en separat mellemtone-enhed til at varetage dette. Dermed har man bedre mulighed for at tilpasse enhederne til lige præcis det frekvensområde de gør sig bedst i, og det er muligt at opnå et bedre forhold mellem disse.
Når man snakker 3-vejs er det dog en masse andre ting der også spiller ind, så man skal ikke bare vælge et 3-vejs fordi man tror at det nødvendigvis er bedre.
4-vejs findes også, men er meget lidt udbredt i bilstereo. Dette giver også nogle helt andre problematikker, og er en debat for sig selv.
Ofte kan man dog støde på højttalere der "hævder" at være 4, eller sågar 5-vejs, men hvor man (af en absurd grund) bare har valgt at smide eks 2 diskanter/mellemtoner i, udelukkende fordi det skal lyde/se smart ud.
Der er først tale om "en vej", når en højttaler-enhed har er specifikt toneområde at varetage, så når eks en højttaler har en diskant og en mellemtone der afsætter samme toneområde (typisk på meget billige discount-højttalere) er der stadig kun "én vej".
Håber at det gav lidt mening....
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Altså det er "bare" hvor mange højttalere der er samlet i "en" højttaler.
NEJ, det er netop IKKE det, der definerer antallet af veje. Det er antallet af "delinger" til enhederne der afgør det, ikke antallet af enheder!
apr 2004
Følger: 127 Følgere: 165 Emner: 184 Svar: 5.589
Egentlig burde det jo også være sådan, men der er desværre mange der "udnytter" at det lyder godt at sige 4/5-vejs, så det var lige for at få den helt afklaret.
mar 2010
Følger: 28 Følgere: 23 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 918
forskel på komponent, 2 vejs og 3 vejs højtalere?