{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
601 visninger | Oprettet:

Subwoofer terminaler - Hvorfor er de så små ? {{forumTopicSubject}}

Hej derude smiley
Håber nogen kan hjælpe mig med at forstå det her:
Skal have opgraderet mit anlæg i bilen og har erhvervet mig en PioneerTs-w3004spl 12" subwoofer som er opgivet til 1000 watt RMS. Jeg har så en monoblok til den der kan trække 900 watt RMS ved 2 ohm, så køre paralelle på dens dual voice coils.

Hurtig beregning vil den subwoofer rive 75 ampere ved 900 watt - og der findes jo også subwoofere der er på flere watt end den jeg har.
Hvorfor findes der så kun terminaler der kan tage 6-10 mm2 ledning ? Hvad gør den der har subwoofere på 1500 og 2000 watt RMS når terminalen har åbninger der kan tage f.eks max 10mm2 ? Det er jo langt fra nok til de ca 160 ampere end f.eks 2000 watts subwoofer kan rive ud ? Der må jo være en forklaring og det er den jeg søger smiley

Min tanke er at f.eks i mit setup vil jeg nok aldrig komme op og bruge subwooferen fuldt ud, altså alle 900 watts kontinuerligt, men bare 6-700 watt er jo også ret mange ampere på 12 v !
Help smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Subwoofer terminaler - Hvorfor er de så små ?
  • Søren 1
    Søren 1 Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 730
    #1   9. dec 2016 fordi du sjældent trækker kablet særlig langt. Også kan det trække en god slat ampærer. smiley
    Og det er jo ikke kontinuerlig belastning (må ihvertfald lyde træls så)

    Prøv at slå op i et nomogram og se hvis du trækker 10mm2, 1 meter smiley


  • #2   9. dec 2016 Wow.. jeg ved bare INGENting om anlæg efter jeg har læst dét der smiley ved bare det skal være stort, dyrt og have masser af strøm smiley

  • #3   9. dec 2016 Fantastisk #1 ! Er faktisk lidt chokeret smiley Er Elektriker og ved godt der findes spændingsfald osv. men at det kan have SÅ meget at sige om kablet er bare 1 eller 10 meter! Wow!
    Det gav da lige præcis det svar jeg stod og manglede, takker mange gange !


  • #4   9. dec 2016 Grunden til du ikke behøver de tykke kabler ti subwooferen er mest af alt fordi spændingen er højere på udgangstrinnet af forstærkeren, end på indgangstrinnet.

    For eksempel, en sub som får leveret 2000w, i 4 ohm.
    Det forholder sig sådan at

    U=SQRT(P*R)
    altså, spændningen er lig med kvadratroden af modstand, gange med effekt.

    I vores tilfælde betyder det at

    U=SQRT(2000*4)=89 (cirka)

    Så, der er 89V på udgangstrinnet, og derved er der "kun" 22 A.

    Fordi der så oven i købet oftest er et relativt kort kabel træk kan man oftest nøjes med de mindre kabler.. smiley

    Det blev en lidt teknisk forklaring, men det sådan det forholder sig smiley


  • #5   9. dec 2016 den korte version
    forstærkeren (det lægger næste i navnet) forstærker det signal den får fra radioen der som regel kun er på 2-4 voldt og forstærker det signal op til en højere voldt for eksempel 89 v som i whazz fine eksempel


Kommentér på:
Subwoofer terminaler - Hvorfor er de så små ?

Annonce