{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
701 visninger | Oprettet:

Flere liter = Mere bass? {{forumTopicSubject}}

Hej bilgalleri

Har søgt lidt på site, men kan ikke finde nogle emner omkring det her, så jeg prøver via et nyt emne..

Jeg har gået lidt og tænkt over om jeg ville få mere bas i bilen hvis min kabinet havde flere liter..

Lige nu er den på 20liter og bassen er en Rainbow Hammer 12
Link til bass: http://carsound.dk/produkt.asp?id=4131&pk=27

Den kan spille fra 20 - 35 liters kabinet

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Flere liter = Mere bass?
  • #1   20. maj 2008 og svaret er nej. Et kabinets størrelse er udslagsgivende ved en masse data om din enhed. Derfor kan man ikke sige noget generelt om hvor stpre kabinetter en 12" enhed f.eks. skal have. MEN det er fejlagtigt at tro at store kabinetter giver mere lyd. Kabinettet giver den korrekte resonans for at enheden kan få tonerne ud rigtigt men mængden af bastoner er ikke afhængigt af kabinetstørrelsen men derimod kabinet udformning, facesvinkler, luftstrømme osv. Det er en videnskab for dem, som går op i den slags smiley

• #2   20. maj 2008 Jo lige præcis (:
    og vil have den kontante bas , så det forblir lukket

• #3   20. maj 2008 Når producenten oplyser 20-35 liter, så kan (burde) enheden kunne spille fornuftigt i både 20 og 35 liter.

Forskellen på 20 liter kontra 35 liter er som tommefingerregel, hvor dyb enheden går ned i frekvensområde, før den ruller af.

Så om du får mere bas ved 35 liter, så vil jeg svare.
    Der er mere potentiale for dybbas i 35 liter istedet for en mere kontant, men mindre dybbas ved 20 liter.

Jeg vil forslå dig at prøve et kabinet på 30 liter og dele forstærkeren ved 70-80 Hz og så se om du får det ønskede resultat. Du får helt sikkert en mere dyb bas.
    Men uanset hvad du laver, så har enheden en grænse for lydtryk.
    Og det kan du ikke krybe uden om. Vil du spille højere, så skal du nok have en subwoofer mere og sørge for at du har effekt nok.

P.S: Hvilken forstærker har du til at trække subwooferen?

• #4   21. maj 2008 Mange tak for det fine svar lasse smiley

jeg har den her forstærker:
    Blaupunkt THA280

Men jeg leder efter en MDS Monoblock 850, da jeg tror den ville gøre arbejdet meget bedre (:

• #5   21. maj 2008 Om MDS'en er bedre end din Blaupunkt kan jeg ikke sige.
    Men MDS'en er en del kraftigere og kan sikkert matche din subwoofer bedre, idet du får mere effekt og kan spille højere.

Det vil sikkert også give dig mere bas. smiley

Go' fornøjelse med grejet...

Kommentér på:
Flere liter = Mere bass?

Annonce