{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.194 visninger | Oprettet:

Indstilling af tænding BMW 2002 {{forumTopicSubject}}

Hej bilgalleri.dk
Jeg håber på at der sidder et par kloge hoveder herinde som kan hjælpe mig lidt.
Jeg har den her gamle BMW 2002 hvor ALT er nyt (har max kørt 1000 kilometer men er nok 3 år gammelt).
I søndags var jeg endelig blevet færdig med de sidste småting og jeg glædede mig til at komme ud og køre i bilen for første gang i år.
Bilen springer igang med det samme og står fint i tomgang. Bilen får lov at stå et par minutter for lige at få fyldt karburatorne op osv. Jeg trykker lige så stille på speederen og bilen tager ca 2000 omdrejninger lige så fint.
Vi bakker nu bilen ud og da vi skal til at køre vil bilen bare ikke. Den står stadig lige så fint når koblingen holdes inde men lige så snart den skal trække det mindste går det helt galt for den. Den hakker helt vildt, skyder ud af udstødningen og er meget svær at lokke til at rulle.
Sådan opførte bilen sig faktisk også sidste år lige inden den blev kørt i vinterhi og dengang skubbede vi bilen hjem i garagen og dagen efter da den skulle køres i vinterhi kørte den helt fint som den plejede?

Jeg har snakket med et par stykker som mener at det er tændingen der skal indstilles. De mener at den tænder lidt før top hvor den istedet skal tænde lidt efter top. Det der bare undre mig er at bilen jo står fint i tomgang, vil dette kunne lade sig gøre hvis tændingen var forkert? Og kan det lade sig gøre at tændingen bare pludselig på en køretur bliver "forkert"?
Bilen kørte super fint hele sidste år lige indtil den lavede det nummer og skulle skubbes hjem, men som skrevet før, så virkede det pludseligt igen dagen efter?

Mvh Tommy jensen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indstilling af tænding BMW 2002
  • #1   8. apr 2014 Bilen kører iøvrigt med elektronisk tænding og ikke platinner. smiley

  • #2   8. apr 2014 Er der stadig vaccum forstiller og tyngde forstiller på det elektronisk tændig?

    og de der karburatorer virker som de skal? smiley ?


  • #3   8. apr 2014 Der er ikke vacum på den elektroniske tænding, men jeg har som sagt kørt ca 500 kilometer i bilen sidste år som den er nu og der var ingen problemer. Ligeledes er der ikke blevet pillet ved karburatorne og de er som sagt nye...
    Det irretere mig rigtig meget at jeg ikke har mere forstand på det gamle skidt, man kan jo ikke engang køre den ud til BMW eller noget andet værksted for de har jo ikke forstand på 40 år gamle biler.


  • #4   9. apr 2014 prøv lige at tjekke din venturier i karburatorerne, hvis de er gået løse vil den gå meget dårligt, når motoren skal til at arbejde.

  • #5   9. apr 2014 Det også derfor jeg skrottet karburatore og har spjældhuse på smiley

  • #6   9. apr 2014 Hvor gammelt er benzinen i tanken.

  • #7   9. apr 2014 Tusind tak kaj, det vil jeg prøve her om et par timer.

    Benzinen i tanken er ikke mere ens max 6 måneder gammelt, kan det være årsagen?


  • #8   9. apr 2014 Du kan selv prøve lidt med tændingen , sæt mærke hvor den står og drej strømfordeleren lidt til den ene side --bliver det værre , så drej strømfordeler til den anden side. Det kaldes at indstille efter gehør, altså efter hvornår motoren lyder bedst, også når den kører og man mærker efter om den trækker fint og lytter efter tændingsbanken. Men der er da nok en mekaniker der kan indstille den perfekt, med de ændringer i motoren er det ikke sikkert den skal følge de gamle data.
    At den skyder og hakker kan også være tegn på at den får for mager blanding, altså noget karburator- rens/justering/kontrol.


  • #9   9. apr 2014 Gør som Mikkel j siger.
    Indstil efter gehør.
    Rens bundkarene, ny frisk benzin og nogen nye rør så spinder den sikkert igen smiley


  • #10   9. apr 2014 Tommy hvor er du fra i landet ?

  • #11   9. apr 2014 Jeg kommer fra Esbjerg af. smiley
    Der kommer en mekaniker og indstiller tændingen på lørdag så det håber jeg virkelig hjælper så jeg kan komme ud og kører.
    Jeg har ikke forfærdelig meget forstand på det men synes det virker mærkeligt hvis den kan stå i tomgang og tage omdrejninger men slet SLET ikke køre.
    Men dette mener i godt kan lade sig gøre?
    Jeg har lige prøvet at hive og skubbe til venturierne og de sidder fast.

    Tak for hjælpen indtil videre allesammen!


  • #12   10. apr 2014 Husk lige at give en tilbagemeldings smiley

  • #13   10. apr 2014 Hvis ikke det hjælper med ham mekker på lørdag. Så prøv at tage forbi Jan Heiselberg, http://www.heiselberg-auto.dk/

    Han kører historisk race i en 2002, han har vidst rigtig god forstand på den model.


  • #14   10. apr 2014 Jeg skal nok give en tilbagemelding når vi finder problemet.
    Jeg har faktisk lige snakket med heidelberg idag (det er faktisk hans motor der ligger i bilen og den han vandt hans første dm med i 2004).
    Han syntes jeg skulle prøve at hælde noget nyt benzin på bilen da han selv havde haft problemer med shells V-power.


  • #15   13. apr 2014 Noget nyt i situationen?

  • #16   13. apr 2014 Hej igen!
    Vi fik tjekket tændingen men denne stod helt fint så det var ikke her problemet skulle findes. Vi fik tjekket om karburatorene sugede lige meget og det gjorde de så det var heller ikke her problemet skulle findes. Vi gav bilen 4 nye tændrør men det som viste sig at være fejlen var stelledningen. Denne var nemlig blot skruet udenpå lakken og har derfor ikke fået optimal forbindelse. Så vi fik lavet en ny og bedre stelledning og nu kører bilen så godt som sådan en 44 år gammel bil nu engang kan. smiley


  • #17   13. apr 2014 Lyder som om den kun kører på tomgangsdysserne.
    Uden at kende så meget til karburatorer, kunne det måske tænkes at svømmerne hænger..


Kommentér på:
Indstilling af tænding BMW 2002

Annonce