{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

Reklamationsret ved brugt bil hos en bilforhandler {{forumTopicSubject}}

Godaften smiley

Jeg har købt sådan en lækker vw polo highline fra 2010 hos en forhandler.

Bilradio er med bluetooth, men den virker ikke. Når jeg fx trykker på phone mute den kun. Har også knapper på rettet.

Jeg snakkede med en kammerat som laver meget i sådan noget og det viser sig at det bluetooth modul er stået af siger han. Det er vist et kendt problem hos vw radionen i min bil.

Nu fik jeg bilen leveret, hvor den ikke virkede. Har jeg krav på at forhandleren skal fikse det ?

Det er mit første bilkøb hos en forhandler, så er lidt ny i den branche smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reklamationsret ved brugt bil hos en bilforhandler
  • #1   13. jan 2016 Som FDM skriver.

    Formodningsregel Der kan reklameres over fejl hvis årsagen var tilstede på købstidspunktet af bilen. Det er køberen, der har bevisbyrden for, at der er en fejl på bilen, og at fejlen også var der på købstidspunktet. Der skal være tale om en såkaldt oprindelig mangel. Dog er der også en såkaldt ”formodningsregel”. Den går ud på, at der er en formodning om at fejl, der viser sig inden for de første seks måneder efter købet er oprindelige fejl. Det skal forstås således, at der er en formodning om, at fejlen var der på købstidspunktet, medmindre sælgeren kan sandsynliggøre, at en fejl først er opstået efter leveringen af bilen. Sælger kan somme tider løfte den bevisbyrde ud fra fejlens karakter, eller hvis han har en erklæring fra en uvildig tredjepart, som viser at den pågældende komponent er undersøgt, og at der ikke var fejl på den. Hvis det ligger helt fast, at en fejl først er opstået efter købet, er fejlen ikke omfattet af reklamationsretten.


  • #2   13. jan 2016 Hvis jeg var dig, så ville jeg køre ned til forhandleren, og sige du har brug for hjælp til at få det bluetooth til at virke..

    Det burde han have gennemgået med dig da du købte bilen.. (og have fundet fejlen)

    Men bare spil lidt dum, og sig du ikke kan finde ud af det..
    Så når forhandleren sidder og fedter med det går det jo op for ham at det ike virker.. og SÅ hænger han ihvertfald på den..


  • #3   13. jan 2016 Iflg købeloven har man altid 2 års reklamationsret.
    Men den lov er jo også kun 15 år gammel, så det er vel forståeligt at der ikke er ret mange forbrugere der kender den.....
    Ps: Gør som Professoren foreslår i #2 smiley


  • #4   14. jan 2016 Ja, spil dum. Det er svært for ham så at stå og sige "ja, det virker ikke". Hvis han gør det, så må du jo side at det må han jo ordne. Han sælger en bil med Bluetooth, hvor det så viser sig ikke at virke.

  • #5   14. jan 2016 Hvis det er telefonknappen på rattet du snakker om. Så muter den kun radioen så vidt jeg ved.

Kommentér på:
Reklamationsret ved brugt bil hos en bilforhandler

Annonce