Optimal temperatur til lakering af bil {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Jeg skal snart til at udbedre et par småskader på min gamle bil og have det malet. Der er tale om relativt små områder og ikke noget fancy med spraypistol osv., men bare med en grunder + en original grundfarve + klarlak på spraydåse fra bilproducenten.
Jeg har nogle fridage i påsken, hvor det ville passe optimalt med at få fixet bilen. Nu kan jeg imidlertid se på vejrprognoserne lige nu, at det næppe bliver meget over 10 grader i påskedagene, såfremt prognoserne holder. Nattetemperaturer ned til 5 grader.
Jeg er godt klar over, at den mest optimale temperatur til maling af en bil er noget højere, men er det fuldstændig "no-go" ved de temperaturer?
Jeg kan stå i en (næsten) lukket garage, men uden opvarmning. Derudover har jeg et par 500W halogenlamper, som jo også kan stilles op tæt på det område der skal males og afgive noget varme, men den kan jeg jo næppe lade være tændt i 24 timer uden at det koster en bondegård i strømforbrug
Hvis det kun bliver 10-12 grader: Bør man så helt lade være med at male, eller tager tørreprocessen så bare længere tid? Bliver slutresultatet generelt set lige så godt? Jeg ved godt at det ikke er en prof.-lakering, men derfor må det jo gerne blive nogenlunde. Hvad siger I?
På forhånd tak for svar.
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.967
Klarlak bliver ofte mælkehvid hvis det er for koldt, og det ser du jo først når du sprøjter det på, og der er alt dit arbejde så spildt.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 867
Ja, det er nok bedst, at jeg alligevel lige venter de par uger eller den måned ekstra, indtil vi har lidt varmere vejr.
I sådan en situation er det jo endnu en gang man ønsker sig et opvarmet værksted
Optimal temperatur til lakering af bil