10.942 visninger
|
Oprettet:
A/C køler ikke særlig meget. {{forumTopicSubject}}
Hej mit A/C anlæg i min Ford C-Max 1,6 tdci 2008 køler ikke rigtig sælig meget når det står på MAX i alt. Hvad kan det være? eller er det simpelhen fordi det ikke kan køle bedre.?
Sune
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
/Steffen
sep 2005
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 50 Svar: 55
jul 2014
Følgere: 14 Svar: 2.886
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
men kunne tyde på, mangel af kølemiddel
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
men hvorfor mener folk at der skal laves eftersyn på aircondition min hvert andet år hvis det køler fint?
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
og køleanlæg må ikke være utætte da det er voldsomt skadeligt for miljøet det kølemiddel der bliver brugt
dec 2012
Følgere: 776 Biler: 1 Emner: 174 Svar: 2.236
Kan huske at et godt system skal kunne køle ca 10 grader mindre end temperaturen udenfor på en varm sommer dag
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
så hvorfor lave service nu når vi har konstateret at væres anlæg er tæt
arbejder til dagligt som køletekniker og syntes bare det er sjovt at se hvordan folk gladelig betaler en formue for at få lavet service på anlægget hvert år hvilket overhovedet ikke er nødvendigt på små anlæg
det er først når fyldningen ryger over 1 kg at det bliver et lovkrav med service en gang om året
har nemlig selv arbejdet som mekaniker og lavet tonsvis af aircondition anlæg på biler og har nu erfaret hvor lidt den gængse mekaniker egentligt ved om det efter jeg har valgt en anden retning
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
Har lige fået serviceret mit
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
ac anlæg i biler, altid tabe lidt køle middel, over tid,
har nu arbejdet med ac i biler i 4 år,
og har erfaret, at alle biler tabte køle middel,
hvis vores køleskabe gjorde det samme, holdt der ikke mere en 1-2år.
og der er ingen den kan fortælle, hvorfor køkeskabe, kan holde 20 år
men nogen biles ac kun 1-2 år,
så mangler der kølemiddel
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
http://frimannbiler.dk/vaerkstedsservices/andre-services/airconditionservice/ <--- der står der ligeledes hvorfor.. netop fordi de ikke er konstrueret som eksempelvis stationære kølere
Der er flere sider på google.. men der var hvertfald 2 stk
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
men tag en opel Astra g, med ac
servicer man det nu,
så mangler det stadig køle middel om 1 eller 2 år,
selv om man bruge det af og til, for og holde gang i det,
ac i biler, er for dyrt, da man bruge mange penge på kølemiddel.
da systemmerne ikke er tætte nok
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
Har kun haft 1 enkelt bil hvor der pga. en utæthed skulle fyldes væske på (efter det var repareret) - ellers har jeg ikke oplevet problemer med AC.
Så enig med Jesper s - får kun lavet service/rep. på AC hvis der er problemer
jan 2012
Følger: 20 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 213 Svar: 1.180
A/C service er vejen frem hvis det ikke virker, der får man også en ide om systemet er utæt, ved fx en utæt kondensator.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Få den trykprøvet (med kvælstof). Skift evt utætte dele (tæret kondenser) og ny kølemiddel på - done og Ok indtil næste gang om 2-6 år
MVH KP
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
Har selv taget det i tidernes morgen og var ikke ligefrem imponeret
Men hvis i vil blive ved med at spilde penge på at tage køle midlet af og på hele tiden så gør det
Hvordan tror i "rigtige" køleanlæg med måske 100 kg r134a på serviceres? Der tapper man sku ikke det hele af og vejer det, der sætter man manometer på og kontrollere trykket og er de som det skal være så rense man kondensator og hvad der ellers skal laves og så køre anlægget indtil næste service
Sjovt nok finder du højst sandsynligt ikke en uddannet køletekniker der vil sige meget andet end det jeg gør og vi arbejder ikke med andet end køleanlæg og aircondition til hverdag
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
Det er jo slet ikke "samlet" på samme måde.. et stationært anlæg og aircon anlæg i bil er jo ikke de samme, og når mange ikke servicerer dem.. og mange går i stykker, plus værksteder og organisationer som fdm, anbefaler man vedligeholder, og fortæller hvorfor.. så er konklusionen vel at vedligeholder man IKKE sit AC system... i bilen vel og mærke, så stiger sandsynligheden for at det går i stykker, længere er den jo sådan set ikke
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
i sørger jo for at mekanikeren har noget at lave og det er der jo ikke noget forkert i
men så kan jeg nævne carriers xarios anlæg de fungere med samme type kompressor som på personbiler og de fejler sjældent noget iforhold til de ting i nævner
men tror bare vi lader den ligge der og så tager jeg ud og laver køleanlæg og i bliver ved med at tro i ved alt om dem og så er det hele jo godt
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
hvis du nu faktisk læser det link jeg har serveret på et sølvfad er selve samlingen af anlægget den grundlæggende forskel på typerne, ligeledes er anlæg i biler selvsagt mere kompakte og er forbundet til resten af bilen styreenheder, varmeanlæg og blæsere... for en god ordens skyld kan du kigge dette diagram der faktisk viser evaporationen i AC systemer
https://www.google.dk/search?q=AC+car+tubes&newwindow=1&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjA68rtj_XTAhWG6CwKHaX-DCEQ_AUICigB&biw=1366&bih=662#newwindow=1&tbm=isch&q=AC+system+looses+fluid+evap&imgrc=LsKQ4mta8EMkOM:
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
har selv det lorte bevis og har og de beviser der er vildere endnu indne for den verden
og line syntes nu det er meget sødt du prøver at undervise mig i hvordan sådan et anlæg er bygget op
tror du skal undersøge hvad en køletekniker laver til hverdag
sådan et simpelt anlæg som på en bil er der sku ingen ben i og nej det er langt fra kompakt og er som regel ikke forbundet til andet end en lavtrykspressostat en blæserpressostat og i nogle tilfælde også en højtrykspressostat og selve styringen til blæsere og så videre sidder i en anden del af systemet
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
Vi har som tommelfingerregel på værkstedet, at hvis anlægget har under 50 gram tilbage på anlægget, og bilen er under 6-8 år gammel, så er anlægget utæt. Og så er det bare at klø på med de fejlfindingsværktøjer vi har.
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
Behøver ikke slå op hvad en køletekniker laver men du kan prøve at modbevise min kilder, eller forklare hvorfor et tæt AC anlæg i en bil taber væsken, lykke til
jul 2015
Følger: 16 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 325
mar 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 5 Emner: 8 Svar: 243
men som sagt tidligere er der ingen grund til at køre til service medmindre det fejler noget
og så lader vi den her diskussion ligge og jeg vil fortsætte med at lave køleanlæg som speciale og så kan i gå rundt og tro i har en ide om hvordan det virker og farvel herfra
A/C køler ikke særlig meget.