{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.576 visninger | Oprettet:

Ladelampe lyser ikke - generator lader ikke {{forumTopicSubject}}

Bil: Golf 3 1,9 TDi årgang 1998.

Problem: pludseligt under en køretur i sidste uge, ser jeg på det eftermonterede voltmeter, og kan konstatere at generatoren ikke lader på batteriet.

Jeg har renset og tjekket alle stelforbindelser og tjekket multistikket med de 2 små ledninger på generatoren. Læste mig frem til at det kunne være pæren i ladelampen der var sprunget, men det er desværre små dioder som er loddet fast på printet, men den ser ikke sveden ud.

Er det mit laderelæ, eller hvad tror i?

God dag.

Mvh. Simon

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ladelampe lyser ikke - generator lader ikke
  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #1   14. aug 2017 mål på udtaget fra generator giver den under 13 volt skal der en anden på

• #2   14. aug 2017 Rene L: når jeg måler på stel ved generator er der 12V med startet motor, og det er jo ikke nok. Tror jeg starter med at skifte laderelæet, og så tager jeg den derfra.

• #3   14. aug 2017 Du kan jo holde ledningen til ladelampen på stel, lyser den ligger fejlen i generatoren.

Hvis eller kullene og laderelæ ser fint ud, er det nok din felt spole som er brændt af.
    Byt til nyt.

• #5   14. aug 2017 Kullene ser meget slidte ud, har lige pillet laderelæet ud af generatoren. Det øverste kul er fint blankt, men det nederste er helt sort. Har bestilt et nyt, det kommer på onsdag. Kan jeg godt bruge elektronikrens til at rense sporet som kullene kører i?

• #6   14. aug 2017 http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/off-topic/182481-billeder_til_forumemne

Her er et link til er fotoalbum med billeder af laderelæ og generator.

• #7   14. aug 2017 Det skulle der ikke ske noget ved, alt rens.

Du kan prøve og ohme felt spolen, så du sikker på den ikke er brændt af.
    Men ja kullene ser ikke helt nye ud smiley

• #8   14. aug 2017 Kent R: hvordan gør jeg det? Jeg har et helt almindeligt multimeter

• #9   14. aug 2017 Nederste slipring har vist ingen kontakt, da den næsten er kulsort.
    Nye kul vil sikkert gøre underværker, men jeg ville også overveje at få skiftet ringene - det kan dog være en større operation, så det kunne muligvis være en ide at kigge efter anden generator smiley

• #10   14. aug 2017 Forsøger mig med et nyt laderelæ/regulator til at starte med, bilen vil som sagt slet ikke lade på nuværende tidspunkt. Hvis det ikke virker, så finder jeg en generator hos en hugger, og ser om det virker.

• #11   14. aug 2017 Den generator er HELT FÆRDIG
    den ene slæbering er fuldstændig slidt igennem - reparation kan ikke betale sig
    (ny slæbering - nye lejer - nyt relæ samt minimum 1,5 times arbejde a ca. 1000Kr + prisen for matrialerne)
    hvis du køber en hos autogenbrug så køb en med lavt kilometertal ellers så køb hellere en ombytter med garanti
    polobjørn

• #12   14. aug 2017 Så du mener at der skal en ombytter generator til? Har ikke set indersiden af specielt mange generatorer, så jeg ved ikke hvordan de bør se ud.

• #13   14. aug 2017 Men jeg forstår stadig ikke hvorfor min ladelampe ikke lyser. Den lyser heller ikke når jeg sætter tænding på bilen. Men hvis kullene er så ødelagte som i giver udtryk for, så er det måske derfor? Kunne ikke forestille mig, at pæren er sprunget, da det er en diode som er loddet på printet.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#14   14. aug 2017 en generator kan sagtens være færdig selvom ladelampe ikke lyser der sidder nogle dioder mener jeg der skal sende strøm op til lampen og de kan jo godt ryge inden at den ikke kan lade mere
    men som tidligere nævnt kan du sætte indikator ledningen fra generator på stel så burde lampen lyse hvis den ikke gør er det lampen det er galt med

• #15   14. aug 2017 Så en lus fra multistik/indikator i bunden af generatoren og til D+ på generator? Generator har fælles stel med + på batteri, nede på starteren. Det giver jo faktisk god mening, så burde min ladelampe få konstant 12V. Og hvis ikke skidtet lyser, så er dioden futtet af.

Generatoren ligger i bryggerset og skammer sig. Jeg prøver lige at montere den "løst" i morgen, for at tjekke om min ladelampe kan lyse, inden jeg kører til ophuggeren efter en ombytter smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#16   14. aug 2017 du får sgu ikke en ombytter hos en hugger smiley

• #17   15. aug 2017 Mente også en brugt smiley

• #18   15. aug 2017 Har byttet generatoren ud med en brugt fra en hugger, og nu lader bilen med 14,2V i tomgang, men ladelampen lyser stadigvæk ikke når der sættes tænding på bilen. Desuden hopper remstrammeren en lille smule, men den piver ikke. Har det nogen betydning?

• #19   15. aug 2017 Lade lampe ledning fra Kl. D+/61 på generator sikkert blå ledning går forbi batteri plus polen - kontroller om den er knækket
    polobjørn

• #20   15. aug 2017 Jeg kan ikke se nogle brud på ledningen. Jeg kigger lige efter en ekstra gang i morgen smiley

• #21   16. aug 2017 Test læselampe sådan:
    Find ledning D+/61 på generator og afmontere den.
    Lav en forbindelse fra ledningen til minus på batteri.
    Sæt tænding på bilen - læselampe SKAL lyse !!
    Polobjørn

• #22   16. aug 2017 skulle selv følgelig være "LADELAMPE"
    polobjørn

Kommentér på:
Ladelampe lyser ikke - generator lader ikke

Annonce