{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

Koebben
Koebben
Tilmeldt:
7. okt 2003
Følgere: 21 Emner: 44 Svar: 71

Skal der altid ydes garanti ved brugtbilssalg? {{forumTopicSubject}}

Jeg har igennem tiden solgt et par biler privat, og har overvejet, om jeg skulle gøre noget mere ved det - med cvr-nummer - og derfra se, om det kunne blive til noget mere.
(Jeg er klar over, at man ikke er forpligtet til at yde nogen form for garanti, når det drejer sig om salg af brugt bil mellem private).

Dog er jeg hverken mekaniker eller har eget værksted, og vil derfor ikke kunne lave større reparationer. Det er småting - almindelig service og klargøring.

Mine tanker går meget på, at hvis jeg oprettet en virksomhed med bilsalg, så skal der selvfølgelig betales skat og moms, men derudover er jeg vel også forpligtet til at yde noget garanti eller reklamation? Jeg er bange for, at det vil komme til at bide mig i halen, og at jeg i værste fald ikke vil kunne få det til at løbe rundt, hvis kunder vender tilbage, og vil have udført fejl og mangler, som jeg ikke var bekendt med.

Ved nogle ellers, om der findes flere former for bilsalg, sådan rent juridisk? Eller er en brugtbilssælger altid bare en brugtbilssælger, uanset størrelse og omfang? smiley

Håber på brugbar respons! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal der altid ydes garanti ved brugtbilssalg?
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.890
    #2   6. sep 2018 Ja, du skal altid yde 6 mdr reklamationsret. Det kommer du ikke udenom, så når du ikke selv kan lave det hele kan det aldrig gå.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #3   6. sep 2018 Man har da 24 måneders reklamationsret har man ikke ?

  • #4   6. sep 2018 2 års reklamationsret

  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 683
    #5   6. sep 2018 #3
    Det Kompressor Knud tænker på, er bevisførelsen. Det første 6 måneder er forhandlerens ansvar, at bevise, at kunden har ødelagt bilen. Hvor de sidste 18 måneder er kundens ansvar.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.726
    #6   6. sep 2018 Kim korrekt, men derfor er der jo stadig 24 måneders reklamationsret.

  • #7   6. sep 2018 Jeg går lige imod pøblen og svarer det modsatte

    Nej du skal ikke give garanti på helt billige biler. Kan ikke huske hvor grænsen går (omkring 10k) da man må regne med at en så billig bil får lidt skavanker hen ad vejen


  • #9   6. sep 2018 Spændene... jeg havde regnet med at blive stenet af de kloge hoveder for mit svar

    smiley


  • #10   6. sep 2018 Kender du til det føromtalte eksempel med en defekt auto-gearkasse. Kan du jo skrive i annoncen og slutsedlen at gearkasse har en defekt. Så hænger du skam heller ikke på den.

  • #11   6. sep 2018 Du kan jo vælge og lave import af biler, købe biler efter endt leasing, købe af private til rigtig gode priser, på auktion eller lignende

    Og efterfølgende sælge videre til andre forhandlere, så skal du ikke give nogle former for garanti eller reklamationsret smiley

    Om man kan leve af det, eller få et mindre overskud er jeg dog på ingen måde klar over

    Og købe og sælge en bil eller to i ny og næ privat kan også godt gå, men du kan komme til og stå til regnskab overfor skat hvis det får karakter af erhverv


  • #13   6. sep 2018 Nu gik spørgsmålet jo mest på, om der altid skulle ydes garanti og reklamationsret

    En forhandler tjener vel en 20.000-30.000 kr på en brugt bil, og skal så yde reklamationsret

    Kan du ikke tjene 10.000-15.000 kr på en bil handlet på auktion, og ved videresalg til forhandler??

    Henter du en bil uden afgift, og sælger videre til en forhandler der selv står for afgiften. Så kan man vel også tjene lidt, såfremt man finder den rette model til rette pris i udlandet

    Flere leasing selskaber sender biler på auktion, der kan man vel være heldig. Eller måske indgå aftale med et leasing selskab om du køber nogle af deres biler til en attraktiv pris

    Alternativ gå efter 1-3 år gamle Premium biler, hvor der måske kun skal poleres og laves mindre service før salg. Det kræver dog nogen kapital smiley


  • #14   6. sep 2018 Min søster solgte deres Mercedes med automatgear til en forhandler, som kørte uden problemer med gearene. Da de nye købere var på hjem i bilen, så stod gearkassen lige pludselig af.. Det hang sælgeren på, selv han var ret overbevist om de havde sat den i bakgear under kørsel.... Men det er jo umuligt at bevise, så det kostede ham al fortjenesten på bilen.. smiley Han er så selv mekaniker, så det skulle ikke laves ude i byen..

    Jeg tror det vil blive alt for dyrt på den måde, hvis det skal laves ude i byen..


Kommentér på:
Skal der altid ydes garanti ved brugtbilssalg?

Annonce