{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.767 visninger | Oprettet:

Vaskehal / vask i hånd? {{forumTopicSubject}}

Hej BG smiley

Står i den situation, at jeg for 2 måneder siden har købt en helt ny bil, og den er jeg naturligvis rigtig glad for.

Jeg kan ikke gøre op med mig selv, om jeg kan "tillade" mig, at smide den i vaskehal, eller om jeg skal nøjes med at vaske den i hånden? Jeg bor ikke ligefrem det bedste sted ift. at vaske bil - Og det er iøvrigt også ulovligt efter de nye regler medmindre du opfylder nogle krav pga. du forurener grundvandet...

Vasker i bil i vaskehal? Ridser det meget? jeg tænker, hvis jeg nu for faen' melder mig ind i washworld, og sørger for ikke at misbruge det men måske vasker 1-2 gange på en månede eller bare når den er beskidt, så burde jeg vel til enhver tid kunne polere den op, så den ser sprit ny ud igen - I tilfælde af jeg en dag skal sælge den?

Hvad ville i have gjort?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaskehal / vask i hånd?
  • #1   14. sep 2019 Glemte at tilføje - Jeg har faktisk mailet lidt med washworld, og de skriver til mig at de bruger specielle børster som IKKE ridser bilen.....

    ?????????? JEg ved sgu ikke om jeg tror på det altså. Der sidder vel altid skidt og snavs på børsterne som kører rundt på lakken når de spinder rundt for fulde gardin...?


  • #3   14. sep 2019 Jeg bruger Washworld, og jeg er fint tilfreds. De bruger børster lavet af "skum", men de ridser stadig, ligesom alle andre vaskehaller. Jeg har også en ny bil, men har ikke mulighed for at vaske bil ved min bopæl. Så jeg får den poleret og lakforseglet én gang årligt, så vaskeridserne forsvinder for en stund.

  • #4   14. sep 2019 Den der nye lov har jeg heller ikke hørt om?
    Der er i hvert fald en ting der er sikkert: vaskehal ridser din bil. Det kan godt være de alle sammen lukker varm luft ud af canal grande med div. smarte børster osv, men det vil aldrig være guf for din lak. Hvis du går op i at den skal være pæn, skal du vasle i hånden ??


  • #6   14. sep 2019 Hvis du vasker din bil "forkert" ridser det mere end vaskehalen smiley

  • #7   14. sep 2019 Jeg holder med Mads her. Har set flere biler hvor ejeren har "vasket" den hjemme i indkørslen med en gammel børste og et tørt vaskeskind. Dét giver ridser!

    Men en god og korrekt manuel vask ridser mindre end selv den bedste vaskehal, det er jeg overbevist om.


  • #8   14. sep 2019 det kommer vel an på hvad det er for en slags bil, er det en der bruges dagligt og til altmuligt er det squ da ligemeget med vaskeridser, det er en brugsgenstand.
    er det derimod en bil der er købt for hygge og søndagsture ville jeg vaske den i hånden.

    der findes masser af grundejer-foreninger og byer i dk hvor der rent faktisk er forbudt at vaske sin bil på gaden el i indkørslen, medmindre man har olieopsamler osv på pladsen hvor man vasker bil


  • #9   14. sep 2019 Det forstår jeg godt nok ikke. jeg har altid hørt, at hvis du polere en bil så holder du klarlakken ved lige så længe som muligt?

  • #12   15. sep 2019 #10 men hvis du nu læser hvad der står, så kan der være lokalplaner der ikke tillader det og det kan der osse være i grundejer-foreninger osv.
    i vores grundejer forening er det ganz verboten.


  • #13   15. sep 2019 "Det forstår jeg godt nok ikke. jeg har altid hørt, at hvis du polere en bil så holder du klarlakken ved lige så længe som muligt?"

    Så har du misforstået noget - Når du polerer en bil så tager du som udgangspunkt lidt af lakken hver gang. At polere er jo at slibe..


  • #14   15. sep 2019 Gå til en prof der kan coate din bil. Så bliver den ikke ødelagt i vaskehallen

  • #15   15. sep 2019 Jeg vasker gerne min i hal, medmindre jeg kan se den er beskidt
    Jeg er klart tilhænger af at vaske bilen de svært tilgængelige steder i hånden, og resten i hallen.
    At washworld skriver deres børster ikke ridser er nok så meget sagt. Når nu hr jensen der bor udenfor byen lige skal ud og hente avisen for enden af grusvejen og lige smutter forbi svinestalden, og lævre sin bil ind i mudder, kan børsterne jo godt være fyldt med skidt, der kan ridse, hvis han bare kaster den derind.


  • #16   15. sep 2019 Polere og beskyt din bil med en god ceramic coating. Så kan den tåle børstevask men det skal stadig holdes ved lige.
    https://youtu.be/URzgY-tN5pA

    https://youtu.be/byKcYsEyWGk

    Der er nogle spray-on vedligeholdelses procuter der få din coating til at holde endnu længere
    Som bonus skal du ikke vaske bil så ofte og du kan nogle gange bare skylde den af med vand


  • #17   15. sep 2019 Det er almindeligt kendt at vask hjemme på vejen koster flere ridser, da man bruger for lidt vand.

  • #18   15. sep 2019 Jeg har altid brugt vaskehal til mine biler, og tænker at det da nok kan ses, men alle biler jeg har haft, har været biler der har været brugt, nogle ret hårdt endda, så lidt ridser er ikke noget jeg har gjort meget for at undgå.

    Er det iøvrigt ikke også hårdt for lakken når man om vinteren kører i regn, hvor bilen nærmest bliver sandblæst af alt det lort der bliver blæst op af forankørende?

    Hvis jeg havde en bil jeg var bekymret for, ville jeg nok give den en gang XPEL som dækker hele bilen.


  • #19   16. sep 2019 Er ligeglad.. Hvis jeg vil vaske min bil i hånden så har jeg tit gjort det foran min blok (lejlighed) på parkeringspladsen. Hvor jeg tog 25m vandslang ud af 1. etage fra mit toilet ned til parkeringspladsen og vasket bilen der.. Altså dem der arbejder for boligforeningen har tit set mig vaske bil og de har ikke brokket sig endnu hehe

  • #20   16. sep 2019 Mht. polering - så er det jo helt korrekt at der hver gang ryger et par mikro-my-klarlak.

    Men når det så er sagt, så går der godt nok mange år før man har poleret en klarlak helt væk (sådan som Henning ovenfor insinuerer smiley ), forudsat at man ikke giver bilen en fuld maskinpolering hver eneste weekend og forudsat, at man ikke køber en gammel bil, hvor der ikke er nogen klarlak tilbage smiley

    Når først man én gang har fået styr på alle vaskeridserne, så er det efterfølgende jo som oftest ikke nødvendigt at bruge de helt grove compounds / polishes. Når jeg tidligere har købt brugte biler, som ikke stod helt perfekt i lakken, så har de fået en tur med grov compound og afsluttet med fin polish. De steder hvor lakken har været helt slem (mindre områder) har jeg vådslebet inden polering. Når først lakken én gang står helt perfekt og man fx bruger en god keramisk coating ell. lignende efter poleringen, så er det typisk ikke noget problem at holde lakken fin i længere tid - og så er det nok med en polering 1-2 gange årligt.

    Personligt ville jeg også til enhver tid foretrække en "hånd"vask / manuel vask, og udtalelser som "børsterne i vores vaskehal ridser ikke" giver jeg ikke meget for. For mig er problemet mere, at det kniber med at finde tiden til at få håndvasket bilen, for det går der hurtigt et par timer med inkl. klargøring, forvask, aftørring osv. smiley



Kommentér på:
Vaskehal / vask i hånd?

Annonce