Vaskehal / vask i hånd? {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Står i den situation, at jeg for 2 måneder siden har købt en helt ny bil, og den er jeg naturligvis rigtig glad for.
Jeg kan ikke gøre op med mig selv, om jeg kan "tillade" mig, at smide den i vaskehal, eller om jeg skal nøjes med at vaske den i hånden? Jeg bor ikke ligefrem det bedste sted ift. at vaske bil - Og det er iøvrigt også ulovligt efter de nye regler medmindre du opfylder nogle krav pga. du forurener grundvandet...
Vasker i bil i vaskehal? Ridser det meget? jeg tænker, hvis jeg nu for faen' melder mig ind i washworld, og sørger for ikke at misbruge det men måske vasker 1-2 gange på en månede eller bare når den er beskidt, så burde jeg vel til enhver tid kunne polere den op, så den ser sprit ny ud igen - I tilfælde af jeg en dag skal sælge den?
Hvad ville i have gjort?
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
?????????? JEg ved sgu ikke om jeg tror på det altså. Der sidder vel altid skidt og snavs på børsterne som kører rundt på lakken når de spinder rundt for fulde gardin...?
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
mar 2008
Følger: 26 Følgere: 24 Biler: 3 Emner: 18 Svar: 83
Der er i hvert fald en ting der er sikkert: vaskehal ridser din bil. Det kan godt være de alle sammen lukker varm luft ud af canal grande med div. smarte børster osv, men det vil aldrig være guf for din lak. Hvis du går op i at den skal være pæn, skal du vasle i hånden ??
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 96 Svar: 3.084
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
Men en god og korrekt manuel vask ridser mindre end selv den bedste vaskehal, det er jeg overbevist om.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.785
er det derimod en bil der er købt for hygge og søndagsture ville jeg vaske den i hånden.
der findes masser af grundejer-foreninger og byer i dk hvor der rent faktisk er forbudt at vaske sin bil på gaden el i indkørslen, medmindre man har olieopsamler osv på pladsen hvor man vasker bil
aug 2015
Følger: 4 Følgere: 26 Emner: 21 Svar: 52
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.785
i vores grundejer forening er det ganz verboten.
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
Så har du misforstået noget - Når du polerer en bil så tager du som udgangspunkt lidt af lakken hver gang. At polere er jo at slibe..
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
aug 2006
Følger: 23 Følgere: 48 Biler: 3 Emner: 26 Svar: 326
Jeg er klart tilhænger af at vaske bilen de svært tilgængelige steder i hånden, og resten i hallen.
At washworld skriver deres børster ikke ridser er nok så meget sagt. Når nu hr jensen der bor udenfor byen lige skal ud og hente avisen for enden af grusvejen og lige smutter forbi svinestalden, og lævre sin bil ind i mudder, kan børsterne jo godt være fyldt med skidt, der kan ridse, hvis han bare kaster den derind.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
https://youtu.be/URzgY-tN5pA
https://youtu.be/byKcYsEyWGk
Der er nogle spray-on vedligeholdelses procuter der få din coating til at holde endnu længere
Som bonus skal du ikke vaske bil så ofte og du kan nogle gange bare skylde den af med vand
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Blogger
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Er det iøvrigt ikke også hårdt for lakken når man om vinteren kører i regn, hvor bilen nærmest bliver sandblæst af alt det lort der bliver blæst op af forankørende?
Hvis jeg havde en bil jeg var bekymret for, ville jeg nok give den en gang XPEL som dækker hele bilen.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Men når det så er sagt, så går der godt nok mange år før man har poleret en klarlak helt væk (sådan som Henning ovenfor insinuerer ), forudsat at man ikke giver bilen en fuld maskinpolering hver eneste weekend og forudsat, at man ikke køber en gammel bil, hvor der ikke er nogen klarlak tilbage
Når først man én gang har fået styr på alle vaskeridserne, så er det efterfølgende jo som oftest ikke nødvendigt at bruge de helt grove compounds / polishes. Når jeg tidligere har købt brugte biler, som ikke stod helt perfekt i lakken, så har de fået en tur med grov compound og afsluttet med fin polish. De steder hvor lakken har været helt slem (mindre områder) har jeg vådslebet inden polering. Når først lakken én gang står helt perfekt og man fx bruger en god keramisk coating ell. lignende efter poleringen, så er det typisk ikke noget problem at holde lakken fin i længere tid - og så er det nok med en polering 1-2 gange årligt.
Personligt ville jeg også til enhver tid foretrække en "hånd"vask / manuel vask, og udtalelser som "børsterne i vores vaskehal ridser ikke" giver jeg ikke meget for. For mig er problemet mere, at det kniber med at finde tiden til at få håndvasket bilen, for det går der hurtigt et par timer med inkl. klargøring, forvask, aftørring osv.
Vaskehal / vask i hånd?