Har jeg lige købt katten i sækken? {{forumTopicSubject}}
Hej BG, jeg er ikke den store bilkyndige, så hvis i læser mit råb om hjælp, og sidder med følelsen af at i mangler en masse relevant information, så beklager jeg - Men skal gøre det så godt jeg kan.
I går aftes tog jeg en lang tid på 150km til fyn for at købe en Peugeot 207 1.6 hdi.
Sælgeren oplyste mig at den samme dag havde fået skiftet turbo, og den bare kørte skide godt.
Det gjorde den sådan set også på min test tur, jeg kunne intet høre på motoren og intet se.
Mit indtryk af de første 100km var super god, der var god trækkraft, den var ikke varm og kørte rigtig godt.
Da jeg drejer af motorvejen, der begynder "Low oil pressure" at blinke, og fortæller mig at jeg skal stoppe. (Det er på det her tidspunkt pisse mørkt udenfor)
Jeg holder ind og vil se hvad fanden der sker, så jeg trækker oliepinden, men der sker så det at jeg åbenbart får HELE oliepinden inkl ramme og beslag med op, og kan SLET IKKE se om hvordan fanden jeg får den ned på plads.
I mit raseri smider jeg den i bagagerummet og starter bilen. Så fejlen væk, jeg tænker jeg bare skal humpe resten af vejen hjem måske.
På vejen hjem på landevejen, kommer fejlen sporadisk, så blinker den lidt, så forsvinder den (Det kommer næsten hver gang jeg trykker koblingen i bund).
Da jeg endelig kommer hjem, drypper den simpelthen så meget olie, og motorrummet har relativt meget olie forskellige steder...
Så beklager romanen - Men hvad fanden kan det være der lækker olie på den måde?! Er det turboen? Er det oliestangen fordi den ikke har siddet i motoren? Jeg er heelt lost
Håber i kan hjælpe mig, og hvis i har opfølgende spørgsmål skal jeg nok forsøge at svare på dem
jan 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 57
nov 2006
Følger: 11 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 87 Svar: 1.099
jun 2017
Følger: 1 Følgere: 1 Biler: 1 Emner: 32 Svar: 63
og tak for hurtig respons
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
jun 2017
Altså jeg har fin trækkraft, og er fuldstændig enig, at havde jeg givet bare en lille smule mere for bilen, havde jeg ladet den blive stående.
Jeg tænker ikke turboen er stået af, for som sagt den har god trækkraft, og det er kun den ene lampe der lyser.
Så jeg vil i weekenden forsøge blot at løse det med oliepinden og fylde den op med olie igen, og lige se hvordan den går, og så må jeg jo gøre status der fra
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
En ting er at motoren med stor sandsynlighed har taget varig skade af at køre uden olietryk, og at du har svinet hele vejen du har kørt på til i olie.
Du har også haft e stor risiko for at bilen kunne bryde i brand!
Den bil skulle ikke have flyttet sig en cm mere fra da du holder ind første gang
jun 2017
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
jun 2017
Tør du give en vurdering på hvor meget jeg skal have afmonteret for at komme ned med oliepinden? Da den ikke kan ses med det blotte øje
#11 Nogen gange så får man tanken, er Bilgalleri egentlig bare et andet Facebook, hvor små fjolser som dig kan komme med et fuldstændig irrelevant indspark, for at føle sig bare en lille smule morsom?
jun 2017
Men; Smid lidt popcorn i mikroovnen, få et pr thumbs up herinde, og hyg dig på min regning.
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 312
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 312
dec 2002
Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
Du kan være heldig at der ingen skade er sket, men det er ikke sandsynligt. Måske du efterfølgende ikke får fejl (efter du har monteret oliepind og rør), men der kan stadig opstå fejl løbende. Du kan have skadet motor og turbo, altså påført slid som ikke burde være kommet på den tur af landevejen hjem. Så måske den kører fint nok de næste par 100 km, for derefter at vise tegn på manglende olie. Altså defekte lejer eller turbo.
Du kan måske komme til nedefra, hvis du hæver bilen. Husk at klodse den op, selvom det er en lille bil er den tung at løfte af brystkassen hvis donkraften smutter.
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 379
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 112 Biler: 3 Svar: 1.028
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.246
nov 2016
dec 2012
Følger: 9 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 92
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.246
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 10 Emner: 6 Svar: 174
Håber du for styr på din bil.. Held og lykke..
God wekkend
jun 2017
Well, jeg fik på næsen for at køre lortet hjem, så fulgte rådet med at få den ud til en mekaniker.
Foreløbig kunne vi konkludere at det var ikke pga oliepinden at den smed så meget olie.
Den smed noget ja, men ikke hovedparten.
Pt. har han konkluderet (Det er hans ord det her) at;
Der sidder en metal-olieslange til turboen, som smører turboen, og den siver olie når bilen står i tomgang. Så den har han bestilt en hjem af... Så må vi så se om det også betyder et komplet udskiftning af turbo og slanger...Garanteret Vil i hvert fald gerne ordentlig i mål.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.548
jun 2017
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.548
Nej det er jo desværre typisk når man handler privat, og efterfølgende bliver det ofte påstand mod påstand. Men da vedkommende har skiftet den turbo burde vedkommende jo altså tage del i udgiften. Svarer sælgeren så ikke på opkald, mails eller sms er det ikke nemt jo. Han kunne jo få chancen for selv hjælpe med udbedring af det "lort der er lavet". Den burde jo, hvis historien er rigtig, have dryppet lidt olie allerede.
Nå håber du bliver kørende uden en kæmpe udgift.
jun 2017
Hej
Ja det er desværre ikke noget jeg forventer at få hjælp med fra hans side af... Men det havde sku klædt ham.
Nu venter jeg bare på at høre mere om hvornår den kan være "nogenlunde" klar til at køre til og fra arbejde, og så må jeg lave de ting der skal laves nu, og så resten efterhånden
nov 2016
jan 2009
Følger: 40 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 87 Svar: 897
jun 2017
Jeg har skrevet det havde klædt ham at svare mig.
nov 2016
jun 2017
Bilen blev kørt til skrot.
jeg havde givet småpenge for bilen.
Der skulle skiftes turbo (Som vi kunne se ikke var skiftet, selvom sælger havde lovet det var gjort, og der var ikke engang sat pakninger på den brugte turbo der sad på)
Topstyk var færdig, og ja..Fik en lang liste fra en kyndig mekaniker.
Det var nogle træls, men har dog lært aldrig at køre en bil en meter, som lyser med olielampe, have en kyndig med ud og kigge brugtbil, og generelt være mere påpasselig.
Har jeg lige købt katten i sækken?