{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.682 visninger | Oprettet:

Ny bil ( ØKØ BIL ) {{forumTopicSubject}}

Hej med jer derude, nu har jeg kørt i Golf 4 i 10 år smiley og skal have den udskiftet med en mere økonomisk bil. Den skal synes om senest 2 mdr. Et realistisk bud for syns omkostninger er ca. 4000 kr vil jeg tro, hvis man selv er god til at skrue ovs, oveni kommer der så et tandrems skift smiley . Min kommende bil skal være en benzinbil og en af dem med pricetag på 660 kr i årlig afgift. Jeg er dæleme godt nok meget i tvivl om hvad jeg skal købe. VW,s 3 modeller er bestemt et godt bud, Toyota's 3 modeller er også, men vil nu gerne have 4 cylindre. Det har Kia Picanto og Hyundai i 10, med 1,25 motoren. Kigger i øjeblikket på Hyundai i10 fra 2014/2015 med 1,25 motoren i. Hvad er jeres erfaringer med de små 4 benede koreanere ?? er de godt skruet sammen og problemfrie, eller skal jeg krybe til korset og vælge en af de andre ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny bil ( ØKØ BIL )
  • #2   2. sep 2020 Jeg er helt enig, en øko bil er sgu en nedgradering smiley . Jeg tænker udelukkende økonomi her, der er blot det med de 3 patter

  • #4   2. sep 2020 picanto og i10 er noget skrammel! de kører fint osv. de er bare møj sløve og så er skive bremser i bag bare ikke skide godt på sådan en lille bil. havde taget en af vw trillingerne hvis jeg sku vælge, evt en up! tsi smiley

  • #5   2. sep 2020 Prøv også en ford Fiesta godt nok er den jeg tænker på en 3 cylinder 125Hk men det køre altså rigtig godt.
    Den køre i øvrigt lige så langt på litteren som trillingerne


  • #7   2. sep 2020 Hvis du går op i økonomi osv., så burde du droppe din lidt ugrundede aversion mod de 3-cylindrede biler, for de er faktisk rigtigt solide.

  • #8   2. sep 2020 @Bay. Jeg må prøve det af. Min skepsis fremmes i høj grad af mine kollegaers kommentarer, sådan er det tit . ( man går ikke på marked og køber en trebenet hest, kunne være en kommentar ). Men ja konceptet har jo eksisteret i mange år efterhånden. Både som to takt og 4 takt smiley

  • #9   2. sep 2020 Man går heller ikke på markedet og køber en 6-benet hest... smiley

  • #10   2. sep 2020 Første gang jeg prøvede en 3cyl Fiesta blev jeg ganske overasket (positiv) motoren har da vist også fået en del priser siden den kom frem, Fiesta har i øvrigt også gode køre egenskaber og er en tak større end mickro bilerne.

  • #11   2. sep 2020 @Bay Nope, vi snakker Øko. 6'erne lyder altså bedre, lad os aldrig glemme 5'erne. Både dem med og uden vindmølle smiley

  • #13   2. sep 2020 En 4 cylindret model vil ganske givet have en bedre motorgang end de 3 cylindrede motorer

    Men rent holdbarheds mæssigt er der efter min erfaring ingen grund til at vælge 4 cylindre. Der er flere af de små up og Aygo som har rundet 300.000-400.000 og nogle endda 500.000

    Særligt støjen og komforten vil du opleve som generende. Det er billige ærlige biler med ingen støjdæmpning og isolering

    Kan du leve med det, og kollegaernes mobberier. Så får du mange km til nærmest ingen penge

    Du kan jo mobbe tilbage med du kan købe rødvin, røde bøffer og alt mulige andet for de mange penge du sparer smiley


  • #14   2. sep 2020 Det er en rigtig god pointe Rene smiley

  • #15   2. sep 2020 Prøv en up tsi med 90 hk, den er sku frisk nok til at være lidt sjov. Og tja den kan vel få en pose Kim's så den vel ender i nærheden af en up gti med 115 hk. smiley

  • #16   3. sep 2020 Køb den mest økonomiske og invester de penge du spare, og så kan du grine af dine kollegaer n år du kan gå tidligt på pension smiley

    Jeg køre selv i en møgspand af en Toyota Aygo, den støjer og køreglæden en er nærmest ikke-eksisterende, og street Cred, tja det får man ikke noget af. Til gengæld får man en bil med et minimum af tab, lave service udgifter, lav vægt afgift og god brændstof økonomi, og det opvejer for mig alt det negative smiley


  • #17   3. sep 2020 3 cylinder fiesta kan også fåes med 140 hk
    Jeg har dog kun prøvet en 125 hk og det er en nu en sjov, lille og ikke mindst billig bil.

    Du kan også købe en aygo og lydisolere den lidt, det koster ikke mere end 400-500 kr og gør en kæmpe forskel


  • #18   3. sep 2020 Jeg har også haft en Fiesta 125 hk, inden familiecontaineren kom til. Det var en sjov lille gokart! Men dog nok uden for kategori mht. økonomi.

  • #19   3. sep 2020 Der er flere gode bud i tråden, også på biler i lidt større klasse og med flere heste end de 3 cylindrede

    Men er det bil på lavt budget så er de 3 cylindrede svære at slå. Lav ejerafgift, billig forsikring, lave udgifter til service og vedligehold, god brændstoføkonomi

    Aygo og up trillingerne er billige på brugt markedet, der er mange til salg og det presser priserne. Derudover er de simpelt bygget og få ting kan gå i stykker. Rust er generelt heller ikke et problem, heller ikke på de helt gamle modeller ses der rust i større stil

    Fiesta og up tsi er sikkert sjovere, men turbo frem for na motor muliggør bare flere dele som kan gå i stykker


  • #20   3. sep 2020 Tager vi www.spritmonitor.de gennemsnit så vil
    1. VW UP! bruger 5,43L pr. 100km = 18,4km/L (en blanding af 60 til 90 hk)
    2. Ford Fiesta 1,0 125 Hk bruger 6,61L pr. 100km = 15,4
    Så ja trillingerne køre ca. 3km længere på litteren, men i Fiestaen får man en helt anden bil, langt bedre køre egenskaber, langt stærkere motor, mindre støj og en større bil.
    Så jeg ville ikke være i tvivl om hvilke jeg skulle vælge hvis det var mig.
    Hvis TS bruger trailer så husk på at mange af mikro bilerne ikke kan få træk, den Fiesta konen havde måtte køre med 560kg uden bremse og 900kg med.


  • #21   3. sep 2020 Når jeg skriver "økonomi", så er benzin nærmest den mindstr udgift. Der er jo også service, dæk, slid, forsikring og grøn ejerafgift, der entydigt er dyrere på fx en Fiesta. Herudover langt større afskrivninger, da udgangspunktet er en dyrere bil.

    Så de 3 km/L ville være den mindste af mine bekymringer smiley


  • #22   3. sep 2020 Nu vej jeg ikke hvad en Up TSi eller gti koste, for du skal da op i det leje for at sammenligne med en 125Hk Fiesta....

    Du skriver at service, forsikring grøn ejer afgift er dyre, Hmm en Fiesta koster det samme som en UP i grøn afgift og service tvivler jeg på er dyre og general reservedele ja så tror jeg faktisk at Ford er billiger end VW
    Så er bestemt ikke enig

    Men tager du en ældre 60hk trilling så er den nok billiger i indkøb, men der er også en helt anden bil.


  • #23   3. sep 2020 Nej, for trådstarter kigger på en bil, der skal være så økonomisk som muligt. Ikke så hurtig og/eller luksuriøs som muligt. Så sammenligningen går på fx en Fiesta 125 hk og en Up 60 hk (eller en tilsvarende Aygo). Og her er det helt entydigt, at de små er billigere end Fiesta på alle parametre.

  • #24   3. sep 2020 Jeg ville nok købe en ældre aygo og så lydisolere den

  • #25   3. sep 2020 Bay NEJ de er da ej, flere af de modeller du nævner køre i praksis ikke længere end Fiestaen pr. liter jeg ville ikke spare noget i forsikring om det er en Up eller en Fiesta er et fedt for mig og grøn afgift der koster de det samme 330kr pr. ½år. og service / reservedele der tror jeg du tager fejl så eneste sted du har ret er evt. indkøbspris og evt. afskrivning hvis det skal være den billigste 60Hk model der skal være udgangspunkt.
    eneste sted hvor jeg kan se at en af trillingerne skulle være billiger i forsikring er hvis du er under 25år er du over og elitebilist så kan der ikke være meget forskel.

    Alternativ bil under 100Hk kunne også være en Ford Ka her får du meget for 30-40000kr brugt, og mindst lige så god som en 60Hk fra trillingerne


  • #26   3. sep 2020 Det er rigtigt, der ikke er forskel i grøn ejerafgift. Men det er så også det eneste. Det kan være, du er heldig, at du skal betale det samme i forsikring for en 68 hk Aygo som en 125 hk Fiesta, men det er ikke det generelle billede. Der var 1.000 kr. i forskel for mig (ja, jeg har haft begge dele, så jeg ved en smule om, hvad jeg snakker om).

    Herudover har du så service. Her er Aygo utvivlsomt billigere end en 125 hk Fiesta. Reservedele til en Aygo (eller en Up, for den sags skyld) koster absolut intet - intet går i stykker på dem, og de kører bare. Service og reparationer bliver derfor som minimum en spids dyrere for en 125 hk FIesta, som bl.a. også har kendte risici omkring gearkasse og turbo, som er latent dyre poster.

    Dækkene vil være dyrere. Afskrivningen - som er klart den største post i forskelsberegningen - er markant dyrere. Regnestykket er bestemt ikke til Fiesta'ens fordel hvad angår økonomi på nogle af punkterne.

    Man kan så snakke om, at det godt kan være de ekstra penge værd. Det er en anden sag. Det kan man jo med alle biler.


  • #27   3. sep 2020 Ja man kan jo hive ting frem og det er korrekt at fiesta med 5 trins gearkasse var en svag led, skulle ikke være et problem i den nye 6 trins, turboen var vist fordi vandkølingen (rørtilslutningerne) rustede, skulle heller ikke være et problem længere.
    Trillingerne døjede jo med nøjagtig samme problem (gearkassen)
    Men hvad skulle en Fiesta ellers døje med ? for den konen havde har der aldrig været problemer med. det var noget af et postulat at skrive at intet går i stykker på Aygo / Up smiley


  • #28   3. sep 2020 Nej, det er ikke et problem, hvis man køber en ny/nyere. Men man skal passe på i brugtmarkedet.

    Men nej, jeg har nu generelt ikke meget negativt at sige om en Fiesta. Jeg var glad for den, vi havde. Men dyrere end en Aygo - det var den. Uanset hvordan man vender og drejer den.


  • #29   5. sep 2020 Hvis jeg var dig ville jeg prøve den HELT nye Hyundai I10 den koster 120000kr med Alt i udstyr og kører super godt og døre der lukker som en bil til 4x prisen. Prøv den.

  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 38
    #30   9. sep 2020 Hvis du ser helt bort fra luksus er Citroëns C1 et vildt økobud. Du skal være meget opmærksom på dæktryk, der skal være perfekt, og så må man leve uden bagagerum nærmest som i en Morris Mascot.
    Up i mindste udgave er i den stik modsatte ende i oplevelse og komfort, men det er den langsommeste bil, jeg nogensinde har kørt i, og det inkluderer nogle uger i en Renault 4, der udgik i 1993.


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 22
    #31   9. sep 2020 Prøv dog noget forskelligt, Og hvorfor i alverden vil du hellere have flere cylindre i en lille økonomisk bil?
    Det mest fornuftige økobil jeg har kørt er en Daf 44 2 cyl bokser (ligesom en BMW R model) Da fabrikken blev overtaget af Volvo og de puttede en 4 cyl Renault motor i, og kalte den 55, blev det noget uøkonomisk skrammel.
    Lige så god (og nyere mere komfort) er VW lupu 3 cyl turbodiesel, men den kostede kassen i vedligehold.


  • #32   9. sep 2020 Har kørt en del i en 75 HK UP!

    De kører rigtig fint, og er nu rimelig kvikke ift at følge trafikken. Sammenlignet med diverse andre biler som Peugeot 208, Opel Corsa mm med små motorer er UP! mindst lige så kvik.

    Der er ikke meget støj i den jeg ind imellem låner, og der er ikke lavet noget ekstra støjisolering i den.

    Jeg kører blandet landevej og motorvej, og den aktuelle økonomi er 20-21 km/l


  • #33   9. sep 2020 Der er ingen grund til at spilde penge på en 75 hk motor. Den med 60 hk er i praksis stort set lige så hurtig. Så kan man spare en skilling i indkøb på det, vil jeg anbefale en 60 hk'er.

  • #34   9. sep 2020 Og hvis den samtidig skal være i den billige ende så er her et godt bud.
    https://www.dba.dk/seat-mii-10-60-reference-eco/id-505361086/


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 38
    #35   9. sep 2020 #34
    Det glemte jeg, der behøver ikke at være VW- eller Skodamærker på den, og der er noget at spare på salgsprisen på SEAT. Jeg så faktisk efter det, da jeg skulle hjælpe min fætter med en bil, men det var lige røget ud af hukommelsen.


  • #37   16. sep 2020 @#34 Den står faktisk lækkert på billede 5. og med stålhjul. De skal bare lige lige have en strimmel svejset i og så lidt længere ned smiley Jamen altså. Jeg har haft tanken om brede stålfælge længe, men kom aldrig så langt med golfen, det blev kun til 16" stålfælge fra den nye boble, da de jo deler undervogn og så med passat kapsler


  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 38
    #38   16. sep 2020 Den er pæn, og indersiden pænere end i Peugeot og Citroen.
    Hvis jeg overhovedet havde nogle penge, kunne jeg godt finde på at købe en af sparegrisene og bagefter bruge lige så mange på kosmetisk tuning (dæk, lak, sænkning , mv.). Der er bare det ved det: lille motor X fede sutter = farvel benzin, i hvert fald ved højere fart. Det vil sikkert pynte, men cw-værdi (vindmodstand) går bare hurtigt opad, på den anden side ser man jo heller ikke mange med 225/35-17 smiley .


  • #39   10. okt 2020 @Kåre L, har handlet, det blev en skoda citygo. 75 hk mpi. kørte den hjem. Den kører på originale alufælge, med dem på fulgte den trafikken på motorvejen ganske fornuftigt. Blev egentlig noget overrasket. Den kommer på BG på et tidspunkt.

  • Kåre L
    Kåre L Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Svar: 38
    #40   10. okt 2020 Hej Erik H.
    Tillykke med den. Godt du slap for den svage motor, og ordentlige hjul pynter gevaldigt. Med en smule tålmodighed bliver det sikkert et godt ejerskab.


Kommentér på:
Ny bil ( ØKØ BIL )

Annonce