{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.156 visninger | Oprettet:

Diesel, Hybrid eller ren EL {{forumTopicSubject}}

Ja nu må jeg sgu have lidt input fra andre... Ikke sikkert jeg følger det, men skal bruge lidt input fra andre da jeg bliver mere forvirret af at forsøge bare at undersøge det selv.

Jeg har haft et lille uheld på Motorvejen, og det har resulteret i at min Honda Civic (Som jeg var ekstremt glad for trods elendig brændstof økonomi) er afgået ved døden.

Så jeg skal have fundet noget nyt at køre i.
Jeg har ca 120 km på arbejde hver vej. (jeg nægter at flytte til kbh) Så der køres en del kilometer, så jeg kigger lidt på Diesel biler, selv om jeg hader lyden af en Dieselmotor, Men Hybrid biler er jo kommet derop hvor de tangerer Diesel biler i brændstof økonomi, Dog kan jeg forstå at det ikke rigtig gælder når der er tale om megen motorvejskørsel.

En ren elbil er også en mulighed, da det jo kan lade sig gøre at køre på arbejde og hjem på 1 opladning, og så naturligvis så lade derhjemme mens man sover, med de nyere elbiler der kan køre 400-450 og mere til på en opladning... (og ja det tal falder lidt hvis vi snakker motorvej med 130 km/t)

Jeg ved nogle herinde har erfaring med lidt af det hele, så hvad er jeres input? Hvad virker mest fornuftigt?

Med Diesel, SKAL bilen være så støjsvag som muligt i kabinen. Hybrid skal IKKE være plugin hybrid da jeg så lige så godt kan tage en ren elbil...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Diesel, Hybrid eller ren EL
  • #314   29. jun 2021 #313

Uden at være 100%, mener jeg at FDM har en liste over afgifter, inkl de stigninger der kommer fremover, for at kompensere for regeringens sænkning af registreringsafgift på grønne biler.

• #315   29. jun 2021 Her er udelukkende på diesel udligning fea skat.

profilbillede
  • #316   29. jun 2021 Så hvis du gir 130,- årligt for din diesel, vil jeg formode du har en Lupo 3L eller tilsvarende.

Der betaler du kun udligning, hvilket er den der justeres på.
    Når udgangspunktet kun er 130, er det jo begrænset hvad det betyder, og vil dermed koste omkring 180,- i 2026.

• #317   29. jun 2021 Ja det en BlueHDI100, tænker ikke det bliver et problem i byen når den er Euro6 og så står jo opgivet til 33 eller 35 km/l eller sådan smiley

• #318   29. jun 2021 #317
    Det bliver et problem når kravet ændres til Euro 7... smiley

Desuden Ville jeg slet ikke kunne være i en Lupo, så den er jo ganske Irrelevant...

• #319   29. jun 2021 Ja det er klart, pt står Euro 7 kravene til at blive fastsat i år, og så skal biler nyere end 2025 skal overholde dem
    De har jo i mange byer især tyske allerede forbudt Euro 4 og derunder, men tænker der går en del år før de forbyder Euro 6 og 7 smiley Især med tanke på at der er færre NOx og dieselpartikler i udstødningen end i indsugningen på Euro 6 biler smiley
    Jeg har prøvet en Lupo én gang, og det skal jeg ikke ingen, magen til lorte gearkasse skal man lede længe efter smiley

• #320   29. jun 2021 #313
    Er du sikker på du kun giver 130 kr pr halvår i ejerafgift og udlingningsafgift?

prøv lige og slå den op, for umiddelbart ser det ud til den hedder 600 kr eller mere for en diesel med selv meget flot forbrug

som jeg læser det er det generelle pris reguleringer på ejerafgift, CO2 afgift og udlingningsafgift

men særligt el og PHEV som jo i dag ikke giver ret meget, vil jo nok ikke så nemt kunne mærke 25% stigning i et bilbudget som en der giver 8000-10.000 kr om året for en diesel

• #321   29. jun 2021 Den er steget til 160 i år kan jeg se smiley AX63215

• #322   30. jun 2021 #321
    Du har selvfølgelig ret, det er fordi man ud over forbrug også har en variabel i forhold til hvornår bilen er indregistreret

en bil som din med forbrug på 33,3 km/l koster 320 kr om året for en 2016, mens en slut 2017 er 4 gange så dyr ??

• #323   30. jun 2021 haha hvor er det bare latterligt at en diesel koster mindre i grøn afgift end min Tesla, det Danske system er da helt godnat smiley

• #324   30. jun 2021 #323

Hvorfor er det latterligt??

En så lille dieselbil slider jo nærmest ikke på noget som helst, stik modsat en Tesla på 2.5Ton.
    Husk at Ejerafgift også betaler for slitage af vejnettet.
    Efterhånden som benzin/diesel biler udfase, tænker jeg at der er grundlag for at gå tilbage til regulær vægtafgift, da co2 delen så bliver mindre væsentlig.
    Vægtafgift som i gode gamle dage.

Det vil også påskønne batteribils ejere, at udskifte deres biler, efterhånden som batterierne bliver bedre og lettere.

• #325   1. jul 2021 For det første vejer min bil 1800kg så kun 700kg ved siden af der...

Vægt har intet med afgiften at gøre efter hvad jeg kan finde? og pengene bliver heller ikke brugt til at vedligeholde vejnettet så vidt jeg kan se, det er en helt anden kasse som kommunerne skal betale.

https://www.tjekbil.dk/alt-om-bilen/love-og-regler/boede-og-afgifter/groen-ejerafgift/

• #326   1. jul 2021 Og her er en Tesla Model S som er næsten 500kg tungere end min Model 3 og den betaler det samme i grønafgift som mig

https://www.tjekbil.dk/nummerplade/AY81516/overblik

• #327   1. jul 2021 Jamen det er jo det der er hul i hovedet. Afgiftssystemet er jo ikke indrettet til grønne biler, så derfor vil der også komme store ændringer på dette område snart.

Tidligere har afgiften været tynget af registrering, og så har man lavet en ejerafgift der har været tilpasset benzin og diesel.
    Jo større bil, jo kortere på literen og alt det der. Det kender du udemærket.

Men nu er batteribilerne på gaden, og PHEV for den sags skyld.
    Der er nærmest ingen afgift på nybils prisen, og nærmest heller ingen afgift på den årlige ejerdel.

De manglende penge skal hentes hjem igen, efterhånden som flere og flere går over til EV/PHEV.
    Tidligere da det hed vægtafgift, var bilerne tynget af vægten, hvilket jeg tror bliver aktuelt igen.

Nå, ja din Model 3 vejer ikke så meget, det er jo også en mindre bil. Men sammenlignet med en tilsvarende bil i samme klasse, er den jo stadigt 300 kg tungere. Batteriet vil tynge bilerne. Min egen PHEV er jo også 90 kg tungere end en tilsvarende diesel med AWD.

• #328   1. jul 2021 Rene

Det ændre ikke på at alt hvad du sagde var direkte forkert?
    Der er forskel på din holdning og fakta.

Jeg snakker om hvordan systemet er skruet sammen nu, ikke hvordan du syntes den burde være skruet sammen ude i fremtiden

Og derfor er det hul i hovedet at en dieselbil takseres som grønnere end en 0 emmisions bil.
    Lige så hul i hovedet at en hybrid kan være opgivet til 80km/l og min Tesla er opgivet til 66km/l
    Det er jo tåbeligt

• #329   1. jul 2021 #328
    Udregning af grøn ejerafgift har jo på mange måder været et stort rod, simpelthen fordi alt skal omregnes til km/l.

men fra d.d. er det jo ændret til, at netop for nye biler afregnes der for CO2 pr km i stedet for. Det virker faktisk som en ganske god ide nu der kommer så mange forskellige biltyper frem.

Dog er der også i denne form for udregning af afgift faktisk et par problemer og efter min mening uhensigtsmæssigheder
    - PHEV modellerne har på papiret en CO2 udledning på under 50g/CO2 pr km.
    Dette opnår de ved de forhold der er i en test, men der er jo stor forskel på hvordan den enkelte anvender deres PHEV i hverdagen og hvor stor en andel de kører på strøm
    - Diesel er stadig pålagt en udligningsafgift. Det gør faktisk, at en diesel der udleder 150g/CO2 pr km, koster det samme som en benzin der udleder 230g/CO2 pr km.

Hvorfor skal elbiler og PHEV ikke pålægges en udligningsafgift?
    Udligningsafgiften på diesel er jo fordi afgiften på diesel er mindre, men ved el solgt på abonnement er der vel nærmest ingen afgift til staten med inde over. Man kan jo så selvfølgelig om nogle år pålægge alle disse fri ladnings abonnementer en straf afgift

jeg er klar over prisen lige nu er det bedste argument for at få folk over i el og PHEV bilerne, og det lykkedes jo ret godt. Men jeg kan også godt frygte lidt for hvordan man vil få de samme penge ind om 4-5 år hvis alle går el og PHEV vejen

man kan jo selvfølgelig sige at benzin og diesel bilerne betaler en stor del som følge af stigende afgifter. Men om det går op i sidste ende kan jeg da godt frygte

jeg er personligt bare rigtig glad for vi ikke lige nu står overfor et tvunget skifte af bil, for det er godt nok svært helt og blive klog på hvad der er det bedste valg over en 3-5 årig periode ved køb lige netop nu

• #330   1. jul 2021 Der er da masser af afgift til staten for strøm til elbiler?
    Selv med strøm refusion (som jeg ikke har) betaler man stadig op mod 80-90 øre i afgift til staten pr. kwh

Selve prisen på en kwh i Danmark er omkring 35 øre i snit, og ofte helt gratis, resten er ret og skær afgifter

• #331   1. jul 2021 Carsten: Har du regnet på hvor meget du betaler i afgift på "drivmiddel" per km i din Tesla i forhold til en gennemsnits benzinbil?
    Mit gæt er at du slipper ret nemt uden om afgifterne.

• #332   1. jul 2021 Der er heldigvis langt fra de 150g CO2 pr km til mine 75 eller hvad den er opgivet til smiley
    Selv vores store stationcar fra sidste år med diesel står til 100g med et forbrug på 20 km/l, den har så kostet de 1100 kr eller 1200 halvårig men stiger vel også smiley

• #333   1. jul 2021 Jeg har ikke lavet et regnestykke op imod en brændstofbil, men når strøm refusionen forsvinder (hvilket jeg ikke får) så tror jeg faktisk at elbiler er en ganske god forretning for staten i afgifter og moms
    Men eftersom der kun er ca. 40-50% afgift og moms på benzin og diesel og strøm er det omkring 70% så virker det da som et godt bytte for staten?

https://www.oil-tankstationer.dk/afgifter-og-moms/

• #334   1. jul 2021 på strøm er det jo kun omkring 14% af prisen der er den reelle pris, resten af afgifter, moms og transport afgifter

profilbillede
  • #336   1. jul 2021 Det er muligt, men så er der ikke en stor olieindustri som skal have 50% af pengene, og en elbil bruger flere kwh end en bil bruger liter benzin så det skal nok gå op i sidste ende

• #337   1. jul 2021 Nu lavede jeg lige regnestykket for sjov

Hvis vi tager udgangspunkt i en bil der går 20km/l
    og en liter brændstof koster 10kr

og en elbil der går 6km pr. kwh
    og en kwh. koster 2,20 (som vidst er gennemsnittet i Denmark)

Så betaler brændstof bilen ca. 25 øre i afgift pr. km
    og elbilen 32 øre pr. km

Sååååh mon ikke det går smiley

• #338   1. jul 2021 #337
    Det er efter min mening ret svært at lave et statisk regnestykke som tager højde for de mange forskellige måder at afregne el på, sammenholdt med de utallige måder og steder en elbil kan lades op

hvis vi tager udgangspunkt i en kunde som lader sin bil hjemme og anvender clever
    1kwh koster 2,25 kr
    moms til staten - 45 øre
    PSO afgift - 25 øre
    Elafgift refusion - Clever får tilbagebetalt elafgiften
    så en elbil der kører 6 km pr kwh giver en indtægt på 12 øre pr km

Denne aftale er låst til år 2031, så hvordan tingene ændrer sig til den tid må tiden jo vise.

Derudover er der jo mange virksomheder der køber strøm på andre vilkår, og derfor er afgiften på elbiler der lades på arbejdspladsen heller ikke den samme som ved ladning hjemme.

• #340   1. jul 2021 Du får ikke en elbil til at køre 10km på en kwh, det er tæt på umuligt smiley
    Min egen ligger mellem 5-6.
    Og selvfølgelig vil der være en skævvridning af afgifterne så længe man kan få refusion, men det vil jo også forsvinde efterhånden som der kommer flere elbiler.

Biler der køre på V-Power og køre 10km/l er jo ikke en type bil som der vil komme ret mange af i fremtiden. Biler skal jo helst kunne gå 20+ km/l.
    Der er jo en grund til at næsten alle motorer med mere end 4 cylindere er blevet aflivet, og der er jo dieselbiler som der bliver nævnt længere oppe som skulle kunne gå 30+ km/l og der betaler elbiler jo MEGET mere i afgift

• #341   1. jul 2021 Tillykke med vognen, lidt noget andet en en gang tarveligt amerikaner ellert i Kitche Aid design. Vi kan jo ikke alle køre rundt som frisører.

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 316
    #342   1. jul 2021 Uden at komme med videnskabelig viden mener jeg da jeg købte min mercedes euro 6 at man sagde at en elbil først forurenede lige så lidt efter 4 år smiley

• #344   1. jul 2021 20km/l er nok heller ikke et repræsentativt forbrug for en gennemsnitsbil i dag, mit bud ville være at det skulle være tættere på 15km/l.
    Men benzin og dieselbilerne er jo under alle omstændigheder også foran med at betale afgift til staten før de ruller ud fra forhandleren.
    Så som brændstof- og andre løbende afgifter er skruet sammen lige nu tvivler jeg stærkt på at en gennemsnits elbil solgt i dag kommer til at betale i nærheden af samme afgift som en benzin/diesel over hele sin levetid.

• #346   2. jul 2021 Ja vi er enige om at de reelle forbrug er tættere på 15km/l men det ændre ikke på at stort set alle biler er opgivet til omkring 20km/l

Det er bare sjovt nok bare accepteret at biler med forbrændingsmotorer ikke kan køre det de er opgivet til, men en skandale at elbiler heller ikke kan smiley

Jeg ser tit folk der piver over deres 1.5 Turbo benziner som er opgivet til 19km/l kun kan gå 10
    Og det er ufatteligt at det får lov være sådan fra producenterne uden straf

• #348   2. jul 2021 #346

Prøv at nævn en battetibil der kan opnå den proklamerede rækkevidde.

Bare tæt på..

Min egen erfaring med en Tesla S longrange 2020, var et tab på 40%.

Og så håber jeg da ikke at du selv tror på dit fine regnestykke.
    Lad os bare tage nogle tal helt firkantet. Du køber en Tesla til 400.000.
    Allerede der har du "snydt" staten for Ca 400.000,- i afgift.
    Lad os så sige at du gir 1,- mere i afgift pr kW strøm, så skal du køre 400.000 km for at hente registreringsafgiften hjem igen.
    Og i det regnestykke er der ikke medregnet besparelsen på Ejerafgift eller refusion af afgifter.

• #349   2. jul 2021 De nye normer er ret præcise, vores den nyeste står til 20,0 og jeg har holdt 20,8 over de første 48.000 smiley
    Men de 33 den lille står til er tæt på uopnåeligt

• #350   2. jul 2021 #349

Ja de nye normer er faktisk ret præcise, men kun for benzin og diesel.

For EV og PHEV er det til at lukke op og s.... i.

• #351   2. jul 2021 Lånte en Skoda Enyaq her for nyligt, annonceret som Elbil med rækkevidde op til 534 km og en rummelighed i særklasse.
    Men virkeligheden var, at med 130 kmt. på E45 så kørte den ca. blot 300 km.
    Min gamle diesel bil var opgivet til 23 km. literen. På samme ture kørte den omkring 20 km. literen.
    Nu har jeg så købt en sådan udskældt plug-in fætter, det er ikke for at føle mig spor frelst - men skulle jeg have en Passat med samme udstyr og 200 hk. så ville den koste mig måske 200.000 kr. mere. Den er oven i hatten hamrende billig i grøn afgift + at man kan få et grønt lån til en sådan.
    Så kan man hyle og skrige om at det er et hul i skattelovgivningen eller afgifterne, for ja man behøver jo ikke køre på el.
    Men summa er, har udelukkende kørt på el i den uge jeg har haft den. Har da lige prøvet GTE knappen for blot lige at nyde det,
    Man ville da være mystisk hvis man ikke med god samvittighed vil nyde godt af den billige afgift på en sådan.
    5 dage i ugen kører jeg måske 10-40 km. hvilket klares på en, en enkelt eller to dag 3-700 km. hvilket så er til statens takst for kørsel, 3,52 kr. pr km. Så er bestemt en fin løsning for mig. Kan sagtens have en kunde eller kollega med fra Sjælland til Nordjylland, og her gider jeg altså ikke at skulle tænke ladning osv. ind.
    Den dag jeg kan køre måske 500 km. med 130-140 km. i timen på motorvej, så kunne jeg lokkes til en ellert - dette så forudsat at man kan få noget der minder om en almindelig stationcar. Er ikke til SUV look eller forkrøblede forsøg på noget der skal ligne en sportsvogn.

• #352   2. jul 2021 Martin P

Hold da op med at ligge ord i munden af mig?

Hvis en brændstofbil går 20+ km/l (og det gør mange rent faktisk)
    Min kammerat har en DS3'er som er sat i 33km/l men den går snilt 25km/l
    Der betaler han jo meget mindre i afgifter pr. km kørt end en tilsvarende elbil

Min egen tidligere bil var en 2.0 diesel den gik 20km/l uden de store problemer, og så betaler den mindre i afgift pr. km kørt end min Tesla gør.
    og bilerne vejer præcist det samme

Pointen er at staten nok skal få deres penge selvom vi skifter til elbiler, længere er den ikke

Folk har jo en eller anden forskruet opfattelse af at der ingen afgifter er på strøm, og virkeligheden er jo det stik modsatte

• #354   2. jul 2021 Tesla ejere er ofte som veganere, ligeså kropumulige som en røv der klør.

• #355   2. jul 2021 #351
    Jeg tror da taksten er 3,44 i 2021.
    Det er i hvert fald det jeg har skrevet i mit kørselsark smiley

Tjekkede lige lønsedlen, der står også 3,44 smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#356   3. jul 2021 Hmmmmmm og fra nu af skal alle fossile køretøjer straffes, så man forstår at eliten siger til pøblen i skal køre el slut. Fra nu af og frem stiger afgiften mere og mere på fossile brændstoffer til det nærmest er umuligt at købe smiley

• #357   5. jul 2021 Martin A

Vi bor i Danmark? afgifter går kun én vej her, og det er stort set ligegyldigt hvad det drejer sig om.

• #358   5. jul 2021 Martin P

Jeg ligger tallene på bordet som de er i dag, hvad mere vil du have?
    Jeg kan da godt begynde at gisne en masse om hvad der kommer til at ske i fremtiden, men facts er som det er NU, og det er det jeg tager udgangspunkt i.
    Og allerede nu betaler jeg rigeligt med afgift til staten for at "tanke" min elbil, og det er en bred misforståelse at bare fordi man køre elbil så får staten ingen penge i kassen, og intet kunne være længere fra sandheden.

Men det er da tankevækkende hvordan folk der brokker sig over afgifter og kæmper mod dem med næb og klør pludseligt vil have flere af dem, og samtidigt kan få frygteligt ondt i røven over tanken om nogen der betaler mindre end dem.

Og de samme mennesker som vil skide på miljø og klima og har alle dage gjort det pludseligt er miljøforkæmpere og eksperter på området, ganske vidst med forkerte oplysninger og tåbelige udmeldinger, men ikke desto mindre så er de ud af det blå blevet meeeeeget bekymret for hvor meget en elbil forurener... alt imens de sidder i deres Nissan Patrol med rent rør der er skruet alt hvad den kan i pumpen fordi "hehe he, den laver sort pæl brruuuuum thuuuuu"

• #360   5. jul 2021 når du betaler procentvis mere pr. enhed og skal bruge væsentligt flere enheder til en elbil end du skal til en brændstof bil, hvordan går staten så glip af penge syntes du?

du kan sådan set bare stille det op som at en elbil køre 6km/l og en liter til den er højere afgifts belagt

• #362   5. jul 2021 Martin glem det her, det er som at diskutere flæskesteg med en veganer.

• #363   5. jul 2021 Carsten normalt er jeg ret enig i dine betragtninger, men du må altså forholde dig til refusion af afgiften når man lader sin elbil

Det er umuligt at finde statistik på antal elbiler og hvilke løsninger der anvendes til ladning

Men alt ladning af elbiler der foregår på offentlige ladere, og via private ladere fra diverse udbydere betales der nu en gang ikke afgift af

jeg kender ikke mange med elbiler og PHEV, og jeg kender ikke en som lader til fuld pris inklusive alle afgifter.

så jeg tror det er fåtal af kunderne der i dag køber en elbil som siger nej tak til en lader løsning og siger de ønsker at betale fuld kWh pris ved ladning

• #364   5. jul 2021 Jamen nu snakker du om alle mulige andre ting igen?
    Jeg forholder mig til brændstof og ikke andet her, det er ligesom det hele snakken har gået på

Jeg modtager ikke el refusion for det strøm jeg hælder på min elbil, det kan jeg ikke få da jeg har solceller på mit hus, så der bliver jeg så straffet i afgift af staten og udelukket fra refusion fordi jeg har valgt at være grøn mere end ét sted.
    Men et eller andet sted er jeg glad for at jeg ikke har vænnet mig til at få refusion, for det vil forsvinde det er der ingen tvivl om, og til den tid så får jeg ikke et kæmpe chok som mange andre vil.

Jeg ved ikke hvordan ladeudbydere takseres i strøm, men jeg mener da bestemt at de betaler afgift, for der var en masse ballade om at hvis man solgte strøm på en offentlig tilgængelig lader så skulle de svare afgift af det, men det strøm der bruges på et raffinaderi til at lave benzin og diesel er afgiftsfrit.

Ligesom din virksomhed ikke må lade dig oplade din bil på arbejde, for så skal virksomheden også svare fuld afgift af strømmen.

• #365   5. jul 2021 Carsten
    hvis du netop i dit solcelleanlæg havde de den fornødne kapacitet til husstandens forbrug, så betale du naturligvis fuld pris for de kWh der hældes på elbilen

Men har du ingen overskud af strøm fra dit anlæg, som anvendes til opladning af bilen?

du kan også få en lader som er intelligent og derfor kun lader når der er nok overskud på solcellerne, således du lader "gratis"

• #366   5. jul 2021 Selvfølgelig kan jeg lade på min bil når solen skinner, og det gør jeg da også, men faktum er at alle de timer hvor de ville være relevant holder min bil på mit arbejde.
    Men ofte kan jeg da godt lige nå at få et par timers opladning inden solen går ned, og jeg forsøger at få bilen kørt godt ned i strøm så den kan stå en hel lørdag og lade hvis jeg alligevel er hjemme.
    Men det er svært at få det hele til at passe sammen altid.

Og i vinter månederne producere et socelle anlæg stort set ingen form for strøm, så der er jeg overladt 100% til elnettet

• #368   5. jul 2021 Jeg har på intet tidspunkt snakket om andet end afgifter på drivmiddel da det var det der blev bragt på banen som et potentielt problem ved at skifte biler ud til elbiler, og det er det eneste jeg har forholdt mig til.
    Selvfølgelig er registreringsafgiften skævvredet på elbiler? man skal skal da være retarderet på et helt ny niveau for ikke at kunne se det. og det er jo helt og aldeles med vilje at det er sådan?
    Men med det i tankerne skal det da også nævnes at Danmark var det første land i VERDEN til at pålægge en registreringsafgift på elbiler, og hvis jeg ikke tager meget fejl er vi faktisk stadig nogle af de eneste der har det.
    Hvis det var gået helt efter den originale plan havde der været 100% afgift på en elbil i dag og den ville stige hvert år.
    Men eftersom politikerne måtte sande at den udmelding alene fuldstændigt udslettede elbils salget i Danmark fra den ene dag til den anden, måtte de lige gentænke den "plan"

I andre lande er bilen ikke alene afgiftsfri, du får endda store kontante incentiver for at skifte til en elbil, det gør man heller ikke her.
    Jeg har da betalt afgift af min elbil, nuvel ikke så meget, men hvis man vil have befolkningen til at satse på noget nyt så er man da nød til at give en eller anden form for gulerod, som så senere kan justeres eftersom nybilsprisen falder på elbilerne.

Carlo er jo et glimrende eksempel på en der har udnyttet det her til sin fordel og købt en bil udelukkende på at den var skånet i afgift

og grønejerafgift er jo ligesom ikke noget problem eftersom man kan købe en dieselbil der koster det halve i grøn ejerafgift af min elbil, så det er der jo ikke ligefrem nogen grund til at finde faklerne og høtyvene frem over

• #370   5. jul 2021 Ja totalt set kan vi godt være enige, jeg tror bare uenigheden opstår i hvad der skal "pilles ved"
    Selvfølgelig skal registreringsafgiften op på elbiler, det er kun naturligt, og vil komme til at ske uanset hvad.
    Og jeg tænker bestemt også at strømrefusion bliver aflivet, og det har regeringen forsøgt at gøre de sidste 3 år, hvor man i 11. time hvert år blevet enige om at det skal forlænges et år mere.
    Også derfor jeg mener at det er tåbeligt at beregne sin elbil ud fra det, da det kan være væk om få måneder, og stort set uden varsel.

Men der hvor man burde starte med at sætte ind, som det så også lader til at man er ved at gøre, er overfor PHEV'er som stort set kun eksistere for at omgå afgifter, og det ser ud til at de vil komme til at få et ret stort hak op af i afgift inden længe

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#371   5. jul 2021 Forøvrigt har jeg ikke betalt grøn ejerafgift i over 2 år smiley Skat siger der er problemer med it og man ikke kan se hvad min bil kører på literen og de kan ikke taste det ind. Så ville de have jeg betalte 20.000kr halvårlig indtil fejlen var fundet. Der sagde jeg pænt nej tak, det kan i glemme. Siden der er der intet sket, og når jeg ringer til skat får jeg bare samme besked. Har i oplevet det smiley

• martin a
    martin a Tilmeldt:
    mar 2012

#372   5. jul 2021 Jeg undrer mig over at det ikke har været blæst op i medierne smiley

• #373   6. jul 2021 #366
    Der er helt sikkert nogle ulemper i solceller kombineret med elbil, i alt fald hvis man altid er ude af "huset" i de timer anlæg laver strøm. Særligt fordi man i dag jo afregner time til time, og ikke har et døgn til at anvende det producerede strøm

Jeg kan dog se på diverse facebook grupper at flere faktisk har solceller kombineret med clever. De får så ikke afgiften retur, men får trods alt en tilbagebetaling kombineret med mulighed for ladning på farten

men der er jo så mange forskellige scenarier og måder at udregne tingene på, og der er jo reelt ikke to elbils ejere der har samme måde at bruge sin bil og lade den på

Mange biler sælges jo med en clever løsning, og jeg har da indtryk af mange faktisk vælger clever til deres elbil. Men man skal nok lige regne lidt mere før man bare vælger clever
    Som jeg lige regner det ud, så skal man faktisk over 45000 km om året ved hjemmeladning før clever faktisk er billigere end en løsning med afgiftsrefusion
    Men hvad er ladning på farten værd, og bruger man det ofte, så er clever måske stadig at foretrække

• #374   6. jul 2021 #373
    Man kan også få en gratis ladebrik til Clever (Clever Go mener jeg den hedder).
    Så skal man blot betale for forbrug.
    3,50kr for normal og hurtigladning og 5kr for lynladning.
    Sådan én har jeg til at ligge i bilen ud over min plugsurfing brik.
    Jeg er overbevist om at det bedre kan betale sig i forhold til at have fast abonnement for langt de fleste.

• #375   6. jul 2021 #374
    Efter jeg har sat mig mere ind i det, kan jeg godt se at clever ikke giver mening med mindre man kører rigtig mange km eller lader meget på farten

men jeg tror bare mange vælger clever fordi det jo ved flere forhandlere bliver en del af en samlet handel med en elbil

men jeg har bare ingen data eller tal der understøtter dette udsagn.

selvom clever for os eksempelvis ville være dyrere end refusions baseret abonnement, så tror jeg faktisk vi ved køb ved helt ny elbil ville vælge clever ud fra jeg så også havde mulighed for at lade på jobbet

• #376   6. jul 2021 Ja Clever giver teknisk set refusion, men det gør de kun fordi deres abonnementer er meget dyre, og de på den måde ved at de sagtens kan refundere det der svare til strømforbruget uden at de kommer i problemer.

Jeg mener det koster 800 i måneden for sådan et Clever abonnoment, og det kniber mig at kunne bruge for 500 i måneden i strøm til trods for at jeg har kørt 47.000km på halvandet år.

Men for folk der kommer fra en brandstofregning på langt over det dobbelte kan jeg godt se at det virker som en god handel, men hvis man sætter sig lidt ind i det så tjener Clever kassen på det, og kunderne smider penge ud af døren næsten hver måned som de ikke får "kørt for"

Kommentér på:
Diesel, Hybrid eller ren EL

Annonce