{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.434 visninger | Oprettet:

Privat handel "købt som beset" {{forumTopicSubject}}

Hej hej.

Jeg står med et problem som jeg gerne vil høre jeres mening om. Jeg har i mandags købt en lupo ved en gut i Århus, prøvede bilen, tjekkede den for olie og vand og alt var som det skulle være.. troede jeg! Jeg køre hjem, ca en time på motorvejen med 130 og da jeg lander hjemme mangler der vand. Jeg kontakter sælger der jo naturligvis ALDRIG har fyldt vand på, tror sgu ikke på ham. Det er sikkert toppakningen der er smuttet men det korte af det lange er at den har en skjult defekt som først kommer til udtryk ved længere ture. Hvad er mine rettigheder, bilen er solgt som værende iorden.. det er den ikke!!
Kom med nogle meninger og/eller erfaringer da jeg er lidt på bar bund.

mvh

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Privat handel "købt som beset"
  • #1   20. maj 2007 du har jo ingen rettigheder når den er købt som beset

• #2   20. maj 2007 Du skulle have kørt en længere tur i den, tror ikk der er noget at gøre..

• #3   20. maj 2007 hvis den er købt som beset svare det til og møde en gade sælger udlandet. varen er nu din med ingen garnti

• #4   20. maj 2007 hvis det er en privat og den er købt som beset kan du ikke gøre noget

• #5   20. maj 2007 Har desværre sjældendt hørt nogen få noget ud af at klage over privat handel. Men jeg ville helt klart ringe til forbrugerstyrrelsen eller tjekke deres hjemmeside og se hva der er at gøre...

• #6   20. maj 2007 hvis du har købt den som beset er der ikk så meget at gøre,, desvære..

• #7   20. maj 2007 hvis du selv har skreve under på det kan du intet gøre. sådan er det bare

• #8   20. maj 2007 Nope intet at gøre, det er sur røv! Køb hos en forhandler næste gang smiley

• #9   20. maj 2007 Jeg mener bestemt der er nogle regler når det er skjulte fejl, men de fejl man BURDE ha opdaget kan man intet gøre ved. Kan sgu ikke finde noget om de på forbrug.dk, men ringer ihvertfald og får en sludder med dem. Han har jo solgt en bil som værende iorden, men der så har haft en defekt han har vidst noget om!!

• #10   20. maj 2007 hva har du skrevet under på?

• #11   20. maj 2007 prøv og hæld vand på og start den, ryger den meget hvidt ?

• #12   20. maj 2007 altså på slut sedel'en

• #13   20. maj 2007 Den ryger ikke nej og fandme om jeg selv vil æde den!! Den er solgt på en løgn og personligt kunne jeg aldrig drømme om at tage røven på folk på den måde.. alle jer der skriver der intet er at gøre, er det noget i har prøvet, noget i ved med sikkerhed, og i så fald så link lige til det hvort det står ordret?

• ANM .
    ANM . Tilmeldt:
    dec 2006

Følger: 1 Emner: 16 Svar: 52
    #14   20. maj 2007 Det er bare surt men du kan ik gøe noget når det er privat køb

• #15   20. maj 2007 tjek nu kølerslangerne grundigt inden du begynder på retsager og lignende

• #17   20. maj 2007 Tja hvis du kan bevise at sælger har været bevidst om det da han solgte, så har du noget at hente. Problemet er bare at det kan du ikke bevise.

• #18   20. maj 2007 Tror heller ikke der så meget at gøre - og ellers er det vel dit ord mod hans ?

• #19   20. maj 2007 øhm, hvis den ikke ryger, så det ikke toppakningen, fordi så vil det ryge meget hvidt eftersom vandet ryger ind i olie osv og ryger ud med udstødningsgassen og vandet bliver jo ikke brændt som benzin, men bliver omdannet til damp(hvid røg).
    så tjek din køler+kølerslange og alt der har med kølersystemet først.

• #20   20. maj 2007 Du junker, når der står på slutsedlen at bilen er iorden, kalder du ikke det dokumentation??

• #21   20. maj 2007 Jeg skiftede også toppakning på min 106 og den røg ikke, tværtimod, der var bare UTROLIGT meget olie i vandet men ikke på lupo'en? Jeg vil også bare være sikker i tilfælde af den er i stykker, men nu servi hvad forbrugerstyrrelsen siger.

• #23   20. maj 2007 Jo jeff - men igen er det jo svært hvis han netop ikke var klar over at den slugte vand - igen dit ord mod hans...

• #24   20. maj 2007 Jeg mener stadig at ha hørt man ikke er helt uden rettigheder, så nu ser vi.. håber stadig på det ikke kræver et større kirurgisk indgreb!

• #25   20. maj 2007 der er købe loven den gælder uanset om det er køb ved privat eller fohandler der er 2 år reklamations ret men så skal du bare bevise fejlen var der da du købte bilen og ikke at den er kommet efter

• #26   20. maj 2007 Martin-- manden har pendlet som en gal, så naturligvis har han vidst det. Underligt han har kørt 30000 på et år og præcist den dag jeg overtager, drikker den vand. Etik og moral er jo så en anden tråd, jeg ved jeg er blevet kneppet i røven men sådan er folk sgu tit desværre!

• #27   20. maj 2007 det kan godt være vand pumpen !!! der er galt!

• #28   20. maj 2007 Jeg tænker: Min 306er var kørt MEGET tør for vand engang, og jeg fyldte den op med vand. Efter jeg havde kørt 20min var beholderen næsten tom for vand igen. Det var simpelthen fordi den havde brugt af alt vand rundt i slangerne også. Efter endnu en opfyldning havde jeg ikke problem med det mere. Kan det ikke tænkes at han lige havde opdaget: HOV der mangler godt nok vand, inden du skulle komme og se på den, og så fyldte han den op.. Prøv at genfylde den og lad bilen stå i tomgang med blæseren på MAKS så der kommer væske rundt i slangerne. Måske er det et lille problem?
    M!

• #30   20. maj 2007 Tager du pis på mig c",) du mener ikke den er beregnet til at køre 130?? Det er jo ikke en velo:)

• #31   20. maj 2007 Hvor surt for dig - jeg solgte en 320 ´er sidste årsom pludselig havde en " lyd " baffra. Må indrømme jeg aftalte m køber at vi skulle mødes på et lokalt værksted næste dag ,- og ja jeg åd selv regningen. Hellere det end ha en ung fyr som bander af mig hver gang han ser mig.
    Og ville ikk ta røven på nogen........

• #32   20. maj 2007 M.Staunstrup-- Jeg har fyldt den op, 2 gange, så tror desværre ikke det gør tricket.

• #34   20. maj 2007 er næsten sikker på det er vandpumpen du skal have skiftet!!

• #35   20. maj 2007 130 er vel maks for en lupo er det ik?

hvad kan den da køre?
    hvor stor er den? 1,3?

• #36   20. maj 2007 HVIS det er vandpumpen, hvordan kan man se det?? den har ikke de symptomer der plejer at være når det er toppakningen nemlig..

• #38   20. maj 2007 Min suser 170, uden problemer og jeg nægter at kommentere at det skulle være fordi jeg har kørt 130, seriøst:)

• #39   20. maj 2007 junker: jo der er 2 års reklamations ret køber skal bare bevise at fejlen var der da han købte bilen havde været noget andet hvis der var garanti på osse så kunne køber gå til sælger når som helst med det problem han nu har inden for garanti perioden hvis dette havde været aftalt

• #40   20. maj 2007 Syntes du skal tage ud til ham og snakke med ham personligt, hvis han har dårlig samvittighed slår han nok halv skade.
    Hader folk der skjuler fejl...
    Men det kan jo være at han taler sandt,,,,,
    Lupo er meget dyre at reparerer på
    Håber du får det afklaret
    Mvh Sune

• #41   20. maj 2007 hehe jeg turde sgu heller ikke køre 130 i længere tid i en bil med af den størrelse med en 1,2 motor...

hvad tager den af omdr. deroppe??

kan den godt holde til sådan en hastighed i længere tid sådan en 3L'er???

• #42   20. maj 2007 det svært at se at vamdpumpen er gået MEN det næsten sikkert hvis den bruger meget vand!!! og der ikke er andet i vejen.....

• #43   20. maj 2007

VW Lupo 3L

Producent
    VW

Årgang
    2001

Pris
    179997

Motortype
    R3, 6v, diesel

Slagvolumen
    1,2

Antal HK
    61

HK målt ved Omdr
    4000

Moment
    140

Moment målt ved Omdr
    1800

Drivende hjul
    Forhjulstræk

Antal gear
    5

Tophastighed
    165

Acc 0 til 100
    13,9

Forbrug EU
    33,3

Forbrug målt
    29,1

Tankkapacitet
    34

Antal døre
    3

Antal airbags
    4

cW værdi
    0,29

Antal EuroNCAP stjerner
    4

• #44   20. maj 2007 Ps tænk dig godt om inden du smutter indenom en advokat - du skal som andre også skriver bevise at han var vidende om det. Kontakt evt en gratis advokatvagt - findes i stort set alle større byer - men så vidt jeg ved er der intet at gøre . . . .
    Har hørt det stort set er håbløst at stille noget op i private handler. Men du ka da altid forsøge. Held og lykke....

• #45   20. maj 2007 Den burde stadig ikke drikke vand af den grund, giver det mening for nogen?

• #47   20. maj 2007 prøv at køre den ind til FDM inden du beskylder ham for noget...

de kan tit konstatere om fejlen har været under opsejling over længere tid eller om det er en fejl som kan opstå pludseligt på den type motor...!

• #48   20. maj 2007 Kasper J har fuldstændig ret.. Folk fatter bare ikke det der "købt som beset" er et felt, man ligeså godt kunne være foruden.. Det har ikk nogen indflydelse på nogen måde

• #49   20. maj 2007 Hvis du har skrevet under på en slutseddel hvor der står bilen skulle være i top orden, så tror jeg du kan klage, ellers tror jeg ikke der er noget at gøre.. Desværre.

Mvh Jannick

• #50   20. maj 2007 Ja det lyder mærkeligt... men kunne det være fordi den er chippet ?

• #51   20. maj 2007 der ikk noget at gøre den kan lige så godt havde været gået i stykker på turen hjem

• #52   20. maj 2007 Claus m-- hvad skulle den er med for?? smiley

• #53   20. maj 2007 jeg vil mene den sagtens kan holde til og køre 130 i en time den er varm og vinden blæser og det er kold luft der kommer ind på køleren så skulle den osse kunne køle ned uanset omdrejninger og olien bliver nok osse lidt varm alt efter hvordan man køre bilen er forskel på og køre 130 med 2000 rmp også med 5000 rmp har osse noget og sige

• #54   20. maj 2007 fordi vi ikke troede den kunne klare de 130... hehe

det kan den så sagtens!
    så det er ikke problemet.

men ring dog til fdm og få lavet en test hos dem! den gælder også i retten hvis det skulle komme så vidt.

• #55   20. maj 2007 Der står nemlig på slutsedlen at den er iorden, og har bestemt i sinde at kontakte en advokat og gratis, for korrekt som Junker skriver, det er en vigtig detalje at stå med en regning.. for de penge kunne ma vel skifte pakning ca 10 gange:)

• #56   20. maj 2007 ja så vi kunne se den lige kunne snige sig over 130.

• #57   20. maj 2007 Lige for at runde den af ..... Du har købt en bil i privat handel - købt som beset.
    Uanset hva der næsten er med den bil får du ingen garanti overhovedet. Mht sikkerhedsfejl ! har aldrig hørt det skulle være bedre end en evt vandpumpe - og 2 års garanti ? hvor i alverden har i det fra ? Detter en en privat handel og ikk noget værksted.
    Desværre vil jeg holde med den fyr som skrev : besøg gutten og hør om han evt vil slå halv skade.
    Men rettigheder har du desværre ikk nogen af . Ærgeligt for dig.

• #58   20. maj 2007 ja ja den er opgivet til 165 fra fabrikken...

jeg turde bare stadigvæk ikke...
    som martin siger så er der ikke langt til top hastigheden derfra.

men det er nok bare mig der ikke bryder mig at køre så stærkt i helt små biler...

• #59   20. maj 2007 Claus-- ja det er sgu en vild vogn, men med den chip der går den ganske fornuftigt.

• #60   20. maj 2007 turbomusen F - Hvor har du læst dig til det henne ? Købeloven siger stik det modsatte!

• #61   20. maj 2007 jamen hvad koster en ny pakning hvis det er den som er gået?

altså er det ikke bare at skifte den og bide det i sig?

• #62   20. maj 2007 Ihvertfald tak for jeres imput, så må vi se hvor vi ender med det hele..

• #63   20. maj 2007 B4NDIT ™-- Du er da latterlig at høre på, er det klogt at snyde?? Det er da naren der snyder en der handler i god tro.. det lære DU engang her i livet når du bliver lidt ældre!!

• #64   20. maj 2007 Jeff - Hørt!

• #65   20. maj 2007 Jeff. Du skulle ha haft en slutseddel fra FDM med - så havde du nok stået lidt bedre.

• #66   20. maj 2007 Det handler vel også om at kunne se sig selv i øjnene når man sælger noget, eller tager jeg fejl? Jeg har lige solgt min 106 og fik ALT ordnet så jeg var sikker på en tilfreds køber!

• #67   20. maj 2007 turbomusen F-- Ja måske, den jeg fik er fra bilbasen desværre:( Nu ser vi lige, for det skal da tjekkes ud det lægger helt stramt!

• #68   20. maj 2007 Dez - Havde selv en tur med min bimmer og jeg kom absolut ingen vegne. Privat handel. købt som beset. Tuff luck. Så yep jeg tror os lige man kikker sig godt for næste gang.
    Men held og lykke til dig Jeff.
    Go søndag til alle......

• #69   20. maj 2007 generelt skal man passe på med chippede biler især Lupo da de ikke kan holde til det ... desuden ryger garantien også fra forhandler hvis den bliver chippet.

• #71   20. maj 2007 Jeff.
    Så vidt jeg ved er der en masse punkter ang bilens dele som sælger skal krydse af :O) Så ja du skulle ha haft den til at bruge imod ham - jeg er også blevet klog af skade :O)
    Men sys sq godt sælger ku ha taget den halve regning. Tror ikk på den gik i stykker på din hjemtur uanset hvilken fart du kørte hjemover med - men pøj pøj,- nu vil jeg ud i solen :O)

• #72   20. maj 2007 Der er noget at gøre hvis du kan bevise at han vidste det, for så har han handlet i ond tro...

• #73   20. maj 2007 Selvom den er købt som beset så har du stadigvæk krav på at lade handlen gå tilbage eller få sælger til at lave den. Hvis sælger bevidst har snydt dig, eller kommet med urigtige oplysninger er det hans ansvar. også selvom den er solgt som beset eller generelt uden garanti/ reklamtionsret.

• #74   20. maj 2007 Hmm hvorfor er det i tror sælger påstår det er sket på hjemvejen - sikkert fordi han ikk vil høre mer om den bil....
    Jakob G
    Hvor har du det fra med at lade handlen gå tilbage eller få den fixet ?????? Det er foregået i privathandel. Der er intet at stille op.
    Han får lov at æde den selv det jeg 100 på.
    Os derfor jeg sys han ska prøve den af ved advokathjælpen - men ved desværre allederede hva udfaldet blir :O(

• #75   20. maj 2007 Når man handler privat er der overhovedet ikke noget der hedder købelov. En privat handel, købt som beset, giver ingen rettigheder til køberen MEDMINDRE at der på slutsedlen er angivet et vis antal måneders/ugers garanti på bilen.

Ved køb hos en forhandler gælder købeloven, og forhandleren kan skrive så meget han vil om at bilen er købt beset, der er ingen garanti, det er et afhentningstilbud osv, men det ændrer ikke ved at der ALTID er 2 års reklamationsret ved køb hos forhandler ligemeget hvad han så selv siger.
    Købeloven gælder altså KUN ved forhandlere. Hos private er der ikke noget der hedder købelov.

• #76   20. maj 2007 http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/brugtebiler/forhandler/

"Forhandler eller privatDer er stor forskel på dine rettigheder som kunde, alt efter om du handler hos en privat eller en forhandler.

Hos en forhandler er du beskyttet af købeloven og har eksempelvis en to-årig reklamationsret samt mulighed for at få din sag behandlet af Forbrugerklagenævnet, hvis din bil har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr.

Når du handler hos en privat, har du ikke disse rettigheder og skal derfor gennem domstolene, hvis du skal klage over købet.

Man skal derfor nøje overveje, om den besparelse, der kan være ved køb hos en privat, opvejer de rettigheder, man mister."

Altså skal du selv bevise han vidste fejlen var der og det er stort set umuligt.

• #77   20. maj 2007 Bandit - holder med dig her... har selv købt mine 2 biler privat og jo det er ikke pisse fedt når tingene er som man har regnet med.. men igen få den tjekket inden køb, hvis det er af en dyere slags og ellers bare gå tingene igennem... Og lad være med at købe bil af dine venner smiley

• #78   20. maj 2007 turbomusen F

Jeg tager kun udgangspunkt i det rent juridiske, og ikke i denne specifikke sag. Giver dig ret i at han i dette tilfælde ikke står særlig godt, da det bliver svært at bevise at sælger skjulte oplysninger om bilens stand.
    Men det er langt fra umuligt at vinde en sag på en handel der er indgået mellem to private, da sælger selvfølgelig skal angive korrekt information ved sal... Har selv fulgt en del sager igennem mit jura studie. Så bare fordi man køber af en privat betyder det ikke at sælger kan gøre som han vil smiley

• #80   20. maj 2007 selv på fdm´s slutseddel kan man købe/sælge som beset. selvfølgelig har man nogen rettigheder ved privatkøb, men man er ikke så godt sikret da sælger ikke er "profesionel", og derfor kan sige det vidste jeg ikke. desuden har du sikkert sparet 10000kr på at købe den privat, det er bla andet garanti disse penge går.

• #81   20. maj 2007 Jakob G
    Næh men tænkte sådan set os bare at hvis det er køleren eller noget andet i den klasse så tror jeg desværre ikk han får noget ud af det. For sælger indrømmer da aldrig at han vidste der var noget galt !
    Havde den været i uforsvarlig stand med nogle ting som sælger ikk ku undgå at vide noget om så tror og håber jeg da seriøst os at man havde større back up ved privathandel. Men jeg ku ikk selv drømme om at købe en bil privat hvor jeg ikk havde en føling med om olie og vand styretøj osv var ok. Sidst jeg købte tog jeg en go tur og lod den stå pænt længe og ja jeg var inde og kravle for at se om der var olie på asfalten og i motorrummet og kikke, havde os en ven med - men det ikke altid nok jo ! Så de ting jeg opdagede efterfølgende har jeg selv kostet på, men what ever - det var den lærestreg :O) Next time - køber hun v forhandler.
    Nå jeg håber han har lidt held med sig ham Jeff.
    Cya

Kommentér på:
Privat handel "købt som beset"

Annonce