722 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Vinter-hi med bilen Vinter-hi med bilen

Hejsa,
Jeg smider min BMW i vinter-hi i morgen, er der nogle ting jeg bør fortage mig inden den skal stå stille i 4 måneder ?

Mine tidligere biler har jeg som regl taget polerne af batteriet når de har stået stille længere tid - men jeg gad da gerne vide om jeg bør fortage mig andre ting ?

Takker smiley

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Min tørretumbler skal tilsluttes en kontakt. Den skal løftes ned af vaskemaskinen og løftes op igen. 800 kr.
  • Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vinter-hi med bilen
  • #1   9. dec 2009 sæt den på bukke så den ikke står på dækkene .....

• #2   9. dec 2009 mener også det er godt at fylde tanken helt op. spolere din bil så der ikk er skidt på lakken. lade vinduer stå på klem så fugt/kondens kan komme ud. og så et dækken over den så fugle ikke skider på den. og huske ny olie og div når den skal ud igen.

• #3   9. dec 2009 spolere=polere ^^

• #4   9. dec 2009 fyld tanken op...

• #5   9. dec 2009 Mange takker smiley

Hvorfor er det klogt at stille den på bukke ? Er det kun for dæknes skyld ?

Men den skal stå i en lukket garage vinteren over.

• #6   9. dec 2009 Jeg har også smidt nogle gamle ruller på. Plejer så engang imellem at starte den, og lade den køre godt varm. Har jeg gjort de sidste par år.

• #7   9. dec 2009 fordi når dækkene står på samme punkt så bliver de skæve og dur ikke når den skal køre igen

• #8   9. dec 2009 Jeg har faktisk også smidt standard fælgene på, med nogle billige vinter-dæk smiley

• #9   9. dec 2009 Tusind tak alle sammen, så vil jeg gøre den vinter-hi klar i morgen smiley

• #10   9. dec 2009 Husk at det ikke er nok du tager polerne af dit batteri.
    Du skal sætte batteriet til en vedligeholdelses lader, eller i hvertfald lade på dit batteri hvis ikke det skal midste kapacitet.

Et batteri må ikke stå ubrugt hen uden forbrug eller ladning i mere end maks 3 måneder, nogle producenter siger maks 2 måneder.
    Ellers vil de ikke garantere for batteriet mere.

Jeg tager altid mit batteri ud og sætter en vedligeholdelses lader på som opretholder spændingen på batteriet.

• #11   9. dec 2009 Jeg kan sgu ikke se nogle grund til at polere den, for at sikre sig at der ikke sætter sig skidt i lakken.. Jeg ville da ha gættet på at noget af det du gør når du gør den forårs/sommerklar er en ordentlig vask og en go gang voks ? eller er jeg bare skævt på den..

• #12   9. dec 2009 Vedligeholdelses lader ? Det lyder som noget der er dyere end at købe et nyt batteri ?

• #13   9. dec 2009 Nej det er det egentlig ikke, det er bare en lader som har 3 eller 2 steps.

Dem med 2 step, boost lader til at starte med og går så over på spændingsladning på ca. 14.4Volt og efter en tidsbestemt ladningsperiode, går den til sidst over på vedligeholdelses stillingen som blot er spænding på ca. 13.2 Volt for at holde batteriet frisk, så det ikke står og taber kapacitet.

2 steps, mangler blot booster delen, som du ikke behøver.

Så kik efter en 2 eller 3 step charger/lader.
    Eks denne her er perfekt til sådan noget og koster ikke ret meget.
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=3245421629&n=1707786557&pn=1707786558

Som du kan læse går den ned på lav ladespænding som også kaldes vedligeholdelses spædning, sådan at batteriet holdes frisk.

• #14   9. dec 2009 BRABUS
    Lyder da fornuftigt, men hvor længe / tit skal man benytte lav ladespænding i løbet af 4-5 måneder ?

For den skal vel ikke være på konstant ?

Og tak for de gode råd iøvrigt.

• #15   9. dec 2009 skiftet olie og filter.

Vasker bilen inde og ude.

Fyld tanken helt op.

Pump mere luft i dækkene.

Start bilen hver 14 dag og la den blive helt varm.

Så skal den helst stå et sted hvor der luftfugtigheden er så lav som muligt.

• #16   9. dec 2009 Du kan have den på hele tiden, det er meningen med den den funktion nemlig. :o)
    Det eneste der er lidt bøvlet er at når man skal starte bilen ca. mindst 1 gang hver 14 dag, så skal man have batteriet frem osv, men her bruger jeg bare 2 startkabler og lader batteriet stå nede på jorden ved siden af bilen med kablerne op til polerne, så slipper man får bøvlet med at montere batteriet som er meget besværigt i nogle biler, specielt min med et kæmpe skide tungt 110A batteri :o)
    Jeg lader bilen stå i ca. 10 min. og så sætter jeg varme på i kabinen for at få gennemvarmet hele bilen.
    Til sidst slår jeg over på kold luft med aircon for at få alt fugt ud af kabinen og så slukker jeg bilen.
    Og altid åben vindu på maks ½cm. som er rigeligt til frisk luft men ikke nok til at mus kan komme ind hvis den står i en lade eller opvarmet garage som de er vile med at befinde sig i.

1 anden ting jeg plejer at gøre er at hive tændrøret af de første 10 sek. jeg drejer starteren, så får man opbygget olietryk og kørt olie rundt i motoren, fordi når den har stået stille meget længe så er næsten alt olien silet ned i bundkaret og så har den bedst af lige at få olietryk/olien rundt og op til topstykket inden motoren arbejder.
    Så 10 sek. uden tændkablet fra tændspolen og bagefter så starter den med olie i alle kroge og hjørner.

• #17   9. dec 2009 Jeg ville:

1 : Give den en ordelig rengøring.
    2: Skifte til nogle ligegyldige dæk/fælg som ikke skulle bruges ( Eller på bukke)

3: Skifte Olie og filter + div (Husk at starte den op så den lige for det nye olie rundt i mortoren og i filteret)

4: efter fylde alle væske smøre døre osv

5: Åbne vinduet en smugle så der kan komme fugt ud.

6: evt smide et rent stof dækken hen over den (Hvis den holder inde eller i læ så dækkenet ikke kan bevæge sig rundt oppe på lakken via vinden og så div dyr i en evt lade ikke kan gå kravle og skide på den)

7: Pille batteriet af og tag med ind et sted hvor der er lidt varmere ind ude i det fri og evt lade det op med en 2-3 mrd mellemrum

8: tag nøglen og gemme HELT væk og ikke starte den engang i mellem før næste gang den skal ud og køre.

9: fylde tanken helt op på den.

Sådan gjorde jeg med min motorcykel og gør det også med biler...

Så er den ren, og fin og beskyttet for div ting der kan gå kravle og falde ned på den. rent olie så der ikek ligger gammel olie og udvilker aditiver der kan korigere (Stavning:) med motor blok osv og den står på nogle dæk der gør hat at blive skæve og ædelagte osv og der blvier ikke fugtigt inde i bilen pga det lidt åbne vindue, og mindsker risikoen for kondens i motoren ved ikke atstarte den i tide og utide. og det samme med den fulde tank mindkser kondens. Og så gør man et forsøg på at holde batteriet sundt, hvis det er helt rigtigt skulle man nok have et forbrug på den også engang imellem.

Så til næste år: af med dækkenet køre den ud i det fri lad den lufte lidt ud med åbne døre evt mens en støvsugning hvis ikke dette er gjort når man sætter den i vinter hi, sommer sutterne på. på med batteriet start vognen og nyd en tur i det 8Forhåbenlige) gode forårs/sommer vejr. måske trænger den til en mindre vask selvom den har haft dækkenet på smiley

Håber det var til at forstå, det skulle gå lidt stærkt med forklaringen, sidder jo på arbejdet også smiley

• #18   9. dec 2009 Hold da op en del taste og stave fejl smiley Sorry

Kommentér på:
Vinter-hi med bilen

Annonce