Mine første 2 mdr med Impreza {{forumTopicSubject}}
Jeg bliver lige nødt til at skrive min historie om min Impreza ned, dels for at jeg selv kan huske den senere, dels for at fortælle en lille historie
Det hele startede for 2½ måned siden hvor jeg fik min Skyline nakket uden for hvor jeg bor.
Da der så var gået 3 uger hvor jeg ikke havde hørt noget fra politiet, fik jeg nok af at vente, og havde fået nok af at tage bussen til arbejde, så jeg bestemte mig for at finde en ny bil i england.
Valget faldt på en Subaru Impreza fra 94 og efter jeg havde fået en del billeder fra england og havde snakket frem og tilbage med sælgeren en del gange, besluttede jeg mig for at købe den, da han lød reel og der var gjort en del ved bilen, der gjorde at jeg følte mig sikker på at den nok skulle holde i et godt stykke tid uden de store udgifter. Jeg havde jo hørt at boxer motorer skulle være noget af det mest holdbare man kunne finde til fornuftige penge.
En god kammerat og jeg tog så et fly til england for at, først og fremest at se på bilen og at købe den hvis tingene som sælgeren havde lovet holdt vand.
Vi kom derover, og bilen så fornuftig ud. Der var dog lidt fejl i lakken, vand i et par lygter og et skjold under bilen der raslede lidt, men ikke noget der alarmerede et par ikke-mekanikere som os. Så bilen blev købt og vi dog hjemad via tunnellen og op gennem frankrig.
Turen gennem england var dog præget af lettere panik, da vi var kommet afsted lidt senere end planlagt, og der var en del kø gennem London, men vi nåede vores bil-tog og alt var super.
Da vi havde kørt 50km i frankrig var vi lidt nede i benzin og valgte at køre af motorvejen for at tanke lidt benzin.
Det viste sig så, at min kammerats GPS ikke var opdateret, så de første tanke vi fandt var enten lukkede eller lukkede permanent.
Pludselig kom der et advarselslys på instrumentbordet.. "CHECK ENGINE" stod der. Vild panik!
Efter at have holdt stille i ½ time prøvede vi at tænde motoren igen. Check engine lyset var stadig tændt, og motoren havde fået en raslende lyd.. oh le crap som de siger i frankrig. Så der stod vi, 50km inde i frankrig med en defekt motor, og der var ingen tankstationer i nærheden.
Vi tog så beslutningen om at vi blev nødt til at finde en tank, om det så kostede en motor. Så vi fortsatte med at lede efter en tank. 3 timer senere fandt vi en, 10 km uden for byen (en by der er lige så stor som Århus)
Da vi havde fået benzin, besluttede vi at det måtte briste eller bære, vi kørte mod DK, så måtte vi komme så langt vi kunne, og så køre på ladet af en autotransporter resten af vejen.
Så vi kørte og vi kørte, mellem 95 og 105 km/t. og 12 timer efter lyset tændte var vi i Danmark, uden ændringer i motorlyden.
Et par dage efter vi var kommet hjem, kørte jeg så bilen til den mekaniker jeg også brugte da jeg havde Skyline, for at høre hvad problemet var.
Meldingen var klar: Der er gået et plejlleje. Crap..
Der var så to løsninger; enten kunne jeg få renoveret min motor, eller også kunne jeg købe en anden. Prisforskellen var 3000kr.
Da jeg fik at vide at de ældre motorer ikke var så holdbare, så valgte jeg at købe en komplet 97er STI RA motor i UK af Jap Performance Parts med ledningsnet, ECU osv, en motor der var nyere, havde flere HK og havde meget stærkere dele indvendigt. Og sælgeren fortalte at det var et direkte swap.
Da motoren så kom var mekanikeren lidt utilfreds med at motorens ledningsnet også skulle skiftes, da det jo var et langt større arbejde end først planlagt og der kunne være defekte ledninger osv. Men jeg pressede på, og de skilte instrumentbordet af for at kunne montere det nye ledningsnet og motor.
Nu viste det sig så, at ledningsnettet ikke passede sammen med instrumentbordets ledningsnet, så jeg måtte have fat på den del fra Jap Performance Parts.
Da det så nåede frem, så viste det sig at det nye ledningsnet ikke passede sammen med resten af bilens ledningsnet.
Nu ville jeg så retunere motoren, ledningsnet osv til UK, da jeg jo ikke kunne bruge det til noget. Men blev mødt med en melding om at jeg selv skulle betale returfragt, og at de skulle have 30% i retur gebyr for at tage den retur og at de ikke refunderede fragten jeg havde betalt for at få den tilsendt. Så reelt ville jeg stå til at få 6000kr retur.
Vi valgte så at skifte blokken og topstykker ud på de to motorer, så jeg kørte med mit gamle ledningsnet, ECU, indsugningsmanifold og turbo. Dertil skulle oliepumpen, vandpumpen, tandrem/diverse hjul skiftes (for at være på den sikre side)
Der går så en uges tid, og jeg får bilen tilbage, dog med det problem at Check engine lampen stadig lyser, og den derfor er gået i "fejl mode", hvilket medfører at den ikke kan komme over 4000rpm uden at gå ud, og så er den originale BOV monteret med fri udluftning, så den går ud hvis jeg ikke holder omdrejninger.
Check engine fejlen får vi dog hurtig løst herhjemme ved at resette ECUen, og jeg skifter om til HKS BOVen, så den holder sig selv i live.
Så skal der skiftes bremser, og jeg kører fra Århus til en by 30km nord for Randers for at hente bremser hos Skassa der har skaffet nogle bremser til mig.
Da jeg så holder deroppe og viser bilen frem og med motoren tændt, koger den pludselig over. Og efter 30 sekunders fejlsøgning af Skassa fortæller han mig at der er en vand temp sensor der starter blæserne der er defekt, hvilket også forklarer hvorfor bilen står lidt højt i tomgang.
Efter at have fået vand på bilen vender jeg hjemad for at få klaret bremserne næste dag.
Næste dag tager jeg op til en kammerat nær Randers for at få skiftet bremser. Men på en smuttur ind til randers for at hente et kit til at fjerne låsebolte med koger den over igen, selvom vi kører på en hovedvej.
Vi får noget vand på bilen og kører hjem med blæseren på fuld skrald.
Næste dag skal der så skiftes bremser.. Det viser sig så at gliderne har sat sig fast på kalibrene, og er ikke til at rokke ud af stedet. De skal så renoveres og jeg får at vide at de skulle varmes op til de var røde, og så skulle der bruges 12 tons tryk for at få dem ud.
Nu er vi så kommet til i dag, hvor jeg skal hente et nyt kølerdæksel, da det kan være en af fejlkilderne til at den koger over. Andre fejl kan være termostaten, utætheder efter omskiftning af motor, eller.... defekt toppakning.
Kryds lige fingre for dækslet, ikke?
Skiftet på bilen indtil videre:
Motor
Tandrem
Medløberhjul
Vandpumpe
Tændrør
Oliepumpe
Bremserør
Bremseslanger
Bremseskiver
Bremseklodser
Forlygter
Positionslys
Kofanger blink
Mangler:
Turbo-manifold silikonerør
Toppakning/termostat/kølerdæksel
Fordæk
Fjerne solfilm-lim
apr 2006
Følger: 159 Følgere: 154 Biler: 4 Emner: 118 Svar: 6.068
kender mig selv på sån nogle punkter, og jeg ville koge fuldstændig over, hvis der gik så mange ting galt ved køb en en "ny" bil. men håber da tingene kommer til at køre lidt bedre, så du kan komme ud og nyde sommeren 2010.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Det værste ved at få den skyline stjållet var sku ikke at midste skylinen, det var at få den bil du fik i stedet for :o)
Jeg har næsten selv været ude i sådan en omgang, dog lidt vildere projekt da jeg valgte at silde hele motoren ad, renovere topstyk, boret blokken på ny, nye stempler og så samle det igen. en regning på næsten 40.000 Kr. men hva faen jeg fik også 104.000 Kr. retur fra forhandleren som havde solgt den med denne skjulte fejl :o) men vi skulle også lige en tur forbi juristerne for at få den detalje på plads :o)
Dælme noget hø med alt det bøvl, hvorfor kan sælgere ikke bare være ærlige i stedet for at sende sorteper videre til nogen som så står og får ødelagt deres måske drømme køb af en bil.
Man skal sku være om sig når man køber brugt bil i dag.
jul 2003
Følger: 9 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 255 Svar: 3.967
feb 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 27 Svar: 329
jun 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.588
Fandme også trist at plejllejet røg efter i har købt den.. Går ud fra i havde lyttet efter mislyde da i var ude og prøvekøre den..
mar 2005
Følger: 58 Følgere: 56 Biler: 3 Emner: 67 Svar: 1.470
trist historie dog.
sep 2003
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 37 Svar: 126
så meget for den gode julestemning...
okt 2003
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 363
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.826
normalt koster sådan en 100kr, men nok lidt dyre til en impreza, men prøv at skift den.. du burde ikke være svært...
det da et forsøg værd
solfilm rester kan hurtigt fjernes med et barber blad
sep 2003
Følger: 65 Følgere: 61 Biler: 4 Emner: 86 Svar: 915
Men håber du får styr på den motor og alle de fejl (: Held og lykke med projektet
sep 2004
Følger: 60 Følgere: 48 Biler: 2 Emner: 53 Svar: 1.605
feb 2007
Følger: 8 Følgere: 18 Biler: 3 Emner: 123 Svar: 1.770
mar 2006
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 179 Svar: 3.285
Og hvorfor er det så altid at når man endelig har fået det hele til at spille, så sætter man den til salg og vil prøve noget nyt......???
Men dælme surt du ikke har oplevet den gå rigtigt godt endnu, de er satme fede de Sub'er når de bare spiller.....
Held og lykke med vognen....
jan 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Emner: 315 Svar: 1.253
Ej, det er sgu en opslidende proces du har gang i og jeg håber du kommer ud med et godt resultat. Bare den nu ikke bliver stjålet når den er færdig
Held og lykke
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
Det er noget med at der sidder en tryk ventil der lukker olien direkte tilbage i bundkaret ved høje omdrejninger, så der ikke kommer for meget tryk i motoren. Denne ventil har det med at sætte sig fast i åben position hvis man kører i lang tid med samme hastighed. Så man skal altid være sikker på at det er en ny eller modificeret oliepumpe når man køber bilen.
Og ja, jeg vil uden tvivl anbefale Impreza til andre. For selvom jeg har haft en pokkers masse problemer, så er den bil så ultimativt fed at køre i.
Vi kørte i 19 timer for at komme hjem fra UK, og normalt så har jeg ondt i ryggen efter et par timers kørsel, men de original sæder der er i en Impreza giver så meget støtte at der intet var på hele turen.
Og lyden.. uha
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
Indtil for et par dage siden var der jo ingen indikation på at det skulle være en defekt toppakning. Da den kogte over ved Skassa, så det jo ud til at være fordi blæseren ikke kørte.
mar 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 29 Svar: 429
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
Yes yes, det er en defekt toppakning eller to.
Så nu har jeg købt et par gode ståltoppakninger, en ny hi-flow thermostat, samt lidt forskellige pakninger og pakdåser nu motoren er ude alligevel.
Så burde den vel kunne holde en uge eller to.
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
Så er bilen fixet, og klar til at blive brugt som den skal.
Tusind tak til Rasmus fra Varde for den store hjælp.
jun 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.588
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
Håndbremselyset lyser konstant og håndbremsen virker ikke
jun 2003
Følger: 21 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.588
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
Bremseslanger bag på 95% slidt over pga fejlmontering (får nye af mekaniker)
Slør i gearlink
Fundet ud af at gearknoppen er sat fast med fugemasse..
Ugens rep:
Fjernet anlæg i bagagerum, og smidt filt på pladen.
Sat et glemt stik på der styrer varme-regulering i kabinen.
mar 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 530
feb 2007
Følger: 21 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 189 Svar: 432
Håber at du får mere held fremover med bilen
maj 2007
Følger: 37 Følgere: 63 Biler: 5 Emner: 136 Svar: 2.801
Jeg HAVDE finanserne i orden
feb 2007
Følger: 21 Følgere: 17 Biler: 6 Emner: 189 Svar: 432
Mine første 2 mdr med Impreza