{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.115 visninger | Oprettet:

Mine første 2 mdr med Impreza {{forumTopicSubject}}

Jeg bliver lige nødt til at skrive min historie om min Impreza ned, dels for at jeg selv kan huske den senere, dels for at fortælle en lille historie smiley

Det hele startede for 2½ måned siden hvor jeg fik min Skyline nakket uden for hvor jeg bor.
Da der så var gået 3 uger hvor jeg ikke havde hørt noget fra politiet, fik jeg nok af at vente, og havde fået nok af at tage bussen til arbejde, så jeg bestemte mig for at finde en ny bil i england.

Valget faldt på en Subaru Impreza fra 94 og efter jeg havde fået en del billeder fra england og havde snakket frem og tilbage med sælgeren en del gange, besluttede jeg mig for at købe den, da han lød reel og der var gjort en del ved bilen, der gjorde at jeg følte mig sikker på at den nok skulle holde i et godt stykke tid uden de store udgifter. Jeg havde jo hørt at boxer motorer skulle være noget af det mest holdbare man kunne finde til fornuftige penge.

En god kammerat og jeg tog så et fly til england for at, først og fremest at se på bilen og at købe den hvis tingene som sælgeren havde lovet holdt vand.
Vi kom derover, og bilen så fornuftig ud. Der var dog lidt fejl i lakken, vand i et par lygter og et skjold under bilen der raslede lidt, men ikke noget der alarmerede et par ikke-mekanikere som os. Så bilen blev købt og vi dog hjemad via tunnellen og op gennem frankrig.
Turen gennem england var dog præget af lettere panik, da vi var kommet afsted lidt senere end planlagt, og der var en del kø gennem London, men vi nåede vores bil-tog og alt var super.

Da vi havde kørt 50km i frankrig var vi lidt nede i benzin og valgte at køre af motorvejen for at tanke lidt benzin.
Det viste sig så, at min kammerats GPS ikke var opdateret, så de første tanke vi fandt var enten lukkede eller lukkede permanent.
Pludselig kom der et advarselslys på instrumentbordet.. "CHECK ENGINE" stod der. Vild panik!
Efter at have holdt stille i ½ time prøvede vi at tænde motoren igen. Check engine lyset var stadig tændt, og motoren havde fået en raslende lyd.. oh le crap som de siger i frankrig. Så der stod vi, 50km inde i frankrig med en defekt motor, og der var ingen tankstationer i nærheden.
Vi tog så beslutningen om at vi blev nødt til at finde en tank, om det så kostede en motor. Så vi fortsatte med at lede efter en tank. 3 timer senere fandt vi en, 10 km uden for byen (en by der er lige så stor som Århus)
Da vi havde fået benzin, besluttede vi at det måtte briste eller bære, vi kørte mod DK, så måtte vi komme så langt vi kunne, og så køre på ladet af en autotransporter resten af vejen.
Så vi kørte og vi kørte, mellem 95 og 105 km/t. og 12 timer efter lyset tændte var vi i Danmark, uden ændringer i motorlyden.

Et par dage efter vi var kommet hjem, kørte jeg så bilen til den mekaniker jeg også brugte da jeg havde Skyline, for at høre hvad problemet var.
Meldingen var klar: Der er gået et plejlleje. Crap..
Der var så to løsninger; enten kunne jeg få renoveret min motor, eller også kunne jeg købe en anden. Prisforskellen var 3000kr.
Da jeg fik at vide at de ældre motorer ikke var så holdbare, så valgte jeg at købe en komplet 97er STI RA motor i UK af Jap Performance Parts med ledningsnet, ECU osv, en motor der var nyere, havde flere HK og havde meget stærkere dele indvendigt. Og sælgeren fortalte at det var et direkte swap.

Da motoren så kom var mekanikeren lidt utilfreds med at motorens ledningsnet også skulle skiftes, da det jo var et langt større arbejde end først planlagt og der kunne være defekte ledninger osv. Men jeg pressede på, og de skilte instrumentbordet af for at kunne montere det nye ledningsnet og motor.
Nu viste det sig så, at ledningsnettet ikke passede sammen med instrumentbordets ledningsnet, så jeg måtte have fat på den del fra Jap Performance Parts.
Da det så nåede frem, så viste det sig at det nye ledningsnet ikke passede sammen med resten af bilens ledningsnet.
Nu ville jeg så retunere motoren, ledningsnet osv til UK, da jeg jo ikke kunne bruge det til noget. Men blev mødt med en melding om at jeg selv skulle betale returfragt, og at de skulle have 30% i retur gebyr for at tage den retur og at de ikke refunderede fragten jeg havde betalt for at få den tilsendt. Så reelt ville jeg stå til at få 6000kr retur.

Vi valgte så at skifte blokken og topstykker ud på de to motorer, så jeg kørte med mit gamle ledningsnet, ECU, indsugningsmanifold og turbo. Dertil skulle oliepumpen, vandpumpen, tandrem/diverse hjul skiftes (for at være på den sikre side)
Der går så en uges tid, og jeg får bilen tilbage, dog med det problem at Check engine lampen stadig lyser, og den derfor er gået i "fejl mode", hvilket medfører at den ikke kan komme over 4000rpm uden at gå ud, og så er den originale BOV monteret med fri udluftning, så den går ud hvis jeg ikke holder omdrejninger.
Check engine fejlen får vi dog hurtig løst herhjemme ved at resette ECUen, og jeg skifter om til HKS BOVen, så den holder sig selv i live.

Så skal der skiftes bremser, og jeg kører fra Århus til en by 30km nord for Randers for at hente bremser hos Skassa der har skaffet nogle bremser til mig.
Da jeg så holder deroppe og viser bilen frem og med motoren tændt, koger den pludselig over. Og efter 30 sekunders fejlsøgning af Skassa fortæller han mig at der er en vand temp sensor der starter blæserne der er defekt, hvilket også forklarer hvorfor bilen står lidt højt i tomgang.

Efter at have fået vand på bilen vender jeg hjemad for at få klaret bremserne næste dag.
Næste dag tager jeg op til en kammerat nær Randers for at få skiftet bremser. Men på en smuttur ind til randers for at hente et kit til at fjerne låsebolte med koger den over igen, selvom vi kører på en hovedvej.
Vi får noget vand på bilen og kører hjem med blæseren på fuld skrald.

Næste dag skal der så skiftes bremser.. Det viser sig så at gliderne har sat sig fast på kalibrene, og er ikke til at rokke ud af stedet. De skal så renoveres og jeg får at vide at de skulle varmes op til de var røde, og så skulle der bruges 12 tons tryk for at få dem ud.

Nu er vi så kommet til i dag, hvor jeg skal hente et nyt kølerdæksel, da det kan være en af fejlkilderne til at den koger over. Andre fejl kan være termostaten, utætheder efter omskiftning af motor, eller.... defekt toppakning.

Kryds lige fingre for dækslet, ikke?

Skiftet på bilen indtil videre:
Motor
Tandrem
Medløberhjul
Vandpumpe
Tændrør
Oliepumpe
Bremserør
Bremseslanger
Bremseskiver
Bremseklodser
Forlygter
Positionslys
Kofanger blink

Mangler:
Turbo-manifold silikonerør
Toppakning/termostat/kølerdæksel
Fordæk
Fjerne solfilm-lim


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine første 2 mdr med Impreza
  • #1   13. dec 2009 puha, det lyder bestemt ikk til at være sjovt. kunne godt forestille mig, hvis du bare havde lyst til at sende bilen retur og bare glemme den handel.
    kender mig selv på sån nogle punkter, og jeg ville koge fuldstændig over, hvis der gik så mange ting galt ved køb en en "ny" bil. men håber da tingene kommer til at køre lidt bedre, så du kan komme ud og nyde sommeren 2010.


  • #2   13. dec 2009 Sikke en gang problemer du har rodet dig ud i der :o)
    Det værste ved at få den skyline stjållet var sku ikke at midste skylinen, det var at få den bil du fik i stedet for :o)

    Jeg har næsten selv været ude i sådan en omgang, dog lidt vildere projekt da jeg valgte at silde hele motoren ad, renovere topstyk, boret blokken på ny, nye stempler og så samle det igen. en regning på næsten 40.000 Kr. men hva faen jeg fik også 104.000 Kr. retur fra forhandleren som havde solgt den med denne skjulte fejl :o) men vi skulle også lige en tur forbi juristerne for at få den detalje på plads :o)

    Dælme noget hø med alt det bøvl, hvorfor kan sælgere ikke bare være ærlige i stedet for at sende sorteper videre til nogen som så står og får ødelagt deres måske drømme køb af en bil.
    Man skal sku være om sig når man køber brugt bil i dag.


  • #3   13. dec 2009 Tjaaa, prøv og spørg om det er nitten at sin Ameriaker brækker sig på første tur hjem :-S ..... Alt for nitten sådan noget der.

  • #5   13. dec 2009 Du har vist været temmelig uheldig....

  • #6   13. dec 2009 Lyder godt nok trist det der..

    Fandme også trist at plejllejet røg efter i har købt den.. Går ud fra i havde lyttet efter mislyde da i var ude og prøvekøre den.. smiley


  • #7   13. dec 2009 lyder meget normalt på ældre performance biler.

    trist historie dog.


  • #8   13. dec 2009 ØV!

    så meget for den gode julestemning...


  • #10   13. dec 2009 jza 80 alt hvad der er bund solid kan også være slidt op

  • #11   13. dec 2009 hvis du siger den stadig koger over, så prøv at skift termostaten.. den koster ikke mange mønter..
    normalt koster sådan en 100kr, men nok lidt dyre til en impreza, men prøv at skift den.. du burde ikke være svært...

    det da et forsøg værd

    solfilm rester kan hurtigt fjernes med et barber blad


  • #12   13. dec 2009 Sørgelig historie kim ): Har selv tænke på at køre en Impreza bare en 99'er i stedet for min skyline for at prøve noget andet, men hvis jeg kan ramme samme problemer så vil jeg da holde mig langt fra, hvis det ender som dig, det er da trist og så med en så lang køretur, det havde jeg sku ik mod til hvis den allerede begynde at skabe sig i holland føj..

    Men håber du får styr på den motor og alle de fejl (: Held og lykke med projektet


  • #13   13. dec 2009 Ved godt det er en ringe trøst, men troe alle os med hang til lidt specielle biler har fået en over næsen en gang eller tre. Har selv haft en Rover 620Ti, jeg købte ved GT-Biler i Kolding, Kørte 150km så stod gearkassen af...fik den reppet, men den larmede, fik den reppet igen, men så på vejen hjem, stod motoren af, panlejer+ div, så siger man jo , ja men det ordner garantien jo bare, men det kommer an på hvor du har købt bilen, så det var retsag i næsten 3 år, hvor man har en bil der skal betales stilstands-forsikring og vægtafgift på + man skal invistere i bil nr. 2 for at komme rundt. Så alt i alt også 2x værdi tab.... Og mit nuværende projekt er nu løbet op i 500KG, men med meget sjov - gode ture - masser af god værksteds-humor + og et resultat der bare rykker ok.....

  • #14   13. dec 2009 Damn en smørre.... kan da kun sige at jeg har sgu ondt af dit uheld... men håber da at det hele er ved at være ovre så det bare virker...

  • #15   13. dec 2009 Det er typisk at man roder sig ud i sådan nogle projekter når man køber ny bil. Men du lærer bilen at kende, eller din mekanikker gør i hvert fald.

    Og hvorfor er det så altid at når man endelig har fået det hele til at spille, så sætter man den til salg og vil prøve noget nyt......???

    Men dælme surt du ikke har oplevet den gå rigtigt godt endnu, de er satme fede de Sub'er når de bare spiller..... smiley

    Held og lykke med vognen.... smiley


  • #16   13. dec 2009 Hurra for nye biler smiley

    Ej, det er sgu en opslidende proces du har gang i og jeg håber du kommer ud med et godt resultat. Bare den nu ikke bliver stjålet når den er færdig smiley

    Held og lykke smiley


  • #17   13. dec 2009 Skassa har efterfølgende fortalt mig at grunden til at plejllejet røg var pga en defekt oliepumpe.
    Det er noget med at der sidder en tryk ventil der lukker olien direkte tilbage i bundkaret ved høje omdrejninger, så der ikke kommer for meget tryk i motoren. Denne ventil har det med at sætte sig fast i åben position hvis man kører i lang tid med samme hastighed. Så man skal altid være sikker på at det er en ny eller modificeret oliepumpe når man køber bilen.

    Og ja, jeg vil uden tvivl anbefale Impreza til andre. For selvom jeg har haft en pokkers masse problemer, så er den bil så ultimativt fed at køre i.

    Vi kørte i 19 timer for at komme hjem fra UK, og normalt så har jeg ondt i ryggen efter et par timers kørsel, men de original sæder der er i en Impreza giver så meget støtte at der intet var på hele turen.

    Og lyden.. uha smiley


  • #18   13. dec 2009 Jesper søbæk Jensen - .
    Indtil for et par dage siden var der jo ingen indikation på at det skulle være en defekt toppakning. Da den kogte over ved Skassa, så det jo ud til at være fordi blæseren ikke kørte.


  • #19   13. dec 2009 GOD JUL

  • #20   30. dec 2009 En lille update.
    Yes yes, det er en defekt toppakning eller to.
    Så nu har jeg købt et par gode ståltoppakninger, en ny hi-flow thermostat, samt lidt forskellige pakninger og pakdåser nu motoren er ude alligevel.
    Så burde den vel kunne holde en uge eller to.


  • #21   9. jan 2010 Woooho..
    Så er bilen fixet, og klar til at blive brugt som den skal.
    Tusind tak til Rasmus fra Varde for den store hjælp.


  • #22   10. jan 2010 Så bliver det spændende hvor mange dage den så holder denne gang smiley

  • #23   10. jan 2010 Well.. ca 8 timer
    Håndbremselyset lyser konstant og håndbremsen virker ikke smiley


  • #24   10. jan 2010 Tegner til at blive et rigtig dyrt bekendtskab om 1 år smiley

  • #25   10. jan 2010 Hah, det var bare fordi der var for lidt bremsevæske på smiley

  • #26   15. feb 2010 Oh well.. så gik der hul på en kølerslange

  • #27   25. feb 2010 Ugens defekter:
    Bremseslanger bag på 95% slidt over pga fejlmontering (får nye af mekaniker)
    Slør i gearlink
    Fundet ud af at gearknoppen er sat fast med fugemasse..

    Ugens rep:
    Fjernet anlæg i bagagerum, og smidt filt på pladen.
    Sat et glemt stik på der styrer varme-regulering i kabinen.


  • #28   25. feb 2010 Hehe, hold kæft med ting..

  • #29   25. feb 2010 Hold kæft mand jeg har ondt af dig, det er da en trist historie, håber for dig at du har finanserne i orden smiley
    Håber at du får mere held fremover med bilen smiley


  • #30   25. feb 2010 David A
    Jeg HAVDE finanserne i orden smiley


  • #31   25. feb 2010 Haha. Ja det tror jeg gerne. Men altså, du har jo næsten en helt ny bil nu smiley

Kommentér på:
Mine første 2 mdr med Impreza

Annonce