{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køre økonomisk
  • #1   15. maj 2010 holde den i gear ..

  • #2   15. maj 2010 Jeg læste, "Det er altså billigst blot at slippe gassen, inden man ruller frem til et stop eller kører ned af bakke. Med en ældre motor med karburator kan det derimod betale sig at sætte i frigear og rulle. "

    Jeg ved det er et ualmindeligt dumt spg. - men min bil er uden karburator ikke?

    Og vil det sige, at hvis jeg kører 70, og kan se et stykke fra, at krydset er "rødt", så skal jeg ikke bare koble ud, men geare fra 5'te ned til 1'ste hvor jeg holdet stille?


  • #3   15. maj 2010 ved sgu ikke lige med karburator smiley ..
    jeg plejer bare at motorbremse i min smiley ..


  • #4   15. maj 2010 jeg er helt sikker på du får sparet 1 liter om året på det!

  • #5   15. maj 2010 Du kan da også bare overdrive lidt mere !.
    Man kommer nok til at spare 50 kr. pr tank. eller 1 km/l.
    3 tanke om måneden er 150 og gange med 12 er det 1800 kr.

    SÅ næste gang prøv lige at tænk dig om, inden du skriver.


  • #6   15. maj 2010 Men 1800 kr. er penge år året, er penge.

  • #7   15. maj 2010 På en bil med indsprøjtning der laver den fuel cut når du motor bremser, Dette sker ikke på en karburator som bruger benzin alt efter omdrejningerne på motoren, så ja her skal der kobles ud og sættes i frigear.

    Så kan du se du er på vej hen til et rødt lys, så bare slip speederen og kommer du så langt ned i omdrejninger at den nærmer sig tomgang så find et lavere gear indtil du holder stille, så bruger du intet i mens.

    Og ved du at du skal holde rigtig længe stille så sluk motoren.

    Lav meget bløde accelerationer, det vigtigste er man ikke træder hurtigt på gassen da dette forsager en federe blanding, kør som ahvde du en bakke øg under speederen :o)

    Det kan fatisk godt lade sig gøre at få selv meget benzin sugende biler til at gå afsindigt langt på litteren, på en nærmest sygelig måde fik jeg min 560 SECer V8er på 5.6 litter til at gå 13 på litteren, det kan faktisk godt lade sig gøre ved ca. 70 Km/t. lige ud af landevejen og hele tiden regulere gassen til at den ikke trækker unødigt.
    Men ved helt alm. morfar kørsel går den aldrig over 7 Km/l.

    Min Daihatsu charade med 4WD har jeg fået til at gå hele 19 Km/l. og det er helt utroligt synes jeg, men ok, den kørsel man fortager i disse forsøg kan man slet ikke holde ud at køre med i det daglige, da accelerationerne næsten er for chikane agtig for den øvrige traffik. :o)


  • #8   15. maj 2010 Jeg ved det ikke, jeg kører aldrig økonomisk smiley

  • #9   15. maj 2010 Mange tusinde tak for hjælpen.
    Min bil 323c var med indsprøjtning ikke?
    Og laver den fuel cut når jeg kobler ud, imens jeg triller?


  • #10   15. maj 2010 vi har også en 6'serie den kan også godt køre 13/km literen smiley .

  • #11   15. maj 2010 Nu skal det også siges at du kan også godt starte for langsomt. Så alt for blød accelration skal man heller ikke.

    Det handler om at komme hurtigst muligt op i fart uden at bruge speederen for meget. Så hvis du kan se der feks går ned af længer henne så start langsomt op og vent med at øg farten til det går ned af bakke smiley

    Det er bedst hvis du faktisk ikke bruger bremsen. Den energi du har brugt på at få bilen op i fart skal du udnytte smiley


  • #12   15. maj 2010 BRABUS
    Hvordan virker det der fuel cut?.
    Jeg skulle da ellers mene at ligeså snart der bliver stoppet for brændstoftilførslen så går motoren ud?.
    Men det virker ihvertfald.
    På trip computeren i bilen (min colt) som hele tiden viser hvor lang man køre på literen. Den viser ligepludslig 99,9km/t literen istedet for ca 12 -17km/L ved lige ud kørsel, når man gear ned.

    Tilbage til emnet.
    Det hele handler sådan set om og køre med så let en fod på spederen som mulig, uden og selvfølgelig miste den fart du har.
    Du må ikke lade bilen sejtrække. Dvs hvis du kommer til en bakke.
    Så skal du kun give det gas som er nødvendigt.
    Hvis du øger farten op ad bakke bare med få ekstra kilometer i timen.
    Så vil det være et kæmpe ressourcespild.


  • #13   15. maj 2010 Motoren går jo ikke ud hvis hjulene trækker motoren? Hvis du holder den i gear og slipper gassen, så er det hjulene der trækker motoren, og der tilføres ikke benzin indtil du når lidt over tomgangshastighed.

  • #14   15. maj 2010 under ligeudlørsel, skal du holde speederfoden i ro, ikke accelerere og sænke farten hele tiden, på motorvej; kig frem og følg trafikken 500-1000 meter fremme.
    Og ja som GID siger, så kan man sige at hver gang du bruger bremsen, smider du den energi væk du har oplageret i den rullende genstand (bilen)

    accelerer moderat, ikke hasarderet, man kan også accelere for langsomt, altså, man må ikke være til gene for den øvrige trafik. Godtnok er det en anelse billigere at trille morfar kørsel, man man ligger jo ikke og roder rundt på vejen for at genere andre.


  • #15   15. maj 2010 Din bil er med indsprøjtning jo.

    Men det er så uendelig lidt du sparer i sidste ende ved at tænke sådan. Jo du sparer lidt, men det er dælme ikke ret meget.

    En bil som din tager nok 1L benzin i timen når den står i tomgang, så det er begrænset hvor meget der er at spare på det punkt.


  • #16   15. maj 2010 Øko-kørsel kan altså godt svare sig, hvis man bare tænker sig lidt om.
    Et lille eks. fra min lille Smart CDI. Kører dagligt 180-210 km og ved "normal" kørsel (lige dele lande- motor-vej) kører jeg kun 24 km/ltr. Ved at ændre taktik (se langt frem i trafikken, udnytte bakker, motorbremse osv osv) fik jeg lokket den til at køre 33,75 km/ltr, hvilket må siges at være noget af en forbedring. Største minus ved øko-kørslen var dog at jeg brugte 30-40 min mere om dagen i transport, så har droppet øko-kørslen og må "nøjes" med at køre 24-25 km/ltr, hehe.


  • #17   15. maj 2010 Selvom jeg kun kører 15.000 km om året kan jeg spare 2000 kr. ved at køre 10 km/l i stedet for 9.. Så der er altså penge i det..

  • #18   15. maj 2010 De folk der siger det er minimalt har vist aldrig prøvet det.

    En bil kan altså trille langt fra 80 km/t. Det er gratis km hver gang du skal ned og stoppe. Det er også bedre at trille langsomt hen til et kryds der er rødt også håbe på det bliver grønt så man kan starte når man triller.

    Jeg prøvet at køre meget roligt hjem inde fra århus C og hjem. Har 33 km hjem der fra. Jeg fik den til at gå 2,9 L pr 100 km. Det vil sige 34,4 km/l. Hvis jeg bare havde kørt normal kørsel så havde jeg nok kun kørt 20-24 km/l i den.

    Der var da også nogle dansker der testet en bil da de kørte sydpå. De overholdte alle hastigheder. Så hjem af der kørte de max 110 hele vejen. De sparet 400 kr i benzin og kom 2 timer sener hjem. Husk nu de 400 kr er efter skat. Så faktisk en god timeløn for de fleste smiley


  • #19   15. maj 2010 Falco Brandybuck of Buckland .

    Motoren kan ikke gå ud når du motorbremser, derfor laver den fuel cut.
    Og også for at beskytte katalysatoren så du ikke får uforbrændt benzin ud i den.

    Hvis du nogen sinde har prøvet at køre i en bl uden katalysator og med karburator, så prøv at motorbremse, mens man slår tændingen fra og med speederen i bund, så fyldes der godt med benzin ud i udstødningen, slip så speederen helt så der lukkes for indsugningen og slå så tændingen til, knalde bang siger det :o) virker også med nogle indsprøjtnings biler, men de fleste laver også fuel cut når man har slået tændingen fra og så fyldes der ingen benzin ud i udstødningen :o)


  • #20   15. maj 2010 BRABUS
    Super, det var en forklaring jeg kunne forstå :-).
    Men nej jeg har desværre aldrig kørt en bil med karburator.
    Medmindre at monopoint er en form for det.
    Det skulle jeg sgu have sagt til min far dengang han kørte citroen 2cv og mazda 626 Mk III hehe.
    Men så laver dieselbiler ikke fuel cut?.


  • #21   15. maj 2010 DIesel biler kom igen an på om det er med mekanisk pumpe eller med indsprøjtning CDI osv.

    Jeg har selv haft en 12-7er altså en Fiat 127 den var med karburide og kunne slå de vildeste skider så cykkellisterne var ved at falde ned af jern hesten :o) Bedst inde under en bro selvfølgelig :O) hehe


  • #22   15. maj 2010 Ah javel ja, som fx en golf td.

    haha grineren.
    Endte du ikke med og flække et eller andet i udstødnings systemet :-).
    Men det jo sjovt ligeså længe det vare.


  • #23   15. maj 2010 hørte engang noget om det i radione, hvor en eller anden klog mand fortalte om det.. og han sagde at der ingen nævneværdi forskel var på at sætte bilen i frigear.. Han sagde at selvom man sætter bilen i frigear ned af en bakke f.eks og så kobler til når man stadig har den hastighed man må køre, og det begynder at gå lige ud, så mente han at en almindelig bil, ville havde brugt noget nær det samme og have forurenet lige så meget, som hvis den havde været i gear...

  • #24   15. maj 2010 Hehe, man kan brænde udstødnings ventilerne af og jo flække udstødningen hvis den har et svagt punkt...

    Men jo bestemt sjovt, fordi ingen kikker på bilen fordi alle tror det er nogen som leget med kanonslag, og kan ikke retnings bestemme lyden, men det havde ca. samme styrke i lydtryk som at smide et støre kanonslag langt større en eks. en stryger :o) så det var lidt vildt, men nu har sådan en 12-7er også en relativ lille dæmper og kun 1 af dem :o)


Kommentér på:
Køre økonomisk

Annonce