1.399 visninger
|
Oprettet:
Køre økonomisk {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg er igang med at undersøge, hvordan man kører mest økonomisk.
Nogen hjemmesider, siger man skal trille hen til de røde lyskryds, og andre siger at man skal holde bilen i gear.
Men hvad er det mest hensigtsmæssige, hvis man kører mest muligt på literen.
jul 2007
Følger: 75 Følgere: 74 Biler: 2 Emner: 90 Svar: 2.019
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 33 Svar: 68
Jeg ved det er et ualmindeligt dumt spg. - men min bil er uden karburator ikke?
Og vil det sige, at hvis jeg kører 70, og kan se et stykke fra, at krydset er "rødt", så skal jeg ikke bare koble ud, men geare fra 5'te ned til 1'ste hvor jeg holdet stille?
jul 2007
Følger: 75 Følgere: 74 Biler: 2 Emner: 90 Svar: 2.019
jeg plejer bare at motorbremse i min ..
sep 2006
Følger: 31 Følgere: 32 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 2.998
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 33 Svar: 68
Man kommer nok til at spare 50 kr. pr tank. eller 1 km/l.
3 tanke om måneden er 150 og gange med 12 er det 1800 kr.
SÅ næste gang prøv lige at tænk dig om, inden du skriver.
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 33 Svar: 68
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Så kan du se du er på vej hen til et rødt lys, så bare slip speederen og kommer du så langt ned i omdrejninger at den nærmer sig tomgang så find et lavere gear indtil du holder stille, så bruger du intet i mens.
Og ved du at du skal holde rigtig længe stille så sluk motoren.
Lav meget bløde accelerationer, det vigtigste er man ikke træder hurtigt på gassen da dette forsager en federe blanding, kør som ahvde du en bakke øg under speederen :o)
Det kan fatisk godt lade sig gøre at få selv meget benzin sugende biler til at gå afsindigt langt på litteren, på en nærmest sygelig måde fik jeg min 560 SECer V8er på 5.6 litter til at gå 13 på litteren, det kan faktisk godt lade sig gøre ved ca. 70 Km/t. lige ud af landevejen og hele tiden regulere gassen til at den ikke trækker unødigt.
Men ved helt alm. morfar kørsel går den aldrig over 7 Km/l.
Min Daihatsu charade med 4WD har jeg fået til at gå hele 19 Km/l. og det er helt utroligt synes jeg, men ok, den kørsel man fortager i disse forsøg kan man slet ikke holde ud at køre med i det daglige, da accelerationerne næsten er for chikane agtig for den øvrige traffik. :o)
nov 2005
Følger: 30 Følgere: 31 Biler: 2 Emner: 49 Svar: 3.263
feb 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 33 Svar: 68
Min bil 323c var med indsprøjtning ikke?
Og laver den fuel cut når jeg kobler ud, imens jeg triller?
jul 2007
Følger: 75 Følgere: 74 Biler: 2 Emner: 90 Svar: 2.019
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
Det handler om at komme hurtigst muligt op i fart uden at bruge speederen for meget. Så hvis du kan se der feks går ned af længer henne så start langsomt op og vent med at øg farten til det går ned af bakke
Det er bedst hvis du faktisk ikke bruger bremsen. Den energi du har brugt på at få bilen op i fart skal du udnytte
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Hvordan virker det der fuel cut?.
Jeg skulle da ellers mene at ligeså snart der bliver stoppet for brændstoftilførslen så går motoren ud?.
Men det virker ihvertfald.
På trip computeren i bilen (min colt) som hele tiden viser hvor lang man køre på literen. Den viser ligepludslig 99,9km/t literen istedet for ca 12 -17km/L ved lige ud kørsel, når man gear ned.
Tilbage til emnet.
Det hele handler sådan set om og køre med så let en fod på spederen som mulig, uden og selvfølgelig miste den fart du har.
Du må ikke lade bilen sejtrække. Dvs hvis du kommer til en bakke.
Så skal du kun give det gas som er nødvendigt.
Hvis du øger farten op ad bakke bare med få ekstra kilometer i timen.
Så vil det være et kæmpe ressourcespild.
okt 2008
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 2 Emner: 4 Svar: 347
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 131 Svar: 4.052
Og ja som GID siger, så kan man sige at hver gang du bruger bremsen, smider du den energi væk du har oplageret i den rullende genstand (bilen)
accelerer moderat, ikke hasarderet, man kan også accelere for langsomt, altså, man må ikke være til gene for den øvrige trafik. Godtnok er det en anelse billigere at trille morfar kørsel, man man ligger jo ikke og roder rundt på vejen for at genere andre.
jul 2003
Følger: 169 Følgere: 126 Biler: 17 Emner: 67 Svar: 11.453
Men det er så uendelig lidt du sparer i sidste ende ved at tænke sådan. Jo du sparer lidt, men det er dælme ikke ret meget.
En bil som din tager nok 1L benzin i timen når den står i tomgang, så det er begrænset hvor meget der er at spare på det punkt.
jul 2008
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 46 Svar: 302
Et lille eks. fra min lille Smart CDI. Kører dagligt 180-210 km og ved "normal" kørsel (lige dele lande- motor-vej) kører jeg kun 24 km/ltr. Ved at ændre taktik (se langt frem i trafikken, udnytte bakker, motorbremse osv osv) fik jeg lokket den til at køre 33,75 km/ltr, hvilket må siges at være noget af en forbedring. Største minus ved øko-kørslen var dog at jeg brugte 30-40 min mere om dagen i transport, så har droppet øko-kørslen og må "nøjes" med at køre 24-25 km/ltr, hehe.
sep 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 5 Emner: 211 Svar: 1.490
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.335
En bil kan altså trille langt fra 80 km/t. Det er gratis km hver gang du skal ned og stoppe. Det er også bedre at trille langsomt hen til et kryds der er rødt også håbe på det bliver grønt så man kan starte når man triller.
Jeg prøvet at køre meget roligt hjem inde fra århus C og hjem. Har 33 km hjem der fra. Jeg fik den til at gå 2,9 L pr 100 km. Det vil sige 34,4 km/l. Hvis jeg bare havde kørt normal kørsel så havde jeg nok kun kørt 20-24 km/l i den.
Der var da også nogle dansker der testet en bil da de kørte sydpå. De overholdte alle hastigheder. Så hjem af der kørte de max 110 hele vejen. De sparet 400 kr i benzin og kom 2 timer sener hjem. Husk nu de 400 kr er efter skat. Så faktisk en god timeløn for de fleste
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Motoren kan ikke gå ud når du motorbremser, derfor laver den fuel cut.
Og også for at beskytte katalysatoren så du ikke får uforbrændt benzin ud i den.
Hvis du nogen sinde har prøvet at køre i en bl uden katalysator og med karburator, så prøv at motorbremse, mens man slår tændingen fra og med speederen i bund, så fyldes der godt med benzin ud i udstødningen, slip så speederen helt så der lukkes for indsugningen og slå så tændingen til, knalde bang siger det :o) virker også med nogle indsprøjtnings biler, men de fleste laver også fuel cut når man har slået tændingen fra og så fyldes der ingen benzin ud i udstødningen :o)
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Super, det var en forklaring jeg kunne forstå :-).
Men nej jeg har desværre aldrig kørt en bil med karburator.
Medmindre at monopoint er en form for det.
Det skulle jeg sgu have sagt til min far dengang han kørte citroen 2cv og mazda 626 Mk III hehe.
Men så laver dieselbiler ikke fuel cut?.
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Jeg har selv haft en 12-7er altså en Fiat 127 den var med karburide og kunne slå de vildeste skider så cykkellisterne var ved at falde ned af jern hesten :o) Bedst inde under en bro selvfølgelig :O) hehe
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
haha grineren.
Endte du ikke med og flække et eller andet i udstødnings systemet :-).
Men det jo sjovt ligeså længe det vare.
mar 2005
Følger: 6 Følgere: 38 Biler: 7 Emner: 30 Svar: 3.635
jun 2004
Følger: 65 Følgere: 70 Biler: 8 Emner: 124 Svar: 3.412
Men jo bestemt sjovt, fordi ingen kikker på bilen fordi alle tror det er nogen som leget med kanonslag, og kan ikke retnings bestemme lyden, men det havde ca. samme styrke i lydtryk som at smide et støre kanonslag langt større en eks. en stryger :o) så det var lidt vildt, men nu har sådan en 12-7er også en relativ lille dæmper og kun 1 af dem :o)
Køre økonomisk