{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.324 visninger | Oprettet:

At køre økonomisk - Gode råd søges! {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige tanket bilen og opdagede at jeg nok har en lidt for tung fod... 13,3km/l i en diesel der gerne skulle gå 19,5km/l i snit..

Derfor vil jeg i den næste tank forsøge at køre så økonomisk som muligt.. Men søger lidt gode råd og har lidt spørgsmål hertil:

Når man motorbremser, så geare man engang ned og lader den rulle uden nogle pedaler i bund ikke sandt?

Tager bilen ikke skade af det?

Har læst mig frem til at det er bedst at komme op i fart hurtigt også holde farten.. men er det bare en skrøne?

Hvordan varmer jeg bedst min diesel bil op ? (HDI)
Er det ved at lade den stå i tomgang eller ved at køre normalt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At køre økonomisk - Gode råd søges!
  • #1   28. nov 2011 http://www.koergroent.dk/

  • #2   28. nov 2011 de bedste råd med sådanne indsprøjtnings modeller (uanset om det er diesel eller benzin) er at når du kommer hen til lyskryds eller andet, så lad den rulle i gear, og så fjern fødderne helt. det skader ikke bilen på nogen måde, men den bruger så godt som 0 brændstof

    det du kan gøre er at springe fra 3-5 gear fx, og så holde omdrejningerne nede

    når du kører ligeud, så skal du sørge for ikke at kigge på speedo, du skal holde pedalen samme sted hele tiden, så kører den lidt langsommere opad bakke og lidt hurtigere nedad bakke.

    det er sådan en af mine familiemedlemmer har fortalt mig man skal køre, han er flere gange dansk mester i økonomiløb


  • #3   28. nov 2011 Som i reklamen drejer det sig om at komme op i den fart man nu vil holde.

    Jo færre omdrejninger motoren tager, jo mindre diesel / benzin bruges der
    Så bare kom hurtigt op i den ønskede fart og så skift til højeste gear.


  • #4   28. nov 2011 Når du motorbremser behøver du ikke geare ned, det gør jeg stort set aldrig i hvert fald. Lader bare bilen trille, indtil den er næsten i tomgang og så kobler jeg ud og triller det sidste stykke, eller sætter i passende gear og køre videre.

    Og nej det tager ikke skade af det, den laver bare fuel cut, dvs. at den ikke bruger noget brændstof.

    Ja, bare spark til den når du skal op i fart, evt. spring gear over, f.eks skift fra 3-5 gear i undlad 4 gear.

    Det er unødig brug af diesel at lade dem stå i tomgang, bare kør normalt.

    Og så kør defensivt, altså holde god afstand til forankørende. Kig langt frem i trafikken, og læs den, så du ikke kommer til at bremse/accelere unødigt. Når du nærmer dig kryds og rundkørsler, så prøv og afpas farten, så du ikke kommer til at holde stille, og ellers så søg for at tril hen til i hvert fald, alt efter vejens forløb kan du slippe speederen 500-1000 meter før.

    Håber det ku bruges smiley


  • #5   28. nov 2011 Det hele har selvfølgelig noget at sige - læste lige inde på kørgrønt.dk at der var meget at hente ved at slukke for klima anlægget så det skal jeg da huske smiley

  • #6   28. nov 2011 En anden ting der faktisk også har ret stor indflydelse på brændstoføkonomien er dæktryk.

  • #7   28. nov 2011 Det er skidt for pengepungen ikke at køre grønt.......og det var altså pottemonet'en det er skidt for. Kors hvor jeg dog hader de reklamer.

  • #8   28. nov 2011 Lad være med at komme over 2000 omd/min ved gearskifte. Skift allerede ved 1800 omd/min.
    Læs trafikken og lad bilen rulle i gear mod et lyskryds.
    Lad være med at stresse til og fra arbejde og tag indersporet og kør det tilladte.
    Du har formentlig boardcomputer - hold øje med den og juster derefter. Jeg bruger den selv når jeg kører og der går sommetider lidt sport i at få den banket ned i liter pr. 100 km.
    Kontroller dæktryk og lad være med at have unødige ting til at stå tændt.

    Men 13.3 km/l så har du også kneppet ret hårdt :b
    Jeg kører hovedsageligt bykørsel og har præsteret at køre 18,3 km/l i min 206 2,0 HDi. Ellers hvis jeg har travlt så kører den omkring 16 km/l


  • #10   28. nov 2011 Køb en golf 2 TD/GTD smiley Godt økonomisk råd, uanset hvor meget pedal min får vil den sku næsten aldrig under 16 Km/l, og går op til 21.7 km/l
    Det skal så lige siges at derudover koster den knap 4500 Årligt med forsikring og Afgift, og så er den betalt.

    Velbekomme ;o)


Kommentér på:
At køre økonomisk - Gode råd søges!

Annonce