1.324 visninger
|
Oprettet:
At køre økonomisk - Gode råd søges! {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige tanket bilen og opdagede at jeg nok har en lidt for tung fod... 13,3km/l i en diesel der gerne skulle gå 19,5km/l i snit..
Derfor vil jeg i den næste tank forsøge at køre så økonomisk som muligt.. Men søger lidt gode råd og har lidt spørgsmål hertil:
Når man motorbremser, så geare man engang ned og lader den rulle uden nogle pedaler i bund ikke sandt?
Tager bilen ikke skade af det?
Har læst mig frem til at det er bedst at komme op i fart hurtigt også holde farten.. men er det bare en skrøne?
Hvordan varmer jeg bedst min diesel bil op ? (HDI)
Er det ved at lade den stå i tomgang eller ved at køre normalt?
jan 2006
Følger: 171 Følgere: 167 Biler: 5 Emner: 1.029 Svar: 14.673
sep 2005
Følger: 24 Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 210 Svar: 2.251
det du kan gøre er at springe fra 3-5 gear fx, og så holde omdrejningerne nede
når du kører ligeud, så skal du sørge for ikke at kigge på speedo, du skal holde pedalen samme sted hele tiden, så kører den lidt langsommere opad bakke og lidt hurtigere nedad bakke.
det er sådan en af mine familiemedlemmer har fortalt mig man skal køre, han er flere gange dansk mester i økonomiløb
jun 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Emner: 266 Svar: 1.616
Jo færre omdrejninger motoren tager, jo mindre diesel / benzin bruges der
Så bare kom hurtigt op i den ønskede fart og så skift til højeste gear.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
Og nej det tager ikke skade af det, den laver bare fuel cut, dvs. at den ikke bruger noget brændstof.
Ja, bare spark til den når du skal op i fart, evt. spring gear over, f.eks skift fra 3-5 gear i undlad 4 gear.
Det er unødig brug af diesel at lade dem stå i tomgang, bare kør normalt.
Og så kør defensivt, altså holde god afstand til forankørende. Kig langt frem i trafikken, og læs den, så du ikke kommer til at bremse/accelere unødigt. Når du nærmer dig kryds og rundkørsler, så prøv og afpas farten, så du ikke kommer til at holde stille, og ellers så søg for at tril hen til i hvert fald, alt efter vejens forløb kan du slippe speederen 500-1000 meter før.
Håber det ku bruges
sep 2005
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 5 Emner: 214 Svar: 2.267
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 489
dec 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 52 Svar: 784
jul 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 74 Svar: 1.573
Læs trafikken og lad bilen rulle i gear mod et lyskryds.
Lad være med at stresse til og fra arbejde og tag indersporet og kør det tilladte.
Du har formentlig boardcomputer - hold øje med den og juster derefter. Jeg bruger den selv når jeg kører og der går sommetider lidt sport i at få den banket ned i liter pr. 100 km.
Kontroller dæktryk og lad være med at have unødige ting til at stå tændt.
Men 13.3 km/l så har du også kneppet ret hårdt :b
Jeg kører hovedsageligt bykørsel og har præsteret at køre 18,3 km/l i min 206 2,0 HDi. Ellers hvis jeg har travlt så kører den omkring 16 km/l
mar 2010
Følger: 35 Følgere: 35 Emner: 22 Svar: 855
Det skal så lige siges at derudover koster den knap 4500 Årligt med forsikring og Afgift, og så er den betalt.
Velbekomme ;o)
At køre økonomisk - Gode råd søges!