{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.270 visninger | Oprettet:

Hvorfor lige den bil ? {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Da jeg kører meget hver dag tænker jeg tit hvad der får folk til at købe lige den bil de kører i. Der er biler som jeg slet ikke forstår nogen vil kører i.Jeg er ikke ude på at fornærme nogen her. Men hvem har lyst til en Fiat Panda,Citroen Berlingo,Suzuki Wagon,Hyundai Atos . Hvad mener i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvorfor lige den bil ?
  • #1   25. jan 2013 Det er fornuftige "billigere" biler.
    Tro det eller ej, nogle folk har andet end biler og udseende i hovedet smiley


  • #2   25. jan 2013 Lige netop de biler du nævner er ofte afledt af at man gerne vil have en billig bil, til netop det formål man skal bruge den til. Men udvalget er bare blevet større, så der er mange der falder igennem på det i dag.

    Rigtig mange er fuldstændig ligeglad med hvordan bilen ser ud og hvordan den kører, bare den kan opfylde fragt-behovet.


  • #3   25. jan 2013 Det er hvad der sker når man har konen med ude og købe bil smiley haha

  • #4   25. jan 2013 Ja i har jo nok ret. Jeg tror tit at det sker Jesper.

  • #5   25. jan 2013 Hvem ved sine fulde fem henter øl ved grænsen i en mikrobil? Det svarer til at sejle for Mærsk i en gummibåd.

  • #6   25. jan 2013 som pendlerbiler el som bybiler er de biler jo ganske udmærkede og biler som berlingo o.lign er jo oplagte børne-containere, idet de har masser af plads osv.
    flere af vores naboer har disse småbiler og de er alle sammen kvinder.


  • #7   25. jan 2013 berlingo er god til tyske bajere.og børn.og de andre nævnte må være fordi folk er ligeglade og bare skal fra a til b

  • #8   25. jan 2013 Mænd der kører Berlingo må da være nogle pjok, det oser jo langt væk af at konen har valgt bilen. Min Mercer er valgt med henblik på komfort, og køreglæde da jeg kører meget motorvej, så må økonomien komme i anden række, at køre 150 i de små microbiler er jo ulideligt!:) Iøvrigt så kan man sådan en dag som idag, ikke lave andet end at sidde og irritere sig over de folk som i deres sygeligt overlæssede Berlingo rykker lige ud foran til overhaling med 95 i det nordgående spor på den sønderjyske motorvej:)

  • #9   25. jan 2013 Nicklas: X3 nuttet?:) Men må give dig ret i at læder bare er et must i en børncontainer, som mørke tæpper:)

    Cirkeline: Har egentlig mest lyst til ikke at tro på det:)


  • #10   25. jan 2013 Berlingo 7 personers diesel - den er økonomisk, meget plads og billig .... derfor.

  • #11   25. jan 2013 Jeg f.eks. en af den type som synes at Volvo med deres S40 og V40 har fejlet groft. De er simpelthen så grimme ude og ubehagelige inde. Føj.

  • #12   25. jan 2013 Da jeg er total retardo havde jeg sagt til mig selv, at jeg ikke ville skifte Passat'en ud til noget mindre, før VW kom med en mikrobil. Og da jeg sidste sommer kunne se at jeg havde råd, bestilte jeg en.

    Jeg er studerende, og har ikke råd/lyst til at reparere på gamle biler længere. Passat'en stod mig allerede i alt for meget smiley I "normale" perioder uden for meget familiebesøg og længere ture, kan jeg køre halvanden måned +- på en tank, så det er jo bare optimalt når man ikke har sååå mange penge at gøre med smiley


  • #13   25. jan 2013 X5 selvfølgeligt:) Må også indrømme at jeg efter at have prøvet både en ny, godt nok x3, og så den nye GLK, at GLK'eren er lidt mere lækker indenfor, men køreoplevelsen er nu så tæt på hinanden at det i sidste ende må være et spørgsmål om religion.

  • #15   25. jan 2013 Jonas C: Det tror jeg da at du er ret ene om..., Og specielt hvis alternativet er en berlingo..

  • #16   25. jan 2013 Livet er for kort til at gå op i km/L og undvære komfort - derfor har jeg lige
    Købt mig en 3.0v6 køreglæde frem for alt .. Hvis man ikke har råd til bil så tag bussen


  • #17   25. jan 2013 Hørt Anders N. Min Volvo er nok ikke tungere at køre i end din Toyota T 16. Men nu handler dette her jo ikke om min bil men om hvorfor folk vælger lige netop den bil de kører i. Som Isaksen og Casper her skrevet. God Weekend til alle. store som små.

  • #18   25. jan 2013 Isaksen: Hvordan skulle det næsten kunne være det? Værditabet på sådan en minibil er vel nemt +10.000 i året, og dertil kommer så forsikring og brændstofforbrug, samt slitage, dæk, væsker, grøn afgift, vaskehal osv. osv..

  • #19   25. jan 2013 Jeg har valgt min egen fordi jeg fik et godt tilbud, samt så havde jeg længe sagt at bød chancen sig så ville jeg have noget med flere kræfter, automatgear osv. Det fik jeg mulighed for i Audi'en. Jeg er lige glad med at den køre 6-8 pr liter så længe jeg har noget køreglæde og komfort samt at jeg nyder og sætte mig bag rattet hver gang. Økobil, nej tak jeg bruger det benzin alle andre spare og så skal der være nogen der hjælper til med global opvarmning så vi kan få sommer året rundt smiley

  • #20   25. jan 2013 Så det bedre med en gammel volvo synes du ???

  • #21   25. jan 2013 Hvad mener du Rene ?

  • #22   25. jan 2013 Jeg havde kriterierne - min 200 heste - min 20" fælge - min 6 cylindre - baghjuls træk - og til at forsikre -

    Der var kun en bil der opfyldte det hele


  • #23   25. jan 2013 Hørt K.S !

    Og at køre øko bil er vel det samme som at tage bussen


  • #24   25. jan 2013 Har aldrig forstået hvorfor folk køber feks en spark. Køb dog en brugt golf 5 feks istedet for. Den er mere sikker. Køre bedre og længere på literen. Er billigere og holder prisen bedre. Og så ligner man ikke en kæmpe tard når man kører i den

  • #25   25. jan 2013 Men den anden er en Daewoo?

  • #26   25. jan 2013
    Skulle ha' en brugt billig-i-drift bil, der så nogenlunde godt ud, godt med udstyr og ikke alt for sløv. At den så styrer bedre end jeg har forestillet mig er bare bonus.
    Har kørt 50.000km uden problemer, andet end en sprunget drivrem og et par pærer.


  • #27   25. jan 2013 jeg har en Suzuki wagon og den er kun købt fordi den var billig og koster ikke noget i vægt og forsikring og så køre den ca 16km/l
    men syntes selv den er røv grim men man sider godt iden


  • #28   25. jan 2013 Arvede en Berlingo Van 2008 af min far, den var så praktisk at det gjorde helt ondt, og så var den satme sjov at køre råddent i - især når man mødte dem med fordomme... smiley

  • #29   25. jan 2013 at købe en spark viser bare at man på ingen måde har sat sig ind i tingene før man handlede. du kan få en bil der på ALLE punkter er bedre for billigere penge. så den eneste grund til man køber en spark må være fordi man elsker designet.... for smags sager kan man jo ikke diskutere. men hvis man synes en spark er flot i designet skal man måske gemme sig inden kommunen kommer og fjerner en fra hjemmet

  • #30   25. jan 2013 Vores i10 blev købt pga vi skulle have en økonomisk og driftsikker bil da kæresten havde 80 km til arbejde.
    Men nu er vi jo nogen, der ikke behøver at kompensere smiley


  • #31   25. jan 2013 Måtte lige poste denne:)

    profilbillede
  • #32   25. jan 2013 Og denne hehe:) Der er nogen der prøver


    profilbillede
  • #33   25. jan 2013 Nemlig de største Trads er dem der surmuler over benzin priserne og bliver nød til at købe en bil der går 20 km/L

  • #34   25. jan 2013 du kan jo ikke regne busprisen ud med hver enkelt zone ? der findes jo det der hedder "buskort" som man kan gøre det til et billigere alternativ. ( dog ikke noget jeg vil anbefale da offentlig transport ikke holder en skid)

  • #35   25. jan 2013 Ja, din udregning er da helt hen i hegnet, og 2000 til service er da alt for lavt sat, husk at selv autoshampoen til 100kr 2x i året skal med:)

  • #36   25. jan 2013 en golf 4 tdi med 60000km og fuld service bog koster lige over halvdelen af en spark. den har mere udstyr og efter 8 år hvis du har passet den ordentligt kan du sælge den igen. udover det er en laaangt mere komfortabel - køre mindst lige så langt på literen - er mindst lige så sikker hvis ikke mere sikker. meget mere støjsvag og ja meget flottere. Den ruster mindre og er mere holdbar. når du efter lad os sige 6 år har afbetalt din spark kan du jo prøve at sælge den igen smiley men nu siger du jo den ikke skal sælges. så går jeg ud fra du vil ha den til den simpelthen ikke kan mere. jeg har en ven der har en golf 4 tdi der lige har rundet 500.000 uden de store rep. og jeg garantere dig med 100% sikkerhed at sådan en Daewoo Spark ikke runder 400.000 - det vil sige du har en dyrere bil du har i kortere tid der nemmere går i stykker der har mindre udstyr du ikke kan sælge igen og som er langsommere. man skal godt nok være ansat hos daewoo før at det bliver logisk at købe en spark

  • #37   25. jan 2013 Hvad så med dæk? De kommer næppe under de 10.000, og nu er bilen jo snart 2 år, så kommer der jo også udgifter til reparationer:)

  • #38   25. jan 2013 og i øvrigt brokker jeg mig aldrig over benzin priserne - det er jo stadig den billigste væske du kan købe på en tankstation. en halv liter kildevand koster hurtigt 15 kroner dvs 30 kroner literen

  • #39   25. jan 2013 har da leget med tanken om at købe ne partner eller berlingo. 2.0HDI og så kilde motoren en del. ved 200hk er muligt uden at smide mange penge i den den vil stadig kære 17-18km/l og så der plads til at flytte. fragte. køre til tyskland. ferie. og meget mere.
    og så den ligesom med multipla´en. så grim at man kan holde af den. smiley

    jeg forstå ikke folk der køber en Golf 2-3 (med mindre der er TD og TDi for at køre langt på litteren med simpel og skruevenligt mekanik)

    hvis jeg få det job jeg lige har været til samtale med. så skal der købes noget med noget sjov motor da jeg kun vil få 6-8km på arbrejde så kunne en E39 530i godt komme på tale.


  • #41   25. jan 2013 Køb dog en brugt, lidt større bil i stedet for mikrobilerne, ville da 100 gange købe en brugt Fiesta eller lignende i stedet for en ny mikrobil. Fiesta'en holder vist også 100 gange bedre smiley

  • #42   25. jan 2013 Også flot man skal købe en ny "bil" for at få den rust behandlet.

    I rest my case. En golf 4 er et bedre køb. Eller en cykel.


  • #43   25. jan 2013 Folk køber de biler pga. Langt på literen, billig grøn afgift, billig forsikring og service.

    Man skal bare huske at køber man sådan en så skal man beholde den til den er betalt ud. Hvis man prøver at sælge med efter 2-3 år skal man dække et ret stort restgældsbeløb da bilen kan sælges for meget mindre end man skylder.

    Føler med dem som købte en Citroën C1 for 120k og 2-4 år efter kan sælge for 40-60k brugt. Til dels fordi Citroën har sænket nyprisen 40k til 80k, men også fordi der er solgt så mange.

    På samme måde måde må man føle med alle der har købt en VW up. Er solgt sindsygt mange allerede og alle er samme udstyrsmodel. Eneste måde at få solgt sin bil er at sætte prisen ned ift de andre blandt 100 af salgannoncer med samme bil. Men sker så først om 2-3 år VW up ejerne står med det problem smiley


  • #44   25. jan 2013 Casper S: Så ham der kører Chevrolet Spark kalder en G4 for hæslig?...

  • #47   25. jan 2013 Casper S: Ja, jeg kan jo ikke argumentere mod at det er din holding, men tvivler på at du deler den med ret mange.

  • #48   25. jan 2013 Jeg forstår godt folk som ikke har forstand på biler, eller ikke går op i biler, at de køber ny mikrobiler fordi det er dejlig nemt, jeg forstår derimod ikke at de snyder sig selv og tror de sparer pnge ifht en gammel økonomsik lille bil, men sådan er det.

    Hvad jeg derimod ikke forstår er folk som går op i biler, folk der er på bg (INTET personligt) køber en ny mikro bil for at spare penge.. Bil er i forvejen en MEGET høj mdl udgift, og om man som bilelsker bruger 3000 kr om måneden på en forholdsvis spændende bil kontra n øko spand som alligevel løber op i 2200kr, er et meget dumt sted at spare på en hobby


  • #49   25. jan 2013 Mirza: Ja, lige på det punkt kan jeg kun være enig med dig:) Der findes masser af forholdsvist nye langt mere spændende biler, man kan have til samme budget, hvad enten man er til tyskere eller japanere:)

  • #50   25. jan 2013 En civic 1,5iLS koster 2100kr årligt i grønafgift, ansvar kan ofte klares for 3k og når den er betalt så koster den 0kr om måneden, det giver 500kr udgifter + benzin, og den ER sjovere og mere komfortabel end en mikrobil..

    Konens civic koster os 1200kr om måneden ALT inklusiv også benzin, det er en 2006 140hk


  • #51   25. jan 2013 cirkeline
    min kami betaler over 2500 af på sin up. om måneden.
    for en microbil skal ikke finansieres over 8år.

    min opel koster mig 2500 i brændstof og 500kr til forsikring og vægtafgift køre 45-50.000km om året så det de 3000kr.pr.md. som mirza taler om... med en udbetalt microbil ville det være 1500-1750kr om måneden for brændstof og forsirkring/afgft.
    men så der ikke langt af til service... min nuværende få olie skift osv hjemme så den koster vel omkring 5000-7000kr (afhænger af om tandrem eller dæk skal skiftes) om året en ny bil ville koste 8-9000kr i værkstedsbesøg. især da jeg ikke skøre.


  • #52   25. jan 2013 Cirkeline-> der er nogen som går meget op i driftsikkerhed og derfor køber ny bil. Dem Mirza snakker om er dem som allerede går op i biler som godt ved hvad man skal kigge efter.

    Øko bil ved 10000km/år :
    Lån : 900kr/mdr
    Halvårlig grøn afgift : 560kr
    Forsikring : ~5000kr/år (kasko)
    Benzin : 10000km / 20km/l = 500l x 13kr/l = 6500kr/år
    Driftomkostninger : 23420 / 12 = 1951kr/mdr

    Peugeot 306 GTi-6 nysynet, aircon, etc.
    Købspris : 25.000kr
    Halvårlig grøn afgift : 2500kr
    Forsikring : 6000kr/år (ansvar)
    Benzin : 10000km / 11km/l = 909l x 13kr/l = 11817kr/år
    Driftsomkostninger : 22817kr/år / 12 = 1901kr/mdr

    Forskel er istedet for at låne og betale dyr kasko køber man kontant og kører på ansvar da bilen ikke er mere værd. Synes man ikke om pug 306, så find en BMW e36, civic vti, A4 1,8t istedet til samme penge. Vælger man noget golf 3/4, Skoda octavia/audi 80/A4 i TDI udgave bliver det endnu billigere.


  • #53   25. jan 2013 1000-1500kr service bliver ikke mindre omfattende af at bilen er lille.
    olie koster filter. koster. bremser koster. alt koster og alt skal checkes. det koster mere end 1500.kr


  • #54   25. jan 2013 Vi købte en Toyota IQ med vilje og har ikke fortrudt et sek , hvorfor så lige en IQ , gider simpelthen ikke køre i biler hvor man møder 10 stk af samme slags på en strækning af 15 km , vi har heller ikke brug for mere bil end en IQ , har skam haft stor luksus biler , hurtig biler , smarte bil , veteranbil , faktisk har vi haft alle de biler jeg/vi har drømt om gennem tiderne nok mest mig ha ha , køber helt sikket en ny iq igen , den lille bil overrasker bare , ja man har rigtig lyst til at køre en omvej og så er det ikke engang løgn.

  • #55   25. jan 2013 Men jeg synes du skulle prøve nogle af de modeller du nævner , det kunne jo være du bedre kan forstå eller ikke forstå hvorfor folk lig netop køre i de modeller de nu engang køre i , kunne måske endda komme så vidt at du blev varm på en Berlingo smiley

  • #56   25. jan 2013 cirkeline

    Nye biler går også i stykker, fordelen er dog at garantien dækker, men det kræver at bilen er ny, hvis man skal skifte bil hvert 2-3. År pga garanti så bliver det DYRT med afskrivningen, og hvis man beholder den i 10år så bliver den også gammel og begnder at gå i stylker på et tidspunkt..O


  • #57   25. jan 2013 Cirkelens -> så går de nogenlunde op med de service du skal betale for at beholde garantien på sin nye bil.

    Nu har jeg dog altid været heldige med brugte biler. Kørt over 10000 uden store dyre reperationer. Man skal bare undersøge standen på det man køber


  • #58   25. jan 2013 Cirkeline. Du kan da se den Mitsubishi jeg har til salg. 10 gange bedre komfort og udstyr end en minibil, større og kører langt på literen. 170k fra ny - er max blevet budt 90k.

    Den er 1,5 år gammel og har 1,5 år fabriksgaranti tilbage. Den 95hk motor er ret kvik alligevel


  • #59   25. jan 2013 men du skal op i en Polo med en seriøs motor. 1.2tsi´en er ikke kraftig nok til at kunne lege med en 306 gti´er

    ang minibiler er Ford Ka. en dejlig bil og har en kæmpe fordel over for UP´en.
    dens ESP kan slås fra.. up er ikke sjov at lege i sneen med...



  • #60   25. jan 2013 Hvis man regner alle udgifter i løbet af perioden man ejer bilen vil en ny bil tabe stort i mange tilfælde. Fortsat fra Nicklas's udregning:

    Økobil
    Nypris: 110.000 f.eks.
    årlig udgift: 23.420 kr
    Salgspris efter 5 år: 50.000 kr
    Samlet: 60.000 (værditab) + (23.420*5) = 177.100 kr.

    306 GTi
    Pris: 25.000 kr
    Årlig udgift: 22.817 kr
    Salgspris efter 5 år: 7.000
    Samlet: 18.000 + (22.817 *5) = 132.085 kr.

    En forskel på 45.000 kr. eller 9.000 kr. årligt.


  • #61   25. jan 2013 niklas 10000km ? seriøst har kørt over 20.0000km i min opel vectra 1.6-16V intet andet end olie. tændrør. benzinflter og en kilrem. kært 306-307000km i alt.
    min carina brugte jeg sku heller ikke meget på på de 60.000km jeg havde den havde gået 327.000km da jeg solgte den. begge biler indkøbt til under 17.000kr.
    og kørt 13km/l+.
    min kami havde månedlige nedbrud med sin smart. kostede ikke noget men irriterende at ungvære den 1-2dag værd månede. min carina har altid kørt lige som min vectra.


  • #62   25. jan 2013 man behøves ikke en Stor pik, for at lege med den! Get my point ? smiley

    der ud over slides 306´erens dæk ikke mere end en økobil´s
    medmindre man ladermeget hjulspind og presser sin bil...
    eller er kvinde men så det primært koblingen der gå ud over


  • #63   25. jan 2013 Arh, mon ikke den holder længere en 3 år, hvis man servicerer den ordentligt.. Der er selvfølgelig et tidspunkt hvor 'graferne' krydser hinanden, og 306'eren bliver for gammel og slidt. Men dæk, andre sliddele osv er jo også en udgift på økobilen, og når den begynder at blive lidt gammel skal den også repareres. Alt på de biler er designet til at være billigt, så der er sparet på materialerne.
    Forstår ikke helt hvad du mener med, at man har brugt 100-125.000 i samme periode?

    Men vil mene at man kan kalde det 'nogenlunde samme økonomi', i hvert fald i en periode på 4-5 år, og der ville jeg klart hellere køre i en 306 GTi med knap 170 hk, og meget roste køreegenskaber - eller en anden tilsvarende bil af andet mærke - end jeg ville tøffe rundt i en 107 / Spark / Picanto.


  • #64   25. jan 2013 Cirkeline : Lyder måske ikke af meget, men er altså en væsentlig større bil. Samtidig så er Citigo's motore ikke super spændende. Som nævnt overrasker den Mitsubishi med hvordan den kører på vejen, og hvordan den 1,3 trækker. Ingen racer, men man kan nemt overhæle uden at prygle den.

    Skoda Citigo : Længde : 3,563mm --- Bredde : 1,641mm --- Højde : 1,478mm
    Mitsubishi Colt : Længde : 3.940 mm --- Bredde : 1.695 mm --- Højde : 1.550 mm.

    Ketil : 10000km - hov - mente da 100.000km smiley

    Alexander : Lig 15.000kr oven i - det er udbetalingen på lånet til økobilen som ikke er regnet med smiley


  • #65   25. jan 2013 Cirkeline -> Jeg var meget overrasket over 306 GTi. Dens køreegenskaber er sublime, og den har mindst samme komfort som en økobil med dens dejlige sportssæder, klima og en kabine der ikke bærer præg af billig plastik.

    Biler fra 98-2000 har efter min mening bedre komfort end nye øko biler, så fremt man ikke tager en anden økobil fra 98-2000. Vil også våge den påstand min 17 år gamle BMW E36 328i har bedre komfort end hvilken som helst økobil.


  • #66   25. jan 2013 Økobil
    Nypris: 110.000 f.eks.
    årlig udgift: 23.420 kr
    Salgspris efter 10 år: 20.000 kr
    Samlet: 90.000 (værditab) + (23.420*10) = 324.200 kr.

    306 GTi
    Pris: 25.000 kr
    Årlig udgift: 22.817 kr
    Salgspris efter 10 år: 2.000
    Samlet: 23.000 + (22.817 *10) = 251.170 kr

    Stadig en forskel på 73.000 i GTi'ens favør. Jo, der har formegentlig været reparationer, men man kan trods alt reparere en del for 73.000 - og det er med udgangspunkt i at der ikke er ekstra reparationer på økobilen.
    Peugeot'en var bare som eksempel. Det kunne lige så godt være en Audi A3, VW Golf, Honda Civic osv.
    Ved ikke hvilken Peugeot du har haft, men komforten i en 306 er nu ikke ringe i mine øjne, synes den er bedre end i en Spark og 107 f.eks.


  • #67   25. jan 2013 Kristian O - hørt om værditab? Selvfølgelig er ældre biler billigere alt i alt.

  • #68   25. jan 2013 Kristian -> Wow? Du påstår en VW Up bliver nem at sælge?

    Den kommer til at lide samme skæbne som C1/Aygo/Pug 107... brugtmarkedet er overfyldt med dem, alle er ens farve og udstyret - eneste måde at sælge sin bil blandt 100 andre ens biler er at sætte prisen ualmindelig lavt.

    Og tro det eller ej... køber man en gammel "top model" som Pug 306 GTI, BMW E36 med 6 cylindere, eller hvad katten det nu måtte være så er der altid en køber. De koster så lidt, og biler til 10.000-15.000kr vil der altid være salg i..


  • #69   25. jan 2013 Cirkeline -> Hele diskussionen startede med bilinteresserede der købte minibiler istedet for en bil de ville være glade for at starte hver morgen.

    Hvis man som en bilinteresseret køber en gammel god bil, så er der altid salg i dem, og kig så langt tilbage du vil. 25 år gamle biler fra 80'erne er der stadig kanon salg i som f.eks. BMW e30, e36, Mercedes 190, alt japansk med en god 16v motor osv. Hvorfor skulle en 306 GTi ikke også holde 25 år?


  • #70   25. jan 2013 Der kører da stadig en del gamle Golf og BMW'er rundt fra 80'erne, nogle endda i rigtig fin stand. Er de passet og serviceret ordentligt kan de godt holde. Tvivler på at der kører særligt mange af de økobiler, vi ser i dag, rundt om 20 år.

  • #71   25. jan 2013 Cirkeline -> Må give dig ret i at hvis man kører den ud dens levetid ud så er en ny bil måske et bedre køb, men faktum er de fleste køber den som en "begynder bil" af unge i hvert fald. De vil uden tvivl skifte bil når behovet ændrer sig med f.eks. familieforøgelse også har man værditabet.

  • #72   25. jan 2013 Nu tror jeg personligt ikke på at mikrobiler holder særligt længe, så de vil få en relativt tidlig død i forhold til en dyrere, brugt bil. Rustbeskyttelsen er i bedste fald ringe på mikrobilerne, og med det danske klima er det bare et spørgsmål om tid før de begynder at rådne væk. Gearkasserne er også en ret udsat del på mikrobilerne, det er vel begrænset hvor mange gange det kan svare sig at skifte gearkasse på dem . Det er brug-og-smid-væk biler, de er bygget til at køre til garantien udløber og så er de brugt. Groft sagt. Sådan er det med alting i dag, det har en indbygget levetid. Jo dyrere bil, desto længere levetid.

  • #73   25. jan 2013 Aha.
    En jantelovs tråd.
    Der er alligevel ikke en eneste af Jeres potter der kan følge med når jeg sætter mig op på motorcyklen.

    Anyway...
    En Panda 4x4 er da skide sjov at køre i terræn.
    Hvorfor diskvalificere den, trådstarter?
    Og alle Volvoer er da traktorer som kun har det godt på lige vejstrækninger.
    Hvorfor fremhæve Volvo frem for andre?

    Uanset valg af køretøj er det man vælger til de kompromisser man vælger at kunne leve med.
    Ingen kan få det hele.
    Bedst er det vel at have en bil som er luksus, en som er cabrio, en som er sport, en som er praktiske gris, en som er et samleobjekt, en som kan klare terræn, en bil som er økonomisk etc.

    Ingen bil kan det hele.


  • #74   25. jan 2013 Jeppe ->

    Uha - det du taler om er "Quality assaurance" afdelingerne. Ansat ikke til at sikre kvalitet, men at finde ud af hvor meget de kan spare på produktionen, samtidig med at produktet holder den forventede levetid og ikke en dag længere.

    Med chance for at komme i modvind synes jeg f.eks. Audi er et kanon eksempel på det. Audierne fra 80'erne og 90'erne var satme kram. Overproduceret helt vildt, og bygget til at få et smil på læben hver dag man drejede nøglen.

    En Audi nyere end år 2000 sælger pga. design og prestige... det er ikke på højde med BMW og Mercedes mere på bekostning af de skal holde produktionsomkostninger nede og genbruger mange dele fra hele VAG koncernen... samtidig med at de dele ikke længere er overproducerede og lækre. Siger bare - en Audi dør fra 90'erne kunne hakke ens arm af hvis den kom i klemme når man smækkede den. Idag... der flækker døren nærmest fordi den er lavet af plastik.

    Anyway så gør det princip som Jeppe nævner sig helt sikkert gældende for minibilerne. Ud over at være bygget til at holde levetiden så gik Citroen/Peugoet/Toyota jo også sammen for at holde produktionsomkostningerne nede.


  • #75   25. jan 2013 En bil der koster 80k fra ny, er ikke lige så god som en bil til 180k, det er ren logik og det er der mange der glemmer. Fint nok at de er billige i brændstof, forsikring og diverse afgifter, men de er stadig for billigt produceret. Der er sparet hvor der spares kan. Papirstynde døre og sæder, manglende eller ingen undervogns/hulrumsbehandling, dårlige materialer, dårlig samlekvalitet osv osv.

  • #76   25. jan 2013 Niklas s - lyder ikke til du har haft en nyere Audi, for du tager grusomt fejl .

  • #77   25. jan 2013 Niklas : tror ikke engang de kan følge med hvis du cykler afsted i dine ,røde gummistøvler smiley
    hvis i ikke mener at C1 aygo og de andre minibiler holder priserne godt , så find lige en annonce med en billig en ag slagsen ,


  • #78   25. jan 2013 Jeppe : husk at afgifter gør en del ved vores priser, så 100k i forskel er reelt kun lige under 40k

  • #79   25. jan 2013 niklas.
    WAUW har du en motorcykel.
    seriøst du for sej. og den er hurtiger end en 306 gti og 328i uha så det nok sådan en dyr maskine var... klap hat. køre selv motorcykel. eller pt kinaknalleret. køre friskt i en bil go friskt på en motorcykel er 2 forskellige opblevelser. som jeg personligt nyder på værd sin måde...

    og nej ingen bil er perfekt. men har hørt rygter om en BMW M5(type 2) der sku følge en vayron. tage sving som en GTR. eller en porche 911´er og så sku den kun være bygget i en Touring. en prototype som vist ikke bliver produceret men som kun blev bygget for at uofficielt at sparke de andre fabriker i løgner og markere sig...

    lidt lige som da Honda lavde S2000. bare for at bevise mange omdrejninger. drftsikkerhed. og benzinøkonomi kan hønge samme..


  • #80   25. jan 2013 Man skal vel betale afgift under alle omstændigheder, så jeg kan ikke helt så hvor du vil hen ad Michael?

  • #81   25. jan 2013 Nogle reservedele er dyrere på ældre biler, andre er billigere! Jeg købte et komplet sæt sportsbremser til min 106'er, 2 ventilerede og 2 massive skiver og 4 klodser for 900 kr.

  • #82   25. jan 2013 Hej alle. Nu er det blevet til en kamp mellem mini biler og store biler. Efter min mening er der da også fine mini biler men der er bare nogle modeller som jeg ikke kan forstå folk vil kører i. Det kan være mlni mellem eller store biler. Der vil altid være et alternertiv med alle de biler som er til salg i alle pris klasser. Men det er fedt at læse alle de forskellige meninger i har så tak for det.

  • #83   25. jan 2013 Ketil L S

    Hvad er det for noget med klaphat?
    Har du ikke en kontaktperson på din pædagoginstitution som kan afrette dig lidt så du kan begå dig ude i den virkelige verden?

    Du har så¨ikke en motorcykel men en kina knallert.
    Hvorfor siger du så at du har en motorcykel?

    Hvad ved du som vi andre ikke alle ved er løgn?


  • #84   25. jan 2013 Suk !....

  • #85   25. jan 2013 -og så tog tråden en ærgerlig drejning..

  • #86   25. jan 2013 Daniel T :

    Min far er Audi mand - typen der går med Audi læderkasket. Synes ikke de Audi'er han har haft fra år 2000 når hans gamle A6'er fra 1996 til sokkeholderne.

    michael b :

    C1 med værditab : http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/c1/10i-sx/1484307

    57.800kr efter 3 år - 117.00kr fra ny. Man kan få en spritny med fuld udstyrpakke for 80.000kr. Så det er lige før man også skal være heldig for at sælge den for 57.800kr.

    Det er 59.200kr tab som udgør ~50% af dens værdi.


  • #87   25. jan 2013 Jeppe : en ny up er der vist ventetid på (eller har været ) så de er blevet solgt dyrere end udsalgspris , men det var ikke det jeg mente , Men hvis du ser priser på 4-6 år gamle biler af dem jeg nævnte ,er prisen jo ret høj og nogle bliver jo solgt.
    ang afgift du skrev at der jo måtte være en del forskel på en bil til 100 og en til 180 klik og det jeg skrev var at en stor del af den forskel er 180%afgift.


  • #88   25. jan 2013 Mener du så det har været dyrt at køre 25000 km om året i 3 år med et værditab på lige under 20000 kr i en helt ny bil uden risiko for reperationer ? eller ?

  • #89   25. jan 2013 niklas.
    den er registret som en motorcykel har den udelukkende fordi den ikke er værd at sælge. men det betyder ikke jeg ikke køre på andre maskine.
    hvorofr prøve at trække en motorcykel ind i en tråd som er blevet drejet over til en mudderkastning mellem nye økospande. vs. ældre mellemklasse gti´ers komfort og køreglæde. en mc´s køren enskaber har intet til fælles med en bils.
    køre motorcross men tro det eller ej. det langt fra det samme som at køre speedway. NÅ tænker du så "det forstå jeg ellers ikke køre begge ting da ikke på grus?" og selvom disse 2 maskiner minder meget om hinanden, (oftest) 1cylinder, 2 hjul og så en kæde. ja så minder de ikke om hinanden på deres køre enskaber..



  • #90   25. jan 2013 Ketil L S

    Jeg er ligeglad


  • #91   25. jan 2013 Jeg købte min første nye bil i 2007, det var ikke en økobil, men alligevel var den billigere i drift end den 11 år gamle bil jeg havde før, værditabet i forhold til antal kørte kilometer var noget større, men vedligeholdsudgifterne var noget mindre. Da jeg så skiftede til min Polo i 2010 blev alt andet så bare billigere, den får helt sikkert et værditab, men de daglige omkostninger er helt i bund.

    Jeg valgte Polo pga. jeg godt kan lide designet, jeg syntes den kører godt, altså lige efter min smag, og så er den driftsikker.

    Nicklas S >>
    De der omkostninger, du glemmer lige vedligehold og service. Det er sandsynligvis væsentlig dyrere ved en 306 GTi end det er ved en økobil.
    Service for 15.000 km/1 år til en VW Up! på autoriseret værksted koster 1.400 kr, det får du ikke lavet meget på en ældre vogn for, slet ikke hvis ikke du laver det selv.

    Der er flere ting der sandsynligvis går i stykker på en ældre bil, og tingene er selvfølgelig mere slidt.
    Derudover er der rust, og syn, hvilket som udgangspunkt ikke er noget man skal bekymre sig om i en lille ny bil, da syn ikke kommer før fjerde år.

    Mitsubishi Colt er ikke meget bedre end enhver anden mikrobil, jeg ville hellere købe en ny mikrobil end en Colt, der er ikke meget komfort eller køreegenskaber i sådan en vogn.

    Biler fra 80'erne og 90'erne koster i vægtafgift og forsikring, og er ofte dyre i vedligehold, medmindre du fusker det hele selv. De er meget billige i indkøb, og det er fordi der netop ikke er så stort et marked for dem.

    Ang. Audi fra 80'erne og 90'erne, så har en kammerat en fin ældre Audi 80 Avant, den kan ikke hakke en arm af, den skal lige have en hånd på bagklappen så du ikke får den i hovedet, den skal lige have lidt reparationer her og der, alt i alt ville han kunne sælge bilen, købe en Skoda Citigo, få bedre sikkerhed, bedre stabilitet, og færre driftomkostninger.

    - Alexander - >> Du glemmer også de dyrere driftudgifter ved en ældre vogn, du kan hurtigt bruge 9.000 kr/år i gennemsnit i løbet af fem år på en ældre vogn, hvor den skal synes minimum 2 gange i løbet af den periode.

    Og hvad med sikkerheden, udstyret, og teknologien? Jeg havde til hver en tid taget en ny Up! fremfor en gammel Peugeot og lige en 306 ? Come on, min tidligere nabo havde sådan en, den var i stykker flere gange hver eneste måned, den havde fået skiftet motor, og generelt var det heldigt at han ikke var afhængig af bilen. Den ville ikke have holdt i 10 år mere, selvom den kun var 10 år gammel da han havde den.

    Hvor er alle Peugeoterne fra 80'erne? Det er en 306 GTI i foreslår, ikke en BMW 325i som er urimeligt dyr i forsikring.

    Ketil L S >> En 306 GTI belaster umiddelbart dækkene mere end en økobil, i kraft af at den er tungere og "sjovere".

    Kristian O >> Jeg håber ikke du giver 20.000 kr for fire bremseskiver, så meget kan de ikke koste, heller ikke originalt til en Accord...


  • #92   25. jan 2013 Niklas, hvis du stadi har den motorcykel som du havde da du blev smidt ud af motorcykel galleri så er der MANGE biler herinde der kan køre fra dig.. Men det er heller ikk det tråden handler om. Jeg har også en motorcykel hvorfor bringe det på bane?

  • #93   25. jan 2013 Du tænker nok på GS'eren Mirza.
    En bil skal have ca. 400HK pr. ton bilen vejer for at kunne følge med den motorcykel.

    Jeg bragte det på banen som et "aber dabei" fordi for nogle ser det ud som om at det blot handler om at have en masse power.

    Det er der ingen danskere der har råd til hvis det skal være en bil.
    Måske kan nogle tune hestekræfterne frem men så mangler de køreegenskaberne.

    Men eftersom jeg ikke nævnte hvilken af mine motorcykler jeg havde i tankerne var det mere tænkt som motorcykler generelt.

    Jeg synes selve oplæget til denne tråd er hånende og nedgørende overfor de deltagere på Bilgalleriet som har valgt en fornuftsbil.

    Som jeg også skrev i mit første indlæg her i tråden er der ingen valg af biler som ikke indeholder en masse kompromisser.
    Der er ingen biler på markedet som tilbyder økonomi, luksus, sport, terræn, cabrio og praktikalitet på en og samme tid.

    Måske kan man finde en Panda og en Porsche i samme indkørsel netop af denne årsag.


  • #94   25. jan 2013 Jeg kører i en Peugeot fra 80'erne, men jeg overvejer at skifte den ud med en Peugeot fra 90'erne smiley Ingen økobil til mig, jeg vil ikke skylde 100.000 for en bil jeg ikke kan udstå at se på eller køre i, billig i drift eller ej.

  • #96   26. jan 2013 Uanset hvordan man vender og drejer det er en bil aldrig en investering. Om det er en stor eller lille, ny eller gammel bil vil den altid koste penge.

    Vi har alle vores krav og forventninger til en bil, nogle er det a til b samtidig med det er økonomisk, andre er det en hobby hvor økonomien stadig spiller en stor rolle. Så er der dem som mig selv som går efter komfort køreglæde og bare generelt store biler hvor økonomien er noget jeg kan kigge efter i vejviseren for den vil aldrig eksistere.

    Som skrevet oven over får man rigtig nok aldrig alt i en bil, men dette ville også være kedeligt i og med man så ville køre rundt i den samme bil alle sammen og hvor er vores smag og forskel så henne. Man kan vel stadig have en interesse og hobby med biler selvom man køre rundt i en spark? Det er vel et spørgsmål om hvad man har råd til og hvad man ellers vil bruge sine penge til.

    Når man så kigger på hvad man skal købe er markedet jo uendelig stort og man er nød til og købe bil efter behov og ens ønsker. Nogle mennesker er så heldige at de kan gå ud og købe en nysynet bil til 5-6000 og køre i den i 2 år, aldrig ofre en kr ud over forsikring, vægtafgift og forsikring og bag efter sælge den for skrotpræmien. Det er hvad jeg vil betegne som en billig bil, men så har man også slækket på alle krav og køber den bil der er til den pris uden og kigge på udstyr komfort osv.

    Afskrivningen er uanset bil i dagens danmark høj hvis man spørger mig. Om afskrivningen er større eller mindre på en dyr kontra billig bil vil jeg lade andre om at regne på. Jeg ved bare at jeg kigger ikke bil efter hvor stort værditab den har eller ikke har efter x antal år. Jeg køber bil udelukkende efter hvad jeg har af ønsker.

    Vi kan jo egentlig vende og dreje det emne her fra nu af og til næste år ved samme tid og aldrig blive 100% enige. Vi køber hver især bil efter hvad vores behov er og hvordan vores økonomi er.

    Hvis jeg tager min egen Audi som eksempel så er det en dame på snart 16 år. På de 16 år har den gået 286.xxx med fuld servicebog. Den gør ikke det mindste forkert, den har selvfølgelig lidt små ting der skal fikses men den fejler intet mekanisk og køre upåklageligt. Jeg vælger og tro på at den med servicebogen er grunden til den er i så god stand.

    Mit regnestykke vil aldrig kunne måle sig med det på en ny bil, uanset hvordan jeg vender og drejer det og meget af det der har indflydelse er mit benzinforbrug, samt service og vægtafgift på sådan en stor tung vogn, men det er jo netop lige der smag og behag spiller ind for som jeg har skrevet før så er den valgt ud fra komfort, køreglæde og udstyr. Ikke ud fra at jeg årligt skal give 7000,- i vægtafgift, eller bruger en 2-3000,- i benzin om måneden.

    Hvis min pengepung ikke var til det havde jeg beholdt min mondeo og været glad for den for det er stadig en stor bil med komfort og masser af udstyr selvom det ikke er en racer. Jeg vælger dog at jeg gerne vil kaste penge efter bilen hvor andre selvom de har råd til en stor dyr bil hellere tager en ekstra bytur for de penge. Sådan er vi alle forskellige.

    Just my 2 cent.


  • #97   26. jan 2013 For mig drejer det sig om at få den sjoveste bil, som også indfrier de praktiske dagligdagskrav, som budgettet tillader.

    Selvom jeg elsker biler, vil jeg ikke bruge alle pengene på biler. Det er fristende at købe større og vildere hele tiden, men som andre også skriver, så er biler ikke en investering, det er bare en omkostning. Og omkostninger skal holdes under kontrol.

    Jeg synes ikke at man skal bruge mere end 5-10% af sin løn på biler, det har jeg ihvertfald ikke selv lyst til. Så begynder det at koste på andre ting som er vigtigere, eks. investeringer, bolig, rejser etc.


  • #98   26. jan 2013 Casper S, hvor meget gav du for din Spark for 1 år siden ?

  • #99   26. jan 2013 Jamen lad os sige du får 70k det er stadig et voldsomt tab, og det kan på INGEN måde forsvares økonomisk at købe en ny økobil, det har du hermed bevist.. Og husk lige at medregne renter osv..

    men skal du haveenny spark igen, synes du havde skrevet at den nuværende volder dig problemer..


  • #100   26. jan 2013 Han har nok fået central lås med til den pris smiley

  • #101   26. jan 2013 Jeg gav også "kun" 116.000 kr.
    Og er blevet tilbudt 75.000 kr for den, efter to år.
    Så syntes ikke værditabet er så stort igen, hvis man tænker forsikring med..
    (Fik 3 år med i prisen)


  • #102   26. jan 2013 Theis, det er alligevel 40.000kr p to år, hvor ansvar på en billig bil måske koster 10.000kr på 2 år, så økonomisk har det heller ikke svaret sig at tabe 15.000kr årligt på en bil der er så billig.. Men det er også fint så længe man er glad for bilen, men økonomisk hænger det ikk sammen!

    Samt at ofte så glemmer folk at medregne renter ifbm med bilfinansering, hvad har bilen reelt kostet når den er betalt er det vigtige spørgs


  • #103   26. jan 2013 Mirza A >> Nok glemmer de deres værditab, men du glemmer tilsvarende værditab samt vedligeholdsomkostningerne som man risikerer er væsentlig større på en ældre bil.
    Derudover er de ikke tvunget til at sælge bilen efter 1-2 år, hvilket heller ikke vil være smart ved en så ny bil. Men derimod skal den ældre bil synes hvert andet år, hvilket sjældent er omkostningsfrit.


  • #104   26. jan 2013 Vedligeholdesomkostninger, jeg har 4 køretøjer, de 2 af dem er hhv 17 og 23 år gamle og jeg bruger MAX 5000kr om året på service og omkostninger..

  • #105   26. jan 2013 Dæk ikk medregnet dog

  • #106   26. jan 2013 3 på plader, 1 racerbil..

    Civic nr 1 har kørt 22.000km i 2012 den har kostet mig følgende:
    Syn, hjulleje, olie, filter, svejs af udstødning, bremseklodser bag
    2900kr

    Civic nr 2 har kørt 10.000km, den har fået olie og oliefilter
    450kr

    Motorcykel har kørt 5000km, olie og oliefilter:
    450kr

    Racerbil, kobling, olie, filter, olie i bagtøj
    2000kr

    Oki, det bliver omkring 5800kr på et år..


  • #107   26. jan 2013 Og bruger kun org dele (eller anerkendte produkter, såsom castrol ol. men alle køb er foretaget i england og tyskland) men jeg regner dog ikke med når raceren skal have nye seler og HANS for 5000kr, det hører til hobby budgettet smiley

  • #108   26. jan 2013 35000km er rigeligt når man har 12.000km til arbejdet, kvalitet fremfor kvantitet, og jo færre km jo færre bøder smiley

  • #109   26. jan 2013 Ville nok flytte hvis jeg havde 12.000 km til arbejde smiley

  • #110   26. jan 2013 Høhø, eller MÅSKE var det ment på årsbasis ligesom resten af regnstykket smiley

  • #111   26. jan 2013 ja jeg er squ lidt ligeglad smiley gider bare ikke fiat og franske biler smiley

    OPEL ER bedst eller VW smiley

    eller japanske biler kan godt lige gå an smiley


  • #112   26. jan 2013 Jeppe S> du ville sikkert flytte længere væk...

    http://www.youtube.com/watch?v=OhcNSq75Hps

    smiley


  • #113   26. jan 2013 Hvis det KAN misforståes, SKAL det misforståes smiley

  • #114   26. jan 2013 Min pik er stor nok til at det er ligemeget hvad jeg kører i... Sætter dog pris på at der er varme i kabinen og den er forholdsvis vandtæt smiley

  • #115   26. jan 2013 Så jeg skal lige være med? Hvis man godt kan li' kvalitet har man en lille pik?

  • #116   26. jan 2013 Nu handlede tråden ikke om min mening, eller om hvad og hvem mener er kvalitet, for der er vi ikke enige kan jeg se på dit billede. Men tråden handlede om hvad der får folk til at købe en bil... Og jeg er ligeglad... Bare lortet virker smiley

  • #117   27. jan 2013 Mirza A >> Der er så en væsentlig forskel, når du selv laver bilerne, og noget af det er på hobbybudget, så er det ikke helt det samme. Udgifterne skal sammenlignes med hvis du kører på værksted med bilerne.
    Jeg har fx ikke mulighed for selv at lave mine biler, og hvis du fik lavet det samme på et værksted, så kan du ikke gøre det for 5-6.000 kr/år.

    Min Polo har jeg brugt omkring 4.500 kr på tre år på service og et par forlygte pærer. Ellers har jeg intet brugt på bilen, udover brændstof.
    Fabia'en kostede omkring 2.000 kr i 2012 + et sæt nye vinterdæk, så ja, den er billig i drift, men den har helt sikkert tabt forholdsmæssigt ligeså meget i værdi på fire år, som min nye bil har, ikke i kroner, men i procent.


  • #118   27. jan 2013 Brian, selvf ikke men jeg har som sagt 4 køretøjer, pointen er at gamle økonomiske køretøjer er billigere at eje end spritnye økobiler.. Ja det %mæssige tab er lige stort, men det er for pokker ikke ligemeget om bilen koster 100 eller 10k, det er jo det det hele debat drejer sig om, ikke?Bria

  • #119   27. jan 2013 Mirza A >> Det vil jeg ikke give dig helt ret i, og for at sammenligne så skal man have det samme grundlag.

    Som udgangspunkt kan eller vil målgruppen for mange af disse nye biler ikke selv rode med bilen, altså skal vi gå ud fra at bilen skal på værksted hver eneste gang den fejler noget.
    Bilen skal opfylde behovet for transport, samt ligge indenfor den økonomiske rækkevidde.

    Din bil til 10.000 kr, vil sandsynligvis kræve mere vedligeholdelse, end en tilsvarende ny bil, samt chancerne for at bilen går lige igennem syn næste gang, uden ekstra omkostninger er væsentlig mindre end for den nye bil, som har fire år til syn.

    Hvis du stiller det helt nøjagtigt op, med de samme behov, så er det ikke nødvendigvis dyrere at køre i en ny bil.


  • #120   27. jan 2013 Min egen 17år gamle civic som har kørt 350.000km og kørt 22.000km sidste år er der blevet ofret 2900kr på sidste år inklusiv service og reperationer, keg har kun gode erfaringer med gamle biler, men det skyldes måske at jeg vælger driftsikre biler..

  • #121   27. jan 2013 Det er muligt det kan være billigere i en ældre bil og er det givetvis også hvis man selv mekker på den.

    Men når man har et virke i dagligdagen som kræver 110% stabilitet og måske har 60km hver vej på arbejde, så kan man altså ikke stifte lid til en 20 år gammel bil eller for den sags skyld 4 af dem, for når de brækker ned på halvvejen så kan man ikke bare lige tage en af de andre tre op af lommen og køre videre.

    Moderne nye biler har jo oftest et tilbud om en slags mobilitetsgaranti på måske 20 minutter.

    Det er trygheden at man altid kan møde op til sine pligter til tiden som tæller for de mange.

    For folk der er i jobtræning eller aktivereingstilbud er sådan en gammel bil sikkert fin.


  • #122   27. jan 2013 Hvad ville det have kostet hvis du skulle betale for det på et værksted? Altså danske priser på reservedele og timeløn?

    Jeg har skam også haft en bil som jeg solgte med fortjeneste, selvom jeg trak vedligeholdelsesudgifter fra, men det er nok mere undtagelsen end det er reglen. Sandsynligheden for noget uforudset er væsentlig større for en ældre bil.


  • #123   27. jan 2013 I må godt nok have haft nogle dårlige oplevelser i jeres liv med biler og truffet nogle dårlige beslutninger, jeg har for indtil sidste år aldrig ejet en bil der havde kørt mindre end 200k eller var under 10år gammel, og har aldrig haft hverken et havari eller nævneværdige startproblemer, som forhindrede mig i at komme på job eller skole siden 2005.. Men jeg kan høre at vi har forskellige erfaringer, og jeg kan tilsynladende prise mig lykkelig over at mine erfaringer er positive om omkostningslave...

    Iøvrig så er en ny bil ikke ny for altid, og enten skal den skiftes ofte med et stort værditab for at bibeholde garantien, eller så bliver den også gammel og slidt på et tidspunkt

    Niklas er du i jobtræning? Det gør mig ondt at høre smiley så kan jeg godt forstå at du kører en fiat siden du ikke har krav om at bilen skal være pålidelig

    http://www.bilen.dk/test-og-artikler/artikler/2013/01/honda-bygger-de-bedste-motorer/


  • #124   27. jan 2013 Mirza.
    Jeg er ikke i jobtræning.
    Jeg har aldrig i mit liv været arbejdsløs.

    Men jeg har mobilitetsgaranti og har aldrig været opholdt på baggrund af bil havari siden jeg kørte Japaner.
    Og så er du vist ikke helt med i de seneste væsentlige undersøgelser hvor Fiat viser at have motorer der er mere pålidelige end både VW, Audi, Ford, Nissan, Saab, BMW, Mitsubishi, Opel Peugeot og mange flere.


  • #125   27. jan 2013 Jamen hvorfor nævner du så jobtræning Niklas, jeg er ikke i jobtræning, og det har heller ikke noget med emnet at gøre, så medmindre at DU er i jobtræning så ved jeg ikke hvordan det passer ind i dette emne, medmindre det var det sædvanlige forsøg på at være spydig?

    Og mht den undersøgelse du nævner, så vil jeg gerne se den? Selvom jeg ikke forstår hvad det vedrører mig, jeg kører ingen af de ovennævnte biler, og de fleste af dem har et så dårligt rygte at man forhåbentlig ligger over dem!


  • #126   27. jan 2013 Mirza A >> Du svarer stadig ikke på hvorledes det ville være hvis du ikke selv kunne lave bilerne. Det bliver væsentlig dyrere når du ikke selv kan fejlsøge, og holde øje med bilernes tilstand, samt reparationerne skal foregå på værksted.

  • #127   27. jan 2013 Brian lad os se bort fra racerbilen, så har jeg haft 2 ting der skulle laves på 1 ud af 3 køretøjer.. Hjulleje og udstødning, ingen af operationerne ville trække budgettet besynderligt op, hjulleje bag skiftes på 1 time, udstødningen pilles af og på på halv time..

  • #128   27. jan 2013 Mirza A >> så skal du lige tillægge et servicecheck, samt timeløn og reservedelspris for et værksted, det varierer så i forhold til hvor i landet man er, men fx et forhjulsleje kan godt tage lang tid at skifte, og det vil også være en større post end som så.

    Mange vælger de nævnte biler ud fra et økonomisk synspunkt, og i længden kan den sparede tid og de færre besøg på værkstedet, sagtens opveje det du sparer på at købe en ældre brugt bil.
    Det hører dog også til sjældenheder at man køber en helt ny bil, og kører i den indtil den ikke kan mere, jeg tror dog vi vil se flere af de helt små biler som bliver kørt af den samme ejer igennem hele deres levetid.

    Det kommer dog også an på hvor meget man kører, hvis en enkelt bil skal køre 30-40.000 km/år, så vil det være væsentlig dyrere i dele at køre i en bil som fra udgangspunktet har kørt 100.000 km. En ældre bil skal ofte have skiftet olie for hver 10-15.000 km, samt der vil være flere sliddele der skal skiftes.
    De første tre år er der ikke mange sliddele der skal skiftes, og mange nye biler kører 30.000 km/2år mellem service, men når vi kommer op på 120.000 km, så begynder bilerne at skulle have skiftet tandrem, hjullejer og andre sliddele, efter fire år skal bilen synes hvert andet år.
    Når bilerne bliver ældre og mere slidt, vil man formentlig også vælge at skifte olie lidt oftere end de 30.000 km?


  • #129   27. jan 2013 Hvorfor er Fiat Panda mellem de kedelig? Kender du den og har kørt den?
    Jeg har ca. 10 gange lejet en Panda i Italien, både benzin og diesel. Pandaen er, som de fleste italienske biler, en køreglad for fornøjelig bil med gode køreegenskaber. Jeg er faktisk imponeret over den lille 1,3 diesel, har set 170+ på speedometeret lidt ned af bakke og normalt kørt 20+ km/l (dog ikke samtidig med 170).


  • #130   27. jan 2013 Niklas: Jeg har heller aldrig ejet en bil der var under 10 år gammel eller havde gået under 250.000, og jeg har da heller aldrig oplevet havari, så jeg ikke kunne køre videre. Og min Mercedes som har gået 556.000 har jeg nu kørt 30.000 i uden andet end almindelig service, og intet tyder umiddelbart på at det ændrer sig. Jeg har set talrige eksempler på nye biler der ikke gør det.

  • #131   27. jan 2013 Brian, du bliver hele tid ved at nævne nogle scenarier der KAN opstå med gamle biler, og dyre værkstedsregninger som KAN forekomme, og så er der en der begynder at snakke om motorhavari kontra pålidelighed ifbm jobtræning- mens jeg har ridset mit forbrug op til punkt og prikke, 1. Hånds erfaringer fra den virkelige verden.

    Men lad os bare konkludere at vi er uenige smiley


  • #132   27. jan 2013 Mirza A >> Jeg spørger bare: Hvad ville det samme koste, hvis IKKE du selv kunne lave bilen. Hvis du skulle køre til Honda og få lavet din Honda?

    Det vil alt andet lige blive dyrere, og vil hurtigt kunne koste mere end hvad en ny mikrobil koster at holde kørende.
    Du kan holde dine biler billigt kørende, det kunne jeg også med en gammel bil, hvis jeg havde mulighederne for selv at reparere den og holde den ved lige, men det er ikke tilfældet.


  • michael m
    michael m Tilmeldt:
    sep 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
    #133   27. jan 2013 jeg kører selv rundt i en opel astra 1.6f stc fra 1998 og en opel corsa b 1,2 16v et par gode biler s oom klarer min transpost ,billig i forsikring, kan selv reperer dem og billig i reservedele, og kører ca tilsamen 35000km året , nye biler er ikke nemmer at rep selvn pga eltronik , men ville vælge en mikro bil til arbejdskørsel feks. pegout 108 og en balingo eller ligende famile kontener den skal praktisk og kører rimeligt på literen, har kørt 40000 i corsaen på 3,5år og rep for 4oookr alm veligeholdse og lige synet og gav 15000 forden så er man billig kørende

  • #134   27. jan 2013 Brian D, hvor realistisk er det lige at folk kører sit 17år gammelt køretøj til en autoriseret forhandler? Nej, hele formålet med gamle biler er netop at man kan gå på kompromis, man behøver ingen stempler eller servicebog her i jylland koster en værksteds time 400kr så civicen ville koste 3900kr på et år inklusiv service, syn og 2 reparationer

  • #135   27. jan 2013 Jeg har forresten haft en ældre bil ved flere lejligheder.
    Ofte som bil nummer 2 eller 3.
    Det har så været veteranbiler.
    Dem har jeg selv holdt kørende.
    Men til forskel fra en eller anden brugt Honda eller anden bil som bare er "en brugt japser", så var disse veteranbiler nogle sombåde var spændende og som løbende steg i værdi hvis jeg ellers passede på dem og derfor kørte jeg som regel ikke i dem i vinter sæsonen.
    Dem tabte jeg ikke på.
    Jeg kørte så kun på arbejde i dem hvis vejret var godt.

    Disse veteranbiler var, alene p.g.a. deres stigende værdi på samler markedet, biler jeg tjente penge på.

    Men Mirza, hvad du ikke synes at forstå er at rigtig mange ikke gider at reparere eller servicere deres egne biler.
    De har et indholdsrigt liv ved siden af arbejdet hvor der ikke er plads til den slags nødvendigheder.


  • #136   27. jan 2013 Du lyder ufattelig arrogant Niklas, hvis man arbejder så er man for 'fin' til selv at reparere sin bil, og hvis man er i jobtræning så er det sikkert 'godt nok' med en gammel bil? Prøv at udtryk dig LIDT mere som et rigt arrogant svin hvis du kan...

    Jeg servicerer og reparerer forresten selv min bil, ikke af nød men af lyst. Derfor føler jeg det er lidt møntet på mig når du siger at man ikke har et indholdsrigt liv hvis man selv ordner sine biler. Fint nok du har dine spitzenklasse veteranbiler, dit indholdsrige liv og dine mekaniker-regninger, det er bare pisse trættende at høre på i længden.


  • #137   27. jan 2013 Niklas: Så fordi man bruger en time eller 2 i uge, på at vedligeholde sin bil, har man et indholdsløst liv? Det var da noget af en konstatering. Sæt det nu var en hobby, og dermed en del af ens indholdsrige liv. Og du får det til at lyde som om, at folk i jobtræning skulle være mindre værd som dig? Tag nu min mor som eksempel. Hun har været ansat ved forsvaret i 35 år og bliver så afskediget som følge af kasernelukninger. Kontorjobs hænger ikke på træerne og da slet ikke for folk som er over 50. Er hun så virkeligt mindre værd som dig? Du må godt nok have en sølle tilværelse hvis tilfældet er at det er dit menneskesyn!

  • #138   27. jan 2013 Det er da fint nok hvis det er en hobby for Jer.

    Men bare fordi I selv vedligeholder Jeres biler på hobbyplan kan I da ikke forvente at resten af befolkningen vil dele samme hobby med Jer og dermed er argumentet med selv at servicere jo et ret tabt argument i langt de flestes verden.

    Det synes jeg er mere snævertsynet end mine ytringer er arrogante.


  • #139   27. jan 2013 Hold da kæft bliver i ved med at diskutere det her ! Skal vi ikke bare blive enige om at dem der har købt de der små smatæsker har skudt sig selv i foden smiley også lukker vi den her !

  • #140   27. jan 2013 Haha nej ellers tak Casper - ville da heller købe en cykel så holder værdien og værdigheden da meget længere

  • #141   27. jan 2013 I skal ikk tage jer af Niklas' arrogante stil, sådan har han altid skrevet til folk og vil blive ved med.. Det var bla det som fik ham smidt ud af motorcykelgalleri

  • #142   27. jan 2013 Og I skal ikke tage Jer af Mirza's lidt uerfarne og ensporede argumentation.
    Sådan har han altid været.
    smiley


  • #143   27. jan 2013 Mirza A >> værkstedstimerne hos autoriserede værksteder er ofte ikke meget dyrere end de uautoriserede "her i jylland", derimod har de autoriserede værksteder ofte lidt mere styr på hvad de laver, og kan ofte klare en opgave hurtigere.

    Men så må jeg sige din Honda er dyr at holde kørende i forhold til vores Fabia, den blev serviceret, gjort klar til syn, synet og alt med stempler og mobilitetsservice, hos et autoriseret Skoda værksted for cirka 2.000 kr.

    Men det er bil nummer to, og i forhold til hvor mange kilometer den kører, så beholder jeg min primære bil til de kilometer den kører, men den bliver også skiftet ud inden den bliver for gammel.


  • #144   27. jan 2013 Mirza
    Du har ret mht. Niklas.

    Selv køre jeg 45-50.00km om året. Bruger nogle timer om året med vennerne på værkstedt for at holde bilen kørende og omkring 6-8000kr i dele ca.
    Ville ikke kunne betale sig at købe en øko racer. Da køreglæde og Plads
    Er du must. Men kunne nok godt tale at købe en diesel vogn


  • #145   27. jan 2013 Biran glem nu min honda, det er en 17år gammel gti som har kørt 350k km og som KUN er ejet af unge mennesker, jeg var 19 da jeg fik den og ham før mig var 18år.. Den er IKKE købt på henblik på at være økonomisk, den er købt i sin tid pga trackdays..

    Jeg snakker generelt om at en ældre økonomisk bil, er billigere at eje end en ny bil når der er taget hensyn til værditab mm. Skriver jeg virkelig så elendigt at det er så svært at forstå min pointe?! Argh.. Jeg stopper nu god weekend (de få timer der er tilbage smiley )


  • #146   27. jan 2013 Pointen er at din pointe, Mirza, er helt fejlslagen og tager udgangspunkt i at man ikke har pligter der ikke til hver en tid kan tilsidesættes til fordel for lidt hjemmefusker arbejde og at man KUN med de forudsætninger kan forsvare økonomien i at eje en ældre bil som din.

  • #147   27. jan 2013 Økonomi er mere end købspris, reservedele og værditab, men det lærer du jo nok engang.

  • #148   27. jan 2013 Brian, ja du har ret jeg har sgu ikk styr på det der bilhalløj og økonomi, jeg er kun 25år gammel så mine køretøjer må være dumpet fra himlen

  • #149   27. jan 2013 Jeg støtter vist bare Mirza her. Jeg har en Civic 1.5iLS. Jeg købte min for at få en betalelig bil (er studerende), som samtidig er sjov. Hvilket den er. Fantastisk lyd, men der kan samtidig også køres nogenlunde økonomisk i den. (15-18 km/l)
    Jeg er sindssygt glad for den, og har stort set intet repareret heller.


  • #150   27. jan 2013 NMRacing, nu lyver du, man må ikke lyve.. gamle biler er kun forbeholdt uerfarne mennesker som er i jobtræning og ikke behøver en pålidelig bil der kan bringe dem på jobcentret.. (ironi kan forekomme:))

    dejlig bil sådan en 1,5iLS jeg havde en i 10mdr da jeg fik kørekort, og brugte 2000kr på service dæk og reperationer og fik da kørt 20.000km, solgte den videre uden at tabe 1 kr.. puha det er svært med gamle biler..


  • #151   28. jan 2013 købte en ny aygo til konen hun har nu kørt 130000km og den har vel kostet 50k bare i værdi tab
    køre selv en pajero 3000 og kommer aldrig op i nærheden af hvad aygoen har kostet

    forærede hende først en mr2 men det gad hun ikke at køre i


  • #152   28. jan 2013 Det største værditab på kortest tid sker jo i det øjeblik du triller fra forhandleren og ud på offentlig vej.
    Værditabet aftager for hver kørte kilometer.
    Altså vil de første kilometer være de dyreste.
    Derfor er det logik at det bedst kan svare sig at købe en ganske let brugt bil.
    Hvis man kan købe en med f.eks.mellem 20.000 - 50.000km på uret hvor der stadig er garanti, hvor servicebogen er korrekt udfyldt, rustbehandlingen opfulgt, bilen har ikke været demo.
    Så meget ekstraudstyr som mulig (fordi ekstraudstyr er det der taber mest i værdi).

    Det anser jeg for at være det økonomisk mest hensigtsmæssige.


  • #153   28. jan 2013 Jamen hvem fanden har tid til at udskifte bil hvert år og LIGE PRÆCIS befinde sig i en zone hvor bilen ikke er sprit ny og dyr, men heller ikke for gammel og udkørt til at garatien ikke dækker, bruge tid på at sælge din bil hvert år til den bedste pris, og bruge flere uger på at finde den næste rigtige bil... nej hvis man har SÅ meget tid så må man være en tåbe som er i jobtræning og ikke er 110% afhængig af at komme på arbejde kl 07:59,59 hver dag..

  • #154   28. jan 2013 Mirza A >> Det tager nu ikke lang tid at sælge sin bil i bytte med en anden, men hvis man beholder den i 3-4 år, så kan det også sagtens løbe rundt, selvfølgelig alt efter hvor mange kilometer man kører.

  • #155   28. jan 2013 hvis man bytter sin bil ved en forhandler så er man jo også sikker på at man taber max

  • #156   28. jan 2013 Dan R >> Det kommer helt an på hvad du køber og hvad du skal af med...

  • #157   28. jan 2013 kan vi blive enige om at forhandleren lever af at sælge biler og gerne skulle leve af det

    og derfor du vil få et tab på enten den du køber eller den du sælger eller højst sandsynlig på begge biler


  • #158   28. jan 2013 Dan R >> Men du vil typisk også se et afslag af en given størrelse ved privat salg, du kan ikke forvente at du kan få de samme penge som forhandleren.
    Derudover kan du ofte få en god byttepris hvis du køber en bil som forhandleren gerne vil af med.

    Nogle forhandlere tjener næsten intet på salg af biler, men mere på service, derfor er fx SMC biler meget dyre i service, men har ofte gode salgspriser.


  • #159   28. jan 2013 bil som forhandleren gerne vil af med ?
    det er vel en bil som så næsten er usælgelig og som når du vil sælge igen må tag det tab som er fordi der ikke er nogen der vil give penge for den

    det bedste du kan gøre for at minimere dit tab er at finde den rigtige model på det rigtige tidspunkt hvor den ikke taber i værdi mere


  • #160   28. jan 2013 det er korrekt at forhandlerne ikke tjener så meget på deres nye biler men tjener fint på deres brugte

  • #161   28. jan 2013 det skulle han gerne hvis den er brugt

  • Chris M
    Chris M Tilmeldt:
    maj 2011

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 130
    #162   28. jan 2013 Det er en dårlig forretning at være bilejer, punktum.

    Lige meget hvilken bil man ejer, så vil der ALTID komme reparationer.

    Nogle er måske heldige at slippe af med disse biler inden, men en ting er sikkert, reparationerne kommer.

    Jeg synes også det var super godt med en helt ny bil, så var alt jo nyt og der var garanti på.
    Til jer som ikke har fattet en bønne, bilen taber værdi, den ruster og går i stykker. Det er noget dyrt lort smiley


  • #163   28. jan 2013 Personligt ville jeg aldrig købe sådan en mikropotte, men nu er vi også 5 i familien, hvoraf 3 af os er voksne / fylder som voksne og to små på 7 og 8 der godt kan lide at køre ture, og af og til skal på ferie, og så duer det altså bare ikke med en Fiat Panda mere..

  • #164   29. jan 2013 Altså, jeg har en ford ka, er det meget bedre? Jeg skal så også style min bil lidt, så den ikke er såååå kedelig at se på .. Men folk vælger nok de "grimme biler" fordi de er pisse økonomiske og nok også gode at stole på, starter hver morgen smiley .

  • #165   30. jan 2013 pug 206 gti 2,0 just cos i can 13 km/l og er den ved og være tom fyldes den jo bare op igen

  • #166   30. jan 2013 Nu behøver små biler ikke nødvendigvis være grimme, det er mest koreanerne, som gør sig umage i den retning, med buede plader i flere retninger og grimme lygter. De europæiske trillinger fra VAG og PSA/Toyota er vel rimelig at se på. Fiat 500 decideret charmerende og Panda ret almindelig. Ford Ka er anderledes men i min optik OK. Opel Adam er Opel også sluppet ret godt fra.

  • #167   3. feb 2013 Puhaaaaa !
    Der kommer godt nok mange fordomme og meninger frem i denne tråd smiley

    Har selv en (hold nu fast) Smart CDI årg 09, som jeg købte fra ny som pendlerbil, da en fyreseddel var alternativet.

    Kører ca 45.xxx km/året og ja, savner sgu til tider komforten fra en større bil, men når jeg tanker, kører til service, krydser grænsen (med trailer og holder mig under 6 mtr=betaler IKKE ekstra for trailer) så savner jeg sgu ikke komforten mere.
    Den lille (pis)potte klarer mine daglige behov og så slipper jeg også for at fragter ungerne, da lillemor har den store bil til det smiley

    Samlet set, så er Smart'en den billigste bil jeg nogensinde har haft, på trods af at jeg har fagfolk til at lave alt på den (inkl diverse mods smiley hehe).
    F.eks. så fik jeg skiftet bremseklodser første gang ved 120.xxx km og der var de IKKE slidt ned, men fik dem blot skiftet pga montering af anhængertræk ! Det sker vist ikke i en G4-5 smiley
    Dæk. tja, selv med frisk kørsel, så holder de 40-50.xxx km og det er altså bagdækkende, som blivet slidt "så hurtigt", da fordækkende snildt holde 20.xxx km mere.
    Tør slet ikke tænke på, hvad det ville koste mig, hvis jeg skulle køre 45.xxx km/året i en (blot et eks) 6-10 år gammel VW !!

    Brændstof forbrug gider jeg slet ikke at diskutere, da folk ikke kører ens.


  • #168   4. feb 2013 jeg vil da også hellere køre i en stor bil men når jeg køre i konens aygo bliver jeg overrasket over hvor sjov den er at køre i det er en lille hurtig sag som nemt kan følge trafikken og mere til men skal man langt er det sjovere at køre i en stor :O) men kan helt klart følge dig med udgifterne rene

Kommentér på:
Hvorfor lige den bil ?

Annonce